Przejdź do treści

8 sposobów na spędzenie świąt bez wyrzutów sumienia

przygotowania do świąt
8 sposobów na spędzenie świąt bez wyrzutów sumienia Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Oponka na brzuchu. Jak zredukować ten problem?
Nie tylko egzotyczne komary. Sprawdź, co może ci popsuć te wakacje!
HELLO PIONIERKI: Jak Michalina Wisłocka uczyła Polki seksualności i autoerotyzmu na wiele lat przed znalezieniem punktu „G”
Lekarz miał 6,5 minuty na przyjęcie jednego pacjenta. „Doniosłem sam na siebie”
Ciężko ustać ci w tej pozycji? Naukowcy mówią, o czym może to świadczyć

Święta to szczególny okres w ciągu roku. Spotkania rodzinne, wspólne spędzanie czasu, obdarowywanie się prezentami, całodniowe biesiadowanie. Wiele osób zastanawia się, jak zachować zdrowy rozsądek i nie stracić kontroli podczas świąt. Czy jest na to złoty środek? Dietetycy radzą, że umiar i balans jest najważniejszy. 

Samodzielnie przygotuj potrawy

Samodzielnie przygotowując potrawy mamy pewność, co do składu, jak i sposobu przygotowania. Możemy zdecydować się na zdrowsze zamienniki tradycyjnych produktów, np. majonez zamienić na gęsty jogurt. W wypiekach można zdecydować się na użycie mąki razowej, a cukier biały zamienić na ksylitol lub miód. Z racji tego, że warzywa są źródłem błonnika pokarmowego i zapewniają nam sytość, na naszym świątecznym stole powinno znaleźć się wiele wytrawnych alternatyw, np. warzywny pasztet.

Zrezygnuj z tłustych dodatków

Tradycyjne polskie świąteczne dania są zdrowymi, pełnowartościowymi posiłkami. Ryba, barszcz czerwony na zakwasie, kompot z suszu. Istotną kwestią jest sposób przyrządzenia. Ograniczając tłuszcz, zmniejszamy ilość przyjmowanych kilokalorii. Dobrą alternatywą dla smażenia jest gotowanie lub pieczenie. Zamiast smażenia ryby możemy upiec w piekarniku wraz z dodatkami, w ten sposób również zaoszczędzimy czas. Jeśli nie chcesz obciążać układu trawiennego, możesz zdecydować się na pierogi gotowane na wodzie, lub mięso bez sosu z warzywami.

Skorzystaj z naszego przepisu na pierogi orkiszowe z kiszoną kapustą.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł
kutia

Pełnowartościowe śniadanie

Tradycja poszczenia w Wigilię może przyczynić się do napadu głodu i spożycia znacznie większej ilości kilokalorii, niż potrzebujemy. Jeśli możemy pozwolić sobie na posiłek w tym dniu, warto zjeść pożywne śniadanie oraz lekkostrawny obiad przed uroczystą kolacją. W ten sposób kontrolujemy świadomie ilość i jakość przyjmowanych posiłków i w sposób racjonalny podejdziemy do spożycia kolacji.

Jeśli nie masz pomysłu na zdrowe śniadanie, skorzystaj z naszego przepisu na omlet bez mąki z warzywami lub guacamole.

Odpowiednie nawodnienie

Odpowiednie nawodnienie jest częścią zdrowego, racjonalnego odżywiania. Podczas świąt, należy pamiętać o piciu wody (najlepiej z cytryną), naparach ziołowych, sokach warzywnych i owocowych, aby trawienie przebiegło w odpowiedni sposób i układ pokarmowy nie był zbyt obciążony. Zarówno napoje gazowane, jak i alkohol nie są wskazane.

stół świąteczny

Aromatyczne przyprawy

Aby wspomóc trawienie i dodać potrawom aromatycznego smaku, przyprawy takie jak np.: imbir, gałka muszkatołowa, ziele angielskie, rozmaryn, majeranek, lubczyk, jałowiec, mięta pieprzowa, kminek, chrzan, bazylia, anyż, sprawią że danie nabierze dodatkowego aromatu i właściwości prozdrowotnych.

Nie śpiesz się przy jedzeniu

Świąteczne, rodzinne spotkania trwają zazwyczaj dłużej, niż codzienna kolacja, dlatego nie musimy spieszyć się ze zjedzeniem posiłku. Wolniejsze jedzenie powoduje kontrolę głodu, co przyczyni się do mniejszego spożycia kilokalorii. Im dokładniejsze przeżuwanie pokarmu, tym układ pokarmowy jest mniej obciążony.

Wybieraj to, czego nie jesz na co dzień

Święta to szczególny czas, dlatego potrawy, które przygotowujemy powinny być wyjątkowe i niecodzienne. W ten sposób nadamy świętom wyjątkowego znaczenia, a sam proces przygotowania i spożywania będzie dla nas uroczysty.

Ruszaj się!

Kluczem do sukcesu jest równowaga, dlatego nawet podczas świąt umiarkowana aktywność fizyczna jest wskazana. Jest wiele form aktywnego spędzania czasu, angażującego całą rodzinę. Może być to długi spacer po wieczornej kolacji, bawienie się śniegiem z dziećmi, jazda na sankach. Wiele osób wyjeżdża na okres świąt w góry, wówczas uprawianie sportów zimowych jest bardzo dobrą formą spędzania czasu z najbliższymi.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Co zrobić z resztkami po świętach? Podpowiada Sylwia Majcher

Co zrobić z resztkami po świętach? Podpowiada Sylwia Majcher

Święta przetrwać czy przeżywać? Jak czerpać pozytywną energię z trudnych spotkań

Dr Agnieszka Kwiatkowska: W Polsce rosną skrajne bieguny, polaryzacja społeczna może mieć znacznie poważniejsze skutki niż pandemia

Dr Agnieszka Kwiatkowska: W Polsce rosną skrajne bieguny, polaryzacja społeczna może mieć znacznie poważniejsze skutki niż pandemia

Rozmowy przy świątecznym stole / istock

Odpowiedzi na niewygodne pytania przy świątecznym stole. Co radzi Bartosz Gajda z kabaretu Łowcy.B?

kobieta święta

4 patenty na odpoczynek w święta

„Nie ma czystego altruizmu. Coś sobie po prostu tym pomaganiem kompensujemy” – mówi Kasia Nicewicz, która od kilku lat rozdaje bezdomnym herbatę i ciepłe posiłki

dzieci w czapkach świętego mikołaja

Warto wierzyć w Mikołaja!

smutna kobieta pakująca prezenty świąteczne

Nie lubisz świąt? Nie martw się, to… normalne. Dla wielu to zwykły przymus

trzy kobiety podczas świąt

Jak nie pokłócić się w czasie świąt? Psycholog ma na to 4 skuteczne sposoby

Kobieta z dzieckiem zapala sztuczne ognie

Patchworkowe święta. Jak zorganizować święta po rozwodzie

Nie musisz być miła, bo „przecież są święta”! Psycholożki przypominają: masz prawo do własnych emocji, do stawiania granic, do odmawiania

Święta Bożego Narodzenia - jak rozmawiać przy stole? / istock

Czego nie mówić przy świątecznym stole? Czego inni nie wiedzą? Psycholożka Weronika Czyrny wraca z kolejnym viralowym postem

Jak wybrać najlepszy prezent dla bliskich? Czy upominki materialne to dobry pomysł? Tłumaczy psycholożka

Jak psujemy magię świąt? Oto 7 rzeczy, które warto zmienić /fot. iStock

Jak psujemy magię świąt? Oto 7 rzeczy, które warto zmienić

owoce w siatce

To będą bardzo drogie święta. Sylwia Majcher podpowiada, na jakich produktach nie warto oszczędzać, a jakie można kupić taniej

Co zrobić, żeby świąteczne jedzenie się nie zmarnowało? Podpowiada Sylwia Majcher

Co zrobić, żeby świąteczne jedzenie się nie zmarnowało? Podpowiada Sylwia Majcher

Żywa choinka / istockphoto

Czy na żywej choince mogą czaić się kleszcze albo inne owady? Prof. Stanisław Ignatowicz wyjaśnia

Co święta robią z naszym mózgiem? Wyjaśnia psycholożka dr Milena Marczak

Co święta robią z naszym mózgiem? Wyjaśnia psycholożka dr Milena Marczak

Prezent w dłoniach

Allegro znowu nam to robi. Ich reklama świąteczna „Zobaczmy w sobie to, co najważniejsze” podbija serca i wyciska łzy!

Jak pasteryzować świąteczne dania? / iStock

Jak pasteryzować świąteczne dania? Wyjaśnia Jagna Niedzielska

Nietrafiony prezent? Sprawdź, gdzie lub komu możesz go oddać

Boże Narodzenie w PRL-u

„Moja mama przez cały tydzień nosiła swoją pierwszą pomarańczę i codziennie ją wąchała”. Wojciech Przylipiak o prezentach i świętowaniu w PRL-u

„Podczas Wigilii, rodzina Asi zapytała ją, kiedy wreszcie znajdzie sobie chłopaka. Asia od 4 lat ma dziewczynę”. Nie dla wszystkich święta są cudownym czasem

bieganie

Pierogi kontra biegi

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na jędrne piersi

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta ćwiczy

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Kobieta ćwiczy

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

para na kanapie

Czy można być niewiernym… genetycznie? Rozwiewamy wątpliwości

Jak dbać o nogi w podróży?

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Ty zawsze w trzech swetrach, a dalej ci zimno? Oto kilka możliwych przyczyn

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

×