Przejdź do treści

Kalistenika – tak zbudujesz prawdziwą siłę! Dlaczego warto ją trenować?

Kalistenika – tak zbudujesz prawdziwą siłę!
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Sean Bean kwestionuje pracę koordynatorów intymności. „Doświadczenie bardzo hamujące”
Na świecie żyje więcej emerytów niż dzieci. To pierwszy taki przypadek w historii
Maja Bohosiewicz krytykuje tekst popularnego wśród nastolatków utworu. „Piosenka, która jawnie poniża kobiety”
„Tam na dole”, „muszelka”, „siusia”. Badanie pokazało, jak Polki nazywają swoje narządy płciowe
Ciężko ci okiełznać swoją zazdrość? Milena Wojnarowska podpowiada, jak sobie z nią poradzić

Kalistenika to metoda stara jak świat – korzystali z niej najstarsi herosi. Dziś, niestety została odrobinę zepchnięta na bok w marketingowym wyścigu o najlepszy sprzęt na siłowni i moim zdaniem – niesłusznie. Prawdziwa kalistenika to kontrola nad własnym ciałem. To trening oporowy, który wymaga naprawdę dużej siły mięśni i sprawnych stawów, a dodatkowo znakomitej koordynacji ruchowej. Kiedyś te metody wykorzystywali najlepsi wojownicy do wyrobienia maksymalnej siły mięśniowej i czas do tego wrócić.

Co to jest kalistenika?

Kalistenika – z greckiego kallos, czyli piękno oraz sthenos, czyli siła – to technika wykorzystywania masy własnego ciała oraz zjawiska bezwładności jako środków w kształtowaniu sylwetki i rozwoju fizycznego bez dodatkowego sprzętu czy obciążenia. Jako trening oporowy, kalistenika jest metodą, którą warto się zainteresować, jeśli chcemy zwiększyć wydajność mięśni i układu krążenia. Zwłaszcza, jeśli lubimy wyzwania i intensywny ruch nie stanowi przeszkody.

Ćwiczenia kalisteniczne obejmują m.in. podciąganie, zginanie kolan i skakanie przy jednoczesnym odepchnięciu ciała siłą kończyn od powierzchni ziemi oraz inne bardziej skomplikowane, tj. pompki czy wypady. Wiele z tych ćwiczeń wykorzystują dziś gimnastycy i cyrkowcy. Może zatem warto je włączyć do codziennych programów treningowych?

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł

Kalistenika – czym charakteryzuje się trening oporowy?

Kalistenika to ćwiczenia z masą własnego ciała, które pozwalają na jego maksymalny rozwój. Niektórzy trenują ją dziś dodatkowo, by zwiększyć wytrzymałość mięśni. A prawda jest taka, że to świetny sposób na budowanie prawdziwej, imponującej siły. Sama jestem instruktorką pole dance i kiedy wreszcie pozbędziemy się skojarzeń z klubami nocnymi, znajdziemy tam kalistenikę w najczystszej postaci. Siła, równowaga, elastyczność ciała, stabilność, core z żelaza. Efekty pracy widać i czuć natychmiast!

Kalistenika to sztuka, w której masz uruchomić ciało jako integralną całość. Nie ćwiczysz, izolując pracę poszczególnych mięśni, ale trenujesz całe ciało, pracując jednocześnie nad siłą ścięgien, stawów i układu nerwowego. Synergia ruchu jest kluczem do sukcesu. Przykładem może być prawidłowo wykonany pod kątem technicznym mostek, który angażuje do pracy ponad setkę mięśni!

To, co w kalistenice jest ci najbardziej potrzebne, to grawitacja. Takie formy treningu oporowego możesz uskuteczniać w każdym miejscu na ziemi. Nawet w swoim małym pokoju. Potrzebujesz tylko kawałka podłogi, ściany i miejsca na drążki, z których możesz swobodnie zwisać na rękach lub nogach.

 

taekwondo

Kalistenika – jak zacząć?

Od zwiększenia mobilności. Potem rozbudowy masy mięśniowej i siły. Dlaczego w takiej kolejności? Wielkość mięśnia nie świadczy wcale o jego sile. Wiem, że to, co napiszę, jest dość ryzykowne, ale wielu kulturystów, którzy świetnie radzą sobie z podnoszeniem określonych ciężarów na siłowni i mają imponujące obwody mięśni, nie poradziłoby sobie z kilkoma najprostszymi ćwiczeniami, jakich wymaga trening kalisteniczny z powodu własnej masy ciała. Posiadają bowiem siłę zupełnie niefunkcjonalną. Nie są ucieleśnieniem sprawności fizycznej – prawdziwa siła to taka, która jest funkcjonalna, czyli nienastawiona na „wygląd”. Duża ilość tkanki mięśniowej nie zawsze przekłada się na dużą siłę. Ważna jest również mobilność, ponieważ dopiero siła połączona ze zwinnością i sprawnością ruchową to prawdziwa moc.

 

Kalistenika – plan treningowy

Dziś ćwiczenia kalisteniki wykorzystuje z powodzeniem wiele osób, zwłaszcza związanych ze street workout, gimnastyką, akrobatyką, breakdance’em czy CrossFitem. Dlaczego nie miałbyś skorzystać z tych metod i ty? Nie mówię, że masz rezygnować z siłowni! Po prostu połącz kilka form treningowych, co zagwarantuje ciągły i kompleksowy rozwój.

Wybierz się na plac do street workout i trenuj:

  • podciągnięcia z nachwytem,
  • pompki na poręczach i na ziemi,
  • przysiady,
  • wznosy nóg w zwisie na drążku,
  • ćwiczenia izometryczne.

Jeśli potrafisz stanąć na rękach, na jednej ręce i jeszcze zrobić w tej pozycji pompkę, umiesz podciągnąć się, trzymając drążek jedną ręką, wykorzystaj swoją sprawność w konkretnych treningach. Może to być trening obwodowy z 10 lub 20 powtórzeniami bądź stacyjny z przerwami. W ten sposób będziesz stopniowo zwiększać wydolność i wytrzymałość organizmu oraz budować siłę.

 

Artykuł rozbudowany przez Zuzannę Kowalewską

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

istockphoto.com

Jak mają się twoje biodra, gdy masz 20, 30, 40… lat?

Zakochajcie się w ćwiczeniach – prosty trening dla par w domu

W wieku 70. lat postanowiła: „teraz albo nigdy”! Dzięki ćwiczeniom przeszła niesamowitą metamorfozę i odstawiła wszystkie leki, które brała

W wieku 70. lat postanowiła: „teraz albo nigdy”! Dzięki ćwiczeniom przeszła niesamowitą metamorfozę i odstawiła wszystkie leki, które brała

Twój kręgosłup potrzebuje rozluźnienia? Oto kilka pomocnych ćwiczeń, skorzystaj

Talia jak u osy. Proste ćwiczenia na figurę klepsydry 

Proste ćwiczenia na uda wewnętrzne. Poznaj skuteczne ćwiczenia z gumą

Jak bezpiecznie trenować?

Jak trenować bezpiecznie? Sprawdź, co radzi ortopeda

Fałdka precz! Najlepsze ćwiczenia na dolne partie brzucha

Stresujesz się? Poćwicz!

Stresujesz się? Poćwicz! Propozycje ćwiczeń

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku. Z naszym poradnikiem będzie to prostsze niż myślisz!

Chwila relaksu dla szyi. Wystarczy 10 minut, by poczuć się lepiej

kobieta ćwiczy pompki

Jak robić pompki? Jak na pewno ich nie robić? No i co dają pompki?

Ćwiczenia na haluksy – jakie wykonywać zapobiegawczo i po operacji?

Delikatne i rozluźniające. Wypróbuj ćwiczenia na lepszy sen

Ćwiczenia na łokieć tenisisty – domowe sposoby profilaktyki

Ćwiczenia na kaptury, dzięki którym zachowasz kobiecą sylwetkę

100 pompek – wyzwanie zwiększające siłę rąk. Plan, efekty. Czy na pewno robisz je dobrze?

Ćwiczenia na ręce – wzmacniające i wyszczuplające. Jak zapobiec drętwieniu rąk?

Aktywność fizyczna - kiedy warto ćwiczyć? / unsplash

Dlaczego kobiety powinny ćwiczyć rano, a mężczyźni wieczorem? Badacze poznali odpowiedź na to pytanie

Czy jazda na rowerze odchudza? Poznaj całą prawdę!

Arnoldki – skuteczne ćwiczenie na piękne barki

Ćwiczenia dla dzieci w domu – najlepsze zabawy ruchowe

Kobieta biegnie z psem

Co zrobić, aby bieganie z psem było jeszcze przyjemniejsze dla obu stron? Oto kilka cennych rad

6 ćwiczeń na płaski brzuch na siłowni. Jaka dieta wzmocni efekt?

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na jędrne piersi

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Kobieta w stroju fitness

Oponka na brzuchu. Jak zredukować ten problem?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia na wzmocnienie kręgosłupa – łatwe i skuteczne

5 rozmów, które warto abyś przeprowadziła ze swoim partnerem lub partnerką

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Kobieta ćwiczy

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

×