Przejdź do treści

Kalistenika – tak zbudujesz prawdziwą siłę! Dlaczego warto ją trenować?

Kalistenika – tak zbudujesz prawdziwą siłę! Dlaczego warto ją trenować? Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kobieta w maseczce ochronnej
Francja i Austria zakazują noszenia maseczek materiałowych w miejscach publicznych!
Nastolatka siedzi na rampie
„Jedna placówka na ponad 27 tys. pacjentek”. Martyna Jałoszyńska o dostępie nastolatek do ginekologa
Ludzie na koncercie
Lek. Bartosz Fiałek wzburzony weekendowymi imprezami: ludzie, których ignorancja przekracza „dach świata”
Genogram – do czego służy, jak zrobić, symbole genogramu
Dagmara Seliga
Dagmara Seliga: w Polsce jest coraz więcej coachów, a brakuje przepisów regulujących ten zawód [WIDEO]

Kalistenika to sztuka wykorzystywania masy własnego ciała oraz zjawiska bezwładności jako środków rozwoju fizycznego. Kalistenika – z greckiego kallos, czyli piękno, oraz sthenos, czyli siła – to metoda, którą warto się zainteresować.

Mięśnie = siła?

Wielkość mięśnia nie świadczy wcale o jego sile. Wiem, że to, co napiszę, jest dość ryzykowne, ale wielu kulturystów, którzy świetnie radzą sobie z podnoszeniem określonych ciężarów na siłowni i mają imponujące obwody mięśni, nie poradziłoby sobie z kilkoma najprostszymi ćwiczeniami z masą własnego ciała. Posiadają bowiem siłę zupełnie niefunkcjonalną. Nie są ucieleśnieniem sprawności fizycznej (już nawet nie wspomnę, że niektórzy nie są w stanie podrapać się po plecach lub odebrać telefonu, nie przykładając go do drugiego ucha). Ale dziś nie o nich. Nie chcę szufladkować. Moim zdaniem prawdziwa siła to taka siła, która jest funkcjonalna, czyli nienastawiona na „wygląd”. Powtórzę raz jeszcze – duża ilość tkanki mięśniowej nie zawsze przekłada się na dużą siłę. Nie zapominajmy o mobilności. I nie zaniedbujmy jej. Dopiero siła połączona ze zwinnością i sprawnością ruchową to prawdziwy skarb.

Kalistenika – sztuka wyrobienia siły

Kalistenika to ćwiczenia z masą własnego ciała. Metoda stara jak świat, bo korzystali z niej najstarsi herosi. Dziś, niestety, w marketingowym wyścigu o najlepszy sprzęt na siłowni, odrobinę popadła w zapomnienie. Na szczęście nie wszyscy o niej zapomnieli. Kalistenika progresywna jest sztuką korzystania z ludzkiego ciała, która pozwala na jego maksymalny rozwój. Niektórzy trenują ją dziś dodatkowo, by zwiększyć wytrzymałość mięśni. A prawda jest taka, że to świetny sposób na budowanie prawdziwej, imponującej siły. Sama jestem instruktorką pole dance i kiedy wreszcie pozbędziemy się skojarzeń z klubami nocnymi, znajdziemy tam kalistenikę w najczystszej postaci. Siła, równowaga, elastyczność ciała, stabilność, core z żelaza. Efekty pracy widać i czuć natychmiast!

Kalistenika – nie tylko pompki, przysiady i podciąganie na drążku

Potrafisz stanąć na rękach? Na jednej ręce? I jeszcze zrobić w tej pozycji pompkę? Umiesz podciągnąć się, trzymając drążek jedną ręką lub tylko dwoma palcami jednej ręki? No właśnie… Do tego potrzeba naprawdę dużej siły i mięśni, i stawów, i ścięgien (również wszystkich mięśni stabilizujących postawę), a dodatkowo znakomitej koordynacji ruchowej. Prawdziwa kalistenika to kontrola nad własnym ciałem. Podciąganie, zginanie kolan i skakanie przy odepchnięciu ciała siłą kończyn od powierzchni ziemi, przysiad na jednej nodze. Kiedyś te metody wykorzystywali najlepsi wojownicy do wyrobienia maksymalnej siły mięśniowej. I działało! Najwyższy czas wrócić do tych metod. Wiele z nich wykorzystują dziś gimnastycy i cyrkowcy. Dlaczego i my nie mielibyśmy włączyć takich ćwiczeń do naszych codziennych programów treningowych?

taekwondo

Kalistenika – poręcze, drążki i siła ciała

To, co w kalistenice jest ci najbardziej potrzebne, to grawitacja! Takie formy treningowe możesz uskuteczniać w każdym miejscu na ziemi. Nawet w swoim małym pokoju. Potrzebujesz tylko kawałka podłogi, ściany i miejsca, gdzie możesz swobodnie zwisać na rękach lub nogach. Kalistenika to sztuka, w której masz uruchomić ciało jako integralną całość. Nie ćwiczysz, izolując pracę poszczególnych mięśni, ale trenujesz całe ciało, pracując jednocześnie nad siłą ścięgien, stawów i układu nerwowego. Synergia ruchu jest kluczem do sukcesu. Przykład? Prawidłowo wykonany pod kątem technicznym mostek angażuje do pracy ponad setkę mięśni!

Kalistenika – metody street workout

Dziś metody kalisteniki wykorzystuje z powodzeniem wiele osób, zwłaszcza związanych ze street workout, gimnastyką, akrobatyką, breakdance’em czy CrossFitem. Dlaczego nie miałbyś skorzystać z tych metod i ty? Nie mówię, że masz rezygnować z siłowni! Po prostu radzę łączyć wiele form treningowych, co gwarantuje ciągły i kompleksowy rozwój.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta ćwiczy

Joga wydaje ci się nudna? Sprawdź zatem, co może dać ci Ashtanga

Kobieta rozwija matę do ćwiczeń

Poranny trening – dlaczego warto wstać?

bieganie

Pierogi kontra biegi

sprzątanie

5 sposobów, jak być fit bez wychodzenia z domu

Kobieta ćwiczy

Potrzebujesz zastrzyku energii o poranku? Sprawdź, co może zdziałać rozciąganie

Poranny trening. Doładuj się energią na cały dzień!

Mobilność – postaw dobre fundamenty! Jakie błędy w treningu źle na nią wpływają?

Kobieta ćwiczy

Twoje biodra są zbyt mało elastyczne? Oto zestaw ćwiczeń, które pomogą je rozruszać

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Kobieta ćwiczy na macie

Pracujesz zdalnie? Nie zapomnij o ćwiczeniach na barki i ramiona!

Cubii – trenowanie przy biurku. Czy warto ćwiczyć z Cubii?

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki/Pexels

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki

Dziewczyna ćwicząca pilates

„Pilates wpływa na funkcjonowanie całego ciała, naprawia je, zarówno w takim wymiarze zewnętrznym widocznym, jak i wewnętrznym” – mówi Alicja Rukowicz, trenerka pilatesu terapeutycznego

Kobieta robi szpagat

Jak zrobić szpagat? Ćwiczenia rozciągające do szpagatu

Trening obwodowy – na czym polega i dlaczego jest skuteczny?

kobieta ćwiczy na siłowni

Co spala tłuszcz – ćwiczenia cardio czy trening siłowy?

Przygotowanie do nart - ćwiczenia. Bądź gotowy do jazdy

Przygotowanie do nart – ćwiczenia. Bądź gotowy do jazdy

Jak się ubrać, biegając zimą?

Bieganie zimą – buty, kurtka, odzież. Jak się ubrać?

Treningowe mity dotyczące odchudzania

Jumping fitness a mięśnie dna miednicy. Fizjoterapeutka ostrzega

Kobieta ćwiczy na macie

Ćwiczenia na brzuch po ciąży i podczas ciąży

Jak prawidłowo robić przysiady, by uniknąć kontuzji?

Ćwiczenia na plecy na siłowni, w domu – jak rozciągnąć plecy?

Bolące mięśnie - co robić?

Ból mięśni – przyczyny, zapobieganie, leczenie i dieta

Najpopularniejsze

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Jak pozbyć się oponki z brzucha

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

10 niezdrowych wieczornych nawyków

Ubrania, które nas trują. Sprawdź, dlaczego mogą być niebezpieczne

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Zimno jest zdrowe! Nie wierzysz? Oto 5 pożytków z niskich temperatur

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

„365 dni”: gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

poranne wstawanie

7 rzeczy, które ułatwią poranne wstawanie

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona