Przejdź do treści

Kalistenika – tak zbudujesz prawdziwą siłę! Dlaczego warto ją trenować?

Kalistenika – tak zbudujesz prawdziwą siłę! Dlaczego warto ją trenować? Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Jednorazowość na poziomie plastikowej słomki? Jagna Niedzielska o… rajstopach
Lustrzany mózg, czyli zachowania zaraźliwe
W ciąży mózg kobiety się… kurczy. Poznaj 5 zaskakujących faktów dotyczących kobiecego ciała
Trening – 12 sygnałów, że przesadzasz!
Brak ci pewności siebie? Popracuj z ciałem!

Kalistenika to sztuka wykorzystywania masy własnego ciała oraz zjawiska bezwładności jako środków rozwoju fizycznego. Kalistenika – z greckiego kallos, czyli piękno, oraz sthenos, czyli siła – to metoda, którą warto się zainteresować.

Mięśnie = siła?

Wielkość mięśnia nie świadczy wcale o jego sile. Wiem, że to, co napiszę, jest dość ryzykowne, ale wielu kulturystów, którzy świetnie radzą sobie z podnoszeniem określonych ciężarów na siłowni i mają imponujące obwody mięśni, nie poradziłoby sobie z kilkoma najprostszymi ćwiczeniami z masą własnego ciała. Posiadają bowiem siłę zupełnie niefunkcjonalną. Nie są ucieleśnieniem sprawności fizycznej (już nawet nie wspomnę, że niektórzy nie są w stanie podrapać się po plecach lub odebrać telefonu, nie przykładając go do drugiego ucha). Ale dziś nie o nich. Nie chcę szufladkować. Moim zdaniem prawdziwa siła to taka siła, która jest funkcjonalna, czyli nienastawiona na „wygląd”. Powtórzę raz jeszcze – duża ilość tkanki mięśniowej nie zawsze przekłada się na dużą siłę. Nie zapominajmy o mobilności. I nie zaniedbujmy jej. Dopiero siła połączona ze zwinnością i sprawnością ruchową to prawdziwy skarb.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

BESTSELLER
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
90,00 zł

Kalistenika – sztuka wyrobienia siły

Kalistenika to ćwiczenia z masą własnego ciała. Metoda stara jak świat, bo korzystali z niej najstarsi herosi. Dziś, niestety, w marketingowym wyścigu o najlepszy sprzęt na siłowni, odrobinę popadła w zapomnienie. Na szczęście nie wszyscy o niej zapomnieli. Kalistenika progresywna jest sztuką korzystania z ludzkiego ciała, która pozwala na jego maksymalny rozwój. Niektórzy trenują ją dziś dodatkowo, by zwiększyć wytrzymałość mięśni. A prawda jest taka, że to świetny sposób na budowanie prawdziwej, imponującej siły. Sama jestem instruktorką pole dance i kiedy wreszcie pozbędziemy się skojarzeń z klubami nocnymi, znajdziemy tam kalistenikę w najczystszej postaci. Siła, równowaga, elastyczność ciała, stabilność, core z żelaza. Efekty pracy widać i czuć natychmiast!

Kalistenika – nie tylko pompki, przysiady i podciąganie na drążku

Potrafisz stanąć na rękach? Na jednej ręce? I jeszcze zrobić w tej pozycji pompkę? Umiesz podciągnąć się, trzymając drążek jedną ręką lub tylko dwoma palcami jednej ręki? No właśnie… Do tego potrzeba naprawdę dużej siły i mięśni, i stawów, i ścięgien (również wszystkich mięśni stabilizujących postawę), a dodatkowo znakomitej koordynacji ruchowej. Prawdziwa kalistenika to kontrola nad własnym ciałem. Podciąganie, zginanie kolan i skakanie przy odepchnięciu ciała siłą kończyn od powierzchni ziemi, przysiad na jednej nodze. Kiedyś te metody wykorzystywali najlepsi wojownicy do wyrobienia maksymalnej siły mięśniowej. I działało! Najwyższy czas wrócić do tych metod. Wiele z nich wykorzystują dziś gimnastycy i cyrkowcy. Dlaczego i my nie mielibyśmy włączyć takich ćwiczeń do naszych codziennych programów treningowych?

taekwondo

Kalistenika – poręcze, drążki i siła ciała

To, co w kalistenice jest ci najbardziej potrzebne, to grawitacja! Takie formy treningowe możesz uskuteczniać w każdym miejscu na ziemi. Nawet w swoim małym pokoju. Potrzebujesz tylko kawałka podłogi, ściany i miejsca, gdzie możesz swobodnie zwisać na rękach lub nogach. Kalistenika to sztuka, w której masz uruchomić ciało jako integralną całość. Nie ćwiczysz, izolując pracę poszczególnych mięśni, ale trenujesz całe ciało, pracując jednocześnie nad siłą ścięgien, stawów i układu nerwowego. Synergia ruchu jest kluczem do sukcesu. Przykład? Prawidłowo wykonany pod kątem technicznym mostek angażuje do pracy ponad setkę mięśni!

Kalistenika – metody street workout

Dziś metody kalisteniki wykorzystuje z powodzeniem wiele osób, zwłaszcza związanych ze street workout, gimnastyką, akrobatyką, breakdance’em czy CrossFitem. Dlaczego nie miałbyś skorzystać z tych metod i ty? Nie mówię, że masz rezygnować z siłowni! Po prostu radzę łączyć wiele form treningowych, co gwarantuje ciągły i kompleksowy rozwój.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

„To rodzaj ruchu, który się nie narzuca. Jakby ktoś pociągał nasze kończyny za nitki”. O gyrokinesis®, treningu dla leniwych, mówi Ula Wojtkowiak

Kobieta ćwiczy

Potrzebujesz zastrzyku energii o poranku? Sprawdź, co może zdziałać rozciąganie

Nie możesz żyć bez sportu? Zatrzymaj się na moment! Regeneracja to nie fanaberia

Przygotowanie do nart - ćwiczenia. Bądź gotowy do jazdy

Przygotowanie do nart – ćwiczenia. Bądź gotowa do jazdy

„Pokaż mi, jak stoisz, a powiem ci, w jakiej jesteś formie… psycho-fizycznej”. Kasia Bem radzi, jak się wreszcie porządnie wyprostować

Propozycje ćwiczeń na lepszą mobilność

Trening interwałowy – fitnessowy must have! Na czym polega i dlaczego warto się w niego wkręcić?

7 ćwiczeń, które odmienią twój trening

Czujesz ból w okolicach kręgosłupa lędźwiowego? Spróbuj ćwiczeń na kanapie przy ulubionym serialu

Fitball – przykładowe ćwiczenia, wybór odpowiedniej piłki

5 ćwiczeń, które zredukują stres

Ćwiczenia na odstresowanie. Zobacz 5 ćwiczeń od trenerki fitness

Dance aerobik – jak ćwiczyć? Efekty u początkujących

Slow jogging – w domu i na zewnątrz, efekty, buty, tempo

Aqua fitness – zalety zajęć w wodzie. Efekty aqua aerobiku

Kobieta

Lubisz skakać na skakance? Ulepsz swój trening. Sprawdź, jak osiągnąć najwięcej korzyści

Fat burning – sposób na spalenie tkanki tłuszczowej

Body pump – co to jest, ćwiczenia, efekty treningu

Stanik sportowy, czyli biust pod kontrolą. Jak wybrać najlepszy?

Mata do tańczenia – na co zwrócić uwagę przed zakupem?

Niby nuda a działa cuda. Pokochaj planki!

Pas neoprenowy – co to jest, działanie, jaki wybrać, opinie

joga yoga

Joga w hamaku. Ćwicz nad ziemią!

Kobieta i mężczyzna ćwiczą

Ćwiczenia na kręgosłup dla każdego, czyli sposób na zdrowe plecy. Jak właściwie dobrać zestaw ćwiczeń?

Synthol – co to za substancja, efekty, skutki uboczne

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Kobieta z lampą w ręce

10 niezdrowych wieczornych nawyków

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Kobieta leży w łóżku

7 rzeczy, które ułatwią poranne wstawanie

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Starsze kobiety ćwiczą

Z każdym rokiem starsi. Jak pokonać lęk przed upływem czasu?

Kobieta biegnie na środku ulicy

Jesteś aktywna fizycznie? Twoje jelita też na tym korzystają

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Zapominasz? To znak, że z twoim mózgiem wszystko jest w porządku

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Kobieta ćwiczy

Klatka piersiowa – ćwiczenia rozciągające i wzmacniające

×