Przejdź do treści

Dziewczyno, trenuj boks! W czym ta sztuka walki na pięści jest dobra i jak zacząć, tłumaczy instruktor boksu Dariusz Sęk

iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Martwisz się? To dobrze! Dlaczego i w jakim stopniu warto się zamartwiać?
Czy niebieskie paragony możemy wyrzucać do pojemników na papier? Wyjaśnia Kasia Wągrowska
Czujesz pustkę i masz wrażenie, że czegoś ci brakuje? Przestań szukać na siłę
Centrum Praw Kobiet: „Wielu mężczyzn stosujących przemoc robi to na trzeźwo, inni piją po to, aby bić. Alkohol jest dla nich tylko usprawiedliwieniem”
Zapominasz? To znak, że z twoim mózgiem wszystko jest w porządku

Masz trochę wolnego czasu, ale nie kręcą cię gry zespołowe? Myślisz nad sztukami walki? Wybierz boks! Wcześniej postrzegany jako sport dla mężczyzn, jest coraz bardziej popularny wśród kobiet. Buduje mięśnie, szybko spala tkankę tłuszczową i dodatkowo uczy samoobrony nie tylko fizycznej. Robi też dużo dobrego dla naszego zdrowia psychicznego. O tym, jak zacząć trenować i dlaczego wybrać boks, porozmawialiśmy z instruktorem boksu Dariuszem Sękiem.

Ewa Wojciechowska: Dlaczego warto trenować boks?

Dariusz Sęk: Boks przynosi bardzo wiele korzyści i mam wrażenie, że coraz więcej osób to widzi. Trenujący pozbywają się zbędnej tkanki tłuszczowej, poprawiają koordynację ruchową i osiągają świetne efekty fizyczne. Boks daje też dużo efektów emocjonalnych i psychicznych. Nie tylko dlatego, że lepiej się czujesz, bo lepiej wyglądasz. Zwiększa się stabilność, opanowanie, pewność siebie. Moja żona, która jest psychologiem, mówi, że to jest wręcz terapia przez ciało. Poza wszystkim, jest to też po prostu „fun”. Boks oczywiście uczy też samoobrony.

Dla kogo boks jest dobrym wyborem?

Boks jest dobrym wyborem dla wszystkich, których organizm jest gotowy do aerobowej pracy. W szczególności dla osób, które chcą spalić tkankę tłuszczową, a przy tym nauczyć się podstaw zadawania ciosów i obrony podczas ataku. Jest bardzo dobrym pomysłem na rozładowanie napięcia, więc każdy, kto na co dzień żyje w warunkach przeciążenia stresem, może sobie podczas takiego treningu nieźle odreagować. Co może nie wszyscy wiedzą, jest to też dobre ćwiczenie wspomagające terapię dla dzieci i młodzieży z nadpobudliwością psychoruchową (ADHD), ponieważ wspomaga skupienie i radzenie sobie z agresją.

View this post on Instagram

#dariusz_sek #fighting #boxing #wbc #tattoo

A post shared by Dariusz ? Sęk ? (@dariuszsek) on

O czym trzeba pamiętać, idąc na pierwszą lekcję?

Idąc do mnie na pierwszą lekcję, należy zabrać ze sobą dobre chęci i pozytywne nastawienie oraz ubranie do ćwiczeń takie, jak na każdą inną aktywność fizyczną albo lekcje WF-u. Rękawice i bandaże ochronne na ręce pożyczam własne. Jeśli nie chwyci się bakcyla na treningu, to szkoda ponosić koszty na samym początku. Oczywiście każdy instruktor ma inne podejście i niektórzy chcą, aby mieć własny sprzęt od pierwszego treningu.

Można przygotować się w domu na pierwsze spotkanie z boksem?

Nie ma po co jakoś specjalnie przygotowywać się do pierwszych treningów. To przede wszystkim musi być dobra zabawa, która daje wiele pozytywnych skutków. Fizycznie ja przygotowuję do treningu i dostosowuję jego poziom do warunków i formy osoby, która ćwiczy. Więc nie ma się czego bać!

Jak wygląda pierwsza lekcja?

W trakcie pracy ze mną, pierwsza lekcja dla nowicjusza polega na tłumaczeniu podstaw, czyli prawidłowym ułożeniu ciała podczas obron i zadawania ciosów oraz poprawnym poruszaniu się. Potem idziemy do przodu w zależności od możliwości osoby trenującej. Oczywiście boks to są lata poprawiania i trenowania podstawowych akcji, aż osiągnie się perfekcję. Ja boks trenuję już 20 lat a nadal doszkalam podstawowy cios – lewy prosty.

Gepostet von Dariusz Sęk am Sonntag, 14. Oktober 2018

 

Co w przypadku problemów z agresją? Boks pozwala nad nią zapanować, czy wręcz ją wzmaga?

Hmm. Myślę, że to zależy indywidualnie od człowieka. Mnie np. pomogło to w utrzymaniu agresji i ukierunkowaniu jej całkowicie w sport, ponieważ w młodych latach szalałem na meczach piłkarskich, byłem pseudokibicem, ale boks okiełznał te niezdrowe emocje i skanalizowałem je w sporcie. To zresztą nie tylko boks a sam trener, który mnie trenował. To on mnie zatrzymał i powstrzymał to młodzieńcze, emocjonalne szaleństwo, które mną wtedy kierowało i z tego miejsca mogę mu za to podziękować. Trenerzy Marian Basiak i Józef Biś to ludzie, którzy mi wtedy pomogli. Teraz ja staram się pomóc innym chłopakom i podtrzymuję to, co oni zapoczątkowali. Mogę więc chyba powiedzieć, że boks może jedynie pomóc. Tym, którzy mają kłopot z opanowaniem agresji, ale też tym, którzy na co dzień trudzą się, żeby do tego zdrowego, niezbędnego dla życia poziomu agresji dotrzeć, np. kobietom, choć nie tylko kobiet tyczy się ten problem.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

BESTSELLER
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
90,00 zł
Ola Lendzion

Co boks zatem może dać kobiecie?

Boks może przynieść kobiecie niezmiernie dużo korzyści i to – nieraz to słyszałem – zaskakujących. Nie mówię tu o oczywistych korzyściach, o których już wspominałem.

Kobiety mają specyficzne problemy z własną agresją, bo to one właśnie od małego słyszą, że „dziewczynki się nie złoszczą”. A pewien poziom agresji jest potrzebny w życiu, żeby po prostu nie dać wszystkim wejść sobie na głowę, na czym właśnie cierpią kobiety.

Więc umiejętność stania stabilnie na własnych nogach, zdolność obrony przed ciosami (tymi metaforycznymi też) a także w końcu – zadania ciosu. To się właśnie te korzyści, których kobiety się wcześniej nie spodziewają.

Zapisanie dziecka na boks jest dobrym pomysłem?

Zacznijmy może od tego, że zachęcenie dziecka do uprawiania jakiegokolwiek sportu regularnie jest dobrym pomysłem. A jaki ten sport ma być, powinno zależeć od wspólnej decyzji rodziców i dzieciaka. Czyli boks uprawiany rekreacyjnie i rozwojowo jest dobrym pomysłem dla każdego dziecka, któremu będzie się to podobać. Nauczy się wtedy konsekwencji, dyscypliny, poczucia mocy, sprawczości i tego, że osiąganie wyniku i coraz lepszych rezultatów zależy od wysiłku, jaki włoży w treningi. Boks jest szczególnie wskazany dla nastolatków z ADHD, którym pozwoli uczyć się skupienia i koncentracji przy jednoczesnym wydatkowaniu energii, której te dzieciaki mają po prostu za dużo.

 

Dariusz Sęk – zawodowy sportowiec i instruktor boksu, wielokrotny medalista mistrzostw Polski. Uprawianie boksu rozpoczął w wieku 14 lat. Jest wychowankiem klubu bokserskiego Polskiego Towarzystwa Boksu w Tarnowie oraz Polskiego Towarzystwa Boksu „Tiger Tarnów”.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta ćwiczy

Potrzebujesz zastrzyku energii o poranku? Sprawdź, co może zdziałać rozciąganie

Nie możesz żyć bez sportu? Zatrzymaj się na moment! Regeneracja to nie fanaberia

Przygotowanie do nart - ćwiczenia. Bądź gotowy do jazdy

Przygotowanie do nart – ćwiczenia. Bądź gotowa do jazdy

„Pokaż mi, jak stoisz, a powiem ci, w jakiej jesteś formie… psycho-fizycznej”. Kasia Bem radzi, jak się wreszcie porządnie wyprostować

Propozycje ćwiczeń na lepszą mobilność

7 ćwiczeń, które odmienią twój trening

Czujesz ból w okolicach kręgosłupa lędźwiowego? Spróbuj ćwiczeń na kanapie przy ulubionym serialu

Joanna Jaworska o trudnych powrotach do treningów

„Przerwa nie jest twoją porażką”. Joanna Jaworska podpowiada, jak bez spiny wrócić do regularnych treningów

5 ćwiczeń, które zredukują stres

Ćwiczenia na odstresowanie. Zobacz 5 ćwiczeń od trenerki fitness

Dance aerobik – jak ćwiczyć? Efekty u początkujących

Slow jogging – w domu i na zewnątrz, efekty, buty, tempo

Aqua fitness – zalety zajęć w wodzie. Efekty aqua aerobiku

Kobieta

Lubisz skakać na skakance? Ulepsz swój trening. Sprawdź, jak osiągnąć najwięcej korzyści

Fat burning – sposób na spalenie tkanki tłuszczowej

Body pump – co to jest, ćwiczenia, efekty treningu

Wiosłowanie sztangą – korzyści i technika wykonywania

Mata do tańczenia – na co zwrócić uwagę przed zakupem?

Niby nuda a działa cuda. Pokochaj planki!

Pas neoprenowy – co to jest, działanie, jaki wybrać, opinie

joga yoga

Joga w hamaku. Ćwicz nad ziemią!

Joanna Jaworska

3 najważniejsze zasady treningu dla osób z insulinoopornością. Wyjaśnia Joanna Jaworska [WIDEO]

Kobieta i mężczyzna ćwiczą

Ćwiczenia na kręgosłup dla każdego, czyli sposób na zdrowe plecy. Jak właściwie dobrać zestaw ćwiczeń?

Synthol – co to za substancja, efekty, skutki uboczne

Ćwicząc więcej, możemy zyskać mniej – to udowodnione naukowo

Najpopularniejsze

smutna kobieta pakująca prezenty świąteczne

Nie lubisz świąt? Nie martw się, to… normalne. Dla wielu to zwykły przymus

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Kobieta z lampą w ręce

10 niezdrowych wieczornych nawyków

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Kobieta leży w łóżku

7 rzeczy, które ułatwią poranne wstawanie

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Starsze kobiety ćwiczą

Z każdym rokiem starsi. Jak pokonać lęk przed upływem czasu?

Kobieta biegnie na środku ulicy

Jesteś aktywna fizycznie? Twoje jelita też na tym korzystają

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Kobieta ćwiczy

Klatka piersiowa – ćwiczenia rozciągające i wzmacniające

×