Przejdź do treści

Jak robić pompki? Co dają pompki, jak nauczyć się je robić?

kobieta ćwiczy pompki
Jak robić pompki/Katarzyna Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kobieta z deską jedzenia
Lek. Magdalena Jutrzenka: Trudno myśleć o zdrowym odżywianiu, kiedy czyjś budżet wynosi 200, 300 czy nawet 1000 złotych miesięcznie
Dlaczego poniedziałki są takie ciężkie? Wyjaśnia psycholożka dr Milena Marczak
Dlaczego poniedziałki są takie ciężkie? Wyjaśnia psycholożka dr Milena Marczak
Czym jest slut-shaming? Przedstawiamy fragment książki „Dziwki, zdziry, szmaty. Opowieści o slutshamingu”
Kardio vs. interwały, czyli zdrowe i zdrowsze
Kobieta w maseczce ochronnej
Jest rozporządzenie wobec maseczek na otwartym powietrzu. Kiedy się z nimi pożegnamy?

Jak robić pompki i jakich błędów wystrzegać się podczas wykonywania tego ćwiczenia? Pompki to ćwiczenie aktywujące wiele grup mięśni, nie dziwi zatem, że ćwiczenie to upodobali sobie zarówno mężczyźni jak i kobiety. Panie może zainteresować to, jak robić pompki damskie – nieco łatwiejszą do wykonania wersję ćwiczenia. Oto kilka wskazówek dotyczących tego, co daje robienie pompek, jak prawidłowo robić pompki i jak często ćwiczyć?

Jak poprawnie robić pompki?

Prawidłowa pompka to taka, w której dłonie ustawione są na szerokość barków (są także w jednej linii z barkiem). Mięśnie brzucha oraz pośladków są napięte. Głowa jest przedłużeniem tułowia, a dłonie są skierowane na wprost. Bierzecie wdech (napełniając przeponę powietrzem) i schodzicie w dół, uginając łokcie pod kątem 45 stopni względem tułowia. Klatka piersiowa niekoniecznie dotyka podłoża. Staracie się, by łokcie nie były ustawione wyżej niż plecy. Z wydechem prostujecie ręce, wracając do podporu przodem i uważając, by nie pojawiły się przeprosty w stawie łokciowym. Udało się? Brawo!

jak wykonać pompkę prawidłowo

poprawne wykonanie <span class=

Jak robić pompki damskie?

Pompki damskie to nieco lżejsza wersja ćwiczenia, która od tradycyjnych pompek różni się tym, że punktem oparcia nie są stopy, a kolana. Jak się robi damskie pompki? Oto krótki opis ćwiczenia krok po kroku:

  • połóż się płasko na brzuchu i rozstaw dłonie na wysokości ramion, nieco szerzej niż barki
  • ugnij nogi w kolanach, kostki możesz skrzyżować
  • prostując ręce w łokciach unieś tułów do góry, pamiętając o utrzymywaniu prostych pleców
  • ugnij ręce i opuść tułów, nie opuszczając go całkowicie do ziemi
  • powtarzaj ćwiczenie określoną ilość razy.

Poprawne robienie pompek – jakich błędów unikać?

Błąd 1: Damska pompka „Pilatesa”

Gdzieś kiedyś usłyszeliśmy tę nazwę i choć brzmi dość zabawnie, sama pompka wykonywana w ten sposób zabawna wcale nie jest. Tak zwaną damską wersję pompki wykonuje się na kolanach. Nie oznacza to jednak, że do podłoża schodzi tylko klatka piersiowa. Pompka nie jest żadną odmianą „psa z głową w dół”. Pompka to pompka. Nawet na kolanach cały napięty korpus (łącznie z biodrami) schodzi na dół.

<span class=

Błąd 2: Styl „na pająka”

OK – przyznajemy, że jest to jedna z odmian pompki. Można wykonywać je na szeroko rozstawionych ramionach, ale dobrze jest wziąć poprawkę, że wówczas dużą część pracy odwalają mięśnie klatki piersiowej, ograniczając w znacznym stopniu pracę mięśni naramiennych. Chcesz robić pompki na szeroko? Rób, ale jako dodatek i urozmaicenie do standardowej wersji!

pompki - uwaga na błędy

Błąd 3: „Szerzej już się nie da”

To kolejna wersja stylu „na pająka”, tylko gorsza. Ramiona rozstawione są tak szeroko, że chyba szerzej już się nie da, a dłonie ustawione (zupełnie nieanatomicznie) na zewnątrz. Jeśli nie trenujecie kalisteniki, gdzie faktycznie wykonuje się wszystkie możliwe odmiany pompek i pracuje na różnych ustawieniach nadgarstków (już zresztą silnych i wzmocnionych), nie proponujemy tej wersji.

pompki - uwaga na te błędy

Błąd 4: Klasyka z podstawówki

Znacie technikę „przykucania” z podstawówki, którą nauczyciele w zamierzchłych czasach zwali przysiadem? W podobnym, żartobliwym, tonie uczyli chyba robić pompki, bo wciąż co druga kobieta, która zjawia się na zajęciach, robi pompki z krzywym ustawieniem dłoni (do środka). Trudno wyjaśnić, skąd wziął się ten pomysł, ale jeśli chcecie robić pompkę w naturalnym zakresie ruchu, ustawcie dłonie skierowane na wprost.

najgorsze błędy przy wykonywaniu pompek

Błąd 5: Zagubione mięśnie brzucha

Pompka jest ćwiczeniem, w którym prócz rąk mają być aktywne wszystkie mięśnie ciała. Przede wszystkim cały core, mięśnie brzucha oraz pośladki. Jeśli zapomnicie o napięciu i aktywacji centrum ciała, w którymś momencie poważnie oberwie lędźwiowy odcinek waszego kręgosłupa.

błędy w wykonywaniu pompek

Błąd 6 i 7: Co my tam mamy?

Ustawienie głowy podczas wykonywania pompki (podobnie jak ustawienie nadgarstków) powinno być neutralne. Oznacza to, że głowa jest tzw. przedłużeniem kręgosłupa. Naprawdę nie ma potrzeby patrzeć, czy stopy są we właściwym miejscu albo czy gdzieś przed wami nie dzieje się coś ciekawego. No, chyba że chcecie przeciążyć szyję.

błędy w wykonywaniu pompek

uwaga na błędne wykonywanie pompek

Kobieta wchodzi do morza

Czy pompki można robić codziennie?

Pompka to wszechstronne, wielostawowe ćwiczenie. Jakie mięśnie pracują podczas pompek? Na pewno biceps i triceps, a także mięsień ramienny, naramienny, łokciowy, ramienno – promieniowy, prostownik i zginacz nadgarstka. Regularne wykonywanie pompek pozwala wzmocnić ręce, klatkę piersiową i plecy. Jak często robić pompki i czy można robić pompki codziennie? Nie jest zalecane codzienne wykonywanie pompek, gdyż wówczas mięśnie nie mają czasu na regenerację. A zatem – ile razy w tygodniu robić pompki? Wystarczy ćwiczyć 2 – 3 razy w tygodniu, a w pozostałe dni wybierać inne ćwiczenia na górne partie ciała.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta i mężczyzna ćwiczą

Ćwiczenia na kręgosłup dla każdego, czyli sposób na zdrowe plecy. Jak właściwie dobrać zestaw ćwiczeń?

Synthol – co to za substancja, efekty, skutki uboczne

Ćwicząc więcej, możemy zyskać mniej – to udowodnione naukowo

Chcesz przyspieszyć trawienie? Oto najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu

Trening a zdrowie / istock

Ćwiczenia na receptę. Można wyleczyć się dzięki sportowi?

Kobieta ćwiczy

Chcesz dobrze zacząć dzień? Oto propozycje ćwiczeń na poranny rozruch

Joga na dobranoc. Wypróbuj, zanim pójdziesz spać!

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się wyluzować

Fitspiracje, które nie inspirują. Czy na pewno warto przeglądać zdjęcia szczupłych sylwetek na Instagramie?

Ergometr wioślarski – ćwiczenia, efekty, jaki ergometr kupić?

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Chcesz się więcej ruszać, ale nie możesz się oderwać od serialu? Oto zestaw ćwiczeń kanapowych

Kobieta ćwiczy

Joga wydaje ci się nudna? Sprawdź zatem, co może dać ci Ashtanga

Kobieta rozwija matę do ćwiczeń

Poranny trening – dlaczego warto wstać?

bieganie

Pierogi kontra biegi

sprzątanie

5 sposobów, jak być fit bez wychodzenia z domu

Kobieta ćwiczy

Potrzebujesz zastrzyku energii o poranku? Sprawdź, co może zdziałać rozciąganie

Poranny trening. Doładuj się energią na cały dzień!

Mobilność – postaw dobre fundamenty! Jakie błędy w treningu źle na nią wpływają?

Kobieta ćwiczy

Twoje biodra są zbyt mało elastyczne? Oto zestaw ćwiczeń, które pomogą je rozruszać

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Kobieta ćwiczy na macie

Pracujesz zdalnie? Nie zapomnij o ćwiczeniach na barki i ramiona!

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki/Pexels

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki

Dziewczyna ćwicząca pilates

„Pilates wpływa na funkcjonowanie całego ciała, naprawia je, zarówno w takim wymiarze zewnętrznym widocznym, jak i wewnętrznym” – mówi Alicja Rukowicz, trenerka pilatesu terapeutycznego

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Leki plus alkohol to zawsze niebezpieczne związki? Sprawdź, które lekarstwa nie lubią się z wyskokowymi trunkami

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

kobieta rower

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!