Przejdź do treści

Ćwiczenia wszech czasów – box jumps. Jak prawidłowo trenować?

Fot. Katarzyna Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Są dwie rzeczy, których potrzebujesz, by wyjść na plażę. Pierwszą jest ciało, drugą bikini. I już, gotowe!
„Załóż to cholerne bikini. I jedyne, o czym myśl to to, że właśnie przezwyciężyłaś wstyd”. Przekonuje trenerka Marta Stoberska
"Noszenie stanika to wybór, a nie obowiązek" - podkreśla edukatorka antydyskryminacyjna Anna Wiatrowska
„Noszenie stanika to wybór, a nie obowiązek” – podkreśla edukatorka antydyskryminacyjna Anna Wiatrowska
Chorzy na szpiczaka pozbawieni leku ratującego życie. Nie ma go na lipcowej liście refundacyjnej
Jeden Polak średnio emituje ponad 8 ton CO2. Paulina Górska wyjaśnia, jak możemy zmniejszyć ślad węglowy
Jeden Polak emituje ponad 8 ton CO2 rocznie. Paulina Górska podpowiada, jak zmniejszyć ślad węglowy
„Kultura fizyczna jest równie istotnym elementem życia co nauka i rozwój w każdej innej dziedzinie” – mówi Marcin Kuriata

Nie jest żadną tajemnicą, że najlepsze ćwiczenia, jakie istnieją i są najskuteczniejsze, to te… najbardziej przez nas znienawidzone. Czy próbowałeś zaprzyjaźnić się już ze wskokami na skrzynię?

Box jumps – czyli wskoki na skrzynię – to ćwiczenie naprawdę stare. A gdy większość osób prawie zdążyła zapomnieć o jego istnieniu, pojawił się Crossfit, który w bardzo skuteczny i dosadny sposób o nim przypomniał! Tak, box jump’y to jedno z najbardziej popularnych ćwiczeń właśnie na zajęciach Crossfit. Nie oznacza to jednak, że tylko tam się je wykonuje. Jeśli chodzisz na siłownię, z pewnością kojarzysz duże, ciężkie skrzynie, które stoją obok strefy funkcjonalnej. Wybierz się tam od czasu do czasu i koniecznie dodaj to ćwiczenie do swojego zestawu treningowego.

Box jump – korzyści

Jego największą zaletą jest polepszanie czasu reakcji włókien szybkokurczliwych, a co za tym idzie, zwiększenie siły eksplozywnej w nogach. Ćwiczenie absolutnie kompleksowo angażuje do pracy mięśnie nóg (choć oczywiście nie tylko). Zwiększa się w związku z tym siła mięśniowa oraz  stymuluje układ neuromięśniowy. To ćwiczenie plyometryczne, czyli skocznościowe. Wspominaliśmy już, że sportowcy, u których zastosowano tego rodzaju wysiłek, są w stanie pracować szybciej i lepiej, uzyskując tym samym dużo lepsze wyniki. Wskoki mają wpływ także na mobilność w biodrach. To oczywiście nie wszystko. Prócz tego, że świetnie modelują te mięśnie i poprawiają ich siłę, także ekspresowo przyśpieszają spalanie kalorii. Taki set złożony ze wskoków na skrzynię jest typowym interwałem i naprawdę daje w kość!

Przeciwwskazania:
Stany zapalne i inne dolegliwości bólowe związane ze stawem: skokowym, kolanowym i biodrowym.

Technika

Ustaw się w pozycji półprzysiadu. Nie stawaj za blisko ani za daleko skrzyni. Wyprostuj się, napinając brzuch i pośladki, i przygotuj się do skoku. Następnie ugnij kolana i dynamicznie wyskocz w górę, podciągając kolana wysoko. Wyląduj na skrzyni w pozycji przysiadu – uważaj, by całe stopy stały na podwyższeniu i wyprostuj się na chwilę w pozycji zanim zeskoczysz z powrotem na dół.

Główne mięśnie zaangażowane w ruch:

– m. czworogłowy uda
– m. pośladkowy
– m. przywodziciel długi
– m. przywodziciel krótki
– m. przywodziciel wielki
mięśnie brzucha
– m. dwugłowy uda
– m. półścięgnisty
– m. półbłoniasty
– m. brzuchaty

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Zainteresują cię również:

Sylwia Sikorska: Kubeczek menstruacyjny ma tylko jedną wadę, można zapomnieć, że ma się okres

„Leniwe i niepokorne żony są pożądane w dzisiejszych czasach. To one przebiją sufity dla naszych córek” – uważa Małgorzata Gilmajster, psycholożka i mediatorka

Christian Eriksen

 „To co, uratowało Eriksena, to szybka reakcja jego kolegów!”. Lekarka apeluje, by nie bać się udzielać pierwszej pomocy

Niewyspana nie siadaj za kierownicę! Brak snu działa jak alkohol / istock

Niewyspana nie siadaj za kierownicę! Brak snu działa jak alkohol

Magda Lamparska

Magdalena Lamparska: Wstydziłam się tego, jak wyglądam. Wchodziłam na plan i słyszałam: znowu utyła

Niby nuda a działa cuda. Pokochaj planki!

Naomi Osaka: Jestem Azjatką, jestem czarnoskóra, jestem kobietą, jestem zwyczajna, ale dobra w tenisa

„Dajemy wbijać się w kompleksy i niskie poczucie własnej wartości przez osoby obce, zamiast spojrzeć w lustro i powiedzieć głośno: jestem piękna!” – mówi dr n. med. Katarzyna Skórzewska

Zioła w domu – jakie i jak uprawiać na parapecie lub balkonie

Urszula Dąbrowska/ fot. M. Dąbrowski)

„Największy lęk pandemii? To, że się skończy”. Jak introwertycy wracają do życia po izolacji?

Aurélia Blanc

Aurélia Blanc: Mężczyźni, którzy chcą przeciwdziałać seksizmowi, mają spore pole do popisu. I niekoniecznie muszą być aktywistami

II piknik kampanii #pomacajsie – Zdrowie w Twoich Rękach już 12 czerwca w Warszawie na Polach Mokotowskich!

Agnieszka Kaczorowska-Pela skrytykowała „modę na brzydotę”. Jej post nie spodobał się aktywistkom

„Zwyczajne życie może być całkiem przyjemne” – mówi KURA. Też ją śledzisz na FB?

Agata Głyda: nasze ciało nie jest po to, aby ładnie wyglądało

Hula-hop – efekty, ćwiczenia, czy jest dla każdego?

Choroba Morgellonów – przyczyny, objawy, leczenie

Oprah Winfrey: Każdy z nas nosi w sobie coś niewidocznego dla innych. Jeśli nie jest to przepracowane, może przerodzić się w zaburzenie

Co widzimy w lustrze? Porównujemy, jak oceniają siebie kobiety i mężczyźni

amila Raczyńska-Chomyn, doula i edukatorka seksualna, mówi o tym, dlaczego wstydzimy się miesiączki

Dlaczego wstydzimy się miesiączki? Rozmowa z Kamilą Raczyńską-Chomyn [WIDEO]

Magdalena i Grzegorz Łapanowscy

Less waste według Magdaleny Łapanowskiej. „Nie chodzi o wielkie wyrzeczenia”

Pilates to nuda? Nic bardziej mylnego. Ćwiczenia pomogą wzmocnić ważne mięśnie

Korzystasz z hotelowych ręczników? Jagna Niedzielska wyjaśnia, dlaczego lepiej mieć swój

„Nauka stoicyzmu jest warunkiem przetrwania naszej cywilizacji” – mówi dr Tomasz Mazur, współczesny filozof i praktykujący stoik

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

kobieta rower

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku