Przejdź do treści

Ćwicz i… śpij dobrze!

sen
Ćwicz i... śpij dobrze! Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Francja wprowadziła zakaz „terapii konwersyjnej” wobec osób LGBTQIA+. „Bycie sobą nie jest przestępstwem” – skomentował prezydent Emmanuel Macron
Jednorazowość na poziomie plastikowej słomki? Jagna Niedzielska o… rajstopach
Lustrzany mózg, czyli zachowania zaraźliwe
W ciąży mózg kobiety się… kurczy. Poznaj 5 zaskakujących faktów dotyczących kobiecego ciała
Trening – 12 sygnałów, że przesadzasz!

Ciężko trenujecie, wasza dieta jest zbilansowana, stosujecie odpowiednio dobrane suplementy, a mimo to macie wrażenie, że forma stoi w miejscu? Często odpowiedzialny jest za to niedostatek snu lub jego słaba jakość.

Przyjęło się, że sen powinien trwać 8 godzin, ale często jest to kwestia indywidualna. Tak dla porównania – zawodnicy sportowi sypiają zwykle 10-12 godzin na dobę. Wypoczynek nocny  (8-10 godzin) oraz jedna lub dwie drzemki w ciągu dnia. Jeśli i wy dużo czasu poświęcacie treningowi, pamiętajcie, że dobry sen to podstawa.

Gdy zasypiacie, w waszym organizmie rozpoczyna się proces regeneracji. Uspokaja się rytm serca, normuje się ciśnienie, oddech staje się równomierny i głębszy, odpoczywają oczy. To właśnie wtedy poprawiają się czynności ruchowe i koordynacyjne. Jeżeli chodzi o aktywność fizyczną, kluczową rolę odgrywa tutaj somatotropina (hormon wzrostu), którą mózg, a dokładnie przedni płat przysadki mózgowej, produkuje wyłącznie podczas snu. Od niej zależy wzrost i rozwój fizyczny organizmu (przyrost masy mięśniowej, odbudowa uszkodzonych tkanek, procesy kościotwórcze). Ponadto somatotropina reguluje gospodarkę białkową, tłuszczową i węglowodanową organizmu. Oznacza to, że to, co wypracujecie podczas treningu, owocuje najlepiej właśnie podczas snu.

Problemy ze snem - czynniki, które na nie wpływają i radzenie sobie z bezsennością

Co, jeśli się nie wysypiacie?

Badania wykazały, że osoby, których jakość snu nie jest najlepsza, rzadziej przyrządzają samodzielnie posiłki i częściej jadają w fast foodach. Według przeprowadzonych w Kalifornii badań, osoby śpiące mniej niż 5 godzin dziennie, w porównaniu do osób, które śpią 7-8 godzin, aż o 70% częściej mają nadwagę. Ponadto częściej zapadają na choroby krążenia i nadciśnienie. Krótki sen sprzyja także rozwojowi cukrzycy oraz obniża odporność organizmu. Wszystko to przekłada się na wyniki sportowe oraz dalszą motywację. Demotywujące przecież zaczyna być to, że ciężka praca nie przynosi efektów, a przynajmniej nie są one takie, jakich byście sobie życzyli.

Trzymajcie się prostych zasad:

– Starajcie się kłaść spać codziennie o tej samej porze;

– Gdy zbliża się wieczorna pora, stopniowo zwalniajcie tempo;

– Śpijcie w zaciemnionym pomieszczeniu (wyłączcie tv, komputer, lampkę nocną);

– Zapewnijcie sobie wygodne łóżko i poduszkę (nie za miękkie).

Pamiętajcie, by traktować sen jako część treningu i miejcie świadomość, że bez niego nie osiągniecie sportowej formy. Zadbajcie o jego jakość od teraz, bo to naprawdę najlepsze najlepsze źródło waszej naturalnej energii. Podejmijcie wyzwanie i wyśpijcie się wreszcie!

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

BESTSELLER
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
90,00 zł

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Nie możesz żyć bez sportu? Zatrzymaj się na moment! Regeneracja to nie fanaberia

Kobieta leży w łóżku

7 rzeczy, które ułatwią poranne wstawanie

Trening interwałowy – fitnessowy must have! Na czym polega i dlaczego warto się w niego wkręcić?

7 ćwiczeń, które odmienią twój trening

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Fitball – przykładowe ćwiczenia, wybór odpowiedniej piłki

Dance aerobik – jak ćwiczyć? Efekty u początkujących

Aqua fitness – zalety zajęć w wodzie. Efekty aqua aerobiku

Body pump – co to jest, ćwiczenia, efekty treningu

Stanik sportowy, czyli biust pod kontrolą. Jak wybrać najlepszy?

Nordic walking – to nie jest sport (tylko) dla osób starszych!

Trening a zdrowie / istock

Ćwiczenia na receptę. Można wyleczyć się dzięki sportowi?

Rozciąganie odprężone, czyli co zrobić, by szpagat nie bolał

Ćwiczenia na pośladki. Dodaj obciążenie, poczujesz różnicę

Fitspiracje, które nie inspirują. Czy na pewno warto przeglądać zdjęcia szczupłych sylwetek na Instagramie?

skakanka

Chemiczna skakanka. Raport: nawet 25 proc. przyrządów sportowych może zawierać niebezpieczne dla zdrowia substancje

Chcesz się więcej ruszać, ale nie możesz się oderwać od serialu? Oto zestaw ćwiczeń kanapowych

bieganie

Pierogi kontra biegi

sprzątanie

5 sposobów, jak być fit bez wychodzenia z domu

Cubii – trenowanie przy biurku. Czy warto ćwiczyć z Cubii?

Kobieta robi szpagat

Jak zrobić szpagat? Ćwiczenia rozciągające do szpagatu

Trening obwodowy – na czym polega i dlaczego jest skuteczny?

kobieta ćwiczy na siłowni

Co spala tłuszcz – ćwiczenia cardio czy trening siłowy?

Jak się ubrać, biegając zimą?

Bieganie zimą – buty, kurtka, odzież. Jak się ubrać?

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Kobieta z lampą w ręce

10 niezdrowych wieczornych nawyków

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Starsze kobiety ćwiczą

Z każdym rokiem starsi. Jak pokonać lęk przed upływem czasu?

Kobieta biegnie na środku ulicy

Jesteś aktywna fizycznie? Twoje jelita też na tym korzystają

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Zapominasz? To znak, że z twoim mózgiem wszystko jest w porządku

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Kobieta ćwiczy

Klatka piersiowa – ćwiczenia rozciągające i wzmacniające

Czujesz pustkę i masz wrażenie, że czegoś ci brakuje? Przestań szukać na siłę

×