Przejdź do treści

Crossfit – co to, ćwiczenia, efekty. Dla kogo jest crossfit?

CrossFit - co to jest? Jak zacząć ćwiczyć CrossFit?
CrossFit - co to jest? Jak zacząć ćwiczyć CrossFit? Zdjęcie: konferencja prasowa Reebok, marzec 2014
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
wykluczenie menstruacyjne
„Czym różni się papier toaletowy od podpaski?”. Wykluczenie menstruacyjne po raz pierwszy w polskim Sejmie
Kobieta z folią
Mama Chemik: czy tak samo jak szczepionek boicie się metali ciężkich, które mogą być nawet w kubku, z którego codziennie pijecie kawę?
Norweskie piłkarki ręczne powiedziały "dość" graniu w bikini i założyły krótkie spodenki. Federacja ukarała je grzywną
Pink zapłaci karę grzywny za norweskie szczypiornistki. „Jestem bardzo dumna, że norweska drużyna zaprotestowała przeciwko seksistowskim zasadom”
Obowiązkowe szczepienia dla medyków w Polsce
Obowiązkowe szczepienia dla polskich medyków. Morawiecki: rozważamy taki wariant
„Mądra feministka wie, że seks nie uprzedmiatawia”. Maja Staśko wspólnie z psychiatrką komentują wywiad Dody o seksworkingu

Crossfit to dziś jedna z najszybciej rozwijających się dyscyplin sportowych. Dlaczego? Bo skutecznie uzależnia i ekspresowo daje efekty. Co to jest crossfit i dla kogo te treningi będą dobrym rozwiązaniem? Jak zacząć trenować crossfit?

Co to jest crossfit?

Crossfit jest formą treningu ogólnorozwojowego o wysokiej intensywności. Crossfit pod kątem różnorodności wyróżnia się na tle wielu innych rodzajów sportów. Trening łączy ćwiczenia wytrzymałościowe i siłowe, wykorzystujące obciążenie własnego ciała całą gamę sprzętu, m.in. sztangi, kettle, hantle, drążki, skakanki, liny, skrzynie i piłki lekarskie.

 

Co daje crossfit?

Poprawia wytrzymałość i siłę, przyczyniając się do wzmocnienia ogólnej sprawności organizmu. Celem treningów jest poprawa we wszystkich obszarach wpływających na dobrą kondycję. W czasie sesji crossfitu ćwiczymy:

  • wydolność krążeniowo-oddechową,
  • wytrzymałość,
  • siłę,
  • elastyczność,
  • moc,
  • szybkość,
  • zwinność,
  • równowagę,
  • koordynację,
  • dokładność.

W odróżnieniu od indywidualnych ćwiczeń na siłowni, w crossficie nacisk kładzie się na społeczność. W boksach nawiążesz kontakt z ludźmi, którzy wzajemnie się wspierają i mobilizują do osiągania treningowych celów.

Trening crossfit – dla kogo?

Crossfit jest treningiem odpowiednim dla większości osób zdrowych. Może nie być dobrym rozwiązaniem dla osób z przebytymi kontuzjami, ponieważ stanowi trening o dużej intensywności, w którym ruchy przeważnie wykonuje się szybko. Nie zaleca się rozpoczynania trenowania crossfitu kobietom będącym w ciąży.

Jak zacząć trenować crossfit?

Trenowanie crossfitu zacznij od znalezienia boksu w twojej okolicy. Wiele z nich oferuje pierwsze zajęcia za darmo – przyjdź i przekonaj się, czy ta forma treningu jest dla ciebie. Zwykle zaleca się pójście najpierw na trening dla początkujących, na których instruktor oceni twoje aktualnie możliwości  i dobierze grupę o zbliżonym poziomie wytrenowania. Możesz także skorzystać z wprowadzających treningów indywidualnych. W czasie zajęć trener dokładnie wyjaśni ci, jak wygląda trening i pomoże nauczyć się techniki wykonywanych ćwiczeń.

Crossfit – lista ćwiczeń

Ćwiczenia, które mogą być częścią treningu crossfitowego, to np.:

  • różne formy przysiadów, często z obciążeniem w postaci kettla, sztangi lub piłki lekarskiej,
  • martwy ciąg,
  • wskoki na skrzynię,
  • podciąganie na drążku,
  • przyciąganie stóp do drążka w zwisie,
  • wchodzenie po linie,
  • bieganie.

Crossfit – efekty

Wysoka intensywność crossfitu przekłada się się na imponujące efekty regularnego treningu. W badaniach przeprowadzonych na osobach przed i po 3 miesiącach treningu 2 razy w tygodniu zaobserwowano korzystne zmiany w postaci m.in.:

  • zmniejszenia procentowej zawartości tkanki tłuszczowej i zwiększenia masy mięśniowej,
  • zmniejszenia obwodu talii,
  • poprawy wydolności fizycznej organizmu.

Zalety crossfitu

Dlaczego crossfit tak ekspresowo zdobywa ogromną popularność? Bo ten sport uzależnia tak jak żadna inna znana mi aktywność. Daje ciału takie możliwości, o jakie zwykły człowiek by siebie nawet nie podejrzewał. Wszystko to dzieje się dość szybko, bo treningi są naprawdę intensywne i skomponowane tak, by rozwijać wszystkie cechy motoryczne. Efekty pojawiają się szybko, bo poprzeczka do pokonania stale się podnosi. I wierzcie mi, naprawdę chce się ją przeskakiwać.

Bibliografia:

  1. Ciałowicz-Murawska E., Wojna J., Zuwiała-Jagiełło J. (2015)  Crossfit training changes brain-derived neurotrophic factor and irisin levels at rest, after wingate and progressive tests, and improves aerobic capacity and body composition of young physically active men and women, Journal of Physiology and Pharmacology, 66(6):811-21.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Maszyny czy wolne ciężary? Oto jest pytanie! Co lepiej wybrać na siłowni?

Kardio vs. interwały, czyli zdrowe i zdrowsze

Percy Cerutty/fot. James Brian De Largie McArdle/Wikimedia Commons

Percy Cerutty – pionier CrossFitu

Zaskocz swoje mięśnie! Zdradzamy, jak to zrobić

Planujecie zakup rolek? Oto kilka ważnych informacji, które mogą wam się przydać

Czy 5 minut treningu dziennie wystarczy? Odpowiada Kasia Bigos

Ćwiczenia na pośladki. Dodaj obciążenie, poczujesz różnicę

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się wyluzować

Joanna Jaworska

Joanna Jaworska: nie powinniśmy zmuszać się do aktywności fizycznej. To rodzaj autoagresji [WIDEO]

Kobieta rozwija matę do ćwiczeń

Poranny trening – dlaczego warto wstać?

Joanna Jaworska

Jak nie stracić motywacji chwilę po Nowym Roku? Podpowiada Joanna Jaworska [WIDEO]

Joanna Jaworska

Joanna Jaworska: czasem lepiej zjeść ciastko, na które mamy ochotę, i spuścić napięcie [WIDEO]

Joanna Jaworska

„Nie bodźcuj się ideałami”. Trenerka Personalna Joanna Jaworska tłumaczy, dlaczego to zawsze zły pomysł [WIDEO]

Joanna Jaworska

„Jesteś zwycięzcą”, „Bądź lepszą wersją siebie”? Trenerka Personalna Joanna Jaworska mówi, dlaczego teksty motywacyjne nie działają [WIDEO]

Cubii – trenowanie przy biurku. Czy warto ćwiczyć z Cubii?

Trening obwodowy – na czym polega i dlaczego jest skuteczny?

kobieta ćwiczy na siłowni

Co spala tłuszcz – ćwiczenia cardio czy trening siłowy?

Ćwicz na plaży! Sprawdź, jaki trening proponuje Kasia Bigos

Treningowe mity dotyczące odchudzania

Wieczorne treningi górą! To idealna opcja dla tych, którzy nie są w stanie zerwać się rano z łóżka

Trening dla biegaczy - ćwiczenia siłowe i obwodowe

Trening dla biegaczy – ćwiczenia siłowe i obwodowe

Pompek nigdy dość! Poznaj różne warianty tego ćwiczenia

Rozgrzewka przed bieganiem i treningiem. Jak się rozgrzać?

Rozgrzewka przed bieganiem i treningiem. Jak się rozgrzać?

Brak efektów ćwiczeń? Postaw na zróżnicowanie treningu

Zróżnicowanie treningu – zmiany, gdy brakuje efektów ćwiczeń

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę