Przejdź do treści

Crossfit – co to, ćwiczenia, efekty. Dla kogo jest crossfit?

CrossFit - co to jest? Jak zacząć ćwiczyć CrossFit?
CrossFit - co to jest? Jak zacząć ćwiczyć CrossFit? Zdjęcie: konferencja prasowa Reebok, marzec 2014
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kobieta w maseczce ochronnej
Francja i Austria zakazują noszenia maseczek materiałowych w miejscach publicznych!
Nastolatka siedzi na rampie
„Jedna placówka na ponad 27 tys. pacjentek”. Martyna Jałoszyńska o dostępie nastolatek do ginekologa
Ludzie na koncercie
Lek. Bartosz Fiałek wzburzony weekendowymi imprezami: ludzie, których ignorancja przekracza „dach świata”
Genogram – do czego służy, jak zrobić, symbole genogramu
Dagmara Seliga
Dagmara Seliga: w Polsce jest coraz więcej coachów, a brakuje przepisów regulujących ten zawód [WIDEO]

Crossfit to dziś jedna z najszybciej rozwijających się dyscyplin sportowych. Dlaczego? Bo skutecznie uzależnia i ekspresowo daje efekty. Co to jest crossfit i dla kogo te treningi będą dobrym rozwiązaniem? Jak zacząć trenować crossfit?

Co to jest crossfit?

Crossfit jest formą treningu ogólnorozwojowego o wysokiej intensywności. Crossfit pod kątem różnorodności wyróżnia się na tle wielu innych rodzajów sportów. Trening łączy ćwiczenia wytrzymałościowe i siłowe, wykorzystujące obciążenie własnego ciała całą gamę sprzętu, m.in. sztangi, kettle, hantle, drążki, skakanki, liny, skrzynie i piłki lekarskie.

 

Co daje crossfit?

Poprawia wytrzymałość i siłę, przyczyniając się do wzmocnienia ogólnej sprawności organizmu. Celem treningów jest poprawa we wszystkich obszarach wpływających na dobrą kondycję. W czasie sesji crossfitu ćwiczymy:

  • wydolność krążeniowo-oddechową,
  • wytrzymałość,
  • siłę,
  • elastyczność,
  • moc,
  • szybkość,
  • zwinność,
  • równowagę,
  • koordynację,
  • dokładność.

W odróżnieniu od indywidualnych ćwiczeń na siłowni, w crossficie nacisk kładzie się na społeczność. W boksach nawiążesz kontakt z ludźmi, którzy wzajemnie się wspierają i mobilizują do osiągania treningowych celów.

Trening crossfit – dla kogo?

Crossfit jest treningiem odpowiednim dla większości osób zdrowych. Może nie być dobrym rozwiązaniem dla osób z przebytymi kontuzjami, ponieważ stanowi trening o dużej intensywności, w którym ruchy przeważnie wykonuje się szybko. Nie zaleca się rozpoczynania trenowania crossfitu kobietom będącym w ciąży.

Jak zacząć trenować crossfit?

Trenowanie crossfitu zacznij od znalezienia boksu w twojej okolicy. Wiele z nich oferuje pierwsze zajęcia za darmo – przyjdź i przekonaj się, czy ta forma treningu jest dla ciebie. Zwykle zaleca się pójście najpierw na trening dla początkujących, na których instruktor oceni twoje aktualnie możliwości  i dobierze grupę o zbliżonym poziomie wytrenowania. Możesz także skorzystać z wprowadzających treningów indywidualnych. W czasie zajęć trener dokładnie wyjaśni ci, jak wygląda trening i pomoże nauczyć się techniki wykonywanych ćwiczeń.

Crossfit – lista ćwiczeń

Ćwiczenia, które mogą być częścią treningu crossfitowego, to np.:

  • różne formy przysiadów, często z obciążeniem w postaci kettla, sztangi lub piłki lekarskiej,
  • martwy ciąg,
  • wskoki na skrzynię,
  • podciąganie na drążku,
  • przyciąganie stóp do drążka w zwisie,
  • wchodzenie po linie,
  • bieganie.

Crossfit – efekty

Wysoka intensywność crossfitu przekłada się się na imponujące efekty regularnego treningu. W badaniach przeprowadzonych na osobach przed i po 3 miesiącach treningu 2 razy w tygodniu zaobserwowano korzystne zmiany w postaci m.in.:

  • zmniejszenia procentowej zawartości tkanki tłuszczowej i zwiększenia masy mięśniowej,
  • zmniejszenia obwodu talii,
  • poprawy wydolności fizycznej organizmu.

Zalety crossfitu

Dlaczego crossfit tak ekspresowo zdobywa ogromną popularność? Bo ten sport uzależnia tak jak żadna inna znana mi aktywność. Daje ciału takie możliwości, o jakie zwykły człowiek by siebie nawet nie podejrzewał. Wszystko to dzieje się dość szybko, bo treningi są naprawdę intensywne i skomponowane tak, by rozwijać wszystkie cechy motoryczne. Efekty pojawiają się szybko, bo poprzeczka do pokonania stale się podnosi. I wierzcie mi, naprawdę chce się ją przeskakiwać.

Bibliografia:

  1. Ciałowicz-Murawska E., Wojna J., Zuwiała-Jagiełło J. (2015)  Crossfit training changes brain-derived neurotrophic factor and irisin levels at rest, after wingate and progressive tests, and improves aerobic capacity and body composition of young physically active men and women, Journal of Physiology and Pharmacology, 66(6):811-21.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta rozwija matę do ćwiczeń

Poranny trening – dlaczego warto wstać?

Joanna Jaworska

Jak nie stracić motywacji chwilę po Nowym Roku? Podpowiada Joanna Jaworska [WIDEO]

Joanna Jaworska

Joanna Jaworska: czasem lepiej zjeść ciastko, na które mamy ochotę, i spuścić napięcie [WIDEO]

Joanna Jaworska

„Nie bodźcuj się ideałami”. Trenerka Personalna Joanna Jaworska tłumaczy, dlaczego to zawsze zły pomysł [WIDEO]

Joanna Jaworska

„Jesteś zwycięzcą”, „Bądź lepszą wersją siebie”? Trenerka Personalna Joanna Jaworska mówi, dlaczego teksty motywacyjne nie działają [WIDEO]

Cubii – trenowanie przy biurku. Czy warto ćwiczyć z Cubii?

Trening obwodowy – na czym polega i dlaczego jest skuteczny?

kobieta ćwiczy na siłowni

Co spala tłuszcz – ćwiczenia cardio czy trening siłowy?

Ćwicz na plaży! Sprawdź, jaki trening proponuje Kasia Bigos

Treningowe mity dotyczące odchudzania

Wieczorne treningi górą! To idealna opcja dla tych, którzy nie są w stanie zerwać się rano z łóżka

Trening dla biegaczy - ćwiczenia siłowe i obwodowe

Trening dla biegaczy – ćwiczenia siłowe i obwodowe

Pompek nigdy dość! Poznaj różne warianty tego ćwiczenia

Rozgrzewka przed bieganiem i treningiem. Jak się rozgrzać?

Rozgrzewka przed bieganiem i treningiem. Jak się rozgrzać?

Brak efektów ćwiczeń? Postaw na zróżnicowanie treningu

Zróżnicowanie treningu – zmiany, gdy brakuje efektów ćwiczeń

taekwondo

„Taekwondo jest sztuką, więc musi być piękne”. Zasady, układy i stopnie taekwondo

Spalaj mądrzej i szybciej

Spalanie kalorii – rower, spacer, bieganie. Co jeść?

Co robić po treningu? 5 rzeczy, o których musisz pamiętać

kobieta wykonująca martwy ciąg

Martwy ciąg – technika ćwiczenia, jakich błędów unikać

Ćwiczenia rozciągające. Jak rozciągnąć kręgosłup?

Ćwiczenia rozciągające kręgosłup, do szpagatu. Co daje rozciąganie?

Ćwiczenia na boczki – rozprawmy się z mitem

Ćwiczenia na boczki i brzuch – jak skutecznie spalić tłuszcz?

Ćwiczenia na biceps - domowe i na siłowni, dla dziewczyn i chłopaków

Ćwiczenia na biceps – domowe i na siłowni, dla dziewczyn i chłopaków

Ćwiczenia na klatkę piersiową

Ćwiczenia na klatkę piersiową dla dziewczyn. W domu i na siłowni

trening

Trening funkcjonalny – na czym polega i jakie efekty przynosi?

Najpopularniejsze

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Jak pozbyć się oponki z brzucha

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

10 niezdrowych wieczornych nawyków

Ubrania, które nas trują. Sprawdź, dlaczego mogą być niebezpieczne

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Zimno jest zdrowe! Nie wierzysz? Oto 5 pożytków z niskich temperatur

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

„365 dni”: gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

poranne wstawanie

7 rzeczy, które ułatwią poranne wstawanie

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona