Przejdź do treści

Stres ma płeć! Zdradzamy, jak reagują na niego kobiety, a jak mężczyźni

Stres ma płeć! Zdradzamy, jak reagują na niego kobiety, a jak mężczyźni
Stres ma płeć! Zdradzamy, jak reagują na niego kobiety, a jak mężczyźni Rawpixel.xom
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Elektrolity – sprawdź, czego jeszcze o nich nie wiesz
Matka z córką rzucają confetti
Nie namawiaj córki do bycia bardziej śmiałą. „Próba zmieniania temperamentu na siłę może być szkodliwa”
męska grypa
„Męska grypa” to nie wymysł. Winny jest prawdopodobnie testosteron
szczepienie przeciw koronawirusowi
Coraz więcej Polaków chce się zaszczepić przeciwko COVID-19 – wskazuje najnowszy sondaż
Mikołaj Foks
Jak wychować pewne siebie dziewczynki? Radzi Mikołaj Foks [WIDEO]

Mogłoby się wydawać, że bez względu na płeć jednakowo reagujemy na stres ‒ oddech staje się spłycony, serce przyspiesza, a dłonie robią się wilgotne. A jednak można dokonać wręcz stereotypowego podziału na kobiecy i męski styl stresowania się.

Stres a postawy społeczne

Twierdzenie, że człowiek pod wpływem stresu skupia się głównie na samym sobie i traci zdolność do okazywania empatii, brzmi całkiem logicznie. Z takiego właśnie założenia wyszli naukowcy, chcąc zbadać, w jaki sposób nerwowe sytuacje wpływają na nasze postawy społeczne. Postawiona przez nich teza okazała się prawdziwa, ale wyłącznie w stosunku do mężczyzn!

Badacze zaaranżowali dla uczestników sytuacje, w których trudno utrzymać nerwy na wodzy ‒ publiczne wystąpienia czy konieczność rozwiązania zadania arytmetycznego na czas. Kiedy już poziom adrenaliny był wystarczająco wysoki, proszono uczestników, by spróbowali rozpoznać cudze emocje lub się w nie wczuć. Mężczyźni w tym teście wypadli dużo gorzej. Zgodnie z początkowym założeniem panowie pod wpływem stresu stawali się egocentrykami i tracili wrażliwość na uczucia innych. W przypadku kobiet rezultat był odwrotny ‒ stres zamienił je w bardziej prospołeczneosoby.

ampułkostrzykawka z adrenalina / iStock

Sekretna broń kobiet

Naukowcy nie mają jednoznacznej odpowiedzi na to, dlaczego w zależności od płci tak różnie reagujemy na stres. Jednym z czynników odpowiadających za taki stan rzeczy mogą być hormony. Chociaż zarówno kobiecy, jak i męski organizm w momencie wzrostu napięcia uruchamiają produkcję kortyzolu i epinefryny (hormony te powodują m.in. wzrost ciśnienia krwi i podwyższenie poziomu cukru), to kobiety posiadają w zanadrzu sekretną broń. Jest nią hormon miłości ‒ oksytocyna, która uwalniana jest w odpowiedzi na wysokie stężenie kortyzolu. Być może to właśnie ta substancja sprawia, że panie zamiast z nerwów zacisnąć pięści, częściej reagują emocjonalnie i wylewają fontanny łez.

Udowadniają to statystyki opublikowane przez Amerykańskie Towarzystwo Psychologiczne. Pokazują, że kobiety częściej niż mężczyźni doświadczają czysto fizycznych objawów stresu. Odczuwają bóle głowy, cierpią na dolegliwości żołądkowe bądź zwyczajnie czują potrzebę wypłakania się… Najlepiej na czyimś ramieniu. Jak pokazują badania przeprowadzone przez USP Zdrowie i opublikowane w raporcie Style Zdrowia Polek i Polaków, panie zdecydowanie chętniej niż panowie szukają pocieszenia w rozmowie z bliską osobą.

Używki sposobem na stres

Badanie Amerykańskiego Towarzystwa Psychologicznego pokazuje, że mężczyźni są bardziej skłonni do tego, by w nerwowych sytuacjach sięgać po używki, takie jak alkohol czy papierosy. Być może wynika to z tego, że kobiety dużo lepiej radzą sobie w sferze relacji. Znacznie częściej niż panowie mają poczucie, że mogą podzielić się swoimi problemami z rodziną czy przyjaciółmi.

Według raportu USP Zdrowie Style Zdrowia Polek i Polaków” panie dużo częściej deklarują, że na co dzień doświadczają dużego stresu. Co piąta Polka jest Zmęczoną Heroiną”, czyli należy do grupy, w której stan permanentnego napięcia jest codziennością. Najszczęśliwszą i najmniej zestresowaną grupą są osoby należące do Pogodnych Mędrców. Jesteś ciekawy, jaki styl zdrowia reprezentujesz?

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta

Stres a odporność – czego jeszcze nie wiemy o tym przedziwnym związku?

10 niezdrowych wieczornych nawyków

kobieta nad morzem

„Stresuje nas nasza interpretacja rzeczywistości” – mówi psycholog Katarzyna Binkiewicz. Jak przestać się zamartwiać?

smutna kobieta pakująca prezenty świąteczne

Nie lubisz świąt? Nie martw się, to… normalne

„Gdy nadchodzą święta, jesteśmy zazwyczaj tak zmęczeni i sfrustrowani, że przestają nas cieszyć” – mówi psycholożka

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

"Oczekiwanie, że medytacja przyniesie spokój, wywołuje napięcie". Jak zacząć medytować?

Jak być „tu i teraz”? Mówi nauczycielka medytacji Maga Korbel [WIDEO]

Kobieta stoi z psem na molo

Czasem lepiej jest odpuścić, niż żyć w ciągłym stresie i poczuciu winy. Psychoterapeutka podpowiada, jak się tego nauczyć

Grzegorz Pawłowski coach oddechem

„Z oddychania mamy 70 proc. energii, która jest potrzebna dla naszego ciała i przestrzeni emocjonalnej”. Rozmowa z coachem oddechem

Dlaczego możesz nie mieć ochoty na seks? Zabójcy libido

Dlaczego możesz nie mieć ochoty na seks? Zabójcy libido

Stres działa jak śmieciowe jedzenie. Dlaczego tak się dzieje?

"Oczekiwanie, że medytacja przyniesie spokój, wywołuje napięcie". Jak zacząć medytować?

Jak medytować w domu? Sprawdź, jakie wskazówki ma nauczycielka medytacji Maga Korbel [WIDEO]

"Oczekiwanie, że medytacja przyniesie spokój, wywołuje napięcie". Jak zacząć medytować?

„Oczekiwanie, że medytacja przyniesie spokój, wywołuje napięcie”. Jak zacząć medytować? [WIDEO]

„Jestem za tym, żeby aromaterapia była przedmiotem szkolnym”. Katarzyna Kochańska opowiada, jak zapach może pomóc w nauce i pracy

Książka na stres. Czytaj dla zdrowia!

Ciągły stres niszczy ci życie. Sprawdź, jak go okiełznać!

Ćwiczenia miały cię relaksować, a niepokoją? Zobacz, dlaczego tak się dzieje

Czujesz się wypalona? Zrób sobie dzień przerwy

Najmniejsza rzecz może wyprowadzić cię z równowagi? Czas przyjrzeć się sobie

Martwisz się o przyszłość? Oto 7 sposobów, przy pomocy których ze zmartwieniami radzą sobie specjaliści

„Po sesji muzyki wibracyjnej czujesz się zdecydowanie zrelaksowany i wypoczęty”. O tym, co w ich duszach gra, opowiadają Asia Orłowska i Alek Sabuda

Nie możesz się zrelaksować? Spróbuj tych ćwiczeń oddechowych

stres trening

Sposoby na stres. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy

Jesteś już zmęczona ciągłym podejmowaniem decyzji? Wypróbuj te sposoby

Najpopularniejsze

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Jak pozbyć się oponki z brzucha

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Ubrania, które nas trują. Sprawdź, dlaczego mogą być niebezpieczne

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Zimno jest zdrowe! Nie wierzysz? Oto 5 pożytków z niskich temperatur

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

poranne wstawanie

7 rzeczy, które ułatwią poranne wstawanie

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Jak oddychać? Proste ćwiczenie czyni cuda

Jak oddychać? Kasia Bem przedstawia proste ćwiczenie, które czyni cuda

Jak poprawić krążenie w nogach? Ćwiczenia, które warto wykonywać

Odczuwasz lęk i niepokój, choć nic złego się nie dzieje? Sprawdź, co może ci dolegać

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

„365 dni”: gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!