Przejdź do treści

Stres to cichy zabójca? „Stres, którego doświadczasz wpływa na wiele procesów fizjologicznych, w tym trawienie, działanie układu odpornościowego, nastrój, emocje” – tłumaczy lekarka

Kobieta idzie z rozłożonym parasolem w ręku
Stres to cichy zabójca? "Stres, którego doświadczasz wpływa na wiele procesów fizjologicznych, w tym trawienie, działanie układu odpornościowego, nastrój, emocje" - tłumaczy lekarka/ iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Zendaya
Zendaya wyznała, że social media wyzwalają u niej stany lękowe. „Staję się niespokojna, za dużo myślę i analizuję”
Trening interwałowy – fitnessowy must have! Na czym polega i dlaczego warto się w niego wkręcić?
Siatkarka
Katarzyna Skorupa o dyskryminacji kobiet w sporcie: Jesteśmy 'ładnym’ dodatkiem
Dziennikarka Anna Lalka wyznała, że padła ofiarą gwałtu. "Byłam przekonana, że zrobiłam coś złego"
Dziennikarka Anna Lalka wyznała, że padła ofiarą gwałtu. „Byłam przekonana, że zrobiłam coś złego”
Mężczyzna stoi przed lustrem
„Czy kiedykolwiek nazwałeś dziewczynę 'laską’? Albo zagwizdałeś na nią, gdy szła ulicą?”. Kampania „Nie bądź tym facetem” pokazuje, że seksistowskie żarty to nie podryw a przemoc!

Stres – codzienny towarzysz naszego życia. Stresujemy się przez większość czasu, zupełnie zapominając, jaki ma to wpływ na nasz organizm. I choć stres czasem bywa przydatny, to długotrwały negatywnie oddziałuje na wszystkie komórki w ciele. Jak dokładnie wygląda fizjologia stresu? Co się dzieje, kiedy ciśnienie skacze ze zdenerwowania? Tłumaczy to dokładnie lekarka Joanna Adamiak. 

Świat oczami psychiatry

Joanna Adamiak jest lekarką ze specjalizacją z psychiatrii. W mediach społecznościowych prowadzi profil „swiat_oczami_psychiatry”, na którym dzieli się swoją wiedzą w prosty sposób. Tym razem wyjaśniła dokładnie, jak wygląda mechanizm stresu  i na co taka reakcja organizmu ma wpływ.

Stres rujnuje ci życie? 7 sygnałów, których lepiej nie bagatelizować

Stres – co się dzieje w organizmie?

Stres jest naturalną reakcją organizmu na trudności lub zagrożenia. W momencie doświadczania krótkotrwałego stresu nic nam nie grozi. Taki stres bywa pomocny, szczególnie w sytuacji ekstremalnej, np. wypadku czy egzaminu. Jeśli jednak stres jest naszym codziennym towarzyszem, taki stan rzeczy może mieć opłakane efekty nie tylko dla naszego zdrowia psychicznego, ale i fizycznego. Przewlekły stres oddziałuje bowiem na wszystkie komórki w organizmie. Jak to dokładnie wygląda?

Kiedy odczuwasz stres, Twój mózg wysyła sygnały do różnych części  organizmu, m.in. do jelit.
Jelita natomiast odpowiadają na tę informację, wysyłając odpowiedź zwrotną do mózgu.

Najprościej rzecz ujmując stres, którego doświadczasz, wpływa na wiele procesów fizjologicznych, w tym trawienie, działanie układu odpornościowego, nastrój, emocje.

Podczas długotrwałego stresu wydzielająca się noradrenalina zapoczątkowuje procesy zapalne w organizmie.

Podczas stresu wydziela się również kortyzol (tzw. hormon stresu), który rozszczelnia komórki nabłonkowe jelita, co skutkuje wzrostem przepuszczalności tzw. bariery jelitowej i wówczas wszelkie patogeny znajdujące się w świetle jelita przedostają się za pomocą krwi do każdej komórki organizmu, powoli ją uszkadzając.

Pojawia się efekt błędnego koła.
Stan zapalny napędza wydzielanie się kortyzolu, a koło zamyka się powodując coraz więcej szkód w ciele

– tłumaczy Adamiak na swoim profilu na Instagramie.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez Joanna Adamiak (@swiat_oczami_psychiatry)

Co jeszcze możemy zaobserwować? W sytuacji stresowej pogłębia się i przyspiesza oddech, zwiększa się napięcie mięśniowe, wzrasta tętno i ciśnienie krwi, zmniejsza natomiast jej krzepliwość, nasila się wydzielanie hormonów, takich jak adrenalina, kortyzol, tyroksyna. Wszystkie te reakcje mają jeden cel: doprowadzenie do wzrostu wydolności fizycznej, wyostrzenie zmysłów i przyspieszenie przemiany materii.

Kiedy powinnyśmy się zaniepokoić? Jeśli napięcie nie ustępuje i odczuwalny jest lęk, gniew, złość, niechęć do działania, obniżona samoocena lub stany depresyjne. Wszystko to wywołuje przewlekłe zmęczenie, bóle mięśniowo-stawowe, bóle głowy i migreny, problemy gastryczne, obniżenie odporności, problemy ze snem.

Uważasz, że stres rujnuje ci zdrowie? Być może jest wynikiem głębszych problemów. Warto w tej sytuacji zgłosić się do specjalisty.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Justyna Tomska / Archiwum prywatne

„Nie ma treningu, od razu jest życie. Wpadasz w nie po uszy i właściwie masz przegwizdane” – zauważa poetka Justyna Tomska

Dr Julia E. Wahl

Julia E. Wahl: Skutki bycia empatycznym nie zawsze wyjdą nam na dobre. Empatią da się manipulować

stres trening

Sposoby na stres. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy

5 ćwiczeń, które zredukują stres

Ćwiczenia na odstresowanie. Zobacz 5 ćwiczeń od trenerki fitness

Masaż tantryczny – czym jest, przebieg, efekty, szkolenie

"Emocje. To, o czym dorośli nie wiedzą” Bogusia Janiszewskiego i Maxa Skorwidera

„Emocje. To, o czym dorośli ci nie mówią” Bogusia Janiszewskiego i Maxa Skorwidera. Mamy fragment książki!

"Chowałam się. Wstydziłam się. Nigdy więcej". Martyna Kaczmarek o tym, jak ważne jest normalizowanie nadmiernej potliwości

„Chowałam się. Wstydziłam się. Nigdy więcej”. Martyna Kaczmarek o tym, jak ważne jest normalizowanie nadmiernej potliwości

Ćwiczenia dla zestresowanych. Fizjoterapeutka wyjaśnia, jak je wykonać

Masz stresującą pracę? Czujesz, że chodzisz ciągle spięta? Fizjoterapeutka ma dla ciebie kilka rozluźniających ćwiczeń

Psycholożka Małgorzata Pawlińska

„Dziś wrażliwość kojarzy się ze słabością. Tymczasem dawniej u boku dobrego władcy często stał wysoko wrażliwy doradca” – mówi Małgorzata Pawlińska

Witaj Słońce! Poświęć 20 minut o poranku na te ćwiczenia, a poczujesz się jak nowo narodzona

Wykreśl ze swojego słownika wyrażenie "Uśmiechnij się". "Uśmiech nie jest lekiem na smutki i nie leczy z depresji"

Wykreśl ze swojego słownika zdanie „Uśmiechnij się”. „Uśmiech nie jest lekiem na smutki i nie leczy z depresji”

„Konsekwencje pracoholizmu to wyczerpanie fizyczne i emocjonalne”. Kiedy za bardzo kochasz swoją pracę?

Dorota Sumińska

Dorota Sumińska: Nie dzielę świata na zwierzęcy i ludzki. Uważam, że jest jeden, wspólny

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Marta Wroniszewska, autorka książki „Tu jest teraz twój dom”/ fot. archiwum prywatne

Marta Wroniszewska: To największy dramat dziecka, kiedy musi opuścić dom rodzinny. Nie wszyscy są w stanie się z tym zmierzyć i mu pomóc

Kobieta

Endorfiny – co to za hormony i co je wytwarza?

Relaksacja Jacobsona – skuteczny sposób walki ze stresem, nerwami i napięciem mięśni

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Zdrada emocjonalna – definicja, jak sobie z nią poradzić?

Kobieta

Jesteś wkurzona a żal ci ładnych talerzy? Kasia Bem radzi, jak skutecznie rozładować złość

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się wyluzować

Kobieta śmieje się

Kilka prostych rad, które sprawią, że moc pozostanie z wami przez cały dzień

Kobieta za szybą

Ktoś cię skrzywdził i nie potrafisz o tym zapomnieć? Zamiast pielęgnować urazę, wybacz. Dla siebie!

kobieta nad wodą

Nie radząc sobie z gniewem, szkodzisz zdrowiu. Do wyjścia z gniewu potrzebnych jest 5 kroków

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

„365 dni”: gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

Po pracy nie masz już na nic siły? Oto 6 sposobów na odzyskanie energii wieczorem

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

barbara pasek

„Gdybym po kolejnym ataku przestała szukać odpowiedzi, to skończyłoby się to śmiercią” – Barbara Pasek o swoich zmaganiach z boreliozą

Seks po ciąży

5 rad, jak wrócić do udanego seksu po porodzie