Przejdź do treści

Pracujesz w biurowcu? Walcz o więcej słońca!

Pracujesz w biurowcu? Walcz o więcej słońca!
Źródło. www.unsplash.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Paulina Młynarska
Paulina Młynarska: gdy tylko przejdę rekonwalescencję, kupię sobie jakiś piękny nowy biustonosz, sukienkę, rzucę grzywą i będę dumnie paradować z moimi implantami po ulicach
„Krew nas zalewa!”. Największe organizacje walczące z wykluczeniem menstruacyjnym jednoczą siły
Zmiana definicji gwałtu. „Kobiety potrzebują tej ustawy bardziej niż kwiatka na Dzień Kobiet”
Meghan Markle w wywiadzie z Oprah: „Nie chciałam już dłużej żyć”
Kane Tanaka / gerontology.wikia.org
118-letnia Kane Tanaka jest nastarszą mieszkanką globu. Chce wziąć udział w sztafecie z ogniem olimpijskim

Niedobór światła słonecznego zagraża zdrowiu – twierdzą autorzy badań przeprowadzonych wśród ludzi pracujących w biurowcach. A za oknem coraz ciemniej, zwłaszcza po zmianie czasu…

W eksperymencie wzięło udział 49 mieszkańców Chicago. Wszyscy zaczynali pracę o dziewiątej rano, a kończyli ją o piątej po południu. Typowa dzienna szychta pracowników wielkomiejskich biurowców. Wśród uczestników eksperymentu większość (27 osób) stanowili nieszczęśnicy pracujący w pomieszczeniach pozbawionych bezpośredniego dostępu do światła słonecznego. Pozostali (22 osoby) byli szczęściarzami – ich biurka sąsiadowały z dużymi oknami. Jaki to miało wpływ na stan fizyczny i psychiczny jednych i drugich? Olbrzymi.

Ci spod okna byli za dnia bardziej aktywni fizycznie, a gdy wieczorem kładli się do łóżka, spali dłużej i głębiej. Średnio o 46 minut, jak skrupulatnie wyliczyli autorzy badań. Z ich obserwacji wynika też, że przedstawiciel uprzywilejowanej grupy z dostępem do okna otrzymywał średnio w ciągu dnia prawie trzy razy większą dawkę światła słonecznego (!), aniżeli osoba, której okno w pracy nie przysługiwało. W tej sytuacji trudno się dziwić, że ci pierwsi kipieli energią i rzadko poddawali się jesiennym i zimowym infekcjom.

Nasłonecznieni mają lepiej…

Inicjatorka badań Phyllis Zee, profesor neurobiologii z Northwestern University w Chicago, zauważyła nawet, że na podstawie wyników eksperymentu mogła łatwo ustalić, kto spośród jego uczestników ma wysoką pozycję zawodową. „Wyższe miejsce w hierarchii zawsze przekładało się na większy dostęp do światła słonecznego, na większe dawki snu i ruchu” – mówi Zee.

Uczestnicy jej badań, opisanych około miesiąc temu w „Journal of Clinical Sleep Medicine”, przez kilkanaście tygodni nasili na ręku instrumenty pomiarowe zwane aktygrafami. Są to małe, podobne do zegarka urządzenia, zwykle umieszczane na nadgarstku. Mierzą one aktywność ruchową człowieka oraz natężenie światła słonecznego w jego otoczeniu. Z zapisów aktygrafu można się dowiedzieć, ile czasu dana osoba spędza w ruchu, kiedy zasypia i wstaje, ile razy się budzi w nocy, czy ucina sobie drzemki w ciągu dnia.

„Gdybym miała w jednym zdaniu podsumować wyniki badań, powiedziałbym: im więcej naturalnego światła słonecznego za dnia, tym lepsza jakość życia za dnia i w nocy” – mówi Zee. Podkreśla ona, że najcenniejsze dla zdrowia i psychiki jest to światło, które dociera do nas w godzinach porannych i przedpołudniowych. „Zadbajmy, by wtedy mieć z nim kontakt. Zarezerwujmy sobie przynajmniej pół godziny na spacer lub jazdę rowerem do pracy. Jeśli to możliwe, w ciągu dnia zróbmy sobie przechadzkę wokół budynku lub zjedzmy lunch na zewnątrz. Nasz mózg i ciało potrzebują światła słonecznego, jak roślina wody” – mówi badaczka.

 

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Dzieci w wodzie

Ubrania ze wskaźnikiem UPF: jak skutecznie chronią przed słońcem?

Wysypka od słońca – o czym świadczy? Przyczyny, objawy, leczenie

Wysypka od słońca – o czym świadczy? Przyczyny, objawy, leczenie

„Osoba, która nie ma sezonowych zaburzeń nastroju, zimą ma prawo mieć obniżony nastrój i chandrę”. O tym, czym jest fototerapia, mówi psychiatra Anna Antosik-Wójcińska

5 sposobów, jak chronić skórę dziecka podczas upałów

Gdy słońca jest za dużo

Nocne światło psuje nam zdrowie

Nocne światło psuje nam zdrowie

Autostrady słońca

Autostrady słońca

Lumio – przenośne światło

Lumio – przenośne światło

Więcej słońca w pracy

Więcej słońca w pracy

Filtry chemiczne vs. filtry mineralne

Filtry chemiczne vs. filtry mineralne

Dlaczego kichamy na słońce?

Dlaczego kichamy na słońce?

Anita Włodarczyk - polska "Barbie Shero 2021"

Anita Włodarczyk ma własną Barbie. Pierwsza na świecie lalka młociarka

Kobieta z aparatem

Drobiazgi uszczęśliwiają. Mają większy wpływ na jakość życia, niż nam się wydaje

Sukces wpędza cię w zakłopotanie? Nie umiesz się nim chwalić? Skorzystaj z rad psychologa

Minimalizm a dzieci. Czy da się kupować mniej?

Kobieta ćwiczy

Chcesz dobrze zacząć dzień? Oto propozycje ćwiczeń na poranny rozruch

Tech-neck, czyli jak telefon komórkowy sprawia, że bolą cię plecy i rośnie drugi podbródek

Sposób na długie życie? Zabić komórki „zombie”

Joga na dobranoc. Wypróbuj, zanim pójdziesz spać!

Martyna Wojciechowska: zamknięcie placówek ze względu na pandemię COVID-19 spowodowało, że miliony dzieci nie chodzą do szkoły, a hasło „online” jest dla nich abstrakcją

Martyna Wojciechowska: zamknięcie placówek ze względu na pandemię COVID-19 spowodowało, że miliony dzieci nie chodzą do szkoły

kobiecość, seksualnośc, seksowna kobieta

Przez pandemię przestałaś się czuć seksownie? 7 rzeczy, które możesz zrobić, by znów dobrze się poczuć w swoim ciele

Rzeczy, na których jest najwięcej brudu

6 najbrudniejszych rzeczy w twoim domu

ratownik medyczny w trakcie pandemii koronawirusa

Karol Bączkowski, ratownik medyczny: Zdarza się, że nie ma zmiennika i zostajesz na kolejne 12 godzin dyżuru. Bo przecież „karetka musi jeździć”

Rusza EkoOkres, czyli akcja edukacyjna rzecz promocji wielorazowych produktów menstruacyjnych. Hello Zdrowie patronem medialnym

Najpopularniejsze

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Dlaczego związki, które miały trwać całe życie, tak często się rozpadają?

Jak pozbyć się oponki z brzucha

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Joga hormonalna – sposób na równowagę

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Kobieta

5 błędów, które popełniasz przed 10 rano

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

kobieta w pracy

Czujesz, że tracisz moc? Oto 10 sposobów na zapewnienie sobie energii w ciągu dnia

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność