Przejdź do treści

Jak dotrzymać noworocznych postanowień?

Jak dotrzymać noworocznych postanowień?
Jak dotrzymać noworocznych postanowień? Brooke Lark/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Loren Schauers, który stracił połowę ciała w wypadku, ma dość tych samych pytań. „Nie spytałbyś przypadkowej pary na ulicy, jak uprawia seks”
Anna Wiatrowska o obsesji polskich szkół na punkcie ubioru uczennic: „Wszystko w imię przyzwoitości i kultury 'nie kuszenia chłopców’”
„Powiedział, że według jego mamy Alba jest chora i brzydka”. Oburzony ojciec trzylatki ma nam coś ważnego do przekazania
„Żałoba po relacji, której nigdy nie było, może przynieść cierpienie, ale też wolność” – pisze psycholożka Sara Tylka o nieudanej więzi z mamą
„Jak strasznie dużo wymagamy od naszych (i cudzych) ciał, które noszą, rodzą, karmią, nie dosypiają…”. Anna Czartoryska-Niemczycka zwróciła się do mam z ważnym apelem

Postanowienia noworoczne wyznacza sobie 80 proc. z nas. Ale jedynie 8 proc. pozostanie konsekwentnymi i osiągnie to, co zamierzyło. Czy istnieje sprawdzony sposób, aby dotrzymać tych postanowień? Nawet kilka! 

Jeden, ale najważniejszy cel

Jeżeli na liście zadań na nowy rok znajdzie się jednocześnie zmiana sposobu żywienia, rzucenie dwóch nałogów, codzienna aktywność fizyczna i poprawa sytuacji materialnej poprzez oszczędzanie, możesz być pewien, że twój mózg powie „Nie!”. Realizacja tego typu zadań wiąże się z rezygnacją z natychmiastowej przyjemności na rzecz długoterminowej korzyści. To z kolei wymaga użycia siły woli, a ta jest narzędziem, które zużywa się bardzo szybko. Roy F. Baumeister, profesor psychologii na Florida State University, udowodnił to w badaniu na grupie studentów.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł
Jak kontrolować stres?

Podzielono ich na dwa zespoły – członkom pierwszego zaoferowano jako przekąskę czekoladowe ciasteczka, drugim postawiono przed nosem słodkości i rzodkiewki, prosząc, by zrezygnowali z ciastek na rzecz warzyw. Następnie wszystkim osobom polecono pracować nad zadaniem geometrycznym, którego w rzeczywistości nie dało się rozwiązać. Studenci, którym pozwolono jeść słodycze, pracowali nad zagadką średnio 20 minut. Natomiast ci, którym polecono zrezygnować ze słodyczy, poddawali się już po 8 minutach. Wyniki badań sugerują, że zasoby wyczerpane w pierwszym zadaniu nie pozwoliły na włożenie 100 proc. wysiłku w drugie. Dlatego zamiast wywracać życie do góry nogami, zacznijmy od jednego, najważniejszego elementu.

Do mety krok po kroku

Powiedzmy, że postanowiłaś w tym roku zrzucić 10 kg. To całkiem sporo, podejmujesz więc decyzję, że zrezygnujesz z cukru, pieczywa, wina, trzy razy w tygodniu będziesz biegać, a nawet chodzić na siłownię. Nawet jeśli przez chwilę wytrzymasz, prędzej czy później skończy się to frustracją i kompulsywnym napadem na lodówkę. Mierz siły na zamiary! Lepiej zrobić mniej, ale wytrwać w postanowieniu do końca. O wiele łatwiej będzie ci zrzucić 1 kg miesięcznie, co przy wysiłku fizycznym dwa razy w tygodniu i ograniczeniu (nie wykluczeniu!) cukrów oraz węglowodanów jest całkiem możliwe do zrobienia. Brzmi lepiej, prawda? Dla twojego mózgu na pewno! Profesor Baba Shiv z University of Stanford na swoich studentach sprawdziła, jak na działanie mózgu wpływa zbyt duża liczba zadań. Część uczniów miała zapamiętać numer dwucyfrowy, część – siedmiocyfrowy. Następnie wszyscy mieli przejść się korytarzem, w którym zaproponowano im dwie przekąski do wyboru – ciasto lub porcję owoców. Okazało się, że osoby, które musiały zapamiętać siedmiocyfrowy ciąg liczb, dwa razy częściej wybierały ciasto! Kora przedczołowa, która jest odpowiedzialna m.in. za siłę naszej woli, była już na tyle przeciążona, że trudniej było oprzeć się pokusie zjedzenia słodyczy.

Musisz jednak w duchu zadać sobie pytanie: czy zadanie, które sobie wyznaczyłaś, nie będzie dla ciebie zbyt proste? Paradoksalnie cele, które są dla nas za łatwe w realizacji, równie trudno jest osiągnąć. Dlaczego? Nie działają na nas motywująco! W efekcie często nawet nie podchodzimy do wykonywania zadań, które według nas nie będą wymagać zbyt wiele wysiłku.

Strategia celu

Jeśli już wiesz, co i jak chcesz osiągnąć, musisz zadać sobie jeszcze jedno ważne pytanie: po co? Często wyznaczając sobie noworoczne cele, wpisujemy na listę rzeczy, które w naszym odczuciu powinniśmy wykonać, bo ktoś coś nam zasugerował albo dlatego, że wszyscy tak robią. Zastanów się jednak, co da ci osiągnięcie wyznaczonego celu? Weź kartkę i wyobraź sobie, że zadanie zostało już wykonane. Skup się na swoich odczuciach. Jakie emocje ci towarzyszą? Co zmieniło się w twoim życiu? Czy jest coś, na co możesz sobie teraz pozwolić, a nie mogłaś wykonać tego przed realizacją celu? Zapisz to wszystko! Albo okaże się, że otrzymałaś wspaniałe narzędzie do wzmocnienia motywacji, kiedy pojawią się trudności z konsekwencją, albo wręcz odwrotnie – zrozumiesz, że w rzeczywistości cel nie przyniesie korzyści, jakich oczekiwałaś. Jeżeli nie będziesz wyraźnie widzieć benefitów, które zrównoważą wysiłek włożony w realizację noworocznych postanowień, trudno będzie ci w nich wytrwać.

Diwe kobiety biegną przez las

Podejdź do tego z uśmiechem!

Aby zrealizować tegoroczne postanowienia, powinnaś pamiętać o najważniejszym: pozytywnym podejściu! Nie zmieniaj siebie – to bardzo trudne ‒ ale zmieniaj swoje nawyki. Nie rób postanowień w rodzaju: „Będę lepszą matką”, a zamiast tego wyznacz cel, który pozwoli ci lepiej czuć się w tej roli – na przykład: „Raz w tygodniu poświęcę dwie godziny wyłącznie na zabawę z dzieckiem”. To samo dotyczy każdej innej dziedziny życia – odżywiania, aktywności fizycznej, życia zawodowego czy towarzyskiego. Pozbądź się poczucia winy i wyrzutów sumienia! Nie karz siebie za niedotrzymanie postanowień, ale nagradzaj za każdy kilometr pokonany na drodze do realizacji wyznaczonego celu. Jeśli sam dla siebie będziesz dobra, z pewnością łatwiej będzie ci dotrzeć do mety i zrealizować postanowienia.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

"Karanie ciszą jest przemocą. Zawsze prowadzi do pogorszenia relacji" - podkreśla psycholożka

„Karanie ciszą jest przemocą. Zawsze prowadzi do pogorszenia relacji” – podkreśla psycholożka

Ugryź się w język i zostaw na boku swoje rozpasane ego. Jak się kłócić, żeby było dobrze?

Barbara Filipczyńska /fot. archiwum prywatne

„Kiedy dusza ustala kierunek działania, a umysł je realizuje, zaczynamy żyć tak, jak chcemy”. Czym jest Soul Coaching® mówi Barbara Filipczyńska

„Obdarowywanie może być manipulacją”. Kiedy prezenty mogą stać się problemem, pisze Milena Wojnarowska, psycholożka

Przytulanie mężczyzn

Przytulanie mężczyzny. Dlaczego niektórzy ludzie nie chcą się przytulać?

Czy rozmiar i kolor talerza ma znaczenie? / pexels

Czy rozmiar i kolor talerza mają znaczenie, kiedy chcemy schudnąć? Na to pytanie odpowiada profesorka Katarzyna Siuzdak

Kobieta śmieje się

Kilka prostych rad, które sprawią, że moc pozostanie z wami przez cały dzień

Nigdy na nic nie masz czasu? Zobacz, na czym możesz go łatwo zaoszczędzić

„Ich współpracownicy często opisują to jako obcowanie z czystym – niejako nieludzkim – intelektem”. Jak rozpoznać psychopatę, tłumaczy ekspertka

Kobieta stoi na łące. Ręce trzyma w górze

Zachwyć się tym, co jest teraz. Potrafisz to zrobić? Kasia Bem uważa, że to proste

Kobieta w białej koszuli przegląda się w lustrze. Ręce trzyma na górze, poprawia sobie coś we włosach

Co czujesz, kiedy widzisz siebie nagą w lustrze?

smutna kobieta spotkanie

„Zamiast skupiać się na tym, co mamy, koncentrujemy się na tym, co chciałybyśmy mieć”. Dlaczego nie warto narzekać?

„Od nas zależy, czy media społecznościowe będą nas wzmacniać, czy niszczyć”. Jak zrobić porządki na Instagramie, mówi psycholożka Zuzanna Butryn

Intuicja, czyli dziwny głos w twojej głowie. Wierzyć jej czy nie?

„W domach, w których oszukiwanie jest mechanizmem obronnym, wychowujemy patologicznych kłamców”. O psychologii kłamstwa mówi Natalia Hofman

„Matczyna rana przekazywana jest z pokolenia na pokolenie. Ale można ją uzdrowić” – mówi Aneta Gajda-Boryczko, terapeutka

Katarzyna Podleska /fot. archiwum prywatne

Nie mów, że rozumiesz. Mniej pytaj, więcej słuchaj. Psychotraumatolożka Katarzyna Podleska radzi, jak zachować się wobec uchodźców

Karolina Tuchalska-Siermińska

„Mówienie, że będzie dobrze, zazwyczaj przynosi odwrotny efekt od zamierzonego. To unieważnianie trudnej sytuacji” – o bezradności mówi psycholożka Karolina Tuchalska-Siermińska

Kobieta trenuje jogę

„Odpuść sobie”. Ale jak to zrobić? Kasia Bem zapewnia, że joga może w tym pomóc

Dobre rady jeszcze gorsze niż dobre chęci? Zastanów się, zanim komuś coś poradzisz

„Skutki braku więzi z ojcem wychodzą daleko poza okres dzieciństwa i dorastania ich córek” – mówi Iga Stanek, psycholożka i psychoterapeutka

Kobieta

Kiedy czekamy na miłość, awans i lepszą wersję nas samych, wiele tracimy. Kasia Bem radzi, jak żyć tu i teraz

Świadomy sen

Świadomy sen – jak kontrolować sen, jak świadomie śnić?

Malwina Angerman-Kowalska

„Nasze potrzeby wynikają z talentów. Test Gallupa® pomaga je ujawnić i przestać od siebie uciekać” – mówi Malwina Angerman-Kowalska

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Kobieta ćwiczy

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Burpees to jedno z najlepszych ćwiczeń w świecie fitness. Podejmij wyzwanie!

Burpees to jedno z najlepszych ćwiczeń w świecie fitness. Podejmij wyzwanie!

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Ty zawsze w trzech swetrach, a dalej ci zimno? Oto kilka możliwych przyczyn

Kobieta ćwiczy

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

×