Przejdź do treści

5 mitów na temat pozytywnego myślenia

5 mitów na temat pozytywnego myślenia Pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Czym jest slut-shaming? Przedstawiamy fragment książki „Dziwki, zdziry, szmaty. Opowieści o slutshamingu”
Kardio vs. interwały, czyli zdrowe i zdrowsze
Kobieta w maseczce ochronnej
Jest rozporządzenie wobec maseczek na otwartym powietrzu. Kiedy się z nimi pożegnamy?
Podpaska
Ile pieniędzy wydajesz w swoim życiu na środki higieniczne w czasie menstruacji? Sprawdź Kalkulator Kosztów Miesiączki
Billie Eilish
Billie Eilish: Nagle jesteś hipokrytką, gdy chcesz pokazać swoje ciało i swoją skórę. Jesteś łatwa i jesteś dziwką

Wstajesz rano i – zgodnie z poradnikowymi radami – powtarzasz sobie: „To będzie udany dzień!”. No cóż, swoim optymistycznym nastawieniem na pewno nie naprawisz… zepsutego czajnika, by zrobić ulubioną kawę. Poznajcie kilka mitów na temat pozytywnego myślenia.

Jasne, że lepiej myśleć pozytywnie, niż pisać czarne scenariusze. Jasne, że optymistom żyje się łatwiej. Wszystko to prawda. Ale pokładanie życiowych nadziei w mocy pozytywnego myślenia powinno mieć swoje granice, bo inaczej łatwo w tym pozytywnym nastawieniu dać się zwieść na manowce… Kiedy pozytywne myślenie po prostu nie działa? Oto mity, którym warto się przyjrzeć.

Pozytywne myślenie to bilet do świata sukcesów

Tak nie jest! „Positive thinking” ma oczywiście pewną moc sprawczą, ale jest ona ograniczona. To nie bilet na pociąg do stacji „Szczęście”, tylko co najwyżej kupon rabatowy na kupno takiego biletu.

– Pozytywne myślenie działa raczej jak katalizator. Pomaga wcielić w życie różne plany, ale zazwyczaj to nie ono decyduje o powodzeniu naszych zamiarów – mówi psycholog Tomasz Wojtoń. – Przykładem są samospełniające się proroctwa. Zakładamy, że coś dobrego się wydarzy. Nagle zauważamy, że nasze optymistyczne założenia zaczynają się potwierdzać. Nasze myślenie odpowiednio ułatwiło całą sprawę. Nic więcej – dodaje.

Zasada numer jeden: pozytywne myślenie tworzy dobre warunki do startu. Niezależnie, czy jest to start nowego dnia, nowej pracy, czy nowej znajomości. Aż tyle i tylko tyle. Ktoś kiedyś powiedział, że ten rodzaj myślenia warto stosować na początku pracy. Za to na jej końcu w jego miejscu zastosować krytykę, także wobec samego siebie…

Pozytywne myślenie ma być włączone non stop

To kolejny wyjątkowo kuszący mit. Bo działamy często na zasadzie „wszystko albo nic”. Optymizm? Pozytywne myślenie? Wchodzę w to, w całości!

– To pociągająca perspektywa, bo zdejmuje z nas odpowiedzialność. Nakłada ją za to na ideę „positive thinking” – mówi psycholog. – Tymczasem, jak dobrze wiemy, w życiu bywają różne zwroty akcji – dodaje.

Może jest tak, że zwyczajnie masz ochotę trochę się posmucić? Może fajnie byłoby trochę ponarzekać na swój los? Może z takiego bycia „na smutku” wyniknie coś twórczego? Może dwa smutniejsze wieczory okażą się finalnie ciekawsze niż tydzień hurraoptymizmu? Po co blokować uczucia?

– Miałem kiedyś pacjentkę zafascynowaną ideami pozytywnego myślenia, która poważnie zachorowała. W jej piersi rozwijał się nowotwór. Najpierw z zaskoczeniem, a potem z niepokojem obserwowałem, jak ta kobieta unika badań i odkłada terapię na potem, bo, zgodnie z zaleceniami z czytanych przez nią poradników, uważała że choroba jest najlepszym doświadczeniem w jej życiu, i całkiem poważnie mówiła, że „cudownie jest być chorą” – opowiada psycholog. – Oczywiście takie podejście jest lepsze niż ciągłe zamartwianie się, może pomóc w lżejszym przebiegu choroby, ale jednocześnie może być też bardzo groźne. Zwłaszcza gdy powoduje bierność i przyjmowanie wszystkiego takim, jakie jest – dodaje.

Kobieta siedzi do góry nogami w fotelu

Wszystko, co negatywne, jest złe

To „wszystko” to negatywne myśli, zdarzenia, czyjeś opinie na nasz temat. Krótko mówiąc: to, co może zaboleć.

– W indiańskich wioskach inicjacje młodych ludzi polegają na tym, że przechodzą oni przez różnego rodzaju bolesne próby. Z perspektywy zafascynowanego optymizmem Zachodu moglibyśmy powiedzieć, że to szaleństwo! Jednak indiańskie inicjacje mają swój cel: jest nim zbadanie możliwości młodej osoby i granic tych możliwości. Gdybyśmy skupiali się tylko na tym, co pozytywne, na pewno nie poznalibyśmy samych siebie – tłumaczy psycholog Tomasz Wojtoń.

Negatywna opinia na mój temat? To po prostu czyjaś opinia, pewnie trochę inna niż moja i różniąca się od tej pozytywnej, którą ma ktoś inny. Nic więcej. Ale warto ją poznać i coś z niej wyciągnąć. Negatywne myśli, które kłębią się w głowie? Może nie warto ich za wszelką cenę dusić, tylko sprawdzić, co się za nimi kryje i jaka jest przyczyna? Może warto zarezerwować sobie kilka chwil na to, żeby być „na smutku”, bo wtedy narodzi się pomysł, na który czekasz? Wśród dzieci swego czasu bardzo popularna była „Polyanna”, czyli opowieść o dziewczynce, która nauczyła się cieszyć ze wszystkiego. W tym, co negatywne, zawsze udawało jej się znaleźć coś pozytywnego. Było to zaraźliwe do tego stopnia, że wszyscy jej bliscy z nieszczęśliwych stawali się szczęśliwymi. Warto pamiętać, że to tylko fikcja literacka!

Kobieta stoi na ulicy

Pozytywne myślenie ma dotyczyć tylko mnie!

Czy wam też na złość działają ludzie, którzy sami deklarują, że pozytywne myślenie jest im bliskie? Na swojej tablicy w mediach społecznościowych umieszczają optymistyczne afirmacje. Przekonują, jak pomogły im te natchnione cytaty. A w kontaktach z innymi? Ciągle ostrzegają innych przed tym, co złego może się stać! „Moja ciąża była wspaniała. Pierwsze dni po porodzie też zniosłam świetnie, cieszyłam się zmianami w moim życiu” – mówi taka osoba. Żeby zaraz potem dodać: „Skoro jesteś w ciąży, musisz bardzo uważać! Słyszałam, że bóle i skurcze w trzecim trymestrze bywają nie do wytrzymania. A planowałaś już, jak sobie poradzisz w domu po porodzie?”. Znacie to? Pozytywne myślenie dotyczy tylko tych osób i ich życia. A gdyby ich posłuchać, to wydaje się, że świat dookoła, poza nimi, jest pełen problemów, komplikacji i trudności… Straszliwość nad straszliwości! Jak najdalej trzymajmy się od takiego podejścia (i od takich osób też…)!

depresja, leczenie, diagnoza

Pozytywne myślenie ma dotyczyć każdej sfery życia

Załóżmy, że we wtorkowy poranek zachwyciłeś się porannym wschodem słońca do tego stopnia, że ogarnęło cię pozytywne nastawienie.

– To wcale nie oznacza, że jeśli podobny wschód nie zadziała na ciebie w taki sam sposób w środę czy piątek, to coś z tobą jest nie tak – przekonuje psycholog.

Może będzie wtedy inne ciśnienie. Albo będziesz miał inny nastrój. I zwrócisz uwagę na coś innego albo nie zwrócisz uwagi na nic. I to też jest OK. Kilka lat temu głośno było o amerykańskiej książce „Smile or Die. How Positive Thinking Fooled America” Barbary Ehrenreich. Autorka pisze wprost o terrorze pozytywnego myślenia. Ehrenreich przekonuje, że ludzie są różni. I że nie ma sensu naginać swoich umysłów dla aktualnych trendów, bo w najlepszym razie może się to skończyć frustracją.

– Na pewno jest wiele sytuacji w życiu, w których warto komuś powiedzieć: „Nie martw się. Będzie dobrze!”. Ludzie często zadręczają się drobiazgami i wtedy takie zdanie doda im otuchy i być może sprawi, że nie będą wyolbrzymiać tego, co ich spotkało – mówi Tomasz Wojtoń. – Ale z drugiej strony jest wiele sfer życia, w których przekonywanie kogoś lub siebie, że „będzie dobrze”, to zwykłe kłamstwo. Walka z chorobą? Kłopoty w pracy? Nikt nie da żadnej gwarancji! – dodaje psycholog.

I może w takich sytuacjach przymiotnik „pozytywne” warto wtedy zastąpić słowem „racjonalne”? A słowo „myślenie” wyrazem „podejście” i… wtedy naprawdę wyraźnie zobaczymy, w których sferach naprawdę będzie dobrze!

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta siedzi na pomoście

Warsztaty milczenia. Kasia Bem tłumaczy, jak działa potęga ciszy

Rozmawiasz? Nie przerywaj, nie kończ czyjejś myśli i nie mów za innych

Dorota Proba: Często tworzymy sobie nieprawdziwy obraz tego, kim jesteśmy, kim jest nasz partner i jaką parą jesteśmy. Te pytania potrafią nas wybić z ugruntowanego przekonania

Racjonalna ignorancja – czym jest? Kto to jest ignorant?

Oto zdania, które skutecznie demotywują. Kiedy padają, z dyskusji robi się klasyczna „pyskusja”

Dziewczyna przed komputerem

Myślami ciągle w pracy? O tym jak nie popaść w uzależnienie, porozmawialiśmy z psychologiem Pawłem Dukaczewskim

Heroizm – definicja, psychologia. Co to jest?

Krytyk w tobie. Pozornie chce dla ciebie jak najlepiej, ale wcale nie jest twoim sprzymierzeńcem

Kobieta

Jak zmienić sposób, w jaki patrzymy na życie? Kasia Bem podaje klucz do szczęścia

Kobieta

Szczęśliwi czasu nie liczą – jak samopoczucie wpływa na długość życia?

Szczęścia nie da się łatwo zdefiniować. Ale można znaleźć kilka cech, którymi wyróżniają się szczęśliwi ludzie

Kobieta patrzy w górę

Zwalcz negatywne przekonania! Wyjdzie ci to na zdrowie!

Kobieta w białej koszuli przegląda się w lustrze. Ręce trzyma na górze, poprawia sobie coś we włosach

Co czujesz, kiedy widzisz siebie nagą w lustrze?

Wiosna jest cudowna i męcząca

Wiosna jest cudowna i męcząca. Sprawdź, co zrobić, by wiosenny paradoks nie stał się powodem frustracji

Kobieta z aparatem

Drobiazgi uszczęśliwiają. Mają większy wpływ na jakość życia, niż nam się wydaje

Sukces wpędza cię w zakłopotanie? Nie umiesz się nim chwalić? Skorzystaj z rad psychologa

Kobieta

Kiedy czekamy na miłość, awans i lepszą wersję nas samych, wiele tracimy. Kasia Bem radzi, jak żyć tu i teraz

Kobieta trenuje jogę

„Odpuść sobie”. Ale jak to zrobić? Kasia Bem zapewnia, że joga może w tym pomóc

Kobieta śmieje się

Kilka prostych rad, które sprawią, że moc pozostanie z wami przez cały dzień

„Gdybym bardziej w siebie wierzyła to…”. Jak wytrenować pewność siebie?

Kobieta za szybą

Ktoś cię skrzywdził i nie potrafisz o tym zapomnieć? Zamiast pielęgnować urazę, wybacz. Dla siebie!

Dlaczego związki, które miały trwać całe życie, tak często się rozpadają?

Piramida potrzeb Maslowa – hierarchia ludzkich potrzeb

Kobieta siedzi do góry nogami w fotelu

Pozbądź się lęku! Żyj tu i teraz, nie na wszystko masz wpływ

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Leki plus alkohol to zawsze niebezpieczne związki? Sprawdź, które lekarstwa nie lubią się z wyskokowymi trunkami

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem