Przejdź do treści

5 mitów na temat pozytywnego myślenia

5 mitów na temat pozytywnego myślenia Pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Wstajesz rano i – zgodnie z poradnikowymi radami – powtarzasz sobie: „To będzie udany dzień!”. No cóż, swoim optymistycznym nastawieniem na pewno nie naprawisz… zepsutego czajnika, by zrobić ulubioną kawę. Poznajcie kilka mitów na temat pozytywnego myślenia.

Jasne, że lepiej myśleć pozytywnie, niż pisać czarne scenariusze. Jasne, że optymistom żyje się łatwiej. Wszystko to prawda. Ale pokładanie życiowych nadziei w mocy pozytywnego myślenia powinno mieć swoje granice, bo inaczej łatwo w tym pozytywnym nastawieniu dać się zwieść na manowce… Kiedy pozytywne myślenie po prostu nie działa? Oto mity, którym warto się przyjrzeć.

Pozytywne myślenie to bilet do świata sukcesów

Tak nie jest! „Positive thinking” ma oczywiście pewną moc sprawczą, ale jest ona ograniczona. To nie bilet na pociąg do stacji „Szczęście”, tylko co najwyżej kupon rabatowy na kupno takiego biletu.

– Pozytywne myślenie działa raczej jak katalizator. Pomaga wcielić w życie różne plany, ale zazwyczaj to nie ono decyduje o powodzeniu naszych zamiarów – mówi psycholog Tomasz Wojtoń. – Przykładem są samospełniające się proroctwa. Zakładamy, że coś dobrego się wydarzy. Nagle zauważamy, że nasze optymistyczne założenia zaczynają się potwierdzać. Nasze myślenie odpowiednio ułatwiło całą sprawę. Nic więcej – dodaje.

Zasada numer jeden: pozytywne myślenie tworzy dobre warunki do startu. Niezależnie, czy jest to start nowego dnia, nowej pracy, czy nowej znajomości. Aż tyle i tylko tyle. Ktoś kiedyś powiedział, że ten rodzaj myślenia warto stosować na początku pracy. Za to na jej końcu w jego miejscu zastosować krytykę, także wobec samego siebie…

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł

Pozytywne myślenie ma być włączone non stop

To kolejny wyjątkowo kuszący mit. Bo działamy często na zasadzie „wszystko albo nic”. Optymizm? Pozytywne myślenie? Wchodzę w to, w całości!

– To pociągająca perspektywa, bo zdejmuje z nas odpowiedzialność. Nakłada ją za to na ideę „positive thinking” – mówi psycholog. – Tymczasem, jak dobrze wiemy, w życiu bywają różne zwroty akcji – dodaje.

Może jest tak, że zwyczajnie masz ochotę trochę się posmucić? Może fajnie byłoby trochę ponarzekać na swój los? Może z takiego bycia „na smutku” wyniknie coś twórczego? Może dwa smutniejsze wieczory okażą się finalnie ciekawsze niż tydzień hurraoptymizmu? Po co blokować uczucia?

– Miałem kiedyś pacjentkę zafascynowaną ideami pozytywnego myślenia, która poważnie zachorowała. W jej piersi rozwijał się nowotwór. Najpierw z zaskoczeniem, a potem z niepokojem obserwowałem, jak ta kobieta unika badań i odkłada terapię na potem, bo, zgodnie z zaleceniami z czytanych przez nią poradników, uważała że choroba jest najlepszym doświadczeniem w jej życiu, i całkiem poważnie mówiła, że „cudownie jest być chorą” – opowiada psycholog. – Oczywiście takie podejście jest lepsze niż ciągłe zamartwianie się, może pomóc w lżejszym przebiegu choroby, ale jednocześnie może być też bardzo groźne. Zwłaszcza gdy powoduje bierność i przyjmowanie wszystkiego takim, jakie jest – dodaje.

Kobieta siedzi do góry nogami w fotelu

Wszystko, co negatywne, jest złe

To „wszystko” to negatywne myśli, zdarzenia, czyjeś opinie na nasz temat. Krótko mówiąc: to, co może zaboleć.

– W indiańskich wioskach inicjacje młodych ludzi polegają na tym, że przechodzą oni przez różnego rodzaju bolesne próby. Z perspektywy zafascynowanego optymizmem Zachodu moglibyśmy powiedzieć, że to szaleństwo! Jednak indiańskie inicjacje mają swój cel: jest nim zbadanie możliwości młodej osoby i granic tych możliwości. Gdybyśmy skupiali się tylko na tym, co pozytywne, na pewno nie poznalibyśmy samych siebie – tłumaczy psycholog Tomasz Wojtoń.

Negatywna opinia na mój temat? To po prostu czyjaś opinia, pewnie trochę inna niż moja i różniąca się od tej pozytywnej, którą ma ktoś inny. Nic więcej. Ale warto ją poznać i coś z niej wyciągnąć. Negatywne myśli, które kłębią się w głowie? Może nie warto ich za wszelką cenę dusić, tylko sprawdzić, co się za nimi kryje i jaka jest przyczyna? Może warto zarezerwować sobie kilka chwil na to, żeby być „na smutku”, bo wtedy narodzi się pomysł, na który czekasz? Wśród dzieci swego czasu bardzo popularna była „Polyanna”, czyli opowieść o dziewczynce, która nauczyła się cieszyć ze wszystkiego. W tym, co negatywne, zawsze udawało jej się znaleźć coś pozytywnego. Było to zaraźliwe do tego stopnia, że wszyscy jej bliscy z nieszczęśliwych stawali się szczęśliwymi. Warto pamiętać, że to tylko fikcja literacka!

Kobieta stoi na ulicy

Pozytywne myślenie ma dotyczyć tylko mnie!

Czy wam też na złość działają ludzie, którzy sami deklarują, że pozytywne myślenie jest im bliskie? Na swojej tablicy w mediach społecznościowych umieszczają optymistyczne afirmacje. Przekonują, jak pomogły im te natchnione cytaty. A w kontaktach z innymi? Ciągle ostrzegają innych przed tym, co złego może się stać! „Moja ciąża była wspaniała. Pierwsze dni po porodzie też zniosłam świetnie, cieszyłam się zmianami w moim życiu” – mówi taka osoba. Żeby zaraz potem dodać: „Skoro jesteś w ciąży, musisz bardzo uważać! Słyszałam, że bóle i skurcze w trzecim trymestrze bywają nie do wytrzymania. A planowałaś już, jak sobie poradzisz w domu po porodzie?”. Znacie to? Pozytywne myślenie dotyczy tylko tych osób i ich życia. A gdyby ich posłuchać, to wydaje się, że świat dookoła, poza nimi, jest pełen problemów, komplikacji i trudności… Straszliwość nad straszliwości! Jak najdalej trzymajmy się od takiego podejścia (i od takich osób też…)!

depresja, leczenie, diagnoza

Pozytywne myślenie ma dotyczyć każdej sfery życia

Załóżmy, że we wtorkowy poranek zachwyciłeś się porannym wschodem słońca do tego stopnia, że ogarnęło cię pozytywne nastawienie.

– To wcale nie oznacza, że jeśli podobny wschód nie zadziała na ciebie w taki sam sposób w środę czy piątek, to coś z tobą jest nie tak – przekonuje psycholog.

Może będzie wtedy inne ciśnienie. Albo będziesz miał inny nastrój. I zwrócisz uwagę na coś innego albo nie zwrócisz uwagi na nic. I to też jest OK. Kilka lat temu głośno było o amerykańskiej książce „Smile or Die. How Positive Thinking Fooled America” Barbary Ehrenreich. Autorka pisze wprost o terrorze pozytywnego myślenia. Ehrenreich przekonuje, że ludzie są różni. I że nie ma sensu naginać swoich umysłów dla aktualnych trendów, bo w najlepszym razie może się to skończyć frustracją.

– Na pewno jest wiele sytuacji w życiu, w których warto komuś powiedzieć: „Nie martw się. Będzie dobrze!”. Ludzie często zadręczają się drobiazgami i wtedy takie zdanie doda im otuchy i być może sprawi, że nie będą wyolbrzymiać tego, co ich spotkało – mówi Tomasz Wojtoń. – Ale z drugiej strony jest wiele sfer życia, w których przekonywanie kogoś lub siebie, że „będzie dobrze”, to zwykłe kłamstwo. Walka z chorobą? Kłopoty w pracy? Nikt nie da żadnej gwarancji! – dodaje psycholog.

I może w takich sytuacjach przymiotnik „pozytywne” warto wtedy zastąpić słowem „racjonalne”? A słowo „myślenie” wyrazem „podejście” i… wtedy naprawdę wyraźnie zobaczymy, w których sferach naprawdę będzie dobrze!

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Masz dzisiaj bardzo kiepski dzień? Przeczytaj 10 zdań mądrych kobiet, które motywują ludzi z dołkiem

Rezyliencja – co to jest i jak samodzielnie rozwijać tę kompetencję społeczną?

"Bez względu na wszystko, zawsze znajdzie się światełko na końcu tunelu”. Bella Hadid o międzypokoleniowej traumie / gettyimages

„Bez względu na wszystko, zawsze znajdzie się światełko na końcu tunelu”. Bella Hadid o międzypokoleniowej traumie

Krystyna Misióra

Tygodniami dziergała czapki, by uzbierać na aparat słuchowy. Historia pani Krystyny chwyta za serce

„Adopcja to nie jest sklep, że dziecko dostaje ten, kto dłużej czeka”. O mitach na temat prawa adopcyjnego i polskich realiach mówi Izabela Rutkowska

„Latałam z wywieszonym jęzorem, nie lubiłam siebie i jeszcze sobie dowalałam, że jestem beznadziejna”. O wychodzeniu z depresji i pracoholizmu opowiada Dagny Kurdwanowska

Kobieta

„Gdybym bardziej w siebie wierzyła to…”. Jak wytrenować pewność siebie?

Agnieszka Jankowiak-Maik: „Kompletnie nie przemawia do mnie budowanie autorytetu opartego na strachu. Wolę zbudować relację, w której szacunek będzie czymś naturalnym”

„Będziemy odchodzić od technologii, a skupiać się na powrocie do naturalnego kontaktu człowieka z człowiekiem. Takie skin to skin w psychologii” – mówi psycholożka Monika Winek

Czujesz, że dopada cię jesienna chandra? Poznaj proste triki na poprawienie nastroju

rozmyślająca kobieta

Jak przygotować się do zmiany? Poznaj 5 najważniejszych kroków

„Myśli mają potężną moc, ale nie magiczną. Afirmacje i medytacja nas nie wyleczą”. O prawie przyciągania i pseudopsychologii mówi Zuzanna Butryn

5 porad, dzięki którym będziesz zarządzać swoim czasem jak mistrz

Andrzej Tucholski: Życia nie da się sensownie przeżyć, ciągle robiąc coś wbrew swojej naturze

Studentka psychologii sprząta za darmo mieszkania, które wydawały się nie do odgruzowania. Przyświeca jej ważny cel

Studentka psychologii sprząta za darmo mieszkania, które wydawały się nie do odgruzowania. Przyświeca jej ważny cel

Kobieta z aparatem

Drobiazgi uszczęśliwiają. Mają większy wpływ na jakość życia, niż nam się wydaje

Bullying – czym jest? Jakie są przyczyny, skutki i skala bullyingu i cyberbullyingu

Odporność psychiczna – czym jest? Jak ją wzmocnić?

Psycholożka Małgorzata Pawlińska

„Dziś wrażliwość kojarzy się ze słabością. Tymczasem dawniej u boku dobrego władcy często stał wysoko wrażliwy doradca” – mówi Małgorzata Pawlińska

Kobieta

Jak zmienić sposób, w jaki patrzymy na życie? Kasia Bem podaje klucz do szczęścia

dziewczyna samolot

Panicznie boisz się latać? Ten tekst pomoże ci przezwyciężyć wszelkie lęki związane z podróżowaniem samolotem

„Negocjacje to sposób na szczęście. Wrogiem w związku jest problem, a nie partner” – mówi Paweł Kowalewski, negocjator i mediator

„Niektórzy pacjenci życzą sobie, żeby w trakcie psychoterapii terapeuta coś z nimi skutecznie 'zrobił'. Terapia nie jest leczeniem zęba” – dr Krzysztof Ciepliński / pexels

„Niektórzy pacjenci życzą sobie, żeby w trakcie psychoterapii terapeuta coś z nimi skutecznie 'zrobił’. Terapia nie jest leczeniem zęba” – mówi dr Krzysztof Ciepliński

Kobieta przegląda się w lustrze

Co widzimy w lustrze? Porównujemy, jak oceniają siebie kobiety i mężczyźni

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na jędrne piersi

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia na wzmocnienie kręgosłupa – łatwe i skuteczne

Kobieta w stroju fitness

Oponka na brzuchu. Jak zredukować ten problem?

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

Joga hormonalna – sposób na równowagę

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

kobieta z hantelkami

Ćwiczenia na jędrne pośladki z hantlami. Zamiast tylko siedzieć na pupie – ćwicz ją!

×