Przejdź do treści

5 mitów na temat pozytywnego myślenia

5 mitów na temat pozytywnego myślenia Pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Kobiecy mózg – jaki jest naprawdę?
„Widzimy to, czego nam brak, zamiast być zadowolone z tego, co już mamy”. Kasia Bem o praktyce wdzięczności
„Zbyt dużo seksu, za mało soku z żurawiny”. Obalamy mity o zapaleniu pęcherza
Kąpiel z dreszczykiem, czyli co na nas czeka na publicznych kąpieliskach?
Poranny trening na czczo – spalacz tłuszczu czy kiepski pomysł?

Wstajesz rano i – zgodnie z poradnikowymi radami – powtarzasz sobie: „To będzie udany dzień!”. No cóż, swoim optymistycznym nastawieniem na pewno nie naprawisz… zepsutego czajnika, by zrobić ulubioną kawę. Poznajcie kilka mitów na temat pozytywnego myślenia.

Jasne, że lepiej myśleć pozytywnie, niż pisać czarne scenariusze. Jasne, że optymistom żyje się łatwiej. Wszystko to prawda. Ale pokładanie życiowych nadziei w mocy pozytywnego myślenia powinno mieć swoje granice, bo inaczej łatwo w tym pozytywnym nastawieniu dać się zwieść na manowce… Kiedy pozytywne myślenie po prostu nie działa? Oto mity, którym warto się przyjrzeć.

Pozytywne myślenie to bilet do świata sukcesów

Tak nie jest! „Positive thinking” ma oczywiście pewną moc sprawczą, ale jest ona ograniczona. To nie bilet na pociąg do stacji „Szczęście”, tylko co najwyżej kupon rabatowy na kupno takiego biletu.

– Pozytywne myślenie działa raczej jak katalizator. Pomaga wcielić w życie różne plany, ale zazwyczaj to nie ono decyduje o powodzeniu naszych zamiarów – mówi psycholog Tomasz Wojtoń. – Przykładem są samospełniające się proroctwa. Zakładamy, że coś dobrego się wydarzy. Nagle zauważamy, że nasze optymistyczne założenia zaczynają się potwierdzać. Nasze myślenie odpowiednio ułatwiło całą sprawę. Nic więcej – dodaje.

Zasada numer jeden: pozytywne myślenie tworzy dobre warunki do startu. Niezależnie, czy jest to start nowego dnia, nowej pracy, czy nowej znajomości. Aż tyle i tylko tyle. Ktoś kiedyś powiedział, że ten rodzaj myślenia warto stosować na początku pracy. Za to na jej końcu w jego miejscu zastosować krytykę, także wobec samego siebie…

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł

Pozytywne myślenie ma być włączone non stop

To kolejny wyjątkowo kuszący mit. Bo działamy często na zasadzie „wszystko albo nic”. Optymizm? Pozytywne myślenie? Wchodzę w to, w całości!

– To pociągająca perspektywa, bo zdejmuje z nas odpowiedzialność. Nakłada ją za to na ideę „positive thinking” – mówi psycholog. – Tymczasem, jak dobrze wiemy, w życiu bywają różne zwroty akcji – dodaje.

Może jest tak, że zwyczajnie masz ochotę trochę się posmucić? Może fajnie byłoby trochę ponarzekać na swój los? Może z takiego bycia „na smutku” wyniknie coś twórczego? Może dwa smutniejsze wieczory okażą się finalnie ciekawsze niż tydzień hurraoptymizmu? Po co blokować uczucia?

– Miałem kiedyś pacjentkę zafascynowaną ideami pozytywnego myślenia, która poważnie zachorowała. W jej piersi rozwijał się nowotwór. Najpierw z zaskoczeniem, a potem z niepokojem obserwowałem, jak ta kobieta unika badań i odkłada terapię na potem, bo, zgodnie z zaleceniami z czytanych przez nią poradników, uważała że choroba jest najlepszym doświadczeniem w jej życiu, i całkiem poważnie mówiła, że „cudownie jest być chorą” – opowiada psycholog. – Oczywiście takie podejście jest lepsze niż ciągłe zamartwianie się, może pomóc w lżejszym przebiegu choroby, ale jednocześnie może być też bardzo groźne. Zwłaszcza gdy powoduje bierność i przyjmowanie wszystkiego takim, jakie jest – dodaje.

Kobieta siedzi do góry nogami w fotelu

Wszystko, co negatywne, jest złe

To „wszystko” to negatywne myśli, zdarzenia, czyjeś opinie na nasz temat. Krótko mówiąc: to, co może zaboleć.

– W indiańskich wioskach inicjacje młodych ludzi polegają na tym, że przechodzą oni przez różnego rodzaju bolesne próby. Z perspektywy zafascynowanego optymizmem Zachodu moglibyśmy powiedzieć, że to szaleństwo! Jednak indiańskie inicjacje mają swój cel: jest nim zbadanie możliwości młodej osoby i granic tych możliwości. Gdybyśmy skupiali się tylko na tym, co pozytywne, na pewno nie poznalibyśmy samych siebie – tłumaczy psycholog Tomasz Wojtoń.

Negatywna opinia na mój temat? To po prostu czyjaś opinia, pewnie trochę inna niż moja i różniąca się od tej pozytywnej, którą ma ktoś inny. Nic więcej. Ale warto ją poznać i coś z niej wyciągnąć. Negatywne myśli, które kłębią się w głowie? Może nie warto ich za wszelką cenę dusić, tylko sprawdzić, co się za nimi kryje i jaka jest przyczyna? Może warto zarezerwować sobie kilka chwil na to, żeby być „na smutku”, bo wtedy narodzi się pomysł, na który czekasz? Wśród dzieci swego czasu bardzo popularna była „Polyanna”, czyli opowieść o dziewczynce, która nauczyła się cieszyć ze wszystkiego. W tym, co negatywne, zawsze udawało jej się znaleźć coś pozytywnego. Było to zaraźliwe do tego stopnia, że wszyscy jej bliscy z nieszczęśliwych stawali się szczęśliwymi. Warto pamiętać, że to tylko fikcja literacka!

Kobieta stoi na ulicy

Pozytywne myślenie ma dotyczyć tylko mnie!

Czy wam też na złość działają ludzie, którzy sami deklarują, że pozytywne myślenie jest im bliskie? Na swojej tablicy w mediach społecznościowych umieszczają optymistyczne afirmacje. Przekonują, jak pomogły im te natchnione cytaty. A w kontaktach z innymi? Ciągle ostrzegają innych przed tym, co złego może się stać! „Moja ciąża była wspaniała. Pierwsze dni po porodzie też zniosłam świetnie, cieszyłam się zmianami w moim życiu” – mówi taka osoba. Żeby zaraz potem dodać: „Skoro jesteś w ciąży, musisz bardzo uważać! Słyszałam, że bóle i skurcze w trzecim trymestrze bywają nie do wytrzymania. A planowałaś już, jak sobie poradzisz w domu po porodzie?”. Znacie to? Pozytywne myślenie dotyczy tylko tych osób i ich życia. A gdyby ich posłuchać, to wydaje się, że świat dookoła, poza nimi, jest pełen problemów, komplikacji i trudności… Straszliwość nad straszliwości! Jak najdalej trzymajmy się od takiego podejścia (i od takich osób też…)!

depresja, leczenie, diagnoza

Pozytywne myślenie ma dotyczyć każdej sfery życia

Załóżmy, że we wtorkowy poranek zachwyciłeś się porannym wschodem słońca do tego stopnia, że ogarnęło cię pozytywne nastawienie.

– To wcale nie oznacza, że jeśli podobny wschód nie zadziała na ciebie w taki sam sposób w środę czy piątek, to coś z tobą jest nie tak – przekonuje psycholog.

Może będzie wtedy inne ciśnienie. Albo będziesz miał inny nastrój. I zwrócisz uwagę na coś innego albo nie zwrócisz uwagi na nic. I to też jest OK. Kilka lat temu głośno było o amerykańskiej książce „Smile or Die. How Positive Thinking Fooled America” Barbary Ehrenreich. Autorka pisze wprost o terrorze pozytywnego myślenia. Ehrenreich przekonuje, że ludzie są różni. I że nie ma sensu naginać swoich umysłów dla aktualnych trendów, bo w najlepszym razie może się to skończyć frustracją.

– Na pewno jest wiele sytuacji w życiu, w których warto komuś powiedzieć: „Nie martw się. Będzie dobrze!”. Ludzie często zadręczają się drobiazgami i wtedy takie zdanie doda im otuchy i być może sprawi, że nie będą wyolbrzymiać tego, co ich spotkało – mówi Tomasz Wojtoń. – Ale z drugiej strony jest wiele sfer życia, w których przekonywanie kogoś lub siebie, że „będzie dobrze”, to zwykłe kłamstwo. Walka z chorobą? Kłopoty w pracy? Nikt nie da żadnej gwarancji! – dodaje psycholog.

I może w takich sytuacjach przymiotnik „pozytywne” warto wtedy zastąpić słowem „racjonalne”? A słowo „myślenie” wyrazem „podejście” i… wtedy naprawdę wyraźnie zobaczymy, w których sferach naprawdę będzie dobrze!

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

„W szkole uczą, kiedy był chrzest Polski i hołd pruski, ale nie tego, jak się bronić i jak stawiać granice” – mówi Emil Bekier, ofiara prześladowania

Agnieszka Czapczyńska: Kobiece ciało po gwałcie robi się jak pole minowe. Nigdy nie wiadomo, kiedy wybuchną emocje

Agnieszka Czapczyńska: Kobiece ciało po gwałcie robi się jak pole minowe. Nigdy nie wiadomo, kiedy wybuchną emocje

„Leniwe i niepokorne żony są pożądane w dzisiejszych czasach. To one przebiją sufity dla naszych córek” – uważa Małgorzata Gilmajster, psycholożka i mediatorka

„Prowadzenie dziennika może zmienić nasze życie. Dla wielu bywa skuteczną autoterapią” – uważa psycholog Anna Frączkowska. Czym jest journaling i jaką ma moc?

„Zmiana brzmienia głosu może być jednym ze skutków psychoterapii” – mówi logopedka Marta Wesołowska

6 związkowych pułapek

6 związkowych pułapek. Często wpadamy w nie przez samych siebie

„Zawsze noszę w torebce cukierki chili”. O życiu z chorobą schizoafektywną opowiada Dorota Solarska, autorka książki „Artystka przetrwania”

„Nie zawsze musimy ubrudzić sobie ręce po łokcie, żeby mieć satysfakcję i zysk” – mówi trenerka mocnych stron Malwina Faliszewska

Kobieta stoi w basenie

Co roku wracasz z urlopu rozczarowana? Zmień to!

„W naszej kulturze rywalizacja między siostrami jest często bardziej zaogniona” – o toksycznych relacjach między rodzeństwem mówi psycholożka Małgorzata Rutkowska

Gruba w głowie. „Schudłam 18 kg i poczułam się oszukana. Czekałam na wielką zmianę, a czułam się tylko gorzej”

„W ustawieniach Hellingera chodzi o udrożnienie często zablokowanego przepływu miłości” /fot. Pexels

„W ustawieniach Hellingera chodzi o udrożnienie często zablokowanego przepływu miłości”. O kontrowersyjnej metodzie pracy z emocjami

„Źródłem większości naszych problemów emocjonalnych są nasze myśli i interpretacje różnych zdarzeń”. Milena Wojnarowska wyjaśnia, jak kształtują one rzeczywistość

„W pomaganiu można się zatracić i przesadzić. Dlatego warto zrozumieć potrzeby drugiego człowieka i poznać swoje ograniczenia” – mówi psycholożka Sylwia Żbik-Weiss

Kobieta siedzi na moście nad jeziorem

Zastanawiasz się, czy wakacje solo to oby na pewno dobry pomysł? Poznaj 5 korzyści płynących z takiego urlopu

"Karanie ciszą jest przemocą. Zawsze prowadzi do pogorszenia relacji" - podkreśla psycholożka

„Karanie ciszą jest przemocą. Zawsze prowadzi do pogorszenia relacji” – podkreśla psycholożka

Ugryź się w język i zostaw na boku swoje rozpasane ego. Jak się kłócić, żeby było dobrze?

Barbara Filipczyńska /fot. archiwum prywatne

„Kiedy dusza ustala kierunek działania, a umysł je realizuje, zaczynamy żyć tak, jak chcemy”. Czym jest Soul Coaching® mówi Barbara Filipczyńska

„Obdarowywanie może być manipulacją”. Kiedy prezenty mogą stać się problemem, pisze Milena Wojnarowska, psycholożka

Przytulanie mężczyzn

Przytulanie mężczyzny. Dlaczego niektórzy ludzie nie chcą się przytulać?

Czy rozmiar i kolor talerza ma znaczenie? / pexels

Czy rozmiar i kolor talerza mają znaczenie, kiedy chcemy schudnąć? Na to pytanie odpowiada profesorka Katarzyna Siuzdak

Kobieta śmieje się

Kilka prostych rad, które sprawią, że moc pozostanie z wami przez cały dzień

Nigdy na nic nie masz czasu? Zobacz, na czym możesz go łatwo zaoszczędzić

„Ich współpracownicy często opisują to jako obcowanie z czystym – niejako nieludzkim – intelektem”. Jak rozpoznać psychopatę, tłumaczy ekspertka

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na jędrne piersi

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Kobieta w stroju fitness

Oponka na brzuchu. Jak zredukować ten problem?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia na wzmocnienie kręgosłupa – łatwe i skuteczne

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

5 rozmów, które warto abyś przeprowadziła ze swoim partnerem lub partnerką

Twój kręgosłup potrzebuje rozluźnienia? Oto kilka pomocnych ćwiczeń, skorzystaj

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Jak dbać o nogi w podróży?

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

×