Przejdź do treści

Aqua fitness – zalety zajęć w wodzie. Efekty aqua aerobiku

Aqua fitness – zalety zajęć w wodzie. Efekty aqua aerobiku Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?
8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce
Billie Eilish: straciłam fanów, bo ludzie boją się dużych piersi
Billie Eilish straciła fanów po tym, jak zmieniła wizerunek. „Ludzie boją się dużych cycków”
Festiwal filmowy tylko dla zaszczepionych
Polski festiwal filmowy tylko dla zaszczepionych. „Pragniemy zapewnić naszym uczestnikom bezpieczną i komfortową atmosferę”
Kobieta siedzi na łóżku z laptopem
Uważaj na fałszywy SMS o nałożonej kwarantannie. Mazowiecki sanepid ostrzega: nie klikajcie w podany link!

Aqua fitness jest rodzajem sportowych zajęć grupowych, w czasie których ćwiczenia angażujące różne partie ciała wykonuje się w wodzie. Do zalet tej formy aktywności zalicza się przede wszystkim unikanie obciążania stawów i zmniejszanie ryzyka kontuzji przy aktywności o umiarkowanej lub wysokiej intensywności. Jakie efekty daje aqua fitness?

Co to jest aqua fitness?

Aqua fitness (aqua aerobik) to rodzaj dynamicznej aktywności fizycznej w wodzie. W czasie zajęć grupowych wykonuje się ćwiczenia znane z tradycyjnego aerobiku. Środowisko wodne zapewnia jednak dodatkowe korzyści – przede wszystkim zapobiega obciążeniu stawów. Dzięki temu aqua fitness jest dobrym rozwiązaniem dla osób o zwiększonym ryzyku kontuzji w czasie standardowych ćwiczeń aerobowych, m.in. dla pacjentów w czasie rehabilitacji po zabiegach i dla osób z nadwagą lub otyłością.

Zajęcia aqua fitness występują w wielu wariantach, które różnią się rodzajem wykonywanych ćwiczeń. Oprócz tradycyjnego aerobiku w wodzie możemy skorzystać np. z zajęć aqua cycling (na rowerze stacjonarnym) czy aqua dance (taniec).

Komu poleca się aqua fitness?

Aqua fitness jest jedną z najbezpieczniejszych form aktywności fizycznej, nieobciążającej stawów w tak dużym stopniu jak wysiłek wykonywany na lądzie. Polecany jest właściwie każdemu, kto może i chce wykonywać ćwiczenia angażujące całe ciało.

W szczególności z zalet aqua aerobiku skorzystają osoby:

  • z bólami kręgosłupa,
  • z nadmierną masą ciała,
  • prowadzące siedzący tryb życia,
  • w czasie rehabilitacji,
  • w starszym wieku,
  • mające problemy ze stawami.

Przeciwwskazania do ćwiczeń aqua fitness

Wśród przeciwwskazań do ćwiczeń aqua fitness należy wymienić przede wszystkim obecność otwartych ran, alergię na chlor oraz występowanie niekontrolowanych napadów padaczkowych. W przypadku występowania chorób układu sercowo-naczyniowego przed decyzją o uczestnictwie w zajęciach najlepiej skonsultować się z lekarzem.

Warto wiedzieć, że umiejętność pływania nie jest konieczna do pełnego uczestnictwa w aqua fitness. Woda w basenach wykorzystywanych podczas zajęć sięga mniej więcej do poziomu klatki piersiowej, a ćwiczący przez cały czas może zachowywać kontakt przynajmniej jednej stopy z podłożem.

koebita nurkuje w basenie

Jak przygotować się do zajęć aqua fitness?

Na zajęcia wystarczy zabrać ze sobą strój do aqua fitnessu (czyli jedno- lub dwuczęściowy, wygodny kostium) oraz klapki, czepek i ręcznik. Specjalny sprzęt do ćwiczeń (o ile jest wykorzystywany) zapewniają organizatorzy zajęć.

Jak wyglądają zajęcia aqua fitnessu?

Zajęcia aqua aerobiku trwają najczęściej 45-60 minut.

Typowo rozpoczynają się od krótkiej rozgrzewki, np. joggingu i łagodnych ruchów angażujących kończyny górne i dolne. Po niej następuje trwająca około pół godziny część zasadnicza, w czasie której wykonywane są ćwiczenia angażujące całe ciało. Często w program zajęć włącza się około dziesięciominutowe serie ćwiczeń ukierunkowanych na wzmocnienie określonej partii mięśni. W czasie tej części zajęć zazwyczaj wykorzystuje się pomoce w postaci rurek z pianki poliuretanowej (tzw. makaronów), piankowych ciężarków czy pasów wypornościowych.

Aqua fitness na ogół zakończony jest kilkoma minutami aktywności o charakterze rozciągającym i regenerującym, które pozwalają na zrelaksowanie się i powrót tętna do niższego poziomu.

Zalety aqua fitnessu

Aqua aerobik nie bez powodu jest polecany osobom, które mają problemy z układem ruchu. Do głównych zalet aqua fitnessu można zaliczyć ograniczenie obciążania stawów, przy jednoczesnym wzmocnieniu mięśni dzięki wykorzystaniu oporu wody. Jeśli mamy tendencje do przegrzewania się w czasie wysiłku, wykonywanie ćwiczeń (nawet intensywnych) w środowisku wodnym zapobiegnie wystąpieniu tego problemu. Aqua aerobik przyczynia się także do poprawy elastyczności ciała i obniżenia poziomu stresu. Oprócz tego ćwiczenia w wodzie pomagają w procesie redukcji masy ciała – w czasie godzinnych zajęć spala się około 300-400 kilokalorii.

Efekty aqua aerobiku

Pierwsze efekty aqua aerobiku można zauważyć już po kilku tygodniach uczestnictwa w zajęciach. W badaniach, w których oceniono rezultaty wykonywania ćwiczeń dwa razy w tygodniu przez okres trzech miesięcy wykazano, że u biorących udział w aqua fitnessie:

  • zmniejszyła się masa ciała i ilość tkanki tłuszczowej w organizmie (średnio uczestnicy zajęć stracili około jednego kilograma tkanki tłuszczowej),
  • zwiększyła się ilość beztłuszczowej masy ciała (co świadczy m.in. zwiększeniu masy mięśni),
  • zmniejszył się obwód talii i bioder,
  • obniżyło się ciśnienie skurczowe krwi,
  • zwiększyła się siła i wytrzymałość.

 

Bibliografia:

  1. Neiva H. P., Fail L. B., Izquierdo M. i wsp., The effects of 12 weeks of water-aerobics on health status and physical fitness: An ecological approach, PLoS One, 2018, 13(5): e0198319.
  2. Raffaelli C., Milanese C., Lanza M. i wsp.,  Water-based training enhances both physical capacities and body composition in healthy young adult women, Sport Sciences for Health, 2016, 12: 195-207.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Czujesz ból w okolicach kręgosłupa lędźwiowego? Spróbuj ćwiczeń na kanapie przy ulubionym serialu

Fitball – przykładowe ćwiczenia, wybór odpowiedniej piłki

5 ćwiczeń, które zredukują stres

Ćwiczenia na odstresowanie. Zobacz 5 ćwiczeń od trenerki fitness

Dance aerobik – jak ćwiczyć? Efekty u początkujących

Slow jogging – w domu i na zewnątrz, efekty, buty, tempo

Kobieta

Lubisz skakać na skakance? Ulepsz swój trening. Sprawdź, jak osiągnąć najwięcej korzyści

Fat burning – sposób na spalenie tkanki tłuszczowej

Body pump – co to jest, ćwiczenia, efekty treningu

Stanik sportowy, czyli biust pod kontrolą. Jak wybrać najlepszy?

Mata do tańczenia – na co zwrócić uwagę przed zakupem?

Niby nuda a działa cuda. Pokochaj planki!

Pas neoprenowy – co to jest, działanie, jaki wybrać, opinie

joga yoga

Joga w hamaku. Ćwicz nad ziemią!

Kobieta i mężczyzna ćwiczą

Ćwiczenia na kręgosłup dla każdego, czyli sposób na zdrowe plecy. Jak właściwie dobrać zestaw ćwiczeń?

Synthol – co to za substancja, efekty, skutki uboczne

Ćwicząc więcej, możemy zyskać mniej – to udowodnione naukowo

Nordic walking – to nie jest sport (tylko) dla osób starszych!

Chcesz przyspieszyć trawienie? Oto najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu

Trening a zdrowie / istock

Ćwiczenia na receptę. Można wyleczyć się dzięki sportowi?

Kobieta na siłowni

Nowe ograniczenia związane z COVID-19. Rząd m.in. ograniczył dostęp do basenów i siłowni

Rozciąganie odprężone, czyli co zrobić, by szpagat nie bolał

Ćwiczenia na pośladki. Dodaj obciążenie, poczujesz różnicę

Kobieta ćwiczy

Chcesz dobrze zacząć dzień? Oto propozycje ćwiczeń na poranny rozruch

Joga na dobranoc. Wypróbuj, zanim pójdziesz spać!

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Po pracy nie masz już na nic siły? Oto 6 sposobów na odzyskanie energii wieczorem

Gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

„365 dni”: gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki