Przejdź do treści

Aqua fitness – zalety zajęć w wodzie. Efekty aqua aerobiku

Aqua fitness – zalety zajęć w wodzie. Efekty aqua aerobiku Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę
Jak odpocząć w czasie krótkiego wyjazdu? Podpowiadamy!
Znany psycholog obraził modelkę plus size za zdjęcie na okładce magazynu Sports Illustrated. Spotkała go fala krytyki
Menopauza to nie powód do wstydu! Ale nawet połowa kobiet nie mówi o niej partnerom
22-letnia kobieta wygląda jak dziecko. Od ludzi mijanych na ulicy słyszy: „Czy ten dzieciak jest w ciąży?!”

Aqua fitness jest rodzajem sportowych zajęć grupowych, w czasie których ćwiczenia angażujące różne partie ciała wykonuje się w wodzie. Do zalet tej formy aktywności zalicza się przede wszystkim unikanie obciążania stawów i zmniejszanie ryzyka kontuzji przy aktywności o umiarkowanej lub wysokiej intensywności. Jakie efekty daje aqua fitness?

Co to jest aqua fitness?

Aqua fitness (aqua aerobik) to rodzaj dynamicznej aktywności fizycznej w wodzie. W czasie zajęć grupowych wykonuje się ćwiczenia znane z tradycyjnego aerobiku. Środowisko wodne zapewnia jednak dodatkowe korzyści – przede wszystkim zapobiega obciążeniu stawów. Dzięki temu aqua fitness jest dobrym rozwiązaniem dla osób o zwiększonym ryzyku kontuzji w czasie standardowych ćwiczeń aerobowych, m.in. dla pacjentów w czasie rehabilitacji po zabiegach i dla osób z nadwagą lub otyłością.

Zajęcia aqua fitness występują w wielu wariantach, które różnią się rodzajem wykonywanych ćwiczeń. Oprócz tradycyjnego aerobiku w wodzie możemy skorzystać np. z zajęć aqua cycling (na rowerze stacjonarnym) czy aqua dance (taniec).

Komu poleca się aqua fitness?

Aqua fitness jest jedną z najbezpieczniejszych form aktywności fizycznej, nieobciążającej stawów w tak dużym stopniu jak wysiłek wykonywany na lądzie. Polecany jest właściwie każdemu, kto może i chce wykonywać ćwiczenia angażujące całe ciało.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł
Kobieta ćwiczy na kanapie

W szczególności z zalet aqua aerobiku skorzystają osoby:

  • z bólami kręgosłupa,
  • z nadmierną masą ciała,
  • prowadzące siedzący tryb życia,
  • w czasie rehabilitacji,
  • w starszym wieku,
  • mające problemy ze stawami.

Przeciwwskazania do ćwiczeń aqua fitness

Wśród przeciwwskazań do ćwiczeń aqua fitness należy wymienić przede wszystkim obecność otwartych ran, alergię na chlor oraz występowanie niekontrolowanych napadów padaczkowych. W przypadku występowania chorób układu sercowo-naczyniowego przed decyzją o uczestnictwie w zajęciach najlepiej skonsultować się z lekarzem.

Warto wiedzieć, że umiejętność pływania nie jest konieczna do pełnego uczestnictwa w aqua fitness. Woda w basenach wykorzystywanych podczas zajęć sięga mniej więcej do poziomu klatki piersiowej, a ćwiczący przez cały czas może zachowywać kontakt przynajmniej jednej stopy z podłożem.

koebita nurkuje w basenie

Jak przygotować się do zajęć aqua fitness?

Na zajęcia wystarczy zabrać ze sobą strój do aqua fitnessu (czyli jedno- lub dwuczęściowy, wygodny kostium) oraz klapki, czepek i ręcznik. Specjalny sprzęt do ćwiczeń (o ile jest wykorzystywany) zapewniają organizatorzy zajęć.

Jak wyglądają zajęcia aqua fitnessu?

Zajęcia aqua aerobiku trwają najczęściej 45-60 minut.

Typowo rozpoczynają się od krótkiej rozgrzewki, np. joggingu i łagodnych ruchów angażujących kończyny górne i dolne. Po niej następuje trwająca około pół godziny część zasadnicza, w czasie której wykonywane są ćwiczenia angażujące całe ciało. Często w program zajęć włącza się około dziesięciominutowe serie ćwiczeń ukierunkowanych na wzmocnienie określonej partii mięśni. W czasie tej części zajęć zazwyczaj wykorzystuje się pomoce w postaci rurek z pianki poliuretanowej (tzw. makaronów), piankowych ciężarków czy pasów wypornościowych.

Aqua fitness na ogół zakończony jest kilkoma minutami aktywności o charakterze rozciągającym i regenerującym, które pozwalają na zrelaksowanie się i powrót tętna do niższego poziomu.

Zalety aqua fitnessu

Aqua aerobik nie bez powodu jest polecany osobom, które mają problemy z układem ruchu. Do głównych zalet aqua fitnessu można zaliczyć ograniczenie obciążania stawów, przy jednoczesnym wzmocnieniu mięśni dzięki wykorzystaniu oporu wody. Jeśli mamy tendencje do przegrzewania się w czasie wysiłku, wykonywanie ćwiczeń (nawet intensywnych) w środowisku wodnym zapobiegnie wystąpieniu tego problemu. Aqua aerobik przyczynia się także do poprawy elastyczności ciała i obniżenia poziomu stresu. Oprócz tego ćwiczenia w wodzie pomagają w procesie redukcji masy ciała – w czasie godzinnych zajęć spala się około 300-400 kilokalorii.

Efekty aqua aerobiku

Pierwsze efekty aqua aerobiku można zauważyć już po kilku tygodniach uczestnictwa w zajęciach. W badaniach, w których oceniono rezultaty wykonywania ćwiczeń dwa razy w tygodniu przez okres trzech miesięcy wykazano, że u biorących udział w aqua fitnessie:

  • zmniejszyła się masa ciała i ilość tkanki tłuszczowej w organizmie (średnio uczestnicy zajęć stracili około jednego kilograma tkanki tłuszczowej),
  • zwiększyła się ilość beztłuszczowej masy ciała (co świadczy m.in. zwiększeniu masy mięśni),
  • zmniejszył się obwód talii i bioder,
  • obniżyło się ciśnienie skurczowe krwi,
  • zwiększyła się siła i wytrzymałość.

 

Bibliografia:

  1. Neiva H. P., Fail L. B., Izquierdo M. i wsp., The effects of 12 weeks of water-aerobics on health status and physical fitness: An ecological approach, PLoS One, 2018, 13(5): e0198319.
  2. Raffaelli C., Milanese C., Lanza M. i wsp.,  Water-based training enhances both physical capacities and body composition in healthy young adult women, Sport Sciences for Health, 2016, 12: 195-207.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia na poprawę mobilności barków oraz odciążenie kręgosłupa w części lędźwiowej. Spróbuj!

Trening z gumą fitness – warto!

Trening z gumą fitness – warto! Wypróbuj te zestawy ćwiczeń

Bolą cię plecy? Ulgę mogą przynieść ci poste ćwiczenia

Mocny brzuch od A do Z. Spróbuj ćwiczeń z Kasią Bigos

Kobieta stoi na ringu bokserskim

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się zrelaksować

Jak pozbyć się drugiego podbródka? Najlepsze ćwiczenia na podbródek

Trening anaerobowy – co to jest? Czym się różni trening anaerobowy od aerobowego

Ćwiczenia na triceps – do wykonania na siłowni i w domu

Ćwiczenia na kręgosłup szyjny – jak rozluźnić kark?

Burpees to jedno z najlepszych ćwiczeń w świecie fitness. Podejmij wyzwanie!

Burpees to jedno z najlepszych ćwiczeń w świecie fitness. Podejmij wyzwanie!

Callanetics – ćwiczenia odchudzające i ich efekty. Poznaj ćwiczenia, które nie męczą

Body shape – odchudzający trening fitness. Przykłady ćwiczeń, efekty

Kiedy pić białko – przed treningiem czy po treningu? Ile białka potrzebujesz?

Bolące mięśnie - co robić?

Ból mięśni – przyczyny, zapobieganie, leczenie i dieta

Kobieta ćwiczy na pomoście

7 zalet porannych ćwiczeń. Już nigdy nie będziesz mieć wymówek, by zostać w łóżku „chwilkę” dłużej

Kobieta i mężczyzna ćwiczą

Ćwiczenia na kręgosłup dla każdego, czyli sposób na zdrowe plecy. Jak właściwie dobrać zestaw ćwiczeń?

Jumping fitness a mięśnie dna miednicy. Fizjoterapeutka ostrzega

Kobieta ćwiczy na kanapie

Chcesz się więcej ruszać, ale nie możesz oderwać się od serialu? Oto zestaw ćwiczeń kanapowych

Chcesz przyspieszyć trawienie? Oto najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu

Kobieta ćwiczy

Poranny trening. Doładuj się energią na cały dzień!

Wybierz najlepszy sport najlepszy dla twoich stawów. Fizjoterapeuta podpowiada

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Kobieta ćwiczy

Chcesz dobrze zacząć dzień? Oto propozycje ćwiczeń na poranny rozruch

Aldona Filipiuk, instruktorka Ashtanga joga

„Joga to nie wyścig. Chodzi tylko o to, żeby się czuć dobrze w swoim ciele, nauczyć się je szanować i akceptować” – mówi Aldona Filipiuk, instruktorka Ashtanga joga

Najpopularniejsze

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Ty zawsze w trzech swetrach, a dalej ci zimno? Oto kilka możliwych przyczyn

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Kobieta ćwiczy

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Kobieta

Jesteś wkurzona, a żal ci ładnych talerzy? Kasia Bem radzi, jak skutecznie rozładować złość

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

×