Przejdź do treści

Wniosek „dobry start” 2024 – jak złożyć wniosek o świadczenie dla uczniów?

Wniosek „dobry start” – jak złożyć wniosek o świadczenie dla uczniów? Adobe Stock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Podoba Ci
się ten artykuł?

Dobry start, potocznie nazywany świadczeniem na szkolną wyprawkę, to jednorazowa wypłata przysługująca określonym podmiotom w związku z rozpoczynającym się rokiem szkolny dziecka. Aby otrzymać świadczenie, konieczne jest złożenie stosownego wniosku. Sprawdź, jak go wypełnić i w jaki sposób złożyć.  

 

Czym jest „dobry start”? 

„Dobry start” to nazwa rządowego programu, który polega na wypłacie jednorazowego świadczenia w wysokości 300 zł dla każdego ucznia, który rozpoczyna rok szkolny. Co ważne, wypłata świadczenia nie jest uzależniona od dochodu rodziny, ale od wieku dziecka. Świadczenie przysługuje bowiem raz w roku rodzicowi lub opiekunowi ucznia w wieku: 

  • do 20 lat, 
  • jeśli jest to dziecko z niepełnosprawnością – do 24 lat.  

Mimo że świadczenie dobry start przysługuje bez konieczności spełniania dodatkowych warunków, aby je otrzymać, należy złożyć stosowny wniosek. Wnioskodawcą może być: 

  • matka, 
  • ojciec, 
  • opiekun prawny, 
  • opiekun faktyczny, 
  • rodzic zastępczy. 

Warto podkreślić, że świadczenie zwolnione jest z opodatkowania i nie podlega egzekucji. 

Jak złożyć wniosek o świadczenie „dobry start”? 

Wniosek o świadczenie dobry start” można złożyć wyłącznie drogą elektroniczną. Wypłacenie należnej kwoty możliwe jest tylko w formie bezgotówkowej, przelewem na wskazany we wniosku numer konta bankowego.  

Kiedy i gdzie złożyć wniosek? Wniosek można składać od 1 lipca do 30 listopada, przy czym, jeśli złożony zostanie on w lipcu lub sierpniu, wnioskodawca otrzymuje gwarancję przelewu środków do 30 września. Jeżeli wnioskodawcą jest rodzic, wniosek o dobry start może złożyć za pośrednictwem: 

  • aplikacji mZUS, 
  • portalu Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS, 
  • portalu rządowego Emp@tia, 
  • bankowości elektronicznej – przy czym możliwość taką mają klienci tylko wybranych banków. 

Jeżeli wnioskodawcą jest zaś inny podmiot, wówczas wniosek może złożyć za pośrednictwem: 

  • aplikacji mZUS, 
  • portalu Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. 

Z kolei, jeśli wniosek składa dyrektor placówki opiekuńczo-wychowawczej lub opiekuńczo-terapeutycznej, to jest to możliwe wyłącznie za pośrednictwem PUE ZUS 

Omówienie wniosku krok po kroku 

Wniosek o dobry start wypełniany online należy uzupełnić o następujące informacje: 

  • określenie kim jest wnioskodawca tj. rodzicem, opiekunem, czy innym uprawnionym podmiotem, 
  • wskazanie roku szkolnego, w którym chcemy otrzymać dofinansowanie, 
  • dane wnioskodawcy, w tym jego imię i nazwisko, PESEL, miejsce zamieszkania, stan cywilny,  
  • numer konta bankowego, na który mają zostać przelane środki, 
  • dane dziecka, na które mamy otrzymać świadczenie, w tym jego imię i nazwisko, PESEL, datę urodzenia. 

Należy także pamiętać o stosownym zaznaczeniu oświadczeń dostępnych w druku wniosku oraz o podpisaniu dokumentu 

Dobry start dla przedszkolaka i ucznia zerówki 

Ustawodawca przewidział, że świadczenie z programu „dobry start” należy się wyłącznie dzieciom, które nadal są w procesie edukacyjnym. Nie zaliczył jednak do tej grupy tzw. uczniów zerówek, czyli klas zerowych, poprzedzających edukację wczesnoszkolną ani dzieci uczęszczających do przedszkola. 

 

Bibliografia: 

  1. https://www.gov.pl/web/rodzina/dobry-start [dostęp: 4.12.2023] 
  2. https://www.zus.pl/baza-wiedzy/program-dobry-start [dostęp: 4.12.2023] 

Podoba Ci się ten artykuł?

Powiązane tematy: