Wielki triumf kobiet na Festiwalu Filmowym w Wenecji! Najważniejsze statuetki w kobiecych rękach
Kto okazał się największym zwycięzcą 78. Festiwalu Filmowego w Wenecji 2021? Kobiety! To do nich należał festiwal. Złoty Lew powędrował do francuskiej reżyserki Audrey Diwan. Bardzo jasno błyszczały też Jane Campion, Maggie Gyllenhaal i Penelope Cruz, które nie wyszły z imprezy z pustymi rękami.
Kobieca Wenecja!
Tegoroczne święto kina w Wenecji okazało się świętem kobiet. To właśnie w ich ręce powędrowała bowiem większość najważniejszych statuetek.
Złotego Lwa otrzymała Audrey Diwan za film „Zdarzenie” („L’Evenement”). Francuska reżyserka, która zasłynęła jako współtwórczyni scenariusza do „Marsylskiego łącznika” z 2014 r., powtórzyła zeszłoroczny sukces Chloe Zhao uhonorowanej za „Nomadland”. Ostatnim razem kobiecie reżyserce udało się to w 2010 r., gdy najważniejszą nagrodę festiwalu otrzymała Sophia Coppola.
„L’Evenement” to adaptacja książki Annie Ernaux o studentce, która w latach 60. zachodzi w nieplanowaną ciążę i jest przeświadczona, że – mimo grożących jej konsekwencji – musi poddać się aborcji. Opowieść Diwan pokonała łącznie 20 produkcji, m.in. film Paolo Sorrentino „To była ręka Boga” (wyróżnionego Wielką Nagrodą Jury, czyli drugim co do ważności laurem Konkursu Głównego) czy polski obraz „Żeby nie było śladów” Jana P. Matuszyńskiego.
Jury pod przewodnictwem Bonga Joon-ho (laureat Oscara za film „Parasite”) przyznało Srebrnego Lwa za najlepszą reżyserię Jane Campion, twórczyni „Psich pazurów” („The Power of the Dog”) z Benedictem Cumberbatchem, Kirsten Dunst i Jessem Plemonsem w rolach głównych. To pierwszy film, który twórczyni „Fortepianu” nakręciła od 12 lat.
Srebrny Lew za najlepszy scenariusz powędrował z kolei do Maggie Gyllenhaal za „Utraconą córkę” („The Lost Daughter). Film powstał na podstawie powieści Eleny Ferrante, a główne role zagrali w nim: Olivia Colman, Dakota Johnson, Jessie Buckley i Peter Sarsgaard.
Nagrodę dla najlepszej aktorki odebrała natomiast Penelope Cruz za rolę w najnowszej produkcji Pedro Almodóvara „Matki równoległe” („Madres paralelas”). Cruz zagrała tu spodziewającą się dziecka fotografkę Janis, która spotyka w szpitalnej sali nastolatkę przerażoną wizją samotnego macierzyństwa.
Festiwal Filmowy w Wenecji 2021 w reżimie sanitarnym
Mimo pandemii COVID-19 festiwale filmowe powróciły w swojej pięknej, tradycyjnej formie. Również tegoroczny Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Wenecji odbył się w pełni stacjonarnie – co prawda wciąż w reżimie sanitarnym, ale już z namiastką normalności.
Aby odebrać akredytację i uzyskać wstęp na teren festiwalu, goście musieli posiadać tzw. Green Pass lub równoważny certyfikat poświadczający, że mają za sobą pełne szczepienie preparatami zatwierdzonymi przez EMA (Moderna, Pfizer, AstraZeneca, Johnson & Johnson), wyzdrowieli z COVID-19 bądź w ciągu ostatnich 48 godzin otrzymali negatywny wynik testu PCR lub szybkiego testu antygenowego. Na terenie imprezy rozstawione zostały jednostki mobilne, w których można było wykonać szybkie testy antygenow.
Polecamy
Magdalena Popławska o samodzielnym macierzyństwie: „Chcę żyć na własnych zasadach. Nie mieć wyrzutów, że nie spełniam oczekiwań innych”
Usłyszała, że powinna pracować w Biedronce zamiast być w Akademii Teatralnej. Dziś jest jedną z najpopularniejszych aktorek
Monika Olejnik przeprasza za pytanie o żonę Radosława Sikorskiego. „Od lat walczę z antysemityzmem”
Szczere wyznanie Oli Adamskiej ze sceny: „Przez ostatnie kilka miesięcy bardzo dużo płakałam w domu w dresie”
się ten artykuł?