Przejdź do treści

W naszej pamięci genetycznej mieszanie wody z ziarnami jest mocno utrwalone. O niezwykłej mocy „bake therapy”

W naszej pamięci genetycznej mieszanie wody z ziarnami jest mocno utrwalone. O niezwykłej mocy „bake therapy” /fot. iStock
W naszej pamięci genetycznej mieszanie wody z ziarnami jest mocno utrwalone. O niezwykłej mocy „bake therapy” /fot. iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
„Panuje ogólna panika”. W Hiszpanii coraz więcej kobiet doświadcza tajemniczych ukłuć w klubach
W Iranie zakazano kobietom udziału w reklamach. Powodem oburzenie mężczyzn promocją lodów na patyku
Paulina Młynarska wprost o słowach Bogusława Lindy: „Rzygnąłeś pan gadką z lat 90.”
„Ściska mnie w gardle”, „Boję się powiedzieć, że mnie boli”. O prawo głosu w sprawach własnego ciała wciąż toczy się walka
„Para jednopłciowa w polskim 'Tańcu z gwiazdami’? I spoko”. Martyna F. Zachorska o tym, że żadna to rewolucja

Pieczenie ciast i chleba może wzmocnić naszą kondycję psychiczną – amerykańscy terapeuci nie mają wątpliwości, zachęcając do jak najczęstszego stosowania „bake therapy”. Jednak w terapii pieczeniem nie chodzi o to, aby działać w kuchni pod presją czasu i skończyć wypiek, zanim przyjdą goście. Celem jest maksymalne skupienie się na kuchennych czynnościach, bo tylko w ten sposób możemy czerpać z nich przyjemność i uruchomić własną kreatywność.

 

Pamiętacie apetyczny tort czekoladowo-migdałowy z filmu „Julie i Julia” i pasję, z jaką wypiek pod nazwą „Królowa Saba” przygotowywała główna bohaterka? Choć jeszcze wtedy o bake therapy nikt nie słyszał, na Julie pieczenie działało terapeutycznie.

Po tym jak zachłysnęliśmy się kupowaniem gotowych dań i jedzeniem w restauracjach, wraca moda na przygotowywanie posiłków w domu, w myśl zasady: „Wiem, co jem”. W małych miejscowościach odbudowują się Koła Gospodyń Wiejskich, zrzeszające w swoim gronie coraz młodsze osoby, reprezentujące różne profesje. A wcinając gofry na deptaku w Kołobrzegu, możemy kupić koszulkę z napisem „Baking is my therapy”.

Dawniej każda gospodyni piekła chleb przynajmniej raz w tygodniu, zazwyczaj w specjalnym piecu. Od najmłodszych lat wpajało nam się, że gotując dla kogoś posiłek, piekąc chleb czy ciasto, okazujemy troskę. Poprzez wypiek łatwiej komuś przekazać komunikat w stylu: „dziękuję”, „jesteście dla mnie ważni”, „przepraszam”, a nawet „kocham”. Potwierdza to profesor Susan Whitbourne z University of Massachusetts, mówiąc, że własnoręcznie upieczonym ciastem można wyrazić więcej niż za pośrednictwem listu, e-maila czy komunikatu werbalnego.

Ciekawe spojrzenie prezentuje też Tamlin Conner, psycholożka z Nowej Zelandii. W swoich badaniach opublikowanych na łamach pisma „Journal of Positive Psychology” odwołuje się do pierwotnych czynności, do których należało mieszanie wody ze zmielonym ziarnem. W ten sposób powstawał zaczyn na chleb. Mimo że nie zdajemy sobie z tego sprawy, w naszej pamięci genetycznej ten przekaz jest mocno utrwalony. Dziś pieczenie nas uspokaja, ponieważ podświadomie czujemy wtedy, że poprzednie pokolenia robiły to samo – ta świadomość daje nam poczucie bezpieczeństwa. Poza tym, piekąc chleb, mamy poczucie, że zapewniamy rodzinie byt.

Również doktor Mary McNaughton-Cassill, psycholog kliniczny z Uniwersytetu Teksańskiego w San Antonio, zwraca uwagę na terapeutyczną moc pieczenia. Nie tylko działa ono na wszystkie nasze zmysły, ale także odwołuje się do naszych wspomnień, łagodzi stres i niepokój.

O korzyści płynące z bake therapy, pytamy doktor Milenę Marczak, psycholożkę z Lublina.

Milena Marczak, psycholożka /fot. archiwum prywatne

Aleksandra Zalewska-Stankiewicz: Na czym polega bake therapy?

Milena Marczak: To określenie mówi o terapeutycznych korzyściach płynących z pieczenia. Dotyczy zarówno wypieku pieczywa – różnych chlebów i bułek, ale też przygotowywania i dekorowanie ciast, ciasteczek oraz muffinek.

Widziałam nawet koszulki z napisem „Pieczenie to moja terapia”. Co może być terapeutycznego w pieczeniu?

Cała tajemnica polega na stuprocentowym poświęceniu swojego czasu oraz uwagi na wykonywanej czynności. W dzisiejszych czasach, gdy wszyscy pędzą z zawrotną prędkością, trudno jest przez dłuższy czas skupić na czymś uwagę. Większość z nas nie ma czasu, ochoty lub umiejętności, aby samemu upiec ciasto, a co dopiero wypiekać własne pieczywo! A nawet jeśli to robimy, najczęściej posługujemy się urządzeniami, które ułatwiają nam kuchenne czynności, a właściwie większość rzeczy wykonują za nas. A w bake therapy chodzi także o to, aby w proces pieczenia zaangażować się zarówno psychicznie, jak i fizycznie. Aby nasze ciało miało bezpośredni kontakt z takimi produktami jak mąka czy cukier, a ich konsystencja i tekstura oddziaływały na nasze zmysły.

Dzięki pieczeniu czy gotowaniu obniżamy poziom naszego lęku i stresu, a dodatkowo ćwiczymy naszą pamięć i uwagę, co z kolei pozytywnie wpływa na pracę naszego mózgu. Kolejną zaletą baking therapy jest jej aspekt emocjonalny i interpersonalny, ponieważ często pieczemy dla kogoś – dla osoby, która jest dla nas ważna

W jaki sposób pieczenie wpływa na nasz mózg?

Gdy przygotowujemy składniki, dokładnie je odmierzamy i ważymy, nasza uwaga w całości skupia się na tej konkretnej czynności. Oznacza to, że wszystkie troski i problemy, które zaprzątają nam głowę, na chwilę z niej uciekają. I właśnie podczas wyrabiania ciasta, pilnowania temperatury, skrupulatnego odmierzania składników możemy się zrelaksować i zakotwiczyć w konkretnej chwili i konkretnym momencie. Może nie do końca jesteśmy tego świadomi, ale nasze ciało i umysł przeżywają swojego rodzaju nirwanę.

To pewnie z tego powodu w pandemii rzuciłyśmy się do pieczenia chleba. I nie chodziło tylko o to, że w sklepie może go zwyczajnie zabraknąć.

W naszej kulturze chleb traktowany jest ze szczególnym szacunkiem – nie wyrzucamy chleba, całujemy go, dzielimy się nim. To wszystko wynika z kultury, religii i historii naszego kraju. Gdy w okresie pandemii poziom naszego stresu był bardzo wysoki, wielu z nas w naturalny sposób zaczęło szukać wokół siebie sposobów na jego obniżenie. I w ten sposób pieczenie chleba stało się sposobem na poradzenie sobie z trudnymi emocjami związanymi z pandemią. Przede wszystkim dzięki pieczeniu mogliśmy choć na chwilę odciąć się od tych trudnych informacji, które docierały do nas z każdej strony.

Kiedyś kobiety w kuchni spędzały mnóstwo czasu. Niemal każdy z nas ma w pamięci obrazek spracowanej mamy czy babci gotującej dla całej rodziny. A dziś same namawiamy – wchodźmy częściej do kuchni!

Ale chodzi o zupełnie inny rodzaj gotowania czy pieczenia. Nie pod presją czasu i nie w konkretnym celu, lecz dla siebie, aby praktykować uważność. Mindfulness ma ogromne korzyści dla naszego zdrowia i emocji. Jest to popularna technika terapeutyczna, którą tak naprawdę możemy wykonać w każdym miejscu i o dowolnej porze dnia. A sytuacja przygotowywania wypieków jest do tego idealna.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł
W bake therapy chodzi także o to, aby w proces pieczenia zaangażować się zarówno psychicznie, jak i fizycznie. Aby nasze ciało miało bezpośredni kontakt z takimi produktami jak mąka czy cukier, a ich konsystencja i tekstura oddziaływały na nasze zmysły

Co jeszcze zyskujemy dzięki bake therapy?

Dzięki pieczeniu czy gotowaniu obniżamy poziom naszego lęku i stresu, a dodatkowo ćwiczymy naszą pamięć i uwagę, co z kolei pozytywnie wpływa na pracę naszego mózgu. Kolejną zaletą baking therapy jest jej aspekt emocjonalny i interpersonalny, ponieważ często pieczemy dla kogoś – dla osoby, która jest dla nas ważna. Dlatego też poprzez wypieki możemy wyrazić siebie, swoje emocje, sprawić przyjemność drugiej osobie. Wypieki możemy jeść później wspólnie, co dodatkowo zacieśnia więzi międzyludzkie.

Obrazki kolorowych ciasteczek to hit Instagrama. Już samo patrzenie na nie uspokaja. Piekąc, możemy również spełniać się artystycznie?

Oczywiście, zwłaszcza podczas dekorowania wypieków. Możemy też wyrazić siebie – dobór poszczególnych składników, ich smaków i zapachów – może o nas sporo powiedzieć. To, czy lubimy wypieki słodkie, czy słone, ozdobione kremem czy ledwo posypane cukrem pudrem, wiele mówi o naszej osobowości.

Warto do wspólnego pieczenia angażować dzieci?

Dzieci uwielbiają takie zajęcia – trochę przypominają lepienie z plasteliny czy masy plastycznej. Praca z ciastem doskonale działa na zmysły smaku, dotyku, węchu czy wzroku. Ugniatanie poprawia motorykę, równoważy napięcie mięśniowe i doskonali zdolności manualne. Dzieci w ten sposób rozwijają swoją uważność i uczą się koncentrować na danej czynności. Poza tym wspólne pieczenie jest też świetną formą zabawy.

 


Dr Milena Marczak – doktor psychologii i pedagog, specjalizująca się w diagnozie i terapii neuropsychologicznej.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

„Żeby pojawiło się wypalenie, wcześniej musiał wybuchnąć pożar. Wypalenie, depresja i zmęczenie to nie synonimy” – mówi Paulina Koszut

Rośnie popularność aplikacji, które pomagają dbać o zdrowie psychiczne czy monitorują owulację. Dlaczego to może być niebezpieczne? Wyjaśnia Gosia Fraser, analityczka prywatności i cyberbezpieczeństwa

MZ podało, ile w Polsce przeprowadzono aborcji w 2021 r. "To liczba żenująco niska, ponieważ osób potrzebujących aborcji jest dużo, dużo więcej"

MZ podało, ile w Polsce przeprowadzono aborcji w 2021 r. FEDERA: „To liczba żenująco niska, ponieważ osób potrzebujących aborcji jest dużo, dużo więcej”

Jak dzięki „Naftusi” Truskawiec był równie znany jak Baden Baden, a pobyt tam dodawał prestiżu /fot. Narodowe Archiwum Cyfrowe

Jak dzięki „Naftusi” Truskawiec był równie znany jak Baden Baden, a pobyt tam dodawał prestiżu

Efekt horoskopowy w psychologii / istock

„Co mówi o tobie wynik psychotestu?”. Psycholożka zdradza, jakie niebezpieczeństwa mogą się kryć za efektem horoskopowym

Dlaczego tak trudno reagować na mobbing, mówi psycholożka Karolina Ołdak /fot. Getty Images

„Wpojono nam, że trzeba dążyć do celu, nawet jeśli po drodze pojawiają się trudności”. Dlaczego tak trudno reagować na mobbing, mówi psycholożka Karolina Ołdak

Marysia Warych / fot. Jarosław Stróżyk

Marysia Warych: „Ludzie myślą, że mamy dwa tryby: albo nie możemy wstać z łóżka, albo mamy halucynacje i słyszymy głosy. Tymczasem choroba afektywna dwubiegunowa ma różne oblicza”

Jak „ojciec Sopotu” walczył z przesądem, że kąpiele w morzu zagrażają życiu, i stworzył pierwsze uzdrowisko nad Bałtykiem

Dlaczego warto nauczyć się wdzięczności? / istock

„Niektórym wdzięczność przychodzi zdecydowanie trudniej”. Dlaczego warto nauczyć się wdzięczności, mówi psycholożka Milena Wojnarowska

„Słowami nazywamy to, co już wiemy, natomiast ciało ma dostęp do treści, które są w nas tajemnicą”. O mocy terapii tańcem mówi Katarzyna Dańska

„Prowadzenie dziennika może zmienić nasze życie. Dla wielu bywa skuteczną autoterapią” – uważa psycholog Anna Frączkowska. Czym jest journaling i jaką ma moc?

Gdy ich bliscy chorują, oni sami są cichymi pacjentami. Tak w Polsce wygląda opieka nad osobami ze schizofrenią

Jak cztery miedziane wanny dały początek uzdrowiskowej historii Ciechocinka, zwanego najtańszym biurem matrymonialnym i wypoczynkowym przedmieściem Warszawy

„Zawsze noszę w torebce cukierki chili”. O życiu z chorobą schizoafektywną opowiada Dorota Solarska, autorka książki „Artystka przetrwania”

Nie stawiaj siebie na szarym końcu! / pexels

Nie stawiaj siebie na szarym końcu! Dlaczego tak trudno o siebie zadbać?

Delikatne i rozluźniające. Wypróbuj ćwiczenia na lepszy sen

Gruba w głowie. „Schudłam 18 kg i poczułam się oszukana. Czekałam na wielką zmianę, a czułam się tylko gorzej”

Słyszałaś, że jesteś dojrzała jak na swój wiek? To może być trauma / istock

Często słyszała, że jest dojrzała jak na swój wiek. „To nie do końca dojrzałość, a wynik przeżytych traum”

Medytacja - czas na słuchanie siebie / unsplash

Czas na słuchanie siebie. „Nie musimy być zaawansowanymi medytującymi, aby czerpać korzyści z medytacji”

Rytuały na lepsze samopoczucie, czyli 7 pomysłów, jak o siebie zadbać

„Kundalini była jogą dla uprzywilejowanych, tylko wybrani mogli ją praktykować”. Dlaczego mówi się, że modna odmiana jogi zmienia życie, wyjaśnia Monika Wypych

Jesteśmy słabym pokoleniem? Psycholożka wyjaśnia / pexels

Jesteśmy słabym pokoleniem? Psycholożka wyjaśnia, z czego może wynikać wzrost zapadalności na choroby psychiczne

Kobieta w namiocie na plaży

Jak odpocząć w czasie krótkiego wyjazdu? Podpowiadamy!

Dziewczyna stojąca na ulicy

„Zejście po schodach też może stać się dla ciebie ścieżką kontemplacji”. Kasia Bem o spacerze medytacyjnym

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na jędrne piersi

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

5 rozmów, które warto abyś przeprowadziła ze swoim partnerem lub partnerką

Kobieta w stroju fitness

Oponka na brzuchu. Jak zredukować ten problem?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia na wzmocnienie kręgosłupa – łatwe i skuteczne

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

Co twoje mieszkanie zdradza o tobie i o twoim zdrowiu?

Twój kręgosłup potrzebuje rozluźnienia? Oto kilka pomocnych ćwiczeń, skorzystaj

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

×