Przejdź do treści

Skręcenie stawu skokowego – objawy i leczenie

Skręcenie stawu skokowego - objawy i leczenie
Skręcenie stawu skokowego - objawy i leczenie
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Raven Saunders
Raven Saunders w niezwykłym geście na Igrzyskach Olimpijskich w Tokio wsparła wszystkie mniejszości
Simone Biles rezygnuje z igrzysk w trosce o swoje zdrowie psychiczne
Simone Biles postawiła na pierwszym miejscu zdrowie psychiczne. Sponsorzy olimpijscy i fani popierają jej decyzję
MZS odradza wyjazd do popularnych wakacyjnych kierunków
Popularne kierunki wakacyjne uznane za obszary wysokiego ryzyka epidemicznego. MSZ i ECDC odradzają podróżowanie w te lokalizacje
Kiełki słonecznika – właściwości, wartości odżywcze, hodowla
Wentworth Miller
Wentworth Miller, gwiazdor „Skazanego na śmierć”, wyznał, że ma autyzm. „Ma to kluczowe znaczenie dla tego, kim jestem”

Skręcenie stawu skokowego to uszkodzenie torebki stawowej na skutek mechanizmu pośredniego, gdy siła urazu przekroczy wytrzymałość torebki w stawie, a zakres ruchu stawowego po urazie będzie większy od fizjologicznego. 

Skręcenie stawu skokowego to przypadłość, z którą pacjenci bardzo często przychodzą po pomoc do lekarza ortopedy.

Skręcenie stawu skokowego – stopnie

Skręcenie stawu skokowego dzieli się na kilka stopni w zależności od tego, jak duży jest uraz i jak duże zmiany w stawie skokowym zaszły.

Można wyróżnić:

  • skręcenie stawu skokowego lekkie, czyli I stopnia: cechuje się ono minimalnym krwawieniem i obrzękiem w okolicach stawu, upośledzeniem czynności stawu w niewielkim stopniu co przejawia się brakiem ruchów patologicznych
  • skręcenie stawu skokowego średnie, czyli II stopnia: pojawiają się tutaj objawy bardziej nasilone niż w przypadku I stopnia i można zaobserwować lekkie ruchy patologiczne
  • skręcenie stawu skokowego ciężkie, czyli III stopnia: cechuje się silnym bólem i obrzękiem (występuje duża niestabilność stawu).

Skręcenie stawu skokowego – przyczyny

Najczęściej do uszkodzenia stawu skokowego dochodzi wskutek gwałtownego lub nagłego zgięcia podeszwowego i odwrócenia stopy. Najczęściej, do urazu dochodzi podczas biegania, skakania, zeskoku. Takie uszkodzenia mogą często pojawiać się też u osób z nadwagą lub otyłością.

Innymi przyczynami i czynnikami, które wpływają na ryzyko skręcenia stawu skokowego są:

  • noszenie nieodpowiedniego obuwia
  • uprawianie sportów, które są kontuzjogenne i kontaktowe
  • słaba kondycja
  • jazda na deskorolce
  • jazda na łyżwach lub rolkach
  • jazda na nartach
  • intensywna aktywność fizyczna przez cały rok
  • złe ćwiczenia obciążające stawy.

Skręcenie stawu skokowego – objawy

Skręcenie stawu skokowego mogą wskazywać takie objawy, jak:

  • zasinienie skóry w obrębie stawu skokowego
  • ostry ból, najczęściej po bocznej stronie stawu skokowego
  • ból, który nasila się podczas ruchu
  • brak stabilności w stawie skokowym
  • tkliwość w miejscu urazu
  • ograniczona ruchomość stawu
  • kłopoty z chodzeniem.

Skręcenie stawu skokowego – leczenie

Leczenie skręconego stawu skokowego uzależnione jest od tego, jak bardzo staw skokowy został uszkodzony. W przypadku lekkiego urazu wystarczy okładanie chorego miejsca lodem i stosowanie bandaża elastycznego. Z kolei poważniejsze skręcenie i uszkodzenie może skutkować koniecznością założenia gipsu, który zazwyczaj zakładany jest na 3 tygodnie. Zdarzają się również przypadki, że konieczne jest przeprowadzenie zabiegu artroskopii, której pacjent szybciej powraca do pełnej sprawności.

Podczas skręcenia stawu skokowego ważna jest również pierwsza pomoc, która polega na:

  • odciążeniu kończyny
  • jak najszybszym schłodzeniu uszkodzonego miejsca, aby zmniejszyć obrzęk oraz uśmierzyć ból, ale nie należy przykładać lodu bezpośrednio do skóry, aby nie doprowadzić do odmrożenia
  • zastosowaniu opatrunku uciskowego w postaci elastycznego bandaża, który ustabilizuje staw
  • uniesieniu kończyny do góry, aby poprawić odpływ krwi

Skręcenie stawu skokowego – rehabilitacja

Jeśli staw skokowy został poważnie uszkodzony to proces leczenia zakończony jest rehabilitacją, która zazwyczaj trwa około 8 tygodni. Jest ona niezbędna, aby powrócić do pełnej sprawności.

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Trening w wodzie – postaw na pływanie lub aqua fitness

Nerw kulszowy – przebieg, funkcje i przyczyny bólu

Sanatoria dziecięce kiedyś i dziś. Jakie historie kryją się za ścianami uzdrowisk dla najmłodszych?

Biegasz? Sprawdź, czy nie popełniasz tych błędów. Mogą cię wiele kosztować

Wiotkość stawów u dzieci i dorosłych

Wiotkość stawów u dzieci i dorosłych – objawy hipermobilności

Gosia Włodarczyk, Pani Fizjotrener

Można „siedzieć na tyłku” i robić dla siebie coś dobrego. Pani Fizjotrener radzi, jak zadbać o kręgosłup i stawy w czasie pandemii

Kobieta uprawia nordic walking

Nordic walking – jak trenować bezpiecznie? Radzi fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk

Odkryte kostki zimą - jak szkodzą zdrowiu?

Odsłaniasz kostki zimą? Fizjoterapeuta ostrzega: ten błąd możesz przypłacić zdrowiem

Czym jest łokieć golfisty?

Czym jest łokieć golfisty?

Elektrostymulacja - zabieg rehabilitacyjny, który może pozytywnie wpłynąć na naszą sylwetkę

Na czym polega elektrostymulacja i kiedy powinno się ją stosować?

Orteza stawu skokowego — zastosowanie, zalecenia, koszty

Orteza stawu skokowego – zastosowanie, zalecenia, koszty

Torebka stawowa - jakie kontuzje mogą ją dotknąć?

Torebka stawowa – jakie kontuzje mogą ją dotknąć?

Wybierz najlepszy sport najlepszy dla twoich stawów. Fizjoterapeuta podpowiada

Twój kręgosłup potrzebuje rozluźnienia? Oto kilka pomocnych ćwiczeń, skorzystaj

kobieta trzyma się za bolące kolano

Ćwiczenia na bolące kolana – jak wzmocnić kolana?

9 sposobów na zdrowe stawy biegacza

Biegasz? Sprawdź, jak to robić, aby nie ucierpiały twoje stawy

Stretching na rozgrzewkę. Czy rozciąganie się przed treningiem jest właściwe?

Jak dbać o stawy? Podpowiada Pozytywna Doktor

„Wiele kobiet zaczyna trenować, rzucając się na głęboką wodę. Ich psychika nie jest na to przygotowana”.

„Wiele kobiet zaczyna trenować, rzucając się na głęboką wodę. Ich psychika nie jest na to przygotowana”. Rozmawiamy z fizjoterapeutką o kontuzjach

mężczyzna stoi tyłem, kobieta przodem bez uśmiechu

„To drażni moją dziewczynę, ale nie potrafię się opanować”. Skąd bierze się potrzeba strzelania karkiem i palcami?

4 rzeczy, których nie znoszą twoje stawy. To nie tylko brak ruchu

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

Julia Wieniawa ma nogę w gipsie. Wiemy, co dokładnie się stało

Kontuzje na feriach: krótki poradnik szybkiego reagowania

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?