Rebecca Sugar: to ważne, żeby nie przestawać i pozbyć się lęku, że twoja praca nie ma podstaw
W kultowym komiksie „Steven Universe” tworzy postacie, które nie mają płci, chociaż mówią o sobie jako o kobietach. – Chcę już zawsze produkować serie, które pozwalają na reprezentację LGBT w przestrzeni bez ograniczeń wiekowych – deklaruje Rebecca Sugar, pierwsza kobieta, której Cartoon Network pozwoliło stworzyć kreskówkę pod swoim szyldem.
Ukazujące się od 2013 roku przygody chłopca o imieniu Steven i trzech mieszkających z nim kosmitek znają miłośnicy komiksów na całym świecie. Jest to także jedna z najbardziej analizowanych serii zawierających wątki LGTB.
Rebecca Sugar urodziła się 9 lipca 1987 roku w Silver Spring w Maryland. Ona i jej młodszy brat zostali wychowani zgodnie z zasadami judaizmu, ich ojciec jest synem osoby, która przeżyła Holocaust. Uczęszczała do Montgomery Blair High School oraz Centrum Sztuk Wizualnych w Albert Einstein School. Za rysowane w tym czasie komiksy do szkolnych gazetek otrzymała nagrodę Newspaper Individual Writing and Editing Contest. Później podjęła naukę w School of Visual Arts in New York. Tam poznała Iana Jones-Quartey’a, z którym jest w związku od 2012 roku. W grudniu 2019 roku para wzięła ślub.
W School of Visual Arts Sugar uczyła się rysunku i animacji. Często współpracowała ze swoim przyszłym mężem i bratem. Razem stworzyli film, który pozwolił jej na ukończenie szkoły.
„Podczas nauki w college’u miałam zajęcia o idei wzniosłości (sublime) i tezie, że nie możemy zamknąć sztuki w żadnych ramach. (….). Wszystko jest tylko sugerowane, wszystko jest sugestią. Tak działa animacja – pokazuje kawałek pokoju, sugerując, że reszta pokoju też istnieje.”
W 2010 roku Sugar opublikowała komiks zatytułowany „Pug Davis”, który opowiadał o przygodach tytułowego mopsa-astronauty. W tym czasie w Internecie ukazał się także jej komiks „Don’t Cry for me, I’m already dead” (Nie płacz za mną, ja już nie żyję), który opowiadał o dwóch braciach cytujących „The Simpsons” zmagających się ze skutkami wypadku.
Skokiem w karierze była dla niej praca przy kultowej serii animowanej „Pora na Przygodę”. Bardzo szybko awansowała do rangi artystki tworzącej storyboardy, czyli czarno-białe podstawy animacyjne. „Pora na Przygodę” to wielowymiarowa historia o Ziemi w odległej przyszłości, po katastrofie atomowej.
„Myślę, że (podczas pracy nad „Porą na Przygodę”) naprawdę zrozumiałam, jak bardzo seria musi być uniwersalna (…) doszłam do momentu, w którym każdy dowcip był związany z czymś głębszym, tak, że tych warstw nie dało się ich od siebie rozdzielić.”
Za swoją pracę przy odcinkach „It came from the Nightosphere” oraz „Simon&Marcy” Sugar otrzymała nagrody Emmy w kategorii krótkiej animacji. Bijąca rekordy popularności „Pora na Przygodę” otrzymała szereg wyróżnień i nagród, w tym nominacje do Annie Awards. W 2012 roku „Forbes” umieścił Rebeccę na liście „30 under 30 in Enterainment” za jej pracę przy znaczących odcinkach serii.
„Steven Universe”, którego Sugar jest producentką, powstawał latami, praktycznie już od czasów szkolnych autorki. Odcinki ukazują się od listopada 2013 roku. Pełnometrażowy film „Steven Universe: The Movie” ukazał się we wrześniu 2019 roku.
„Jednym z moich celów wobec postaci Stevena było oddanie jego dorastania. Wszystko dzieje się z jego perspektywy. Jeśli czegoś nie doświadcza, widownia o tym nie wie (…) Steven się uczy, a widownia razem z nim.”
„Steven Universe” jest szczególnie rozpoznawany na świecie ze względu na elementy reprezentacji LBGT zawarte w fabule. Scena ślubu dwóch kosmitek oraz ich pocałunku zebrała zarówno laury, jak i ostrą krytykę oraz cenzurę – w chińskiej wersji produkcji jednej z bohaterek dodano wąsy. W polskiej wersji językowej także wycięto niektóre sceny, w tym scenę „fuzji” dwóch bohaterek.
Kwestie LGBT zawarte w „Steven Universe” płyną z doświadczeń autorki. W 2016 roku podczas konwentu Comic-Con w San Diego Sugar wyznała, że jest biseksualna. Dwa lata później wytłumaczyła, że jest niebinarna płciowo. Kosmitki, które stworzyła, także nie mają płci, chociaż mówią o sobie jako o kobietach. Jedną z ich mocy jest łączenie się w tzw. „fuzje” – często pojawiająca się na ekranie postać Stevonnie to połączenie tytułowego Stevena oraz jego przyjaciółki Connie, która w języku angielskim mówi o sobie w sposób neutralny płciowo (they/them).
„Tak długo, jak nie przestajesz, możesz tworzyć tyle, na ile masz ochotę. To ważne, żeby nie przestawać i pozbyć się lęku, że twoja praca nie ma podstaw.”
Sugar otwarcie mówi o potrzebie tworzenia kreskówek i filmów nie mających ograniczeń wiekowych, w których występują homoseksualne postaci. Przyznaje, że praca nad „Steven Universe” pozwoliła jej pogodzić się ze swoją seksualnością. Jest zdania, że tego rodzaju seria może pomóc dorastającym dzieciom, wykształcając w nich tolerancję oraz pozwalając na refleksję.
Wśród innych elementów krytyki na temat Steven Universe” i pracy Sugar, pojawiają się zarzuty, że operuje stereotypami na temat czarnych kobiet. Kosmitki w serii nie są czarnoskóre, ale są napisane w sposób, który to sugeruje, zarówno pod względem wyglądu, jak i warstwy językowej.
„Jest wiele elementów, które sprawiają, że czuję się odmienna od innych twórców kreskówek.”
Pytana o to, jak pracuje jej się jako kobiecie w środowisku zdominowanym przez mężczyzn, Rebecca przyznaje, że był to jeden z powodów, dla którego produkowana przez nią seria jest wypełniona kobiecymi bohaterkami.
„Wydaje mi się, że kiedy jesteś dzieckiem, wszyscy rysują i chcą rysować. (….) kiedy dorastasz, ktoś mówi ci: „nie możesz tego robić, to nie jest coś, co się robi w ramach zarabiania na życie” albo „to nie jest dobry rysunek” i wtedy wielu ludzi odpuszcza, bo jeśli tego nie zrobisz, to żyjesz złudzeniami.”
„Steven Universe” otrzymał szereg nominacji do nagród z branży animacyjnej, w tym 4 nominacje do Emmy Awards. W 2018 roku został odznaczony nagrodą Peabody dla programów dla dzieci i młodzieży.
Rebecca Sugar jest także autorką piosenek do serii. To słynne „Everything Stays” czy specyficzny, jazzowy soundtrack „Steven Universe”. Sugar współpracowała z gwiazdami takimi jak Nicki Minaj, Patti Lupone czy Estelle, dla której zaprojektowała także okładkę albumu „True Romance”. „Staram się wkładać piosenki tam, gdzie mają sens” – mówi artystka.
Od grudnia 2019 roku Sugar produkuje limitowaną serię „Steven Universe Future”, która jest epilogiem „Steven Universe” i dotyczy skutków działań stworzonych przez nią postaci. „Chcę już zawsze produkować serie, które pozwalają na reprezentację LGBT w przestrzeni bez ograniczeń wiekowych” – deklaruje artystka.
Polecamy
Emma D’Arcy: „Zdecydowałom się zrobić coming out, aby pokazać młodym osobom, że jest dla nas przestrzeń i jest jej coraz więcej”
Sarah McBride pierwszą osobą transpłciową wybraną do Kongresu! „To przełomowe osiągnięcie w marszu ku równości”
Chloë Grace Moretz dokonała coming outu. „Wierzę w potrzebę ochrony prawnej, która ochroni mnie jako lesbijkę”
Tęczowy Piątek po nowemu. Warsztaty z języka inkluzywnego, przychylność dyrektorów szkół i otwartość małych miasteczek
się ten artykuł?