Przejdź do treści

Rebecca Sugar: to ważne, żeby nie przestawać i pozbyć się lęku, że twoja praca nie ma podstaw

Rebecca Sugar
Rebecca Sugar fot. John Lamparski/Getty Images
Podoba Ci
się ten artykuł?

W kultowym komiksie „Steven Universe” tworzy postacie, które nie mają płci, chociaż mówią o sobie jako o kobietach. – Chcę już zawsze produkować serie, które pozwalają na reprezentację LGBT w przestrzeni bez ograniczeń wiekowych – deklaruje Rebecca Sugar, pierwsza kobieta, której Cartoon Network pozwoliło stworzyć kreskówkę pod swoim szyldem.

Ukazujące się od 2013 roku przygody  chłopca o imieniu Steven i  trzech mieszkających z nim kosmitek znają miłośnicy komiksów na całym świecie. Jest to także jedna z najbardziej analizowanych serii zawierających wątki LGTB.

Rebecca Sugar urodziła się 9 lipca 1987 roku w Silver Spring w Maryland. Ona i jej młodszy brat zostali wychowani zgodnie z zasadami judaizmu, ich ojciec jest synem osoby, która przeżyła Holocaust. Uczęszczała do Montgomery Blair High School oraz Centrum Sztuk Wizualnych w Albert Einstein School.  Za rysowane w tym czasie komiksy do szkolnych gazetek otrzymała nagrodę Newspaper Individual Writing and Editing Contest. Później podjęła naukę w School of Visual Arts in New York. Tam poznała Iana Jones-Quartey’a, z którym jest w związku od 2012 roku. W grudniu 2019 roku para wzięła ślub.

W School of Visual Arts Sugar uczyła się rysunku i animacji. Często współpracowała ze swoim przyszłym mężem i bratem. Razem stworzyli film, który pozwolił jej na ukończenie szkoły.

„Podczas nauki w college’u miałam zajęcia o idei wzniosłości (sublime) i tezie, że nie możemy zamknąć sztuki w żadnych ramach. (….). Wszystko jest tylko sugerowane, wszystko jest sugestią. Tak działa animacja – pokazuje kawałek pokoju, sugerując, że reszta pokoju też istnieje.”

W 2010 roku Sugar opublikowała komiks zatytułowany „Pug Davis”, który opowiadał o przygodach tytułowego mopsa-astronauty.  W tym czasie w Internecie ukazał się także jej komiks „Don’t Cry for me, I’m already dead” (Nie płacz za mną, ja już nie żyję), który opowiadał o dwóch braciach cytujących „The Simpsons” zmagających się ze skutkami wypadku.

Lucy Liu

Skokiem w karierze była dla niej praca przy kultowej serii animowanej „Pora na Przygodę”. Bardzo szybko awansowała  do rangi artystki tworzącej storyboardy, czyli czarno-białe podstawy animacyjne. „Pora na Przygodę” to wielowymiarowa historia o Ziemi w odległej przyszłości, po katastrofie atomowej.

„Myślę, że (podczas pracy nad „Porą na Przygodę”) naprawdę zrozumiałam, jak bardzo seria musi być uniwersalna (…) doszłam do momentu, w którym każdy dowcip był związany z czymś głębszym, tak, że tych warstw nie dało się ich od siebie rozdzielić.”

Za swoją pracę przy odcinkach „It came from the Nightosphere” oraz „Simon&Marcy” Sugar otrzymała nagrody Emmy w kategorii krótkiej animacji. Bijąca rekordy popularności „Pora na Przygodę” otrzymała szereg wyróżnień i nagród, w tym nominacje do Annie Awards. W 2012 roku „Forbes” umieścił Rebeccę na liście „30 under 30 in Enterainment” za jej pracę przy znaczących odcinkach serii.

Tekst o Rebecce Sugar i Steven Universe. Na zdjęciu: Postać kreskówkowa z wyciągniętymi ramionami - HelloZdrowie

Steven Universe

„Steven Universe”, którego Sugar jest producentką, powstawał latami, praktycznie już od czasów szkolnych autorki. Odcinki ukazują się od listopada 2013 roku. Pełnometrażowy film „Steven Universe: The Movie” ukazał się we wrześniu 2019 roku.

„Jednym z moich celów wobec postaci Stevena było oddanie jego dorastania. Wszystko dzieje się z jego perspektywy. Jeśli czegoś nie doświadcza, widownia o tym nie wie (…) Steven się uczy, a widownia razem z nim.”

„Steven Universe” jest szczególnie rozpoznawany na świecie ze względu na elementy reprezentacji LBGT zawarte w fabule. Scena ślubu dwóch kosmitek oraz ich pocałunku zebrała zarówno laury, jak i ostrą krytykę oraz cenzurę – w chińskiej wersji produkcji jednej z bohaterek dodano wąsy. W polskiej wersji językowej także wycięto niektóre sceny, w tym scenę „fuzji” dwóch bohaterek.

Kwestie LGBT zawarte w „Steven Universe” płyną z doświadczeń autorki. W 2016 roku podczas konwentu Comic-Con w San Diego Sugar wyznała, że jest biseksualna. Dwa lata później wytłumaczyła, że jest niebinarna płciowo. Kosmitki, które stworzyła, także nie mają płci, chociaż mówią o sobie jako o kobietach. Jedną z ich mocy jest łączenie się w tzw. „fuzje” – często pojawiająca się na ekranie postać Stevonnie to połączenie tytułowego Stevena oraz jego przyjaciółki Connie, która w języku angielskim mówi o sobie w sposób neutralny płciowo (they/them).

Tekst o Rebecce Sugar i Steven Universe. Na zdjęciu: Postacie z kreskówek w kółku - HelloZdrowie

Steven Universe

„Tak długo, jak nie przestajesz, możesz tworzyć tyle, na ile masz ochotę. To ważne, żeby nie przestawać i pozbyć się lęku, że twoja praca nie ma podstaw.”

Sugar otwarcie mówi o potrzebie tworzenia kreskówek i filmów  nie mających ograniczeń wiekowych, w których występują homoseksualne postaci. Przyznaje, że praca nad „Steven Universe” pozwoliła jej pogodzić się ze swoją seksualnością. Jest zdania, że tego rodzaju seria może pomóc dorastającym dzieciom, wykształcając w nich tolerancję oraz pozwalając na refleksję.

Pia Klemp

Wśród innych elementów krytyki na temat Steven Universe” i pracy Sugar, pojawiają się zarzuty, że operuje stereotypami na temat czarnych kobiet. Kosmitki w serii nie są czarnoskóre, ale są napisane w sposób, który to sugeruje, zarówno pod względem wyglądu, jak i warstwy językowej.

„Jest wiele elementów, które sprawiają, że czuję się odmienna od innych twórców kreskówek.”

Pytana o to, jak pracuje jej się jako kobiecie w środowisku zdominowanym przez mężczyzn, Rebecca przyznaje, że był to jeden z powodów, dla którego produkowana przez nią seria jest wypełniona kobiecymi bohaterkami.

„Wydaje mi się, że kiedy jesteś dzieckiem, wszyscy rysują i chcą rysować. (….) kiedy dorastasz, ktoś mówi ci: „nie możesz tego robić, to nie jest coś, co się robi w ramach zarabiania na życie” albo „to nie jest dobry rysunek” i wtedy wielu ludzi odpuszcza, bo jeśli tego nie zrobisz, to żyjesz złudzeniami.”

 

„Steven Universe” otrzymał szereg nominacji do nagród z branży animacyjnej, w tym 4 nominacje do Emmy Awards. W 2018 roku został odznaczony nagrodą Peabody dla programów dla dzieci i młodzieży.

Rebecca Sugar jest także autorką piosenek do serii. To słynne „Everything Stays” czy specyficzny, jazzowy soundtrack „Steven Universe”. Sugar współpracowała z gwiazdami takimi jak Nicki Minaj, Patti Lupone czy Estelle, dla której zaprojektowała także okładkę albumu „True Romance”. „Staram się wkładać piosenki tam, gdzie mają sens” – mówi artystka.

Od grudnia 2019 roku Sugar produkuje limitowaną serię „Steven Universe Future”, która jest epilogiem „Steven Universe” i dotyczy skutków działań stworzonych przez nią postaci. „Chcę już zawsze produkować serie, które pozwalają na reprezentację LGBT w przestrzeni bez ograniczeń wiekowych” – deklaruje artystka.

Podoba Ci się ten artykuł?

Powiązane tematy:

Podoba Ci
się ten artykuł?