Przejdź do treści

Psycholożka o pacjentach podczas pandemii: dzwonią dniami i nocami, mówią to samo, ale jednak inaczej

Izolacja w czasie pandemii / freepik
Izolacja w czasie pandemii / freepik
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
„Panuje ogólna panika”. W Hiszpanii coraz więcej kobiet doświadcza tajemniczych ukłuć w klubach
W Iranie zakazano kobietom udziału w reklamach. Powodem oburzenie mężczyzn promocją lodów na patyku
Paulina Młynarska wprost o słowach Bogusława Lindy: „Rzygnąłeś pan gadką z lat 90.”
„Ściska mnie w gardle”, „Boję się powiedzieć, że mnie boli”. O prawo głosu w sprawach własnego ciała wciąż toczy się walka
„Para jednopłciowa w polskim 'Tańcu z gwiazdami’? I spoko”. Martyna F. Zachorska o tym, że żadna to rewolucja

Kwarantanna spowodowana pandemią koronawirusa trwa. W związku z izolacją u wielu z nas pojawiają się silne emocje – lęk, gniew czy smutek. Psycholodzy wychodzą naprzeciw oczekiwaniom, udzielając konsultacji online. Z jakimi problemami najczęściej zgłaszamy się do specjalistów? Z najróżniejszymi. – Chodzi tu o lęk, nie tyle przed epidemią, ale przede wszystkim przed agresywnymi i panicznymi reakcjami ludzi z sąsiedztwa, w supermarkecie, na ulicy… – mówi psycholożka Urszula Struzikowska-Marynicz.

Pomoc psychologiczna w dobie pandemii

Kiedy najczęściej potrzebujemy pomocy psychologicznej? Jak tłumaczy psycholożka Urszula Struzikowska-Marynicz, tuż po lub w trakcie oglądania wiadomości prezentujących trudne do przyjęcia w naszej strefie komfortu informacje o zgonach. Przerażają nas też sprzeczne informacje o tym, czy dzieci i osoby młode chorują czy nie, o tym czy zamkną miasto, czy go nie zamkną, oraz czy nie powstaną kolejne zagrożenia związane chociażby tym, że „Włochy nie nadążają z wywozem ciał”.

– Rozmowom towarzyszą różne emocje: gniew, smutek, lęk. Jeden z telefonów, jaki odebrałam w ciągu kilku ostatnich dni, był uzasadniony, biorąc pod uwagę opisywane okoliczności. Chodzi tu o lęk, nie tyle przed epidemią, ale przede wszystkim przed agresywnymi i panicznymi reakcjami ludzi z sąsiedztwa, w supermarkecie, na ulicy. Ten telefon dał mi wiele do myślenia – mówi psycholożka.

Z czym najczęściej zgłaszamy się do psychologa?

– Treści, kierunków, obaw jest tyle, ile osób dzwoniących. Część z tych osób chce podyskutować, chociaż nie to jest moim zadaniem. Inna część dzwoni, mam wrażenie, aby wentylować emocje, a także usłyszeć w końcu jakieś pozytywne, tj. bezpieczne dla siebie informacje. To skłania do refleksji, czy przypadkiem nie dajemy się bombardować negatywnym przekazem medialnym.

Jeszcze inna część spośród kontaktujących się ze mną osób relacjonuje lęk przed koronawirusem, który tak naprawdę poddany analizie często skrywa inne lęki i trudności, deficyty. Koronawirus wydaje się być jedynie wierzchołkiem góry lodowej. To trudności z radzeniem sobie ze stresem, trudności w relacjach między domownikami, którym nagle przyszło spędzać dużą porcję codziennego czasu w czterech ścianach – wymienia psycholożka.

Specjalistka dodaje, że w tak trudnym czasie warto skupić się na swoich zasobach. To one pozwolą nam przetrwać, radząc sobie emocjonalnie z tym, na co często wpływu nie mamy i sięgać po rozwiązania i zasoby, na które mamy wpływ. Temat koronawirusa często staje się substytutem dla innych trudności, tematem zastępczym i obszarem odreagowania.

– Pamiętajmy, że skupiając się jedynie na tym, co negatywne i zagrażające, hodujemy w nas lęk, który wywołując stres, osłabia m.in. naszą odporność – tak potrzebną zwłaszcza w tym trudnym czasie. Ponadto lęk nie jest dla nas rozwojowy – dodaje ekspertka.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł
Praca zdalna / unsplash

Psycholożka wyjaśnia pewien mechanizm. Okazuje się bowiem, że żądamy informacji, a jednocześnie kierujemy się neurotyczną potrzebą potwierdzania głównie tych niepokojących. Pozytywne pomijamy, jakbyśmy chcieli to zagrożenie odczarować, ujarzmić jakiegoś rodzaju pokorą.

– Ma miejsce tutaj pewien paradoks: „wirus lęku” potęguje nasz stres i wdziera się do nas za pomocą mediów i kontaktów społecznych jak telefony od spanikowanych krewnych i przyjaciół, a zatem poprzez kontakty, których tak bardzo potrzebujemy zwłaszcza teraz – dodaje Urszula Struzikowska-Marynicz.

Telefon do psychologa – co możemy zyskać?

Czujesz, że z twoją psychiką coraz gorzej, ale nadal obawiasz się konsultacji z psychologiem na odległość? Nie bój się. Specjaliści są od tego, żeby ci pomóc. Szczególnie teraz, w dobie pandemii.

– Rozmawiając z osobami, staram się rozbić automatyczne założenia, ale także uświadomić sobie aktualne potrzeby rozmówcy, uwypuklić zasoby osoby zgłaszającej trudności, bo przecież nie dzwoni do mnie lęk, ale człowiek.

Staram się zwrócić uwagę na rolę świadomości mechanizmów, które mają duży wpływ na to, jak dana osoba się czuje, zatem wskazuję i wyjaśniam. Niedawno natknęłam się na bardzo fajne hasło: „W czasach zarazy zarażaj spokojem”- i stało się ono szybko mottem mojej misji zawodowej na ten czas – wyjaśnia psycholożka.

Chaos informacyjny – jak się przed nim chronić?

  1. Ogranicz źródło informacji do jednego, któremu ufasz i którego informacje są sprawdzone, rzetelne, oparte na faktach, dostępnych statystykach, itp.
  2. Z mediów społecznościowych korzystaj tylko w obszarze wsparcia, rozrywki, kontaktu z innymi.
  3. Nie klikaj w każde okienko z napisem „koronawirus”.
  4. Poszukuj informacji nie tylko o zagrożeniu, ale także tych o sukcesach w walce z pandemią.
  5. Szukaj informacji o tym, jak sobie radzić we własnym zakresie lub z pomocą dyżurujących bezpłatnie specjalistów.
  6. Zanim zadzwonisz do kogoś i zbombardujesz go własną wizją zagłady świata, ogranicz liczbę sprawdzanych dziennie informacji.
  7. Postaraj się popatrzeć na okres wzmożonego reżimu sanitarnego (w postaci zaleconego siedzenia w domu) jak na szansę dla popracowania nad relacjami, „nadrobienia” (o ile to możliwe) czasu z dziećmi, partnerką, doświadczania nowej umiejętności, jak nauka pracy zdalnej.
  8. Zwróć uwagę, że nadal tu jesteś i radzisz sobie! Bogatsza o te doświadczenia jutro możesz poradzić sobie jeszcze lepiej.

– Mam jeszcze prośbę: postaraj się ochłonąć, zanim zadzwonisz do kogoś i przekażesz mu, niekiedy w agresywny sposób komunikat umajony w nasz lęk i związane z nim poznawcze zniekształcenia – dodaje Urszula Struzikowska-Marynicz.

Pamiętaj. Reakcja kryzysowa nie jest patologią ani chorobą, a rzeczywistym zmaganiem się nas samych z trudnymi dla nas wydarzeniami, informacjami. Może jednak uruchamiać wcześniej posiadane konflikty wewnętrzne i trudności emocjonalne, dlatego warto sięgać po profesjonalne wsparcie, które aktualnie w całej Polsce można uzyskać drogą telefoniczną i online.

Nasze teksty zawsze konsultujemy z najlepszymi specjalistami

Urszula Struzikowska-Marynicz
psycholog

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

„Żeby pojawiło się wypalenie, wcześniej musiał wybuchnąć pożar. Wypalenie, depresja i zmęczenie to nie synonimy” – mówi Paulina Koszut

Dlaczego tak trudno reagować na mobbing, mówi psycholożka Karolina Ołdak /fot. Getty Images

„Wpojono nam, że trzeba dążyć do celu, nawet jeśli po drodze pojawiają się trudności”. Dlaczego tak trudno reagować na mobbing, mówi psycholożka Karolina Ołdak

Marysia Warych / fot. Jarosław Stróżyk

Marysia Warych: „Ludzie myślą, że mamy dwa tryby: albo nie możemy wstać z łóżka, albo mamy halucynacje i słyszymy głosy. Tymczasem choroba afektywna dwubiegunowa ma różne oblicza”

Szczepionka już we wrześniu, ale nie dla każdego. Ministerstwo Zdrowia wyjaśnia

Choroba X zbliża się wielkimi krokami. Czeka nas kolejna pandemia?

Gdy ich bliscy chorują, oni sami są cichymi pacjentami. Tak w Polsce wygląda opieka nad osobami ze schizofrenią

„Zawsze noszę w torebce cukierki chili”. O życiu z chorobą schizoafektywną opowiada Dorota Solarska, autorka książki „Artystka przetrwania”

Ponad 90 proc. Polaków jest odpornych na koronawirusa? Niedzielski: Wynik daje nam pewien komfort bezpieczeństwa

„W pomaganiu można się zatracić i przesadzić. Dlatego warto zrozumieć potrzeby drugiego człowieka i poznać swoje ograniczenia” – mówi psycholożka Sylwia Żbik-Weiss

WHO opublikowała nowy raport. Polska zajęła niechlubne drugie miejsce

WHO opublikowała nowy raport. Polska zajęła niechlubne drugie miejsce

Nowe zasady dotyczące odwiedzania pacjentów w szpitalu. Sprawdź, co się zmieniło

Nowe zasady dotyczące odwiedzania pacjentów w szpitalu. Sprawdź, co się zmieniło

Siedem osób usłyszało zarzuty w sprawie samobójstwa znanego lekarza. "Fala hejtu wymierzona w profesora była okrutna"

Siedem osób z zarzutami w sprawie samobójstwa znanego lekarza. „Fala hejtu wymierzona w profesora była okrutna”

„Nie ma jednej miary, co traumatyzuje, a co nie. Dla każdego układu nerwowego ‘za dużo’ ma inną definicję” – mówi terapeutka traumy Sabina Sadecka

Myszka Mickey

Uściski wracają do Disneylandu! Po dwóch latach pandemii COVID-19

„Od nas zależy, czy media społecznościowe będą nas wzmacniać, czy niszczyć”. Jak zrobić porządki na Instagramie, mówi psycholożka Zuzanna Butryn

„Matczyna rana przekazywana jest z pokolenia na pokolenie. Ale można ją uzdrowić” – mówi Aneta Gajda-Boryczko, terapeutka

Ołena Zełenska napisała list otwarty do pierwszych dam. "Nie poznałybyście Ukrainy – masowe groby zajęły miejsce kwitnących miast"

Ołena Zełenska napisała list otwarty do pierwszych dam. „Nie poznałybyście Ukrainy – masowe groby zajęły miejsce kwitnących miast”

Katarzyna Podleska /fot. archiwum prywatne

Nie mów, że rozumiesz. Mniej pytaj, więcej słuchaj. Psychotraumatolożka Katarzyna Podleska radzi, jak zachować się wobec uchodźców

Magdalena Kicińska i Agnieszka Jucewicz

„Nikt, nigdy nie zareagował, gdy echo awantur niosło się po piętrach”. O życiu po dzieciństwie w rodzinie alkoholowej mówią Agnieszka Jucewicz i Magdalena Kicińska

Ponad 5 mln dzieci straciło opiekunów przez pandemię. "Pandemia ciągle zbiera swoje żniwo, więc te liczby będą rosły"

Ponad 5 mln dzieci straciło opiekunów przez COVID-19. „Pandemia ciągle zbiera swoje żniwo, więc te liczby będą rosły”

Rozporządzenie o zwolnieniu z kwarantanny dla przekraczających granicę z Ukrainą / gettyimages

Osoby przekraczające granicę z Ukrainą są zwolnione z kwarantanny w związku z pandemią COVID-19. Nowe rozporządzenie weszło w życie

Ludzie w maseczkach ochronnych

Rząd znosi większość obostrzeń. Minister zdrowia: „Trend spadkowy jest bardzo silny”

„Skutki braku więzi z ojcem wychodzą daleko poza okres dzieciństwa i dorastania ich córek” – mówi Iga Stanek, psycholożka i psychoterapeutka

Kiedy spokój budzi niepokój. „Osoba z traumą więzi przyciąga partnerów, którzy nie dostrzegają jej potrzeb” – mówi psychotraumatolog Katarzyna Tutko

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na jędrne piersi

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

5 rozmów, które warto abyś przeprowadziła ze swoim partnerem lub partnerką

Kobieta w stroju fitness

Oponka na brzuchu. Jak zredukować ten problem?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia na wzmocnienie kręgosłupa – łatwe i skuteczne

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

Co twoje mieszkanie zdradza o tobie i o twoim zdrowiu?

Twój kręgosłup potrzebuje rozluźnienia? Oto kilka pomocnych ćwiczeń, skorzystaj

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

×