Przejdź do treści

Najmniejsza rzecz może wyprowadzić cię z równowagi? Czas przyjrzeć się sobie

Najmniejsza rzecz może wyprowadzić cię z równowagi? Czas przyjrzeć się sobie Pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Rzeczy, na których jest najwięcej brudu
6 najbrudniejszych rzeczy w twoim domu
W minionym roku wykorzystano blisko 33 tys. zarodków. MZ podało dane odnośnie in vitro w Polsce
Jak się zakochują mężczyźni, a jak kobiety? O tym, jak działa i na czym polega chemia miłości, opowiada prof. dr n. med. Robert Jach
Kobiety zakochują się inaczej niż mężczyźni. Odpowiada za to chemia miłości – wyjaśnia prof. dr n. med. Robert Jach
Maja Staśko: żyjemy w świecie, w którym „nie zgwałciłbym cię” ma być obelgą, a nie podstawową zasadą każdego człowieka, który nie jest gwałcicielem
Zabawki
„Stereotypowe oczekiwania dotyczące płci ograniczają potencjał dzieci” – alarmuje Magda Korczyńska, autorka bloga „Jak wychowywać dziewczynki”

Niezłożone ubranie na krześle, plama na blacie lub mlaskanie dwa stoliki dalej, dźwięki samochodów usłyszane prze uchylone okno. Co łączy te rzeczy? To, że niewiarygodnie cię wkurzają i wyprowadzają z równowagi, a przecież to błahostki.

Tykająca bomba

Irytacja, zgryźliwość, rozdrażnienie, złość, gniew, wściekłość, agresja. Takimi terminami można nazwać stopnie, które zaprowadzą cię tam, gdzie nie dzieje się dobrze. Jeśli od kilku tygodni doświadczasz tych wszystkich uczuć bez powodu, sprawdź, co może się z tym wiązać i jak możesz wrócić do stanu równowagi.

Gniew a zdrowie psychiczne

Negatywne emocje mogą być tożsame z wystąpieniem zaburzeniami zdrowia psychicznego. „Częstym objawem stanów lękowych lub depresji są napady złości i drażliwość” – mówi dr Kate Renshall, australijska psycholog. Jeśli niemal codziennie musisz ścierać się ze samą sobą w walce o to, by „nie wybuchnąć” z byle powodu, postaraj się skonsultować z psychologiem. Być może profesjonalna porada, terapia lub farmaceutyki pomogą ci lepiej funkcjonować.

Kobieta trzyma przed sobą czerwoną folię

Pod maską gniewu

Oczywiście złość i gniew nie muszą być jednoznaczne z wystąpieniem jednostki chorobowej. Są to powszechne emocje, ale problem pojawia się, kiedy są częste i bezpodstawne. Jak twierdzi dr Renshall: „wiele zdrowych osób pod uczuciem gniewu maskuje inne emocje”. Renshall porównuje taką sytuację do góry lodowej. To, co dostrzegamy, czyli w tym wypadku gniew, jest jej wierzchołkiem a u podnóża kłębi się wiele innych przyczyn.

Jakie może być wytłumaczenie dla gniewu? Proste. Często osoby, które krzyczą lub są agresywne, budzą strach, a czasem respekt. Wtedy może się im wydawać, że jest to jedyny sposób na osiągnięcie uznania i władzy. Agresywne zachowanie na zewnątrz jest przykre dla otoczenia, ale wewnętrzne mechanizmy wyglądają nieco inaczej. Aktywuje się współczulny układ nerwowy, puls przyspiesza, organizm czuje się pobudzony, a nam się wydaje, że w jakimś sensie panujemy nad sytuacją. Według Renshall negatywne emocje można usprawiedliwić w ten sposób, jeśli nie odbija się to na innych.

Częstym generatorem gniewu i złości jest stres. Pod wpływem nagromadzonych złych emocji wybuchamy. Gdy jesteśmy pod presją czasu, pracy, sytuacji lub pewnych osób, w pewnym momencie miarka się przebiera. Wtedy najczęściej wylewają się z nas gorycz lub gniew.

smutna kobieta

Wyrzuć to z siebie

Niekiedy gniew jest reakcją usprawiedliwioną, a wręcz pożądaną. Dotyczy to jednak wyjątkowych sytuacji, takich jak ostry sprzeciw wobec doświadczonej lub obserwowanej niesprawiedliwości lub przemocy. Wtedy gniew motywuje nas do działania i protestu, jest pomocny.

Czasami gniew jest aktem autoagresji. Cała złość i frustracja kierowane są do wewnątrz. Gdy się tak dzieje, zamiast uprawiać „samobiczowanie”, zadajmy sobie pytanie, czy to, co jest przyczyną naszej złości, jest w jakiś sposób zależne od nas i czy możemy to zmienić? Nie bądźmy dla siebie zbyt surowi. Porozmawiajmy o tym z osobą bliską, z rodziny, przyjacielem lub terapeutą.

Przywróć sobie równowagę

Pomocny może być urlop, zmiana diety, sport, terapia u psychologa. Nie zapominaj o sobie w codziennej gonitwie, zatrzymaj się i posłuchaj własnych myśli i ciała.

 

Źródło: abc.net

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się wyluzować

Jak okiełznać dziecięcą złość? Oto siedem kroków do sukcesu

Kobieta śmieje się

Kilka prostych rad, które sprawią, że moc pozostanie z wami przez cały dzień

kobieta nad wodą

Nie radząc sobie z gniewem, szkodzisz zdrowiu. Do wyjścia z gniewu potrzebnych jest 5 kroków

3 marki roślinne, które pokochałyśmy: From Plants, SVOJE i Roślinne Przestrzenie

3 marki roślinne, które pokochałyśmy: From Plants, SVOJE i Roślinne Przestrzenie

prokrastynacja

Prokrastynacja – czym jest, objawy, leczenie, jak zwalczać

Kobieta siedzi do góry nogami w fotelu

Pozbądź się lęku! Żyj tu i teraz, nie na wszystko masz wpływ

Kobieta

Stres a odporność – czego jeszcze nie wiemy o tym przedziwnym związku?

10 niezdrowych wieczornych nawyków

kobieta nad morzem

„Stresuje nas nasza interpretacja rzeczywistości” – mówi psycholog Katarzyna Binkiewicz. Jak przestać się zamartwiać?

smutna kobieta pakująca prezenty świąteczne

Nie lubisz świąt? Nie martw się, to… normalne

„Gdy nadchodzą święta, jesteśmy zazwyczaj tak zmęczeni i sfrustrowani, że przestają nas cieszyć” – mówi psycholożka

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

"Oczekiwanie, że medytacja przyniesie spokój, wywołuje napięcie". Jak zacząć medytować?

Jak być „tu i teraz”? Mówi nauczycielka medytacji Maga Korbel [WIDEO]

Kobieta stoi z psem na molo

Czasem lepiej jest odpuścić, niż żyć w ciągłym stresie i poczuciu winy. Psychoterapeutka podpowiada, jak się tego nauczyć

Jak się twórczo złościć? Wykorzystaj negatywne emocje, by wprowadzić zmiany w życiu!

Grzegorz Pawłowski coach oddechem

„Z oddychania mamy 70 proc. energii, która jest potrzebna dla naszego ciała i przestrzeni emocjonalnej”. Rozmowa z coachem oddechem

Dlaczego możesz nie mieć ochoty na seks? Zabójcy libido

Dlaczego możesz nie mieć ochoty na seks? Zabójcy libido

Stres działa jak śmieciowe jedzenie. Dlaczego tak się dzieje?

"Oczekiwanie, że medytacja przyniesie spokój, wywołuje napięcie". Jak zacząć medytować?

Jak medytować w domu? Sprawdź, jakie wskazówki ma nauczycielka medytacji Maga Korbel [WIDEO]

"Oczekiwanie, że medytacja przyniesie spokój, wywołuje napięcie". Jak zacząć medytować?

„Oczekiwanie, że medytacja przyniesie spokój, wywołuje napięcie”. Jak zacząć medytować? [WIDEO]

„Jestem za tym, żeby aromaterapia była przedmiotem szkolnym”. Katarzyna Kochańska opowiada, jak zapach może pomóc w nauce i pracy

Książka na stres. Czytaj dla zdrowia!

Wybierasz się na piknik? O tych zasadach musisz pamiętać

Najpopularniejsze

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Jak pozbyć się oponki z brzucha

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Dlaczego związki, które miały trwać całe życie, tak często się rozpadają?

Joga hormonalna – sposób na równowagę

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Kobieta

5 błędów, które popełniasz przed 10 rano

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

kobieta w pracy

Czujesz, że tracisz moc? Oto 10 sposobów na zapewnienie sobie energii w ciągu dnia

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem