Przejdź do treści

Najmniejsza rzecz może wyprowadzić cię z równowagi? Czas przyjrzeć się sobie

Najmniejsza rzecz może wyprowadzić cię z równowagi? Czas przyjrzeć się sobie Pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Niezłożone ubranie na krześle, plama na blacie lub mlaskanie dwa stoliki dalej, dźwięki samochodów usłyszane prze uchylone okno. Co łączy te rzeczy? To, że niewiarygodnie cię wkurzają i wyprowadzają z równowagi, a przecież to błahostki.

Tykająca bomba

Irytacja, zgryźliwość, rozdrażnienie, złość, gniew, wściekłość, agresja. Takimi terminami można nazwać stopnie, które zaprowadzą cię tam, gdzie nie dzieje się dobrze. Jeśli od kilku tygodni doświadczasz tych wszystkich uczuć bez powodu, sprawdź, co może się z tym wiązać i jak możesz wrócić do stanu równowagi.

Gniew a zdrowie psychiczne

Negatywne emocje mogą być tożsame z wystąpieniem zaburzeniami zdrowia psychicznego. „Częstym objawem stanów lękowych lub depresji są napady złości i drażliwość” – mówi dr Kate Renshall, australijska psycholog. Jeśli niemal codziennie musisz ścierać się ze samą sobą w walce o to, by „nie wybuchnąć” z byle powodu, postaraj się skonsultować z psychologiem. Być może profesjonalna porada, terapia lub farmaceutyki pomogą ci lepiej funkcjonować.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł
Kobieta trzyma przed sobą czerwoną folię

Pod maską gniewu

Oczywiście złość i gniew nie muszą być jednoznaczne z wystąpieniem jednostki chorobowej. Są to powszechne emocje, ale problem pojawia się, kiedy są częste i bezpodstawne. Jak twierdzi dr Renshall: „wiele zdrowych osób pod uczuciem gniewu maskuje inne emocje”. Renshall porównuje taką sytuację do góry lodowej. To, co dostrzegamy, czyli w tym wypadku gniew, jest jej wierzchołkiem a u podnóża kłębi się wiele innych przyczyn.

Jakie może być wytłumaczenie dla gniewu? Proste. Często osoby, które krzyczą lub są agresywne, budzą strach, a czasem respekt. Wtedy może się im wydawać, że jest to jedyny sposób na osiągnięcie uznania i władzy. Agresywne zachowanie na zewnątrz jest przykre dla otoczenia, ale wewnętrzne mechanizmy wyglądają nieco inaczej. Aktywuje się współczulny układ nerwowy, puls przyspiesza, organizm czuje się pobudzony, a nam się wydaje, że w jakimś sensie panujemy nad sytuacją. Według Renshall negatywne emocje można usprawiedliwić w ten sposób, jeśli nie odbija się to na innych.

Częstym generatorem gniewu i złości jest stres. Pod wpływem nagromadzonych złych emocji wybuchamy. Gdy jesteśmy pod presją czasu, pracy, sytuacji lub pewnych osób, w pewnym momencie miarka się przebiera. Wtedy najczęściej wylewają się z nas gorycz lub gniew.

smutna kobieta

Wyrzuć to z siebie

Niekiedy gniew jest reakcją usprawiedliwioną, a wręcz pożądaną. Dotyczy to jednak wyjątkowych sytuacji, takich jak ostry sprzeciw wobec doświadczonej lub obserwowanej niesprawiedliwości lub przemocy. Wtedy gniew motywuje nas do działania i protestu, jest pomocny.

Czasami gniew jest aktem autoagresji. Cała złość i frustracja kierowane są do wewnątrz. Gdy się tak dzieje, zamiast uprawiać „samobiczowanie”, zadajmy sobie pytanie, czy to, co jest przyczyną naszej złości, jest w jakiś sposób zależne od nas i czy możemy to zmienić? Nie bądźmy dla siebie zbyt surowi. Porozmawiajmy o tym z osobą bliską, z rodziny, przyjacielem lub terapeutą.

Przywróć sobie równowagę

Pomocny może być urlop, zmiana diety, sport, terapia u psychologa. Nie zapominaj o sobie w codziennej gonitwie, zatrzymaj się i posłuchaj własnych myśli i ciała.

 

Źródło: abc.net

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Ugotowałaś ziemniaki? Nie wylewaj wody! Sprawdź, jak ją wykorzystać

"Nie chodzi o to, żeby czytać i oglądać wszystko, chociaż tak nam będzie podpowiadał lęk". Psychotraumatolożka mówi, jak sobie z nim radzić po informacjach o wybuchu rakiety na polskim terytorium

„Nie chodzi o to, żeby czytać i oglądać wszystko, chociaż tak nam będzie podpowiadał lęk”. Psychotraumatolożka mówi, jak sobie z nim radzić po wybuchu rakiety w Przewodowie

Ćwiczenia miały cię relaksować, a niepokoją? Zobacz, dlaczego tak się dzieje

Kobieta ćwiczy w parku

Ćwiczenia na odstresowanie. Zobacz 5 ćwiczeń od trenerki fitness

Będziemy pracować krócej? Nowy projekt ustawy, który ma na celu poprawę naszego zdrowia, trafił do Sejmu

Będziemy pracować krócej? Nowy projekt ustawy, który ma na celu poprawę naszego zdrowia, trafił do Sejmu

Sprawdź, czy otaczają cię toksyczni ludzie. 9 zachowań, na które musisz zwrócić uwagę

Kobieta trenuje

Sposoby na stres. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy

kobieta na hamaku

5 powodów, dla których praca zdalna jest zdrowsza od pracy w biurze

Kobieta

Kiepsko sypiasz? 6 wskazówek, dzięki którym będziesz spać jak dziecko

Joga na stres. Ćwiczenia relaksujące, dzięki którym odprężysz ciało i duszę 

7 sposobów, które pomogą ci przetrwać upały. Znasz je?

Stresujesz się? Poćwicz!

Stresujesz się? Poćwicz! Propozycje ćwiczeń

Co zrobić, aby komary cię nie gryzły? 11 sposobów, które naprawdę działają

Koszmarne poranki. Dlaczego niektórzy z nas najgorzej czują się tuż po przebudzeniu, tłumaczy psycholożka Milena Wojnarowska

Wydaje ci się, że wszyscy widzą twój stres? Psycholożka wyjaśnia, na czym pole iluzja przejrzystości

Wydaje ci się, że wszyscy widzą twój stres i lęk? Psycholożka wyjaśnia, na czym polega iluzja przejrzystości

Czujesz ból, gdy siusiasz? Osiem możliwych powodów

„Zaparkuj trudne sprawy na czas urlopu”. Jak skutecznie przewietrzyć głowę w trudnych czasach, mówi psycholożka Karolina Lipińska

Kobieta stoi na ringu bokserskim

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się zrelaksować

Dziewczyna hamak

5 patentów na wiosenne przemęczenie. Sprawdź, jak ustrzec się przed kacem po zimie

Kobieta

Jesteś wkurzona, a żal ci ładnych talerzy? Kasia Bem radzi, jak skutecznie rozładować złość

„Nie ma jednej miary, co traumatyzuje, a co nie. Dla każdego układu nerwowego ‘za dużo’ ma inną definicję” – mówi terapeutka traumy Sabina Sadecka

Kobieta śmieje się

Kilka prostych rad, które sprawią, że moc pozostanie z wami przez cały dzień

Kobieta nad wodą

Nie radząc sobie z gniewem, szkodzisz zdrowiu. Do wyjścia z gniewu potrzebnych jest 5 kroków

Na wypalenie zawodowego skarży się 65 proc. Polaków. Psycholożka wyjaśnia, jakie symptomy powinny nas zaniepokoić

Na wypalenie zawodowe skarży się 65 proc. Polaków. Psycholożka wyjaśnia, jakie symptomy powinny nas zaniepokoić

×