4 min.
Matura z WF-u? Przestanie brzmieć jak żart, kiedy spojrzymy na niepokojące dane o kondycji fizycznej dzieci

Niepokojący obraz kondycji fizycznej polskich dzieci / Źródło: Adobe Stock
88 proc. uczniów klas 1-3 nie potrafi zrobić przewrotu w przód, 57 proc. nie umie skakać na skakance, a 74 proc. kozłować – to statystyki, które eksperci zebrali w ramach programu „WF z AWF”. Niepokojące dane mówią o jednym. O braku koordynacji ruchowej polskich dzieci. Tym samym przestają dziwić pomysły wprowadzenia egzaminu z wychowania fizycznego na maturze.
Spis treści
Matura z WF-u. Jest petycja do ministra edukacji
„Apelujemy o wprowadzenie możliwości zdawania egzaminu maturalnego z wychowania fizycznego jako przedmiotu dodatkowego” – czytamy w petycji wystosowanej do ministra edukacji.
Celem kampanii „Wprowadźmy WF na maturę”, zainicjowanej przez sieć sklepów sportowych Decathlon przy wsparciu fundacji i AWF w Warszawie, jest podniesienie rangi sportu w kształceniu młodych Polaków. Organizatorzy akcji argumentują, że „sport to ważny element zdrowego społeczeństwa, a wychowanie fizyczne jest niezwykle istotnym elementem w procesie kształcenia młodych ludzi”. „Poza aspektami zdrowotnymi rozwija ono również umiejętności społeczne oraz umiejętność pracy w grupie. Poprzez aktywność fizyczną uczniowie uczą się również wytrwałości, samodyscypliny, a także radzenia sobie ze stresem” – czytamy.
Tymczasem – zdaniem inicjatorów kampanii – wychowanie fizyczne w polskich szkołach to przedmiot drugiej kategorii.
„Wychowanie fizyczne systemowo traktowane jest jak przedmiot drugiej kategorii, mniej ważny niż pozostałe przedmioty szkolne. A same zajęcia często raczej zniechęcają, niż zachęcają młodzież do sportu, nie mówiąc już o przekazywaniu przydatnej wiedzy i umiejętności. Nie dziwi więc fakt, że sami uczniowie nie przykładają do niego należytej wagi” – podkreślono w petycji.
Ma to swoje odzwierciedlenie w statystykach.
Niepokojący obraz kondycji fizycznej polskich dzieci
Aż 94 proc. przebadanych dzieci do 12 r.ż. ma niedostateczny poziom sprawności ruchowej, czyli nie umie wykonać podstawowych ćwiczeń na lekcjach WF-u. 57 proc. nie umie skakać na skakance, 74 proc. kozłować piłką, 78 proc. pokonywać przeszkód w biegu. 88 procent uczniów klas 1-3 nie potrafi zrobić przewrotu w przód.
To dane z badań przeprowadzonych przez zespoły badawcze prof. Pawła Tomaszewskiego i prof. Huberta Makaruka z Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie. Badania przeprowadzono na próbie 300 tys. dzieci i młodzieży ze wszystkich województw. Ich wyniki wyraźnie pokazują, że wydolność kondycji fizycznej dzieci i młodzieży w Polsce pogorszyła się o kilkanaście procent przez ostatnie 10 lat. Eksperci zgodnie przyznają, że kondycja fizyczna polskich dzieci jest fatalna. Pogorszył ją między innymi czas pandemii, kiedy uczniowie prowadzili zdalny tryb uczenia się.
– To są dane, które mówią „zajmijmy się naszymi dziećmi, korzystajmy ze sportowych klubów i dodatkowych zajęć aktywności fizycznej”. W tym roku chcielibyśmy zmieniać społeczny model podejścia do aktywności fizycznej i sportu, ukierunkowując się u dzieci do 12. roku życia głównie na nauczanie podstawowych umiejętności ruchowych – podkreślił rektor AWF w Warszawie, prof. Bartosz Molik.
– Dane wskazują, że dzieci w Polsce tyją najszybciej w Europie, a co piąte dziecko ma problem z nadmierną masą ciała, zagrażającą zdrowiu – zaznaczył prorektor ds. nauki AWF w Warszawie prof. Paweł Tomaszewski.
Jak podkreślił jeden z ambasadorów kampanii „Matura z WF-u” Marcin Lewandowski, olimpijczyk i medalista mistrzostw świata na dystansie 1500 m, „co trzecie dziecko w Polsce ma nadwagę”. „Troje na pięcioro dzieci w wieku szkolnym uważa, że lekcje WF-u nie są interesujące. Za moich czasów odliczało się dni, godziny na te zajęcia. Decathlon chce to zmienić, pokazać, że sport jest fajny i zachęcić młodych do aktywności. Wprowadźmy WF na maturę, to ważny i potrzebny przedmiot, nie powinien być bagatelizowany” – napisał Marcin Lewandowski w mediach społecznościowych.
Zdaniem organizatorów akcji to właśnie szkoła powinna zadbać o kształtowanie zdrowych postaw i nawyków młodych ludzi w Polsce. Dlatego z końcem kwietnia wystartowała akcja zbierania podpisów pod petycją do ministra edukacji, by wprowadzić przedmiot wychowanie fizyczne na maturę. Petycję można podpisać na stronie kampanii maturazwf.pl. Organizatorzy akcji przygotowali również przykładowy arkusz maturalny z tego przedmiotu.
Wyświetl ten post na Instagramie
Zdaniem dziekana prof. Huberta Makaruka powinniśmy zmienić kierunek myślenia o lekcjach wychowania fizycznego – „powinny być one celowe, mieć charakter edukacyjny, a nie wyłącznie spontaniczny”. „Często w czasie WF-u testujemy zdolności kondycyjne, takie jak szybkość, siła, wytrzymałość, a te fundamentalne umiejętności ruchowe pozostają z boku” – zauważył.
Źródło: PAP / Puls Medycyny/ Decathlon
Poleć artykuł znajomym
Zobacz także

„Bez stresu nie ma życia. Problem pojawia się dopiero wtedy, gdy stres jest przewlekły i gdy sobie z nim nie radzimy, nie mamy nad nim kontroli” – mówi prof. Jadwiga Jośko-Ochojska

„Bodyshaming to jest czysta nienawiść”. Ola Serocka o swoich zmaganiach z zaburzeniami odżywiania

„Czułam strach, myśląc, jak na potknięcie zareaguje ojciec”. Agnieszka Radwańska opowiada o trudnej relacji z tatą-trenerem
Podoba Ci się ten artykuł?
Tak
Nie
Powiązane tematy:
Polecamy

07.06.2023
„Spróbujmy w ratowniku zobaczyć człowieka” – mówi Justyna Dżbik-Kluge, współautorka książki „Ratownik. Nie jestem bogiem”

07.06.2023
Czy warto rzucić wszystko i jechać w Bieszczady? Dlaczego tylko bohaterkom filmów życiowa zmiana przychodzi łatwo, mówi psychoterapeutka Joanna Kot

07.06.2023
Agnieszka i Monika z Damskiego Tandemu Twórczego o Teatrze Lesbijskim: „Świat lesbijski długo pozostawał w ukryciu, wytworzył swoją specyfikę”

06.06.2023