Przejdź do treści

Mata do jogi – charakterystyka, rodzaje, czyszczenie

Mata do jogi – charakterystyka, rodzaje, czyszczenie Pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Martwisz się? To dobrze! Dlaczego i w jakim stopniu warto się zamartwiać?
Czy niebieskie paragony możemy wyrzucać do pojemników na papier? Wyjaśnia Kasia Wągrowska
Czujesz pustkę i masz wrażenie, że czegoś ci brakuje? Przestań szukać na siłę
Centrum Praw Kobiet: „Wielu mężczyzn stosujących przemoc robi to na trzeźwo, inni piją po to, aby bić. Alkohol jest dla nich tylko usprawiedliwieniem”
Zapominasz? To znak, że z twoim mózgiem wszystko jest w porządku

Popularność jogi wynika z jej dobroczynnego wpływu na równowagę psychiczno-fizyczną. Aby jednak prawidłowo wykonać pozycje, czyli asany, niezwykle istotny jest zakup odpowiedniej maty do jogi. Jej zadaniem jest zapewnienie ciału stabilności oraz odciążenie stawów. Jaką matę do jogi wybrać? Czym się kierować podejmując decyzję? Jak dbać o matę?

Mata do jogi – czy jest potrzebna?

Joga jest indyjską sztuką samodoskonalenia, której służą ćwiczenia fizyczne, medytacja oraz ascetyczny styl życia. Zaczęto ją praktykować ok. 2300–1500 r.p.n.e. i po dziś dzień jest niezwykle popularna, choć ma nieco inny charakter – jogi posturalnej, poświęconej asanom i oddechowi.

Od samego początku jogę uprawiano na podłożu zapewniającym odpowiednią przyczepność. Była to czasami skóra zwierząt, a innym razem dywan. Współcześnie produkuje się znacznie lżejsze i wygodniejsze maty. Zapewniają one nie tylko stabilność podczas wykonywania asan, ale również odciążają stawy, dzięki czemu ćwiczenia są bezpieczne i nieurazowe.

Poza tym większość mat wyznacza obszar ćwiczeń. O ile przy indywidualnej praktyce nie ma to większego znaczenia, o tyle przy zajęciach grupowych zapewnia większy komfort i pewność, że nikt nie narusza naszej strefy prywatnej.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

BESTSELLER
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
90,00 zł
joga yoga

Czym charakteryzuje się najlepsza mata do jogi?

Idealna mata do ćwiczeń nie istnieje. Każdy zakup powinien uwzględniać preferencje użytkownika i do jego potrzeb być dostosowanym.

Jaką matę do ćwiczeń wybrać, aby wykonywanie asan było możliwe?  Pod rozwagę należy wziąć kilka parametrów.  

Podstawową cechą odróżniającą jest materiał wykonania, który wpływa na przyczepność. To czy maty do jogi jest antypoślizgowa – ma duże znaczenie, szczególnie gdy asany są skomplikowane i powodują pocenie dłoni i nóg. Wówczas o poślizgnięcie się nietrudno. Na szczególną uwagę zasługują:

  • mata kauczukowa do jogi,
  • mata korkowa do jogi,
  • mata jutowa do jogi,
  • mata bawełniana do jogi,
  • mata z PVC do jogi.

Sklepy sportowe oferują maty różnej grubości. Szukaj takiej, która ma od jednego do sześciu mm. Im grubsza tym będzie cięższa, co może z kolei sprawiać trudność w transporcie. Najbardziej popularna mata do jogi pięć milimetrów zapewni ci z pewnością duży komfort podczas ćwiczeń, a przy tym nie będzie stanowić nadmiernego obciążenia.

Jaką wybrać matę do jogi dla początkujących? Przede wszystkim nie tę najtańszą, ale również nie najdroższą. Ceny tego sprzętu wahają się od kilkudziesięciu do kilkuset złotych. Zanim więc przekonasz się, czy chcesz uprawiać jogę – wypożycz profesjonalną matę, która pozwoli ci prawidłowo wykonywać asany. Jeśli uznasz, że ta forma aktywności jest dla ciebie – kup własny sprzęt.

Kobieta ćwiczy

Czy sama mata wystarczy?

W przypadku niektórych zajęć np. specjalistyczna joga dla kręgosłupa, sama mata nie wystarczy, by prawidłowo i bezpiecznie wykonywać asany. Konieczny może być wówczas dodatkowy sprzęt do jogi taki jak: wałek, kostki, pasek, a niekiedy nawet krzesło czy koc.

Bez względu na to według jakiej tradycji prowadzone będą zajęcia, koniecznie zabierz ze sobą również ręcznik do jogi. Pozwoli ci to otrzeć pot, przy najbardziej wymagających ćwiczeniach, a także zapewni podparcie dla głowy czy pośladków przy niektórych pozycjach.

Jaką wybrać matę do jogi dla dzieci?

Szczególnie duży wzrost popularności jogi nastąpił w XXI w. Wówczas zaczęto również organizować pierwsze zajęcia dla dzieci. Miało to na celu wsparcie rozwoju układu kostno-stawowego. Ćwiczenia te stały się również formą korygowania wad postawy, które pogłębiają się podczas nauki w pozycji siedzącej.

Jaka mata do jogi będzie odpowiednia dla najmłodszych? Należy się kierować kryteriami wyboru jak przy zakupie dla osoby dorosłej.

Ponadto, jeśli dziecko samodzielnie dojeżdża na zajęcia, wówczas warto pod rozwagę wziąć matę cieńszą i lżejszą, która nie będzie sprawiał trudności przy dźwiganiu. Konieczny będzie również zakup pokrowca na matę, aby to niezbędne akcesorium nie sprawiało dziecku kłopotów w noszeniu.

Jak czyścić matę do ćwiczeń?

Mata do jogi – jak każdy sprzęt sportowy – wymaga regularnego czyszczenia. Osadzający się na jej powierzchni pot, kosmetyki, sebum sprawiają, że traci ona swoje antypoślizgowe właściwości. W efekcie więc asany wykonywane są nieprawidłowo, a o upadek przy bardziej skomplikowanych pozycjach nietrudno.

Czy można prać matę do jogi? Nie ma co do tego przeszkód, pod warunkiem, że zmieści się ona w pralce. Najlepiej jednak wykorzystać do tego celu rozcieńczony z wodą ocet. Taki środek czyszczący nie tylko usunie wszelkie zabrudzenia, ale dodatkowo zdezynfekuje powierzchnię. Nieprzyjemny zapach octu bardzo szybko się ulotni, nie pozostawiając po sobie śladu.

 

 

Bibliografia:

  1. Joanna Podolak, Izabela Jabłońska-Barna, Joga dla dzieci – nowoczesna forma edukacji i profilaktyki ruchem, „Aktywność ruchowa ludzi w różnym wieku” 2017, nr 36, s. 39-53.
  2. Agnieszka Passendorfer, 13 lekcji jogi, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2017, s. 11-13.
  3. Natalia Stala, Joga klasyczna a joga posturalna – czy coś je łączy?, [w:] Anna Gomóła i Kamila Gęsikowska (red.) Joga w kontekstach kulturowych, cz. 2, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2017, s. 37-48.
  4. Julia Clarke, Joga regeneracyjna, tłum. Karol Wysocki, Wydawnictwo Vital, Białystok 2021, s. 35-41.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta ćwiczy

Potrzebujesz zastrzyku energii o poranku? Sprawdź, co może zdziałać rozciąganie

Nie możesz żyć bez sportu? Zatrzymaj się na moment! Regeneracja to nie fanaberia

Kobieta leży ma nacie do jogi

5 jogicznych zasad zdrowego i długiego życia. Skorzystaj z porad Kasi Bem

„Pokaż mi, jak stoisz, a powiem ci, w jakiej jesteś formie… psycho-fizycznej”. Kasia Bem radzi, jak się wreszcie porządnie wyprostować

Jak oddychać? Proste ćwiczenie czyni cuda

Jak oddychać? Kasia Bem przedstawia proste ćwiczenie, które czyni cuda

Pozycja trupa, czyli jak się relaksować

Dominika Kojro i Karolina Kucharczyk /fot. Przemek Grela

Dziecko jogi i pilatesu nazywa się yogilates. Wzmacnia mięśnie głębokie brzucha, uelastycznia ciało i wycisza umysł

stres trening

Sposoby na stres. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy

Paulina Młynarska/ fot. Tatiana Jachyra

Paulina Młynarska: Joga to filozofia, nie gimnastyka

Hatha joga – na czym polega, jak ćwiczyć, korzyści

Acro joga – czym jest i dlaczego warto ją uprawiać

Witaj Słońce! Poświęć 20 minut o poranku na te ćwiczenia, a poczujesz się jak nowo narodzona

Pilates to nuda? Nic bardziej mylnego. Ćwiczenia pomogą wzmocnić ważne mięśnie

Dziewczyna stojąca na ulicy

„Zejście po schodach też może stać się dla ciebie ścieżką kontemplacji”. Kasia Bem o spacerze medytacyjnym

joga yoga

Joga w hamaku. Ćwicz nad ziemią!

Kobieta

Jesteś wkurzona a żal ci ładnych talerzy? Kasia Bem radzi, jak skutecznie rozładować złość

Rozciąganie odprężone, czyli co zrobić, by szpagat nie bolał

Joga na dobranoc. Wypróbuj, zanim pójdziesz spać!

Kobieta trenuje jogę

„Odpuść sobie”. Ale jak to zrobić? Kasia Bem zapewnia, że joga może w tym pomóc

Joga hormonalna – sposób na równowagę

Kobieta ćwiczy

Joga wydaje ci się nudna? Sprawdź zatem, co może dać ci Ashtanga

Inga Izabela Dańkowska: Joga prenatalna nie wymaga wcześniejszego doświadczenia. Zawiera wyłącznie bezpieczne ćwiczenia i techniki

Grzegorz Pawłowski coach oddechem

„Z oddychania mamy 70 proc. energii, która jest potrzebna dla naszego ciała i przestrzeni emocjonalnej”. Rozmowa z coachem oddechem

Kobieta ćwiczy na macie

Pracujesz zdalnie? Nie zapomnij o ćwiczeniach na barki i ramiona!

Najpopularniejsze

smutna kobieta pakująca prezenty świąteczne

Nie lubisz świąt? Nie martw się, to… normalne. Dla wielu to zwykły przymus

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Kobieta z lampą w ręce

10 niezdrowych wieczornych nawyków

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Kobieta leży w łóżku

7 rzeczy, które ułatwią poranne wstawanie

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Starsze kobiety ćwiczą

Z każdym rokiem starsi. Jak pokonać lęk przed upływem czasu?

Kobieta biegnie na środku ulicy

Jesteś aktywna fizycznie? Twoje jelita też na tym korzystają

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Kobieta ćwiczy

Klatka piersiowa – ćwiczenia rozciągające i wzmacniające

×