Przejdź do treści

Mata do jogi – charakterystyka, rodzaje, czyszczenie

Mata do jogi – charakterystyka, rodzaje, czyszczenie Pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Raven Saunders
Raven Saunders w niezwykłym geście na Igrzyskach Olimpijskich w Tokio wsparła wszystkie mniejszości
Simone Biles rezygnuje z igrzysk w trosce o swoje zdrowie psychiczne
Simone Biles postawiła na pierwszym miejscu zdrowie psychiczne. Sponsorzy olimpijscy i fani popierają jej decyzję
MZS odradza wyjazd do popularnych wakacyjnych kierunków
Popularne kierunki wakacyjne uznane za obszary wysokiego ryzyka epidemicznego. MSZ i ECDC odradzają podróżowanie w te lokalizacje
Kiełki słonecznika – właściwości, wartości odżywcze, hodowla
Wentworth Miller
Wentworth Miller, gwiazdor „Skazanego na śmierć”, wyznał, że ma autyzm. „Ma to kluczowe znaczenie dla tego, kim jestem”

Popularność jogi wynika z jej dobroczynnego wpływu na równowagę psychiczno-fizyczną. Aby jednak prawidłowo wykonać pozycje, czyli asany, niezwykle istotny jest zakup odpowiedniej maty do jogi. Jej zadaniem jest zapewnienie ciału stabilności oraz odciążenie stawów. Jaką matę do jogi wybrać? Czym się kierować podejmując decyzję? Jak dbać o matę?

Mata do jogi – czy jest potrzebna?

Joga jest indyjską sztuką samodoskonalenia, której służą ćwiczenia fizyczne, medytacja oraz ascetyczny styl życia. Zaczęto ją praktykować ok. 2300–1500 r.p.n.e. i po dziś dzień jest niezwykle popularna, choć ma nieco inny charakter – jogi posturalnej, poświęconej asanom i oddechowi.

Od samego początku jogę uprawiano na podłożu zapewniającym odpowiednią przyczepność. Była to czasami skóra zwierząt, a innym razem dywan. Współcześnie produkuje się znacznie lżejsze i wygodniejsze maty. Zapewniają one nie tylko stabilność podczas wykonywania asan, ale również odciążają stawy, dzięki czemu ćwiczenia są bezpieczne i nieurazowe.

Poza tym większość mat wyznacza obszar ćwiczeń. O ile przy indywidualnej praktyce nie ma to większego znaczenia, o tyle przy zajęciach grupowych zapewnia większy komfort i pewność, że nikt nie narusza naszej strefy prywatnej.

joga yoga

Czym charakteryzuje się najlepsza mata do jogi?

Idealna mata do ćwiczeń nie istnieje. Każdy zakup powinien uwzględniać preferencje użytkownika i do jego potrzeb być dostosowanym.

Jaką matę do ćwiczeń wybrać, aby wykonywanie asan było możliwe?  Pod rozwagę należy wziąć kilka parametrów.  

Podstawową cechą odróżniającą jest materiał wykonania, który wpływa na przyczepność. To czy maty do jogi jest antypoślizgowa – ma duże znaczenie, szczególnie gdy asany są skomplikowane i powodują pocenie dłoni i nóg. Wówczas o poślizgnięcie się nietrudno. Na szczególną uwagę zasługują:

  • mata kauczukowa do jogi,
  • mata korkowa do jogi,
  • mata jutowa do jogi,
  • mata bawełniana do jogi,
  • mata z PVC do jogi.

Sklepy sportowe oferują maty różnej grubości. Szukaj takiej, która ma od jednego do sześciu mm. Im grubsza tym będzie cięższa, co może z kolei sprawiać trudność w transporcie. Najbardziej popularna mata do jogi pięć milimetrów zapewni ci z pewnością duży komfort podczas ćwiczeń, a przy tym nie będzie stanowić nadmiernego obciążenia.

Jaką wybrać matę do jogi dla początkujących? Przede wszystkim nie tę najtańszą, ale również nie najdroższą. Ceny tego sprzętu wahają się od kilkudziesięciu do kilkuset złotych. Zanim więc przekonasz się, czy chcesz uprawiać jogę – wypożycz profesjonalną matę, która pozwoli ci prawidłowo wykonywać asany. Jeśli uznasz, że ta forma aktywności jest dla ciebie – kup własny sprzęt.

Kobieta ćwiczy

Czy sama mata wystarczy?

W przypadku niektórych zajęć np. specjalistyczna joga dla kręgosłupa, sama mata nie wystarczy, by prawidłowo i bezpiecznie wykonywać asany. Konieczny może być wówczas dodatkowy sprzęt do jogi taki jak: wałek, kostki, pasek, a niekiedy nawet krzesło czy koc.

Bez względu na to według jakiej tradycji prowadzone będą zajęcia, koniecznie zabierz ze sobą również ręcznik do jogi. Pozwoli ci to otrzeć pot, przy najbardziej wymagających ćwiczeniach, a także zapewni podparcie dla głowy czy pośladków przy niektórych pozycjach.

Jaką wybrać matę do jogi dla dzieci?

Szczególnie duży wzrost popularności jogi nastąpił w XXI w. Wówczas zaczęto również organizować pierwsze zajęcia dla dzieci. Miało to na celu wsparcie rozwoju układu kostno-stawowego. Ćwiczenia te stały się również formą korygowania wad postawy, które pogłębiają się podczas nauki w pozycji siedzącej.

Jaka mata do jogi będzie odpowiednia dla najmłodszych? Należy się kierować kryteriami wyboru jak przy zakupie dla osoby dorosłej.

Ponadto, jeśli dziecko samodzielnie dojeżdża na zajęcia, wówczas warto pod rozwagę wziąć matę cieńszą i lżejszą, która nie będzie sprawiał trudności przy dźwiganiu. Konieczny będzie również zakup pokrowca na matę, aby to niezbędne akcesorium nie sprawiało dziecku kłopotów w noszeniu.

Jak czyścić matę do ćwiczeń?

Mata do jogi – jak każdy sprzęt sportowy – wymaga regularnego czyszczenia. Osadzający się na jej powierzchni pot, kosmetyki, sebum sprawiają, że traci ona swoje antypoślizgowe właściwości. W efekcie więc asany wykonywane są nieprawidłowo, a o upadek przy bardziej skomplikowanych pozycjach nietrudno.

Czy można prać matę do jogi? Nie ma co do tego przeszkód, pod warunkiem, że zmieści się ona w pralce. Najlepiej jednak wykorzystać do tego celu rozcieńczony z wodą ocet. Taki środek czyszczący nie tylko usunie wszelkie zabrudzenia, ale dodatkowo zdezynfekuje powierzchnię. Nieprzyjemny zapach octu bardzo szybko się ulotni, nie pozostawiając po sobie śladu.

 

 

Bibliografia:

  1. Joanna Podolak, Izabela Jabłońska-Barna, Joga dla dzieci – nowoczesna forma edukacji i profilaktyki ruchem, „Aktywność ruchowa ludzi w różnym wieku” 2017, nr 36, s. 39-53.
  2. Agnieszka Passendorfer, 13 lekcji jogi, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2017, s. 11-13.
  3. Natalia Stala, Joga klasyczna a joga posturalna – czy coś je łączy?, [w:] Anna Gomóła i Kamila Gęsikowska (red.) Joga w kontekstach kulturowych, cz. 2, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2017, s. 37-48.
  4. Julia Clarke, Joga regeneracyjna, tłum. Karol Wysocki, Wydawnictwo Vital, Białystok 2021, s. 35-41.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Witaj Słońce! Poświęć 20 minut o poranku na te ćwiczenia, a poczujesz się jak nowo narodzona

Pilates to nuda? Nic bardziej mylnego. Ćwiczenia pomogą wzmocnić ważne mięśnie

Dziewczyna stojąca na ulicy

„Zejście po schodach też może stać się dla ciebie ścieżką kontemplacji”. Kasia Bem o spacerze medytacyjnym

joga yoga

Joga w hamaku. Ćwicz nad ziemią!

Kobieta

Jesteś wkurzona a żal ci ładnych talerzy? Kasia Bem radzi, jak skutecznie rozładować złość

Rozciąganie odprężone, czyli co zrobić, by szpagat nie bolał

Joga na dobranoc. Wypróbuj, zanim pójdziesz spać!

Kobieta trenuje jogę

„Odpuść sobie”. Ale jak to zrobić? Kasia Bem zapewnia, że joga może w tym pomóc

Joga hormonalna – sposób na równowagę

Kobieta leży ma nacie do jogi

5 jogicznych zasad zdrowego i długiego życia. Skorzystaj z porad Kasi Bem

Kobieta ćwiczy

Joga wydaje ci się nudna? Sprawdź zatem, co może dać ci Ashtanga

Kobieta ćwiczy

Potrzebujesz zastrzyku energii o poranku? Sprawdź, co może zdziałać rozciąganie

Inga Izabela Dańkowska: Joga prenatalna nie wymaga wcześniejszego doświadczenia. Zawiera wyłącznie bezpieczne ćwiczenia i techniki

Grzegorz Pawłowski coach oddechem

„Z oddychania mamy 70 proc. energii, która jest potrzebna dla naszego ciała i przestrzeni emocjonalnej”. Rozmowa z coachem oddechem

Kobieta ćwiczy na macie

Pracujesz zdalnie? Nie zapomnij o ćwiczeniach na barki i ramiona!

Katarina Hellstrom: „Obecnie modne jest posiadanie twardego, wciągniętego i płaskiego brzucha. Przepraszam za mocne słowa, ale to powolne samobójstwo”

Nicole Radomska

„Ajurweda jest cennym drogowskazem, jak się sobą zaopiekować na co dzień” – mówi Nicole Radomska, terapeutka ajurwedyjska i psycholog

Kobieta robi szpagat

Jak zrobić szpagat? Ćwiczenia rozciągające do szpagatu

„Tkanie jest bardzo odprężającym zajęciem, jest w tym monotonność podobna do medytacji”. O współczesnym rzemiośle opowiadają twórczynie duetu Tartaruga

Żuraw – ćwiczenie. Jak zrobić pozycję kruka w jodze?

Stań na głowie

Stanie na głowie – joga, technika. Jak się tego nauczyć?

stres trening

Sposoby na stres. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy

Co robić po treningu? 5 rzeczy, o których musisz pamiętać

Kobieta wykonująca ćwiczenia rozciągające

Ścięgno Achillesa – ćwiczenia, rozciąganie. Jak je wzmocnić?

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?