Przejdź do treści

Joga w hamaku. Ćwicz nad ziemią!

joga yoga
Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Aleksandra Kwaśniewska zwraca się do kobiet, które wybrały bezdzietność: Zasmuca mnie poziom braku zrozumienia, z którym musicie się mierzyć
stres trening
Sposoby na stres. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy
Kobieta
Marianna Gierszewska o zakończeniu relacji: Urwać można metkę, nie relację
Czujesz ból w okolicach kręgosłupa lędźwiowego? Spróbuj ćwiczeń na kanapie przy ulubionym serialu
„Jak łączy pan karierę z wychowywaniem dzieci?”. Ania Kęska bierze pod lupę pytania, których mężczyźni nigdy nie usłyszą, a kobiety są nimi bombardowane
„Jak łączy pan karierę z wychowywaniem dzieci?”. Ania Kęska bierze pod lupę pytania, których mężczyźni nigdy nie usłyszą, a kobiety są nimi bombardowane

Kilkanaście centymetrów nad ziemią. Uczucie, jakbyś latała. Nowy sposób odczuwania własnego ciała. Joga antigravity to najnowszy wynalazek speców od fitnessu.

Najpierw jest rozciąganie. Potem delikatne kołysanie. W końcu – hop – nogi w górę, głowa w dół, stopy wokół miękkiego materiału. Ciało się rozciąga, otwiera. Miękki hamak podtrzymuje ciało i pozwala odpowiednio rozciągnąć się mięśniom zarówno podczas rozgrzewki, jak i właściwego treningu. Na pasach materiału można bujać się jak na huśtawce, wisieć głową w dół w różnych pozycjach, zaawansowani mogą nawet robić szpagat w powietrzu.

Joga – wbrew grawitacji

Joga antygrawitacyjna, nazywana też aerial jogą, to połączenie jogi klasycznej, pilatesu, ćwiczeń wzmacniających, aerobowych i… akrobacji na trapezie. Wszystkie ćwiczenia wykonuje się bowiem na specjalnym hamaku podwieszonym do sufitu. Miękki, ale bardzo wytrzymały materiał (wytrzymuje obciążenie ponad 400 kilogramów) układa się raz jak gruby sznur, raz jak szeroki pas, na którym można spokojnie się wylegiwać, albo hamak, na którym można się pobujać. Ci, którzy spróbowali, deklarują, że podczas ćwiczeń czują się jak artyści ze słynnej akrobatycznej grupy Cirque du Soleil. Tyle tylko, że ćwiczą nie kilkanaście metrów, lecz 70 centymetrów nad ziemią.

Ćwiczenia na pośladki – od A do Z

Ćwiczenia aerial jogi na podwieszanych hamakach to znakomity wynalazek, który nowicjuszom ułatwia stawianie pierwszych kroków w jodze, a dla zaawansowanych stanowi miłą odmianę od rutynowych ćwiczeń.

– To znakomita metoda, która pomaga w otwarciu się, wspomaga nasze sztywne ciało we wchodzeniu w jogiczne pozycje – tłumaczy Marcin Brener z Centrum Jogi i Samorealizacji we Wrocławiu, który jako jeden z niewielu w naszym kraju jest instruktorem antigravity jogi. Podczas treningu na hamaku znacznie łatwiej wykonać figury (takie jak chociażby stanie na głowie), które zazwyczaj początkującym adeptom jogi stwarzają problemy. Jedna z najbardziej efektownych jest ta zwana „małpką”, kiedy to odwróceni do góry nogami jogini oplątują zgięte nogi taśmą i wygodnie „dyndają” nad ziemią. – Dla początkujących wspomaganie, jakie daje hamak, jest świetnym punktem wyjścia do poznania pozycji, których na co dzień, na macie, nie byliby w stanie przyjąć. Zaawansowanym umożliwia głębsze, czasami zaś zupełnie odmienne odczuwanie wielu figur – zachwala. Sam zainteresował się tym rodzajem jogi zupełnie przez przypadek – zobaczył film na YouTubie. Zaczął interesować się tematem i w końcu pojechał do Niemiec na warsztaty. Tam przekonał się, jak wielką frajdę może sprawiać ćwiczenie w powietrzu. – Osobom, które już ćwiczą jogę, pozwala pełniej, z innym zaangażowaniem, bardziej szczegółowo poczuć moc poszczególnych asanów – tłumaczy Marcin.

Zdjęcie: shutterstock

Joga – bujaj się

Antygrawitacyjna joga została wymyślona w ośrodku Crunch – tym samym, który wypromował popularny wśród kobiet pole dance, czyli fitnessowe ćwiczenia przy drążku do striptizu. Jej pomysłodawcą jest trener i tancerz Christopher Harrison, który wymyślił ten rodzaj ćwiczeń jako trening dla swojej grupy akrobatycznej Team AntiGravity. Trening miał pomóc tancerzom, którzy podczas pokazów występują w specjalnych sprężynujących antygrawitacyjnych butach, w rozciąganiu i wzmacnianiu mięśni. Ćwiczenia w powietrzu okazały się znacznie bardziej zabawne i wciągające niż tradycyjne zajęcia na siłowni. – Największym atutem antigravity jogi jest to, że pozwala na rozciągnięcie kręgosłupa. Na co dzień chodzimy zgarbieni, obciążamy mięśnie, a ćwiczenia w powietrzu sprawiają, że w naturalny sposób, kręg po kręgu, kręgosłup ustawia się w należytym porządku. Takie ćwiczenia poprawiają sylwetkę i niwelują bóle związane np. z siedzącym trybem pracy – zachwala Brent Holten, jeden z instruktorów z centrum Crunch. Po każdym treningu następuje chwila relaksu, kiedy to ćwiczący bujają się w hamakach.

Choć niektóre ćwiczenia wyglądają dość ryzykownie, aerial joga to ćwiczenia dla każdego. Początkujący uczą się pracy z hamakiem, zaczynają od oswojenia się z „lataniem”, szybko jednak mogą wykonywać bardziej skomplikowane figury, jak chociażby wspomniana „małpka”. Ci, którzy mają już większe doświadczenie, mogą ćwiczyć bardziej „fikuśne” pozycje, mogą też zestaw do powietrznej jogi zamontować sobie w domu. Koszt hamaka z mocowaniem to około 450 zł. Choć aerial joga wygląda bardzo efektownie, polskie kluby fitness i szkoły jogi dość powoli otwierają się na tę nowość.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Paulina Młynarska/ fot. Tatiana Jachyra

Paulina Młynarska: Joga to filozofia, nie gimnastyka

5 ćwiczeń, które zredukują stres

Ćwiczenia na odstresowanie. Zobacz 5 ćwiczeń od trenerki fitness

Hatha joga – na czym polega, jak ćwiczyć, korzyści

Acro joga – czym jest i dlaczego warto ją uprawiać

Dance aerobik – jak ćwiczyć? Efekty u początkujących

Slow jogging – w domu i na zewnątrz, efekty, buty, tempo

Aqua fitness – zalety zajęć w wodzie. Efekty aqua aerobiku

Kobieta

Lubisz skakać na skakance? Ulepsz swój trening. Sprawdź, jak osiągnąć najwięcej korzyści

Fat burning – sposób na spalenie tkanki tłuszczowej

Body pump – co to jest, ćwiczenia, efekty treningu

Mata do jogi – charakterystyka, rodzaje, czyszczenie

Mata do tańczenia – na co zwrócić uwagę przed zakupem?

Witaj Słońce! Poświęć 20 minut o poranku na te ćwiczenia, a poczujesz się jak nowo narodzona

Niby nuda a działa cuda. Pokochaj planki!

Pilates to nuda? Nic bardziej mylnego. Ćwiczenia pomogą wzmocnić ważne mięśnie

Pas neoprenowy – co to jest, działanie, jaki wybrać, opinie

Dziewczyna stojąca na ulicy

„Zejście po schodach też może stać się dla ciebie ścieżką kontemplacji”. Kasia Bem o spacerze medytacyjnym

Kobieta i mężczyzna ćwiczą

Ćwiczenia na kręgosłup dla każdego, czyli sposób na zdrowe plecy. Jak właściwie dobrać zestaw ćwiczeń?

Synthol – co to za substancja, efekty, skutki uboczne

Ćwicząc więcej, możemy zyskać mniej – to udowodnione naukowo

Chcesz przyspieszyć trawienie? Oto najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu

Trening a zdrowie / istock

Ćwiczenia na receptę. Można wyleczyć się dzięki sportowi?

Kobieta ćwiczy

Chcesz dobrze zacząć dzień? Oto propozycje ćwiczeń na poranny rozruch

Joga na dobranoc. Wypróbuj, zanim pójdziesz spać!

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

„365 dni”: gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

Po pracy nie masz już na nic siły? Oto 6 sposobów na odzyskanie energii wieczorem

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki