Przejdź do treści

Martwisz się o przyszłość? Oto 7 sposobów, przy pomocy których ze zmartwieniami radzą sobie specjaliści

Martwisz się o przyszłość? Oto 7 sposobów, przy pomocy których ze zmartwieniami radzą sobie specjaliści Candice Picard/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kane Tanaka / gerontology.wikia.org
118-letnia Kane Tanaka jest nastarszą mieszkanką globu. Chce wziąć udział w sztafecie z ogniem olimpijskim
Anita Włodarczyk - polska "Barbie Shero 2021"
Anita Włodarczyk ma własną Barbie. Pierwsza na świecie lalka młociarka
Sukces wpędza cię w zakłopotanie? Nie umiesz się nim chwalić? Skorzystaj z rad psychologa
Minimalizm a dzieci. Czy da się kupować mniej?
Kobieta ćwiczy
Chcesz dobrze zacząć dzień? Oto propozycje ćwiczeń na poranny rozruch

Boisz się o przyszłość? Myślenie o tym, co będzie, napawa cię lękiem i niepokojem? Podobne uczucia ma wiele osób, nawet tych, które profesjonalnie zajmują się terapią i pomocą innym. Sprawdź, jak specjaliści radzą sobie z myślami o niepewnej przyszłości.

Uczucie niepokoju może dotykać każdego, bez względu na wiek, doświadczenie czy wykonywany zawód. Martwienie się o przyszłość jest zupełnie naturalne dla wielu osób – szczególnie jeśli nie wiemy, co przyszłość może nam przynieść. Strach o to, co będzie, szczególnie odczuwalny jest teraz. Mamy szybki dostęp do informacji, które nie zawsze napawają nas optymizmem. Często okazuje się, że aby poradzić sobie ze stresem i obawami dotyczącymi przyszłości, decydujemy się na konsultację z terapeutą. Jakie są metody, z których korzystają sami specjaliści? Poznaj ich siedem sposobów.

Po prostu odpocznij

Kiedy czujesz, że za dużo się dzieje w twoim życiu, a myśli o przyszłości napawają cię strachem, czas na przerwę! Świat się nie zawali, jeśli przez jeden dzień nie będziesz logować się w social mediach, czytać wiadomości czy odpowiadać na telefony. Skup się przez chociaż jedną dobę na tym, co lubisz i co daje ci radość. Nie musisz wyjeżdżać na wczasy, żeby naładować swoje baterie.

stres trening

Zastanów się, nad czym masz kontrolę… i przejmij ją

Nikt nie ma kontroli nad wszystkim, co dzieje się w jego życiu, wiele kwestii jest zależnych od czynników, na które nie mamy wpływu. Ale przecież sami też kształtujemy swoją przyszłość. Zastanów się, nad jakimi sprawami możesz mieć kontrolę, ustal plan działania i zacznij panować nad tym, nad czym możesz. Nie musisz od razu planować wielkich rzeczy, wystarczą małe kroki, które wpłyną pozytywnie na twoje samopoczucie i będą początkiem nowej drogi.

Stwórz swoją codzienną rutynę

W niepewnym świecie warto mieć coś stałego i pewnego, co jest pod twoją kontrolą. Dobrym sposobem jest po prostu stworzenie swojej codziennej rutyny. Jedzenie posiłków o podobnych porach, czy szykowanie się snu zawsze o tej samej godzinie wydaje się banalne… ale naprawdę działa. Wielu specjalistów podkreśla, jak ważna jest rutyna w szybkim, chaotycznym świecie, w którym teraz żyjemy.

Praktykuj wdzięczność

Mimo że twoje życie może ci się chwilowo wydawać nieuporządkowane i pełne problemów, to na pewno masz wiele rzeczy, za które możesz być wdzięczna. Praca, środki na życie, dach nad głową, bliskie ci osoby, możliwość rozwijania swoich pasji i zainteresowań – każdy może w swoim życiu znaleźć pozytywy. Naucz się doceniać to, co masz i praktykuj wdzięczność. Dobrym pomysłem jest nawyk codziennego zapisywanie sobie tego, co dobrego wydarzyło się dzisiaj. Warto zapisywać nawet pozornie banalne rzeczy, takie jak zakup nowej torebki czy zjedzenie pysznego śniadania – z czasem na pewno zaczniesz doceniać więcej prostych rzeczy.

Zestresowana kobieta

Przypomnij sobie sytuacje, które zakończyły się pozytywnie

Jeśli martwisz się przyszłością, przeanalizuj przeszłość i przypomnij sobie wszystkie sytuacje, które zakończyły się lepiej, niż początkowo myślałaś. Kiedy przypominasz sobie wszystkie zakończone pozytywnie sytuacje, zaczynasz mocniej wierzyć w to, że wszystko będzie dobrze i martwisz się mniej. Możesz też zapisać sobie te sytuacje na kartce i wrócić do nich, kiedy znowu dopadną cię wątpliwości.

Rusz się!

Kiedy dopada cię paraliżujący strach na myśl o przyszłości… czas na odrobinę ruchu. Aktywność fizyczna, nawet tak prosta jak spacer, wpływa pozytywnie na umysł i ciało – podczas ruchu wytwarza się bowiem hormon szczęścia. Ruch zmniejsza poziom stresu i pozwala zapomnieć o zmartwieniach.

Sięgnij po pomoc

Nie ma nic wstydliwego w tym, że korzystasz z pomocy specjalisty – nawet terapeuci korzystają z takiej pomocy, kiedy czują, że tego potrzebują. Umiejętność niesienia pomocy innym nie sprawia bowiem, że sami jej czasami nie potrzebują. Nie czekaj, aż sytuacja będzie krytyczna, im wcześniej specjalista się tobą zajmie, tym lepiej dla ciebie. Czasami pomocne może też okazać się po prostu porozmawianie z kimś bliskim, na przykład przyjaciółką albo członkiem rodziny, który spojrzą na całą sytuację z boku i podzielą się swoim punktem widzenia.

 

Źródło: Huffpost

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się wyluzować

Kobieta

Kiedy czekamy na miłość, awans i lepszą wersję nas samych, wiele tracimy. Kasia Bem radzi, jak żyć tu i teraz

Kobieta trenuje jogę

„Odpuść sobie”. Ale jak to zrobić? Kasia Bem zapewnia, że joga może w tym pomóc

Kobieta śmieje się

Kilka prostych rad, które sprawią, że moc pozostanie z wami przez cały dzień

„Gdybym bardziej w siebie wierzyła to…”. Jak wytrenować pewność siebie?

Kobieta za szybą

Ktoś cię skrzywdził i nie potrafisz o tym zapomnieć? Zamiast pielęgnować urazę, wybacz. Dla siebie!

5 mitów na temat pozytywnego myślenia

Dlaczego związki, które miały trwać całe życie, tak często się rozpadają?

kobieta nad wodą

Nie radząc sobie z gniewem, szkodzisz zdrowiu. Do wyjścia z gniewu potrzebnych jest 5 kroków

Piramida potrzeb Maslowa – hierarchia ludzkich potrzeb

3 marki roślinne, które pokochałyśmy: From Plants, SVOJE i Roślinne Przestrzenie

3 marki roślinne, które pokochałyśmy: From Plants, SVOJE i Roślinne Przestrzenie

prokrastynacja

Prokrastynacja – czym jest, objawy, leczenie, jak zwalczać

Kobieta siedzi do góry nogami w fotelu

Pozbądź się lęku! Żyj tu i teraz, nie na wszystko masz wpływ

Kobieta stoi na ulicy

Ty czy twój mózg. Kto podejmie decyzje o tym, co dziś obejrzysz na Netfliksie?

Kobieta i mężczyzna leżą w łózku. Widać jedynie ich stopy

Konstruktywna awantura to nie oksymoron, czyli dlaczego czasem warto się porządnie pokłócić z partnerem

Dziewczynka ogląda pająka

Eksperci przyznają: ilu ludzi, tyle fobii. Skąd się biorą i jak się ich pozbyć?

Kobieta

Stres a odporność – czego jeszcze nie wiemy o tym przedziwnym związku?

10 niezdrowych wieczornych nawyków

kobieta nad morzem

„Stresuje nas nasza interpretacja rzeczywistości” – mówi psycholog Katarzyna Binkiewicz. Jak przestać się zamartwiać?

Z każdym rokiem starsi. Jak pokonać lęk przed upływem czasu?

Życz mi szczęścia. Czyli czego?

zastanawiająca się kobieta

Stosownie czy konsekwentnie ‒ jak się zachować?

smutna kobieta pakująca prezenty świąteczne

Nie lubisz świąt? Nie martw się, to… normalne

„Gdy nadchodzą święta, jesteśmy zazwyczaj tak zmęczeni i sfrustrowani, że przestają nas cieszyć” – mówi psycholożka

Najpopularniejsze

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Jak pozbyć się oponki z brzucha

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Joga hormonalna – sposób na równowagę

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta

5 błędów, które popełniasz przed 10 rano

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

kobieta w pracy

Czujesz, że tracisz moc? Oto 10 sposobów na zapewnienie sobie energii w ciągu dnia

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki