Przejdź do treści

Martwisz się o przyszłość? Oto 7 sposobów, przy pomocy których ze zmartwieniami radzą sobie specjaliści

Martwisz się o przyszłość? Oto 7 sposobów, przy pomocy których ze zmartwieniami radzą sobie specjaliści Candice Picard/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Dlaczego lepiej używać szklanej butelki dla dzieci zamiast plastikowej? Wyjaśnia chemiczka Sylwia Panek
Elektrolity – sprawdź, czego jeszcze o nich nie wiesz
Matka z córką rzucają confetti
Nie namawiaj córki do bycia bardziej śmiałą. „Próba zmieniania temperamentu na siłę może być szkodliwa”
męska grypa
„Męska grypa” to nie wymysł. Winny jest prawdopodobnie testosteron
szczepienie przeciw koronawirusowi
Coraz więcej Polaków chce się zaszczepić przeciwko COVID-19 – wskazuje najnowszy sondaż

Boisz się o przyszłość? Myślenie o tym, co będzie, napawa cię lękiem i niepokojem? Podobne uczucia ma wiele osób, nawet tych, które profesjonalnie zajmują się terapią i pomocą innym. Sprawdź, jak specjaliści radzą sobie z myślami o niepewnej przyszłości.

Uczucie niepokoju może dotykać każdego, bez względu na wiek, doświadczenie czy wykonywany zawód. Martwienie się o przyszłość jest zupełnie naturalne dla wielu osób – szczególnie jeśli nie wiemy, co przyszłość może nam przynieść. Strach o to, co będzie, szczególnie odczuwalny jest teraz. Mamy szybki dostęp do informacji, które nie zawsze napawają nas optymizmem. Często okazuje się, że aby poradzić sobie ze stresem i obawami dotyczącymi przyszłości, decydujemy się na konsultację z terapeutą. Jakie są metody, z których korzystają sami specjaliści? Poznaj ich siedem sposobów.

Po prostu odpocznij

Kiedy czujesz, że za dużo się dzieje w twoim życiu, a myśli o przyszłości napawają cię strachem, czas na przerwę! Świat się nie zawali, jeśli przez jeden dzień nie będziesz logować się w social mediach, czytać wiadomości czy odpowiadać na telefony. Skup się przez chociaż jedną dobę na tym, co lubisz i co daje ci radość. Nie musisz wyjeżdżać na wczasy, żeby naładować swoje baterie.

stres trening

Zastanów się, nad czym masz kontrolę… i przejmij ją

Nikt nie ma kontroli nad wszystkim, co dzieje się w jego życiu, wiele kwestii jest zależnych od czynników, na które nie mamy wpływu. Ale przecież sami też kształtujemy swoją przyszłość. Zastanów się, nad jakimi sprawami możesz mieć kontrolę, ustal plan działania i zacznij panować nad tym, nad czym możesz. Nie musisz od razu planować wielkich rzeczy, wystarczą małe kroki, które wpłyną pozytywnie na twoje samopoczucie i będą początkiem nowej drogi.

Stwórz swoją codzienną rutynę

W niepewnym świecie warto mieć coś stałego i pewnego, co jest pod twoją kontrolą. Dobrym sposobem jest po prostu stworzenie swojej codziennej rutyny. Jedzenie posiłków o podobnych porach, czy szykowanie się snu zawsze o tej samej godzinie wydaje się banalne… ale naprawdę działa. Wielu specjalistów podkreśla, jak ważna jest rutyna w szybkim, chaotycznym świecie, w którym teraz żyjemy.

Praktykuj wdzięczność

Mimo że twoje życie może ci się chwilowo wydawać nieuporządkowane i pełne problemów, to na pewno masz wiele rzeczy, za które możesz być wdzięczna. Praca, środki na życie, dach nad głową, bliskie ci osoby, możliwość rozwijania swoich pasji i zainteresowań – każdy może w swoim życiu znaleźć pozytywy. Naucz się doceniać to, co masz i praktykuj wdzięczność. Dobrym pomysłem jest nawyk codziennego zapisywanie sobie tego, co dobrego wydarzyło się dzisiaj. Warto zapisywać nawet pozornie banalne rzeczy, takie jak zakup nowej torebki czy zjedzenie pysznego śniadania – z czasem na pewno zaczniesz doceniać więcej prostych rzeczy.

Zestresowana kobieta

Przypomnij sobie sytuacje, które zakończyły się pozytywnie

Jeśli martwisz się przyszłością, przeanalizuj przeszłość i przypomnij sobie wszystkie sytuacje, które zakończyły się lepiej, niż początkowo myślałaś. Kiedy przypominasz sobie wszystkie zakończone pozytywnie sytuacje, zaczynasz mocniej wierzyć w to, że wszystko będzie dobrze i martwisz się mniej. Możesz też zapisać sobie te sytuacje na kartce i wrócić do nich, kiedy znowu dopadną cię wątpliwości.

Rusz się!

Kiedy dopada cię paraliżujący strach na myśl o przyszłości… czas na odrobinę ruchu. Aktywność fizyczna, nawet tak prosta jak spacer, wpływa pozytywnie na umysł i ciało – podczas ruchu wytwarza się bowiem hormon szczęścia. Ruch zmniejsza poziom stresu i pozwala zapomnieć o zmartwieniach.

Sięgnij po pomoc

Nie ma nic wstydliwego w tym, że korzystasz z pomocy specjalisty – nawet terapeuci korzystają z takiej pomocy, kiedy czują, że tego potrzebują. Umiejętność niesienia pomocy innym nie sprawia bowiem, że sami jej czasami nie potrzebują. Nie czekaj, aż sytuacja będzie krytyczna, im wcześniej specjalista się tobą zajmie, tym lepiej dla ciebie. Czasami pomocne może też okazać się po prostu porozmawianie z kimś bliskim, na przykład przyjaciółką albo członkiem rodziny, który spojrzą na całą sytuację z boku i podzielą się swoim punktem widzenia.

 

Źródło: Huffpost

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta i mężczyzna leżą w łózku. Widać jedynie ich stopy

Konstruktywna awantura to nie oksymoron, czyli dlaczego czasem warto się porządnie pokłócić z partnerem

Dziewczynka ogląda pająka

Eksperci przyznają: ilu ludzi, tyle fobii. Skąd się biorą i jak się ich pozbyć?

Kobieta

Stres a odporność – czego jeszcze nie wiemy o tym przedziwnym związku?

10 niezdrowych wieczornych nawyków

kobieta nad morzem

„Stresuje nas nasza interpretacja rzeczywistości” – mówi psycholog Katarzyna Binkiewicz. Jak przestać się zamartwiać?

Z każdym rokiem starsi. Jak pokonać lęk przed upływem czasu?

Życz mi szczęścia. Czyli czego?

zastanawiająca się kobieta

Stosownie czy konsekwentnie ‒ jak się zachować?

smutna kobieta pakująca prezenty świąteczne

Nie lubisz świąt? Nie martw się, to… normalne

„Gdy nadchodzą święta, jesteśmy zazwyczaj tak zmęczeni i sfrustrowani, że przestają nas cieszyć” – mówi psycholożka

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

"Oczekiwanie, że medytacja przyniesie spokój, wywołuje napięcie". Jak zacząć medytować?

Jak być „tu i teraz”? Mówi nauczycielka medytacji Maga Korbel [WIDEO]

Kobieta stoi z psem na molo

Czasem lepiej jest odpuścić, niż żyć w ciągłym stresie i poczuciu winy. Psychoterapeutka podpowiada, jak się tego nauczyć

Davina Reeves-Ciara

Davina Reeves-Ciara: miałam trudne dzieciństwo, ale dzięki temu jest mi łatwiej [WIDEO]

Jak się twórczo złościć? Wykorzystaj negatywne emocje, by wprowadzić zmiany w życiu!

Grzegorz Pawłowski coach oddechem

„Z oddychania mamy 70 proc. energii, która jest potrzebna dla naszego ciała i przestrzeni emocjonalnej”. Rozmowa z coachem oddechem

Dlaczego możesz nie mieć ochoty na seks? Zabójcy libido

Dlaczego możesz nie mieć ochoty na seks? Zabójcy libido

Stres działa jak śmieciowe jedzenie. Dlaczego tak się dzieje?

"Oczekiwanie, że medytacja przyniesie spokój, wywołuje napięcie". Jak zacząć medytować?

Jak medytować w domu? Sprawdź, jakie wskazówki ma nauczycielka medytacji Maga Korbel [WIDEO]

Davina Reeves-Ciara

Davina Reeves-Ciara o wychowaniu w naturze i sile intuicji. „Jak zaczynasz jej słuchać, to trudno przestać” [WIDEO]

Nie oceniaj wszystkiego. „Na przykładzie pogody zauważyć można, że często oceniamy to, na co nie mamy żadnego wpływu”

Kobieta przy liściach

Jak nie być zazdrosnym? Chorobliwa zazdrość a zdrada

Miłosne (nie)porozumienie stron, czyli 7 sposobów na udany związek

"Oczekiwanie, że medytacja przyniesie spokój, wywołuje napięcie". Jak zacząć medytować?

„Oczekiwanie, że medytacja przyniesie spokój, wywołuje napięcie”. Jak zacząć medytować? [WIDEO]

Najpopularniejsze

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Jak pozbyć się oponki z brzucha

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Ubrania, które nas trują. Sprawdź, dlaczego mogą być niebezpieczne

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Zimno jest zdrowe! Nie wierzysz? Oto 5 pożytków z niskich temperatur

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

poranne wstawanie

7 rzeczy, które ułatwią poranne wstawanie

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Jak oddychać? Proste ćwiczenie czyni cuda

Jak oddychać? Kasia Bem przedstawia proste ćwiczenie, które czyni cuda

Jak poprawić krążenie w nogach? Ćwiczenia, które warto wykonywać

Odczuwasz lęk i niepokój, choć nic złego się nie dzieje? Sprawdź, co może ci dolegać

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

„365 dni”: gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!