Przejdź do treści

Koniec z marnowaniem żywności w marketach. Zaczyna obowiązywać nowa ustawa

żywność w supermarkecie
Fot. Peter Bond / Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Podoba Ci
się ten artykuł?

Prezydent, Andrzej Duda podpisał ustawę, która ma na celu przeciwdziałanie marnowaniu żywności. W myśl nowych przepisów duże sklepy będą musiały przekazywać organizacjom pozarządowym niesprzedaną, ale nadającą się do spożycia żywność. 

Statystyczny Polak rocznie wyrzuca do kosza 235 kg jedzenia, co przekłada się na ok. 9 mln ton. Najczęściej wyrzucane produkty to: pieczywo (wg 49 proc. ankietowanych), owoce (46 proc.), wędliny (45 proc.), warzywa (37 proc.), jogurty (27 proc.). W dalszej kolejności są ziemniaki (17 proc.), mleko (12 proc.), mięso (10 proc.), sery (10 proc.), dania gotowe, takie jak np. pizza lub wyroby garmażeryjne (9 proc.), ryby (5 proc.) i jajka (4 proc.). Według szacunków Banków Żywności, wejście w życie ustawy pozwoli na uratowanie nawet 100 tys. ton żywności więcej niż dotychczas.

Sklepy zapłacą za marnowanie żywności

Ustawa o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności dotyczy sprzedawców żywności, którzy prowadzą sprzedaż detaliczną lub hurtową w sklepach o powierzchni powyżej 250 metrów kwadratowych, a przychody ze sprzedaży żywności stanowią co najmniej 50 proc. przychodów ze sprzedaży wszystkich towarów.

Nowe przepisy zobowiązują sprzedawców do zawarcia z organizacją pozarządową umowy dotyczącej nieodpłatnego przekazywania żywności spełniającej wymogi prawa żywnościowego, a nieprzeznaczonej do sprzedaży. To oznacza, że sklepy nie będą mogły oddawać żywności przeterminowanej lub zepsutej tylko produkty nadające się do spożycia, np. produkty, które mają wady wyglądu, uszkodzone opakowania albo te z krótkim terminem przydatności do spożycia.

Sklepy nie będą mogły oddawać napojów alkoholowych powyżej 1,2 proc. i napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5 proc.

Żywność na cele społeczne

Żywność z dyskontów, supermarketów i hipermarketów sprzedawcy będą mogli przekazywać jedynie organizacjom, które zajmują się pomocą społeczną, w tym pomocą rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywaniem szans tych rodzin; które wspierają rodziny i system pieczy zastępczej oraz tym, które zajmują się działalnością charytatywną polegającą m.in. na przekazywaniu żywności osobom potrzebującym lub prowadzeniu zakładów żywienia zbiorowego dla osób potrzebujących.

Ustawa nakłada też na sprzedawców obowiązek przeprowadzenia w sklepach kampanii edukacyjno-informacyjnych o racjonalnym gospodarowaniu żywnością i przeciwdziałaniu marnowaniu żywności.

Jeżeli sprzedawcy nie zastosują się do nowych regulacji prawnych, zapłacą karę w wysokości 10 groszy za 1 kilogram zmarnowanej żywności.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Powiązane tematy: