Przejdź do treści

7 mitów o alkoholu

alkohol wino
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kane Tanaka / gerontology.wikia.org
118-letnia Kane Tanaka jest nastarszą mieszkanką globu. Chce wziąć udział w sztafecie z ogniem olimpijskim
Anita Włodarczyk - polska "Barbie Shero 2021"
Anita Włodarczyk ma własną Barbie. Pierwsza na świecie lalka młociarka
Kobieta z aparatem
Drobiazgi uszczęśliwiają. Mają większy wpływ na jakość życia, niż nam się wydaje
Sukces wpędza cię w zakłopotanie? Nie umiesz się nim chwalić? Skorzystaj z rad psychologa
Minimalizm a dzieci. Czy da się kupować mniej?

Ciemny alkohol jest zdrowszy niż jasny? Wypicie czegoś mocniejszego przed spaniem poprawia sen? A może wino pomaga w odchudzaniu? Tu znajdziecie odpowiedź na te i inne pytania.

Chyba w żadnym państwie na świecie nie ma tylu sklepów z alkoholem, co w Polsce. I chyba nigdzie na świecie nie pokutuje tyle mitów, zarówno na temat alkoholu, jak i sposobów zwalczania przykrych efektów jego spożycia. Rozprawiamy się z kilkoma z nich, na trzeźwo!

MIT 1. Ciemne alkohole są zdrowsze

Ciemne piwo i czerwone wina uważane są za zdrowsze, głównie ze względu na to, że mają o wiele więcej przeciwutleniaczy w porównaniu z jasnymi trunkami. Niestety – alkohole te mają znacznie większe stężenie toksycznych związków chemicznych powstałych podczas długiej fermentacji. Zmęczony usuwaniem etanolu organizm nazajutrz musi radzić sobie z dodatkowym zatruciem, co pogłębia i tak wystarczająco nieprzyjemne uczucie „dzień po”.

MIT 2. Drink dobry na sen

Znana niektórym praktyka polegająca na wypiciu czegoś mocniejszego przed snem, jak się okazuje, nie jest specjalnie zdrowa. Samo przyjęcie alkoholu rzeczywiście usypia, jednak jakość takiego snu pozostawia wiele do życzenia. Naukowcy z Laboratorium Snu w Melbourne School of Psychological Sciences przeprowadzili testy z użyciem EEG, badając fale mózgowe ludzi śpiących po spożyciu.

Uczeni odnotowali jednoczesną podwyższoną aktywność fal delta (występujących w najgłębszej fazie) oraz alfa, które zazwyczaj nie występują podczas normalnego snu, za to można je wykryć podczas zwykłej aktywności mózgu lub odpoczynku.

Wniosek: skołowany organizm nie wie, czy ma spać, czy działać, w efekcie budzimy się zmęczeni i wybici z rytmu, mimo że przespaliśmy „przepisową” liczbę godzin.

MIT 3. Jedzenie pomaga na upojenie

To zależy. O ile zjedzenie dużego posiłku przed imprezą rzeczywiście wpływa na czas rozejścia się alkoholu po organizmie (pełny żołądek po prostu dłużej go przetrzymuje), o tyle spożycie np. pizzy nad ranem nic dobrego nie przyniesie.

Znów oberwie się nieszczęsnej wątrobie, która będzie musiała poradzić sobie jednocześnie z alkoholem i tłuszczem. Dodatkowo nazajutrz żołądek „na kacu” przypomni refluksem o tym, że obżeranie się po pijanemu to zdecydowanie nie jest dobry pomysł.

MIT 4. Wino pomaga w odchudzaniu

Tak, tak, były takie odniesienia amerykańskich naukowców, że wino pomaga spalić tłuszcz. Ale chodziło tu o otłuszczoną wątrobę, a nie tłuszczyk na udach czy pośladkach. Żaden napój zawierający procenty niestety nie pomaga w diecie. Owszem, ze względu na liczbę kalorii i indeks glikemiczny wino wydaje się najrozsądniejszym wyborem, gdyż kieliszek tego szlachetnego trunku ma ich od 80 do 105. Dla porównania butelka jasnego piwa to 230 kalorii, a drink piña colada ‒ aż 450.

Jeśli zaś chodzi o metabolizm, to wyniki badań są niejednoznaczne ‒ osoby, które zastępowały winem węglowodany z pożywienia, nie tyły, pijąc alkohol. Niestety ‒ zła wiadomość dla otyłych fanów drinków. Badania amerykańskiego National Institute on Alcohol Abuse and Alcoholism pokazały, że dodawanie alkoholu do diety osób z nadwagą wiąże się z tyciem, ale umiarkowane jego ilości w diecie szczupłych osób nie powodują wzrostu wagi.

MIT 5. Kawa zwalcza kaca

Kofeina bez wątpienia wpływa na nasze samopoczucie, pobudza do działania i otrzeźwia. Wiedzą o tym niektórzy bywalcy nocnych klubów, którzy przepijają drinki napojami energetycznymi, które mają ją w składzie. Prawda niestety jest przykra – kofeina nie pomaga ani na stan upojenia, ani na kaca.

Spożywana jednocześnie z drinkami tylko omamia, nie redukując w żaden sposób ryzyka cierpień następnego poranka. Dodatkowo może niezdrowo przyspieszyć nam bicie serca. Mało tego, kawa pita nazajutrz w dużych ilościach wcale nie pomaga odwodnionemu organizmowi stanąć na nogi, bo jest moczopędna. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem będzie wypicie zwykłej wody lub napojów uzupełniających elektrolity.

MIT 6. Lek przeciwbólowy zapobiegnie kacowi

Jeżeli sądzisz, że tabletka np. ibuprofenu połknięta tuż przed zaśnięciem zwalczy „tupot białych mew” – jesteś w błędzie. Nie dość, że nie pomoże, to zaszkodzi, gdyż leki tego rodzaju w połączeniu z alkoholem mogą podrażniać błonę śluzową żołądka i zwiększać ryzyko wystąpienia wrzodów, a także dodatkowo obciążać wątrobę. A ta ma wystarczająco dużo pracy, gdyż tylko 6 procent wypitego alkoholu jest wydalane bez jej pomocy, tj. poprzez skórę, płuca i nerki. Leków z alkoholem nie łączymy i kropka!

MIT 7. Alkohol szkodzi zdrowiu

Według niektórych badań najdłużej żyją ci, którzy piją umiarkowanie. Mało tego, oprócz oczywistych efektów towarzyskich, wpływających na nasze samopoczucie i dobry humor (a ten, jak wiadomo, jest zbawienny dla zdrowia), umiarkowane spożywanie alkoholu (przysłowiowy jeden kieliszek wina do obiadu) zapobiega chorobom układu krwionośnego, chroni przed chorobą Parkinsona, osteoporozą i demencją. Ale już nadmiar po prostu zdrowie rujnuje. I z tym nie ma sensu dyskutować.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

10 niezdrowych wieczornych nawyków

Mity na temat kaca. Zobacz, czego nie robić, by nie pogorszyć swojego stanu

pandemia i lockdown sprzyjają alkoholizmowi

Im więcej czasu spędzamy i pracujemy w domu, tym więcej pijemy – wynika z badania

Piwko po treningu. Czy wysiłek i alkohol to dobre połączenie?

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Twoje dziecko, partner czy inna bliska ci osoba nadużywa alkoholu lub narkotyków? O tym, jakie masz prawa i w jaki sposób możesz pomóc, mówi adwokat Ilona Grembowska

Alkohol a metryka

Alkohol a metryka. Im więcej mamy lat, tym mniej nam potrzeba?

Złe nawyki, które odbierają ci energię. Zobacz, czego warto się pozbyć

„Nie myślę o tym, że nie wezmę już do końca życia. Tylko: dzisiaj nie wezmę, dzisiaj się nie napiję” – mówi 19-letnia Anna

„Nie myślę o tym, że nie wezmę już do końca życia. Tylko: dzisiaj nie wezmę, dzisiaj się nie napiję” – mówi 19-letnia Anna

Borys Szyc / Facebook

„Jesteście państwo chorzy i to smutne. Ale to można leczyć. Trzeba tylko mieć odwagę dokonać zmiany…” Borys Szyc odważnie o swoim alkoholizmie

kobieta

„Kobietom uzależnionym od alkoholu jest gorzej niż mężczyznom. Dlatego mocniej maskują swoje nałogi” – mówi terapeuta uzależnień Michał Świerczek

kobieta w szpilkach

5 najczęstszych urazów karnawałowych

„Pacjenci opowiadają, że kiedy zażywają, czują się bezpieczni, wolni, schronieni, mogą oddychać, czują, że żyją”

7 kłamstw, które odbijają się na twoim zdrowiu

Kac gigant – jak sobie pomóc? Najlepsze sposoby na kaca

Pexels.com

Mój partner/partnerka jest DDA (Dorosłe Dziecko Alkoholików). Co mogę zrobić, by żyło nam się lepiej?

Portret matki borykającej się z uzależnieniem. Projekt "Letter to My Mother"

„Uzależnienie to nie słabość, lecz choroba”. Zobacz poruszające zdjęcia z projektu „Letter to My Mother”

Kobieta prowadzi auto. Obok siedzi mężczyzna, który śpi, opierając sie o ramię kobiety

Niewyspana nie siadaj za kierownicę! Brak snu działa jak alkohol

Trzy kobiety stoją przy barze w klubie, jeda pije drinka. Śmieją sie i rozmawiają

Leki plus alkohol to zawsze niebezpieczne związki? Sprawdź, które lekarstwa nie lubią się z wyskokowymi trunkami

Nie przesadzaj z imprezowaniem w weekend! A gdy jednak przesadzisz…

Kobieta siedzi na kanapie i trzyma kieliszek wina

Alkoholizm u kobiet. Psycholog: nagromadzenie potrzeb często prowadzi do zmęczenia, wówczas „pomocny” okazuje się alkohol

Po alkoholu jemy więcej – prawda czy fałsz?

Po alkoholu jemy więcej – prawda czy fałsz?

Najwięcej piją Francuzi

Najwięcej piją Francuzi

Najpopularniejsze

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Jak pozbyć się oponki z brzucha

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Dlaczego związki, które miały trwać całe życie, tak często się rozpadają?

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Joga hormonalna – sposób na równowagę

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta

5 błędów, które popełniasz przed 10 rano

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

kobieta w pracy

Czujesz, że tracisz moc? Oto 10 sposobów na zapewnienie sobie energii w ciągu dnia

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność