Przejdź do treści

Kiepsko sypiasz? 6 wskazówek, dzięki którym będziesz spać jak dziecko

Kiepsko sypiasz? 6 wskazówek, dzięki którym będziesz spać jak dziecko Unsplash.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Elektrolity – sprawdź, czego jeszcze o nich nie wiesz
Matka z córką rzucają confetti
Nie namawiaj córki do bycia bardziej śmiałą. „Próba zmieniania temperamentu na siłę może być szkodliwa”
męska grypa
„Męska grypa” to nie wymysł. Winny jest prawdopodobnie testosteron
szczepienie przeciw koronawirusowi
Coraz więcej Polaków chce się zaszczepić przeciwko COVID-19 – wskazuje najnowszy sondaż
Mikołaj Foks
Jak wychować pewne siebie dziewczynki? Radzi Mikołaj Foks [WIDEO]

Dobry sen to podstawa! Brak snu lub zła jego jakość wpływają negatywnie na nasze samopoczucie oraz zdrowie. Żyjemy szybko, mamy dużo na głowie, dużo się stresujemy, a pandemia COVID-19 nie pomaga w zachowaniu spokoju.

Jeśli kiepsko sypiasz, mamy dla ciebie kilka wskazówek, dzięki którym zaczniesz spać jak dziecko.

Rutyna – to pomaga

Słowo “rutyna” większości z nas kojarzy się negatywnie, jako coś nudnego. Codzienna rutyna poprawia jednak jakość snu. Nasz organizm lepiej sobie radzi, kiedy codziennie wstajemy i kładziemy się spać o podobnych porach. Zarywanie nocy, późne wstawanie, praca z łóżka, nieregularne pory posiłków – to wszystko odbija się na jakości snu.

W związku z koronawirusem dużo osób obecnie pracuje zdalnie i ma trudności z zachowaniem rutyny. Wstawanie pięć minut przed rozpoczęciem pracy i wykonywanie jej w piżamie bez wychodzenia z łóżka brzmi kusząco, ale lepiej zachowywać się tak, jak gdybyśmy wychodzili do pracy normalnie, aby nie zaburzać rytmu naszego dnia.

Ćwiczenia na lepszy sen

Aktywność fizyczna nie musi być mocno męcząca, aby wpłynąć pozytywnie na jakość snu. Jeśli na co dzień nie uprawiasz intensywnych sportów, możesz zacząć od małych kroczków. Proste ćwiczenia aerobowe w domu, wycieczka rowerowa czy długi spacer lekko cię zmęczą, dzięki czemu szybciej zaśniesz. Aktywność wpłynie także pozytywnie na twoje samopoczucie. Pamiętaj jednak o tym, aby nie ćwiczyć krótko przed snem, bo wtedy twój organizm będzie pobudzony i możesz mieć wręcz problemy z zaśnięciem.

Drzemka? Tak, ale nie za długo

Power nap, czyli drzemka mocy, to doskonały sposób na zregenerowanie sił po ciężkim dniu. Regeneracyjna drzemka powinna być jednak nie za długa i trwać nie dłużej niż 20 minut – sen takiej długości składa się tylko z lekkiej fazy, więc łatwiej się z niego wybudzić, a po przebudzeniu będziesz czuć się świeża i pełna energii. Zbyt długi sen w ciągu dnia zaburza naturalny rytm twojego organizmu, sprawia, że wieczorem trudniej zasnąć i niekoniecznie regeneruje – po przebudzeniu możemy czuć się ciężko. Nie unikaj drzemki, jeśli twój organizm się jej domaga, ale nastaw budzik.

Ogranicz technologię przed snem

Zasypiasz podczas oglądania filmu? A może jeszcze w łóżku scrollujesz najświeższe posty w social mediach? To duże błędy, które sprawiają, że gorzej sypiasz! Po pierwsze – komputery i telefony emitują niebieskie światło. Zbyt duża ilość niebieskiego światła hamuje wydzielanie melatoniny, która odpowiada za lepszy sen. Wiele nowych smartfonów i komputerów ma specjalny tryb nocny, który można włączyć manualnie lub automatycznie wieczorami.

Mimo wszystko warto przynajmniej na godzinę przed pójściem spać nie sięgać po telefon, nie oglądać filmów ani nie czytać wiadomości, ponieważ mogą one na działać pobudzająco i zamiast szybko zasnąć, będziesz się przewracać z boku na bok.

Zadbaj o higienę snu

Bardzo ważne jest to, w jakich warunkach śpimy – higiena snu to podstawa! Po pierwsze zadbaj o to, aby sypialnia była uporządkowana i schludna. W przyjemnych, czystych wnętrzach łatwiej się wyciszyć i wypocząć. Regularnie wymieniaj pościel i piżamę. Przed snem otwórz okno w sypialni, chociaż na kwadrans i zadbaj o odpowiednią temperaturę – najlepsza temperatura do snu to 18-19 stopni Celsjusza. Możesz na poduszkę wkropić kilka kropli olejku lawendowego, który pomoże ci się zrelaksować.

Ogranicz stresujące wiadomości

Ten punkt ma szczególne znaczenie w kontekście pandemii koronawirusa. Ogranicz stresujące wiadomości do minimum, a na pewno zauważysz pozytywną różnicę w tym, jak sypiasz. Staraj się nie czytać newsów zaraz przed zaśnięciem – zamiast tego sięgnij po ulubioną książkę lub posłuchaj relaksującej muzyki. Wyciszenie przed snem jest bardzo ważne.

 

Źródło: Healthline

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Jak odpocząć w jeden wieczór? Psycholog zdradza sprawdzone patenty

„My możemy czasem się zatrzymać, mamy osób z niepełnosprawnością takiego przywileju nie mają” – mówi Paula Hycnar

Magda Stroka-Felicka, "Dzieła Iglaste"

„Haftowanie ma moc uspokajającą” – mówi Magda Stroka-Felicka. Jej  „Dzieła Iglaste” to fascynujące historie malowane nitką

Wybierasz się na piknik? O tych zasadach musisz pamiętać

W jakiej temperaturze prać ubrania? Naukowcy mają zalecenia

10 produktów, których nie powinnaś podawać swojemu psu

Gorąco? 7 porad, które ułatwią ci zasypianie

Seks oralny zaburza mikroflorę pochwy? Naukowcy widzą związek

Prace w ogrodzie ciągle odkładasz na później? A to doskonała aktywność fizyczna

Jak pozbyć się much z domu? 5 sprawdzonych sposobów

7 sposobów, które pomogą ci przetrwać upały. Znasz je?

Pijesz dużo herbaty? Sprawdź, co możesz zrobić z fusami

Ugotowałaś ziemniaki? Nie wylewaj wody! Sprawdź, jak ją wykorzystać

Wyjeżdżasz na urlop? Włóż do zamrażalnika monetę

Komary atakują? 6 naturalnych sposobów, które pomogą ci się pozbyć ich z domu

Relaksująca kąpiel? Co zrobić, aby zmaksymalizować korzyści

Sprawdź, czy otaczają cię toksyczni ludzie. 9 zachowań, na które musisz zwrócić uwagę

Nie wyrzucaj skórki od banana. 8 sposobów na jej wykorzystanie

Jak często prać stanik? Robimy to zbyt rzadko

Ćwiczenia miały cię relaksować, a niepokoją? Zobacz, dlaczego tak się dzieje

Komary lubią cię bardziej od innych? Sprawdź, co może być przyczyną

Soda sprawdzi się nie tylko podczas gotowania. Poznaj jej 8 zastosowań

Jesteś fanką cross-treningu? A próbowałaś już… chodzenia?

Medytacja to coś, co przyda się wszystkim. Jak zacząć (i jak wytrwać?)

Najpopularniejsze

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

smutna kobieta pakująca prezenty świąteczne

Nie lubisz świąt? Nie martw się, to… normalne

Jak pozbyć się oponki z brzucha

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

10 niezdrowych wieczornych nawyków

Ubrania, które nas trują. Sprawdź, dlaczego mogą być niebezpieczne

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Zimno jest zdrowe! Nie wierzysz? Oto 5 pożytków z niskich temperatur

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

poranne wstawanie

7 rzeczy, które ułatwią poranne wstawanie

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Jak oddychać? Proste ćwiczenie czyni cuda

Jak oddychać? Kasia Bem przedstawia proste ćwiczenie, które czyni cuda

Jak poprawić krążenie w nogach? Ćwiczenia, które warto wykonywać

Odczuwasz lęk i niepokój, choć nic złego się nie dzieje? Sprawdź, co może ci dolegać