Przejdź do treści

Kiepsko sypiasz? 6 wskazówek, dzięki którym będziesz spać jak dziecko

Kobieta
Kiepsko sypiasz? 6 wskazówek, dzięki którym będziesz spać jak dziecko Unsplash.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
„Pieniądze można porównać do zakładania maseczki tlenowej w samolocie. Najpierw zakładasz ją sobie, potem dzieciom. Z finansami jest tak samo” – mówi Dominika Nawrocka, edukatorka finansowa
6 dowodów na to, że pisanie o emocjach służy zdrowiu
6 sposobów na to, by uniknąć przeziębienia w sezonie grypowym
Jak oddychać? Kasia Bem przedstawia proste ćwiczenie, które czyni cuda
5 sposobów, jak być fit bez wychodzenia z domu

Dobry sen to podstawa! Brak snu lub zła jego jakość wpływają negatywnie na nasze samopoczucie oraz zdrowie. Żyjemy szybko, mamy dużo na głowie i dużo się stresujemy. Jeśli kiepsko sypiasz, mamy dla ciebie kilka wskazówek, dzięki którym zaczniesz spać jak dziecko.

Rutyna – to pomaga

Słowo “rutyna” większości z nas kojarzy się negatywnie, jako coś nudnego. Codzienna rutyna poprawia jednak jakość snu. Nasz organizm lepiej sobie radzi, kiedy codziennie wstajemy i kładziemy się spać o podobnych porach. Zarywanie nocy, późne wstawanie, praca z łóżka, nieregularne pory posiłków – to wszystko odbija się na jakości snu.

W związku z koronawirusem dużo osób obecnie pracuje zdalnie i ma trudności z zachowaniem rutyny. Wstawanie pięć minut przed rozpoczęciem pracy i wykonywanie jej w piżamie bez wychodzenia z łóżka brzmi kusząco, ale lepiej zachowywać się tak, jak gdybyśmy wychodzili do pracy normalnie, aby nie zaburzać rytmu naszego dnia.

Ćwiczenia na lepszy sen

Aktywność fizyczna nie musi być mocno męcząca, aby wpłynąć pozytywnie na jakość snu. Jeśli na co dzień nie uprawiasz intensywnych sportów, możesz zacząć od małych kroczków. Proste ćwiczenia aerobowe w domu, wycieczka rowerowa czy długi spacer lekko cię zmęczą, dzięki czemu szybciej zaśniesz. Aktywność wpłynie także pozytywnie na twoje samopoczucie. Pamiętaj jednak o tym, aby nie ćwiczyć krótko przed snem, bo wtedy twój organizm będzie pobudzony i możesz mieć wręcz problemy z zaśnięciem.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł

Drzemka? Tak, ale nie za długo

Power nap, czyli drzemka mocy, to doskonały sposób na zregenerowanie sił po ciężkim dniu. Regeneracyjna drzemka powinna być jednak nie za długa i trwać nie dłużej niż 20 minut – sen takiej długości składa się tylko z lekkiej fazy, więc łatwiej się z niego wybudzić, a po przebudzeniu będziesz czuć się świeża i pełna energii. Zbyt długi sen w ciągu dnia zaburza naturalny rytm twojego organizmu, sprawia, że wieczorem trudniej zasnąć i niekoniecznie regeneruje – po przebudzeniu możemy czuć się ciężko. Nie unikaj drzemki, jeśli twój organizm się jej domaga, ale nastaw budzik.

Ogranicz technologię przed snem

Zasypiasz podczas oglądania filmu? A może jeszcze w łóżku scrollujesz najświeższe posty w social mediach? To duże błędy, które sprawiają, że gorzej sypiasz! Po pierwsze – komputery i telefony emitują niebieskie światło. Zbyt duża ilość niebieskiego światła hamuje wydzielanie melatoniny, która odpowiada za lepszy sen. Wiele nowych smartfonów i komputerów ma specjalny tryb nocny, który można włączyć manualnie lub automatycznie wieczorami.

Mimo wszystko warto przynajmniej na godzinę przed pójściem spać nie sięgać po telefon, nie oglądać filmów ani nie czytać wiadomości, ponieważ mogą one na działać pobudzająco i zamiast szybko zasnąć, będziesz się przewracać z boku na bok.

Zadbaj o higienę snu

Bardzo ważne jest to, w jakich warunkach śpimy – higiena snu to podstawa! Po pierwsze zadbaj o to, aby sypialnia była uporządkowana i schludna. W przyjemnych, czystych wnętrzach łatwiej się wyciszyć i wypocząć. Regularnie wymieniaj pościel i piżamę. Przed snem otwórz okno w sypialni, chociaż na kwadrans i zadbaj o odpowiednią temperaturę – najlepsza temperatura do snu to 18-19 stopni Celsjusza. Możesz na poduszkę wkropić kilka kropli olejku lawendowego, który pomoże ci się zrelaksować.

Ogranicz stresujące wiadomości

Ten punkt ma szczególne znaczenie w kontekście pandemii koronawirusa. Ogranicz stresujące wiadomości do minimum, a na pewno zauważysz pozytywną różnicę w tym, jak sypiasz. Staraj się nie czytać newsów zaraz przed zaśnięciem – zamiast tego sięgnij po ulubioną książkę lub posłuchaj relaksującej muzyki. Wyciszenie przed snem jest bardzo ważne.

 

Źródło: Healthline

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Inowrocław – gdyby nie tamtejsza solanka, nie byłoby jednego z polskich królów, a kuracjusze musieliby jeździć do Karlovych Varów

Magda Stroka-Felicka, "Dzieła Iglaste"

„Haftowanie ma moc uspokajającą” – mówi Magda Stroka-Felicka. Jej  „Dzieła Iglaste” to fascynujące historie malowane nitką

Busko-Zdrój na Ponidziu – tam słońce świeci 300 dni w roku, a kuracjusze kąpią się w piwie i śpiewają piosenki o Bukowinie

kobieta na hamaku

5 powodów, dla których praca zdalna jest zdrowsza od pracy w biurze

Jak „Bełkotka” zaprowadziła Iwonicz-Zdrój do pierwszej ligi europejskich uzdrowisk i tytułu „księcia wód jodowych”

Duszniki-Zdrój – tam leczył się młody Feliks Mendelssohn, a Fryderyk Chopin dał pierwszy międzynarodowy koncert

Nałęczów – letnia stolica Polski słynąca z twórczej atmosfery i leczniczych źródeł doskonałych na serce i depresję

kobieta w łóżku

Szkoda ci czasu na sen? Oto 10 powodów, by zacząć sypiać regularnie

Zaleszczyki – tam słońce nie parzyło, ale opalało, a kuracjuszy leczono napojami z winogron

Jak Zakopane stało się polskim Davos i centrum leczenia gruźlicy, oferując kuracje żentycą, olejami i powietrzem

„Żeby pojawiło się wypalenie, wcześniej musiał wybuchnąć pożar. Wypalenie, depresja i zmęczenie to nie synonimy” – mówi Paulina Koszut

Jak dzięki „Naftusi” Truskawiec był równie znany jak Baden Baden, a pobyt tam dodawał prestiżu /fot. Narodowe Archiwum Cyfrowe

Jak dzięki „Naftusi” Truskawiec był równie znany jak Baden Baden, a pobyt tam dodawał prestiżu

7 sposobów, które pomogą ci przetrwać upały. Znasz je?

Jak „ojciec Sopotu” walczył z przesądem, że kąpiele w morzu zagrażają życiu, i stworzył pierwsze uzdrowisko nad Bałtykiem

„Leniwe i niepokorne żony są pożądane w dzisiejszych czasach. To one przebiją sufity dla naszych córek” – uważa Małgorzata Gilmajster, psycholożka i mediatorka

Kobieta

5 kroków do wejścia w tryb urlopowy. O tym, jak szybciej przestawić się na wakacyjne „slow motion”, radzi psycholożka Anita Kruszewska

Jak cztery miedziane wanny dały początek uzdrowiskowej historii Ciechocinka, zwanego najtańszym biurem matrymonialnym i wypoczynkowym przedmieściem Warszawy

Co zrobić, aby komary cię nie gryzły? 11 sposobów, które naprawdę działają

Czujesz ból, gdy siusiasz? Osiem możliwych powodów

Kobieta w namiocie na plaży

Jak odpocząć w czasie krótkiego wyjazdu? Podpowiadamy!

„Zaparkuj trudne sprawy na czas urlopu”. Jak skutecznie przewietrzyć głowę w trudnych czasach, mówi psycholożka Karolina Lipińska

Kobieta stoi na środku polnej drogi

Lubisz spacerować? Medytujesz? 6 argumentów za tym, aby połączyć te czynności

Jak poprawić koncentrację, radzi psycholog / pexels

„Umiejętność koncentracji przekłada się nie tylko na pracę, ale i lepsze życie”. Sposoby na poprawę wydajności i zdolność skupienia podpowiada psycholog Cezary Skura

Czym jest stresslaxing? / Fot. Pexels

Stres zamiast odpoczynku. Jak zwalczyć stresslaxing?

Najpopularniejsze

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Ćwiczenia na biust

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na jędrne piersi

Odczuwasz lęk i niepokój, choć nic złego się nie dzieje? Sprawdź, co może ci dolegać

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia na wzmocnienie kręgosłupa – łatwe i skuteczne

Kobieta w stroju fitness

Oponka na brzuchu. Jak zredukować ten problem?

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki/Pexels

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

5 rozmów, które warto abyś przeprowadziła ze swoim partnerem lub partnerką

Ty zawsze w trzech swetrach, a dalej ci zimno? Oto kilka możliwych przyczyn

×