Przejdź do treści

Ergometr wioślarski – ćwiczenia, efekty, jaki ergometr kupić?

Ergometr wioślarski - ćwiczenia, efekty, jaki ergometr kupić? Istock,com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Jak ciężarne Polki czują się podczas wizyt ginekologicznych? „To nie są utopijne potrzeby, z 'innego świata'”
Czy można umrzeć z przepracowania? Odpowiada lek. Ewa Stawiarska
„Tak, można umrzeć z przepracowania. I są na to dowody naukowe” – podkreśla lek. Ewa Stawiarska
"Serio poprosiłaś go o chodzenie? Nie wiesz, że kobieta powinna czekać?". Seksuolożka wyjaśnia, dlaczego takie przekonanie powinno odejść do lamusa
„Serio poprosiłaś go o chodzenie? Nie wiesz, że kobieta powinna czekać?”. Seksuolożka wyjaśnia, dlaczego takie przekonanie powinno odejść do lamusa
kobieta na wózku
„Nie mamy dodatkowych osób do pomocy, a sama nie będę pani wkładać na fotel”. Co słyszy kobieta z niepełnosprawnością u ginekologa?
Katarzyna Glinka: Jestem WWO
Katarzyna Glinka: Jestem WWO. Z tym po prostu trzeba nauczyć się żyć

Ergometr, zwany także wioślarzem, to urządzenie pozwalające na wykonanie kompleksowego treningu całego ciała. Ergometr wioślarski odtwarza ruchy charakterystyczne dla wiosłowania w wodzie, ale nie służy tylko i wyłącznie do treningu dla kajakarzy. Ćwiczenia na ergometrze to wszechstronny trening dla każdego. Ergometr narciarski imituje ruchy wykonywane podczas jazdy na nartach, z kolei ergometr rowerowy to nic innego jak rowerek stacjonarny. Jak ćwiczyć na wioślarzu i ile kalorii można spalić?

Ergometry – rodzaje

Ergometry to urządzenia do ćwiczeń, których działanie sprowadza się do naśladowania określonych ruchów naszego ciała podczas aktywności. Najbardziej powszechne jest stosowanie ergometru rowerowego, czyli tzw. rowerka stacjonarnego. Ergometr rowerowy to urządzenie umożliwiające naśladowanie jazdy na rowerze, gdy w pozycji siedzącej wprawiane są w ruch pedałki urządzenia, wykorzystując siłę nóg. Ergometr narciarski umożliwia stacjonarny trening imitujący jazdę na nartach. Ćwicząc na takim urządzeniu, wykonywane są ruchy rękami w górę i w dół, przy zachowaniu pozycji stojącej z ugiętymi rękami. Z kolei ergometr wioślarski pozwala na imitowanie wiosłowania.

Ergometry to urządzenia o wszechstronnym zastosowaniu, umożliwiające wykonanie treningu zarówno w warunkach domowych, jak i w klubie fitness. Wykorzystując do ćwiczeń ergometr, spalanie tłuszczu jest bardzo efektywne, gdyż pracuje większość mięśni organizmu. Jaki wioślarz do domu sprawdzi się najlepiej? Warto rozejrzeć się za modelem o kompaktowych wymiarach, z możliwością składania i wyposażonego w przejrzysty wyświetlacz monitorujący czas trwania treningu i jego intensywność. Ile trzeba zapłacić za ergometr? Cena jest bardzo zróżnicowana – model domowy można już kupić za mniej niż 2000 zł, a modele profesjonalne mogą kosztować nawet kilka razy drożej.

Ćwiczenia na kręgosłup. Wzmocnią odcinek lędźwiowy i uśmierzą ból

Jak ćwiczyć na wioślarzu?

Ergometry wioślarskie pozwalają na efektywne ćwiczenia, angażujące ponad 95 proc. mięśni. Aby ćwiczenia przyniosły pożądany efekt, należy wiedzieć, jak prawidłowo ćwiczyć na wioślarzu. Przede wszystkim – należy stale utrzymywać prawidłową masę ciała i cały czas mieć wyprostowane plecy. Ćwiczenia na ergometrze wioślarskim wyglądają następująco:

  • należy przyjąć pozycję siedzącą jak najbliżej koła zamachowego, z ugiętymi w kolanach nogami oraz wyprostowanymi rękami trzymającymi drążek,
  • ruch powinien się zacząć od wyprostowania nóg, a gdy uchwyt drążka przekroczy linię kolan – należy przyciągnąć ręce zgięte w łokciach do klatki piersiowej,
  • ruch w przeciwnym kierunku wymaga odwrócenia sekwencji czynności – najpierw pochylamy tułów do przodu, ramiona wyciągamy luźno przed siebie, a następnie zginamy nogi w kolanach,
  • wspomniane ruchy należy powtarzać w płynny sposób.

A jakich błędów należy się wystrzegać podczas ćwiczeń na ergometrze? Przede wszystkim – należy unikać podciągania rękami zamiast nogami. Kolejne możliwe błędy to odginanie nadgarstków w końcowej fazie ruchu, za wczesne odchylenie się, co bardzo obciąża kręgosłup, a także wiosłowanie ze stale ugiętymi nogami i rękami.

Ergometr wioślarski – plan treningowy

Trudno o bardziej wszechstronny przyrząd do treningu niż ergometr wioślarski. Jak ćwiczyć na tym sprzęcie? Na pewno należy zaczynać od lżejszych treningów, wykonywanych maksymalnie trzy razy w tygodniu. Przykładowy plan treningowy dla początkujących może wyglądać następująco:

  • w poniedziałek ćwiczymy 15 – 20 minut przy niewielkim obciążeniu,
  • w środę wykonujemy trening składający się z dwóch dziesięciominutowych serii ze średnim obciążeniem,
  • w piątek trenujemy dwa razy po pięć minut z jeszcze większym obciążeniem.

Z czasem można zwiększać intensywność treningów i ich częstotliwość, dochodząc do czterech lub pięciu intensywniejszych treningów. Wówczas trening może trwać od 20 do kilkudziesięciu minut, z dużym obciążeniem. Tempo ćwiczeń zawsze powinno być takie, aby utrzymywać stale podwyższone tętno. Intensywność ćwiczeń można modyfikować na drodze zmian obciążenia lub ilości powtórzeń (tempa ćwiczeń). Jakie jeszcze możliwości daje ergometr wioślarski? Trening interwałowy to wykonywanie serii ćwiczeń w szybkim tempie, a po takim intensywnym wysiłku następuje wysiłek o mniejszej intensywności.

Ergometr wioślarski – efekty ćwiczeń

Ergometr to wszechstronne urządzenie pozwalające na jednoczesne ćwiczenie większości mięśni ciała. Jakie mięśnie pracują, gdy wykorzystujemy do treningu wioślarza? Angażowanych jest kilkanaście grup mięśniowych, w tym mięśnie grzbietu, brzucha, ramion, nóg, pośladków, nóg. Co dają ćwiczenia na wioślarzu? Możliwa jest kompleksowa poprawa kondycji fizycznej, poprawa krążenia krwi i dotlenienie komórek organizmu, a także przyspieszenie przemiany materii. Ergometr umożliwia siłowe i wytrzymałościowe stymulowanie mięśni. Dzięki temu trening na ergometrze wodnym pozwala utrzymać doskonałe proporcje sylwetki, redukując tkankę tłuszczową i rozbudowywać masę mięśniową. A co najważniejsze – ćwiczenia na ergometrze nie obciążają stawów, zatem taka forma treningu jest bardzo bezpieczna.

 

Bibliografia:

  1. Bernstein I., Woledge R., An ergonomic comparison of rowing machine designs: possible implications for safety; British Journal of Sports Medicine, 36 (2), May 2002

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Czujesz ból w okolicach kręgosłupa lędźwiowego? Spróbuj ćwiczeń na kanapie przy ulubionym serialu

5 ćwiczeń, które zredukują stres

Ćwiczenia na odstresowanie. Zobacz 5 ćwiczeń od trenerki fitness

Dance aerobik – jak ćwiczyć? Efekty u początkujących

Slow jogging – w domu i na zewnątrz, efekty, buty, tempo

Aqua fitness – zalety zajęć w wodzie. Efekty aqua aerobiku

Kobieta

Lubisz skakać na skakance? Ulepsz swój trening. Sprawdź, jak osiągnąć najwięcej korzyści

Fat burning – sposób na spalenie tkanki tłuszczowej

Body pump – co to jest, ćwiczenia, efekty treningu

Mata do tańczenia – na co zwrócić uwagę przed zakupem?

Niby nuda a działa cuda. Pokochaj planki!

Hula-hop – efekty, ćwiczenia, czy jest dla każdego?

Pas neoprenowy – co to jest, działanie, jaki wybrać, opinie

joga yoga

Joga w hamaku. Ćwicz nad ziemią!

Kobieta i mężczyzna ćwiczą

Ćwiczenia na kręgosłup dla każdego, czyli sposób na zdrowe plecy. Jak właściwie dobrać zestaw ćwiczeń?

Zaskocz swoje mięśnie! Zdradzamy, jak to zrobić

Relaksacja Jacobsona – skuteczny sposób walki ze stresem, nerwami i napięciem mięśni

Synthol – co to za substancja, efekty, skutki uboczne

Ćwicząc więcej, możemy zyskać mniej – to udowodnione naukowo

Endomorfik – kto to, dieta, trening. Jak schudnąć, będąc endomorfikiem?

Ektomorfik – kto to, dieta i trening. Jak może przytyć?

Mezomorfik – kto to jest, cechy, dieta i trening dla mezomorfika

Chcesz przyspieszyć trawienie? Oto najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu

Trening a zdrowie / istock

Ćwiczenia na receptę. Można wyleczyć się dzięki sportowi?

Kobieta ćwiczy

Chcesz dobrze zacząć dzień? Oto propozycje ćwiczeń na poranny rozruch

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Po pracy nie masz już na nic siły? Oto 6 sposobów na odzyskanie energii wieczorem

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

„365 dni”: gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność