Przejdź do treści

Ergometr wioślarski – ćwiczenia, efekty, jaki ergometr kupić?

Ergometr wioślarski - ćwiczenia, efekty, jaki ergometr kupić? Istock,com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
„Jak strasznie dużo wymagamy od naszych (i cudzych) ciał, które noszą, rodzą, karmią, nie dosypiają…”. Anna Czartoryska-Niemczycka zwróciła się do mam z ważnym apelem
Po czym poznasz, że twoja rodzina jest toksyczna? Psycholożka Monika Kotlarek wyjaśnia
Tu pary LGBT+ będą mogły wziąć ślub kościelny. Duchowni przegłosowali decyzję
Sąd Okręgowy w Lublinie: To nie był gwałt. 14-latka miała ufarbowane włosy i makijaż. Mężczyźni mogli nie wiedzieć, ile ma lat
Zmiany klimatyczne zabierają nam sen. Zaskakujące odkrycie naukowców

Ergometr, zwany także wioślarzem, to urządzenie pozwalające na wykonanie kompleksowego treningu całego ciała. Ergometr wioślarski odtwarza ruchy charakterystyczne dla wiosłowania w wodzie, ale nie służy tylko i wyłącznie do treningu dla kajakarzy. Ćwiczenia na ergometrze to wszechstronny trening dla każdego. Ergometr narciarski imituje ruchy wykonywane podczas jazdy na nartach, z kolei ergometr rowerowy to nic innego jak rowerek stacjonarny. Jak ćwiczyć na wioślarzu i ile kalorii można spalić?

Ergometry – rodzaje

Ergometry to urządzenia do ćwiczeń, których działanie sprowadza się do naśladowania określonych ruchów naszego ciała podczas aktywności. Najbardziej powszechne jest stosowanie ergometru rowerowego, czyli tzw. rowerka stacjonarnego. Ergometr rowerowy to urządzenie umożliwiające naśladowanie jazdy na rowerze, gdy w pozycji siedzącej wprawiane są w ruch pedałki urządzenia, wykorzystując siłę nóg. Ergometr narciarski umożliwia stacjonarny trening imitujący jazdę na nartach. Ćwicząc na takim urządzeniu, wykonywane są ruchy rękami w górę i w dół, przy zachowaniu pozycji stojącej z ugiętymi rękami. Z kolei ergometr wioślarski pozwala na imitowanie wiosłowania.

Ergometry to urządzenia o wszechstronnym zastosowaniu, umożliwiające wykonanie treningu zarówno w warunkach domowych, jak i w klubie fitness. Wykorzystując do ćwiczeń ergometr, spalanie tłuszczu jest bardzo efektywne, gdyż pracuje większość mięśni organizmu. Jaki wioślarz do domu sprawdzi się najlepiej? Warto rozejrzeć się za modelem o kompaktowych wymiarach, z możliwością składania i wyposażonego w przejrzysty wyświetlacz monitorujący czas trwania treningu i jego intensywność. Ile trzeba zapłacić za ergometr? Cena jest bardzo zróżnicowana – model domowy można już kupić za mniej niż 2000 zł, a modele profesjonalne mogą kosztować nawet kilka razy drożej.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł
Ćwiczenia na kręgosłup. Wzmocnią odcinek lędźwiowy i uśmierzą ból

Jak ćwiczyć na wioślarzu?

Ergometry wioślarskie pozwalają na efektywne ćwiczenia, angażujące ponad 95 proc. mięśni. Aby ćwiczenia przyniosły pożądany efekt, należy wiedzieć, jak prawidłowo ćwiczyć na wioślarzu. Przede wszystkim – należy stale utrzymywać prawidłową masę ciała i cały czas mieć wyprostowane plecy. Ćwiczenia na ergometrze wioślarskim wyglądają następująco:

  • należy przyjąć pozycję siedzącą jak najbliżej koła zamachowego, z ugiętymi w kolanach nogami oraz wyprostowanymi rękami trzymającymi drążek,
  • ruch powinien się zacząć od wyprostowania nóg, a gdy uchwyt drążka przekroczy linię kolan – należy przyciągnąć ręce zgięte w łokciach do klatki piersiowej,
  • ruch w przeciwnym kierunku wymaga odwrócenia sekwencji czynności – najpierw pochylamy tułów do przodu, ramiona wyciągamy luźno przed siebie, a następnie zginamy nogi w kolanach,
  • wspomniane ruchy należy powtarzać w płynny sposób.

A jakich błędów należy się wystrzegać podczas ćwiczeń na ergometrze? Przede wszystkim – należy unikać podciągania rękami zamiast nogami. Kolejne możliwe błędy to odginanie nadgarstków w końcowej fazie ruchu, za wczesne odchylenie się, co bardzo obciąża kręgosłup, a także wiosłowanie ze stale ugiętymi nogami i rękami.

Ergometr wioślarski – plan treningowy

Trudno o bardziej wszechstronny przyrząd do treningu niż ergometr wioślarski. Jak ćwiczyć na tym sprzęcie? Na pewno należy zaczynać od lżejszych treningów, wykonywanych maksymalnie trzy razy w tygodniu. Przykładowy plan treningowy dla początkujących może wyglądać następująco:

  • w poniedziałek ćwiczymy 15 – 20 minut przy niewielkim obciążeniu,
  • w środę wykonujemy trening składający się z dwóch dziesięciominutowych serii ze średnim obciążeniem,
  • w piątek trenujemy dwa razy po pięć minut z jeszcze większym obciążeniem.

Z czasem można zwiększać intensywność treningów i ich częstotliwość, dochodząc do czterech lub pięciu intensywniejszych treningów. Wówczas trening może trwać od 20 do kilkudziesięciu minut, z dużym obciążeniem. Tempo ćwiczeń zawsze powinno być takie, aby utrzymywać stale podwyższone tętno. Intensywność ćwiczeń można modyfikować na drodze zmian obciążenia lub ilości powtórzeń (tempa ćwiczeń). Jakie jeszcze możliwości daje ergometr wioślarski? Trening interwałowy to wykonywanie serii ćwiczeń w szybkim tempie, a po takim intensywnym wysiłku następuje wysiłek o mniejszej intensywności.

Ergometr wioślarski – efekty ćwiczeń

Ergometr to wszechstronne urządzenie pozwalające na jednoczesne ćwiczenie większości mięśni ciała. Jakie mięśnie pracują, gdy wykorzystujemy do treningu wioślarza? Angażowanych jest kilkanaście grup mięśniowych, w tym mięśnie grzbietu, brzucha, ramion, nóg, pośladków, nóg. Co dają ćwiczenia na wioślarzu? Możliwa jest kompleksowa poprawa kondycji fizycznej, poprawa krążenia krwi i dotlenienie komórek organizmu, a także przyspieszenie przemiany materii. Ergometr umożliwia siłowe i wytrzymałościowe stymulowanie mięśni. Dzięki temu trening na ergometrze wodnym pozwala utrzymać doskonałe proporcje sylwetki, redukując tkankę tłuszczową i rozbudowywać masę mięśniową. A co najważniejsze – ćwiczenia na ergometrze nie obciążają stawów, zatem taka forma treningu jest bardzo bezpieczna.

 

Bibliografia:

  1. Bernstein I., Woledge R., An ergonomic comparison of rowing machine designs: possible implications for safety; British Journal of Sports Medicine, 36 (2), May 2002

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Wystarczą dobre chęci i trochę czasu. Stretching jest dla wszystkich!

Kobieta ćwiczy

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia na poprawę mobilności barków oraz odciążenie kręgosłupa w części lędźwiowej. Spróbuj!

Trening z gumą fitness – warto!

Trening z gumą fitness – warto! Wypróbuj te zestawy ćwiczeń

Bolą cię plecy? Ulgę mogą przynieść ci poste ćwiczenia

Mocny brzuch od A do Z. Spróbuj ćwiczeń z Kasią Bigos

Kobieta stoi na ringu bokserskim

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się zrelaksować

Jak pozbyć się drugiego podbródka? Najlepsze ćwiczenia na podbródek

Trening anaerobowy – co to jest? Czym się różni trening anaerobowy od aerobowego

Ćwiczenia na triceps – do wykonania na siłowni i w domu

Burpees to jedno z najlepszych ćwiczeń w świecie fitness. Podejmij wyzwanie!

Burpees to jedno z najlepszych ćwiczeń w świecie fitness. Podejmij wyzwanie!

Bolące mięśnie - co robić?

Ból mięśni – przyczyny, zapobieganie, leczenie i dieta

Kobieta ćwiczy na pomoście

7 zalet porannych ćwiczeń. Już nigdy nie będziesz mieć wymówek, by zostać w łóżku „chwilkę” dłużej

Kobieta i mężczyzna ćwiczą

Ćwiczenia na kręgosłup dla każdego, czyli sposób na zdrowe plecy. Jak właściwie dobrać zestaw ćwiczeń?

Jumping fitness a mięśnie dna miednicy. Fizjoterapeutka ostrzega

Kobieta ćwiczy na kanapie

Chcesz się więcej ruszać, ale nie możesz oderwać się od serialu? Oto zestaw ćwiczeń kanapowych

Chcesz przyspieszyć trawienie? Oto najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu

Kobieta ćwiczy

Poranny trening. Doładuj się energią na cały dzień!

Wybierz najlepszy sport najlepszy dla twoich stawów. Fizjoterapeuta podpowiada

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Kobieta ćwiczy

Chcesz dobrze zacząć dzień? Oto propozycje ćwiczeń na poranny rozruch

Aldona Filipiuk, instruktorka Ashtanga joga

„Joga to nie wyścig. Chodzi tylko o to, żeby się czuć dobrze w swoim ciele, nauczyć się je szanować i akceptować” – mówi Aldona Filipiuk, instruktorka Ashtanga joga

Zmęczona kobieta

9 sygnałów, że nie jesteś w formie. Sprawdź, czy nie powinnaś zatroszczyć się o swoją kondycję

Relaksacja Jacobsona – skuteczny sposób walki ze stresem, nerwami i napięciem mięśni

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Ty zawsze w trzech swetrach, a dalej ci zimno? Oto kilka możliwych przyczyn

Kobieta ćwiczy

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Kobieta

Jesteś wkurzona, a żal ci ładnych talerzy? Kasia Bem radzi, jak skutecznie rozładować złość

×