Przejdź do treści

Ergometr wioślarski – ćwiczenia, efekty, jaki ergometr kupić?

Ergometr wioślarski - ćwiczenia, efekty, jaki ergometr kupić? Istock,com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Ergometr, zwany także wioślarzem, to urządzenie pozwalające na wykonanie kompleksowego treningu całego ciała. Ergometr wioślarski odtwarza ruchy charakterystyczne dla wiosłowania w wodzie, ale nie służy tylko i wyłącznie do treningu dla kajakarzy. Ćwiczenia na ergometrze to wszechstronny trening dla każdego. Ergometr narciarski imituje ruchy wykonywane podczas jazdy na nartach, z kolei ergometr rowerowy to nic innego jak rowerek stacjonarny. Jak ćwiczyć na wioślarzu i ile kalorii można spalić?

Ergometry – rodzaje

Ergometry to urządzenia do ćwiczeń, których działanie sprowadza się do naśladowania określonych ruchów naszego ciała podczas aktywności. Najbardziej powszechne jest stosowanie ergometru rowerowego, czyli tzw. rowerka stacjonarnego. Ergometr rowerowy to urządzenie umożliwiające naśladowanie jazdy na rowerze, gdy w pozycji siedzącej wprawiane są w ruch pedałki urządzenia, wykorzystując siłę nóg. Ergometr narciarski umożliwia stacjonarny trening imitujący jazdę na nartach. Ćwicząc na takim urządzeniu, wykonywane są ruchy rękami w górę i w dół, przy zachowaniu pozycji stojącej z ugiętymi rękami. Z kolei ergometr wioślarski pozwala na imitowanie wiosłowania.

Ergometry to urządzenia o wszechstronnym zastosowaniu, umożliwiające wykonanie treningu zarówno w warunkach domowych, jak i w klubie fitness. Wykorzystując do ćwiczeń ergometr, spalanie tłuszczu jest bardzo efektywne, gdyż pracuje większość mięśni organizmu. Jaki wioślarz do domu sprawdzi się najlepiej? Warto rozejrzeć się za modelem o kompaktowych wymiarach, z możliwością składania i wyposażonego w przejrzysty wyświetlacz monitorujący czas trwania treningu i jego intensywność. Ile trzeba zapłacić za ergometr? Cena jest bardzo zróżnicowana – model domowy można już kupić za mniej niż 2000 zł, a modele profesjonalne mogą kosztować nawet kilka razy drożej.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł
Ćwiczenia na kręgosłup. Wzmocnią odcinek lędźwiowy i uśmierzą ból

Jak ćwiczyć na wioślarzu?

Ergometry wioślarskie pozwalają na efektywne ćwiczenia, angażujące ponad 95 proc. mięśni. Aby ćwiczenia przyniosły pożądany efekt, należy wiedzieć, jak prawidłowo ćwiczyć na wioślarzu. Przede wszystkim – należy stale utrzymywać prawidłową masę ciała i cały czas mieć wyprostowane plecy. Ćwiczenia na ergometrze wioślarskim wyglądają następująco:

  • należy przyjąć pozycję siedzącą jak najbliżej koła zamachowego, z ugiętymi w kolanach nogami oraz wyprostowanymi rękami trzymającymi drążek,
  • ruch powinien się zacząć od wyprostowania nóg, a gdy uchwyt drążka przekroczy linię kolan – należy przyciągnąć ręce zgięte w łokciach do klatki piersiowej,
  • ruch w przeciwnym kierunku wymaga odwrócenia sekwencji czynności – najpierw pochylamy tułów do przodu, ramiona wyciągamy luźno przed siebie, a następnie zginamy nogi w kolanach,
  • wspomniane ruchy należy powtarzać w płynny sposób.

A jakich błędów należy się wystrzegać podczas ćwiczeń na ergometrze? Przede wszystkim – należy unikać podciągania rękami zamiast nogami. Kolejne możliwe błędy to odginanie nadgarstków w końcowej fazie ruchu, za wczesne odchylenie się, co bardzo obciąża kręgosłup, a także wiosłowanie ze stale ugiętymi nogami i rękami.

Ćwiczenia na biust

Ergometr wioślarski – plan treningowy

Trudno o bardziej wszechstronny przyrząd do treningu niż ergometr wioślarski. Jak ćwiczyć na tym sprzęcie? Na pewno należy zaczynać od lżejszych treningów, wykonywanych maksymalnie trzy razy w tygodniu. Przykładowy plan treningowy dla początkujących może wyglądać następująco:

  • w poniedziałek ćwiczymy 15 – 20 minut przy niewielkim obciążeniu,
  • w środę wykonujemy trening składający się z dwóch dziesięciominutowych serii ze średnim obciążeniem,
  • w piątek trenujemy dwa razy po pięć minut z jeszcze większym obciążeniem.

Z czasem można zwiększać intensywność treningów i ich częstotliwość, dochodząc do czterech lub pięciu intensywniejszych treningów. Wówczas trening może trwać od 20 do kilkudziesięciu minut, z dużym obciążeniem. Tempo ćwiczeń zawsze powinno być takie, aby utrzymywać stale podwyższone tętno. Intensywność ćwiczeń można modyfikować na drodze zmian obciążenia lub ilości powtórzeń (tempa ćwiczeń). Jakie jeszcze możliwości daje ergometr wioślarski? Trening interwałowy to wykonywanie serii ćwiczeń w szybkim tempie, a po takim intensywnym wysiłku następuje wysiłek o mniejszej intensywności.

Ergometr wioślarski – efekty ćwiczeń

Ergometr to wszechstronne urządzenie pozwalające na jednoczesne ćwiczenie większości mięśni ciała. Jakie mięśnie pracują, gdy wykorzystujemy do treningu wioślarza? Angażowanych jest kilkanaście grup mięśniowych, w tym mięśnie grzbietu, brzucha, ramion, nóg, pośladków, nóg. Co dają ćwiczenia na wioślarzu? Możliwa jest kompleksowa poprawa kondycji fizycznej, poprawa krążenia krwi i dotlenienie komórek organizmu, a także przyspieszenie przemiany materii. Ergometr umożliwia siłowe i wytrzymałościowe stymulowanie mięśni. Dzięki temu trening na ergometrze wodnym pozwala utrzymać doskonałe proporcje sylwetki, redukując tkankę tłuszczową i rozbudowywać masę mięśniową. A co najważniejsze – ćwiczenia na ergometrze nie obciążają stawów, zatem taka forma treningu jest bardzo bezpieczna.

 

Bibliografia:

  1. Bernstein I., Woledge R., An ergonomic comparison of rowing machine designs: possible implications for safety; British Journal of Sports Medicine, 36 (2), May 2002

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Czym jest trening push pull legs i dlaczego powinnaś go wykonać? 

Scyzoryki. Wytnij niezłą formę i zbuduj sześciopak, dzięki jednemu ćwiczeniu /fot. Adobe Stock

Scyzoryki. Wytnij niezłą formę i zbuduj sześciopak dzięki jednemu ćwiczeniu

Pompki damskie: technika, efekty, przeciwwskazania. Sprawdź, czy to ćwiczenie dla ciebie!

Rozciąganie nóg: 5 prostych ćwiczeń zwiększających zakres ruchu

Kobieta skacze na skakance

Skakanka na 3 sposoby. Jak trenować skutecznie?

Jak wysmuklić łydki? Poznaj 3 proste ćwiczenia na poprawę ich kondycji i wyglądu

Kobieta leży na kanapie i ćwiczy

Czujesz ból w okolicach kręgosłupa lędźwiowego? Spróbuj ćwiczeń na kanapie przy ulubionym serialu

Ćwiczenia z ciężarkami. Jak ćwiczyć z hantlami?

Brazylijskie jiu-jitsu – twój sposób na skuteczną ochronę. Korzyści z trenowania BJJ

Nożyce: ćwiczenie na płaski brzuch i silne mięśnie dla każdego! 

Kobieta ćwiczy

Potrzebujesz zastrzyku energii o poranku? Sprawdź, co może zdziałać rozciąganie

Kobieta i ćwiczenia na smukłe ramiona

Ćwiczenia na smukłe ramiona. Jakie ćwiczenia na „pelikany”?

4 proste pozycje jogi, dzięki którym wzmocnisz ramiona. Sprawdź, czy to asany dla Ciebie! 

Stepper. Niesamowite efekty z pomocą małego przyrządu!  / AdobeStock

Stepper. Niesamowite efekty z pomocą małego przyrządu! 

5 sytuacji, w których lepiej odpuścić trening. Wyjdzie ci to na zdrowie

Jak dobrać strój sportowy damski do aktywności fizycznej? 

Capoeira – sztuka walki bez…walki. Jak przygotować się do treningu?

Kobieta ćwiczy

Twoje biodra są zbyt mało elastyczne? Oto zestaw ćwiczeń, które pomogą je rozruszać

Czym jest trening split i kiedy warto go wprowadzić do swojego kalendarza?

Kobieta ćwiczy

Joga wydaje ci się nudna? Sprawdź zatem, co może dać ci Ashtanga

Zrób wykrok po piękne i silne nogi! Jak prawidłowo robić wykroki?

kobieta z hantelkami

Ćwiczenia na jędrne pośladki z hantlami. Zamiast tylko siedzieć na pupie – ćwicz ją!

trening funkcjonalny

Trening funkcjonalny. Wystarczy 5 naprawdę prostych ćwiczeń, które pobudzą całe ciało

Russian twist – skręć po silny brzuch i zdrowe plecy. Jakie obciążenie będzie odpowiednie?

×