Przejdź do treści

Dlaczego nie potrafisz być szczęśliwa? Tłumaczy psychoterapeutka

Unsplash, fot. Devin Avery
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
wykluczenie menstruacyjne
„Czym różni się papier toaletowy od podpaski?”. Wykluczenie menstruacyjne po raz pierwszy w polskim Sejmie
Kobieta z folią
Mama Chemik: czy tak samo jak szczepionek boicie się metali ciężkich, które mogą być nawet w kubku, z którego codziennie pijecie kawę?
Norweskie piłkarki ręczne powiedziały "dość" graniu w bikini i założyły krótkie spodenki. Federacja ukarała je grzywną
Pink zapłaci karę grzywny za norweskie szczypiornistki. „Jestem bardzo dumna, że norweska drużyna zaprotestowała przeciwko seksistowskim zasadom”
Obowiązkowe szczepienia dla medyków w Polsce
Obowiązkowe szczepienia dla polskich medyków. Morawiecki: rozważamy taki wariant
„Mądra feministka wie, że seks nie uprzedmiatawia”. Maja Staśko wspólnie z psychiatrką komentują wywiad Dody o seksworkingu

Przepis na szczęście jest jednocześnie bardzo trudny i bardzo prosty. Wystarczy zrobić jedną rzecz. Jaką? Zdradziła to na swoim profilu na Instagramie psychoterapeutka Agnieszka Zapart. I jak pisze: kiedy mówię o tym moim klient(k)om w gabinecie, zwykle są bardzo poruszeni.

Wiele z nas uważa, że nie zasługuje na bycie szczęśliwą. Jedne kobiety myślą, że nie potrafią, inne, że to wręcz niemożliwe a jeszcze inne na tyle przyzwyczaiły się do takiego stanu rzeczy, że nawet nie zauważają, że coś jest nie tak. Dlaczego więc same odbieramy sobie przyjemność bycia szczęśliwą? Jak zaznacza psychoterapeutka Agnieszka Zapart, często w tłumaczeniu sobie takiego stanu mamy mnóstwo argumentów.

Jak być szczęśliwą?

Wydawać by się mogło, że szczęście jest trudne do osiągnięcia lub wręcz niemożliwe. Psychoterapeutka zaznacza jednak, że tak naprawdę zależy jedynie od nas samych. Nie trzeba czekać na odpowiedni czas, aż będziesz szczuplejsza, bogatsza czy kiedy w końcu awansujesz. Wystarczy jeden – choć nie zawsze łatwy – krok, by zacząć być szczęśliwą już teraz. Zapart przedstawiła tę zasadę na autorskim obrazku.

„To jeden z moich ukochanych obrazków i jednocześnie jedna NAJWAŻNIEJSZYCH I NAJTRUDNIEJSZYCH rzeczy jakie mam do przekazania!
Najpierw Ty! Zadbaj o siebie, wtedy łatwiej dbać o tych, na których Ci zależy!” – pisze na swoim profilu na Instagramie psychoterapeutka.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez Obrazkoterapia (@obrazkoterapia)

Jak być szczęśliwą – zasada „Najpierw Ty”

Psychoterapeutka ma jedną radę, jak zacząć być szczęśliwą. Jednak nie jest ona tak prosta jak mogłoby się wydawać.

„Bycie szczęśliwym ze sobą, to dla mnie właśnie dbanie o siebie i życie w zgodzie ze sobą.
Nie znaczy to, że zawsze się cieszysz, bo czasem trzeba dla siebie zrobić coś, co wcale nie jest ani przyjemne, ani proste” – pisze Zapart na swoim profilu na Instagramie i wyznaje – „Na przykład zakończyć długoletni, toksyczny związek – mam takie doświadczenie za sobą i pod wieloma względami to był koszmar, ale zrobiłam to w zgodzie ze sobą i w dłuższej perspektywie przyniosło to ulgę, radość i spokój”.

Zapart opisuje także, że kiedy mówi o zasadzie „Najpierw Ty” swoim pacjentkom, często spotyka się z zaskoczeniem:

„Ale jak to najpierw ja?! Przecież…” i tu następuje lista powodów, dla których nie można dbać najpierw o siebie.

Jak pisze psychoterapeutka, każda z nas ma wiele argumentów i powodów, które skutecznie stoją nam na drodze do zadbania o siebie i przede wszystkim do życia w zgodzie ze sobą, nie pomimo sobie.

„Rozpoznanie tych powodów, rozpracowanie destrukcyjnych schematów działania, a potem nauka lepszego radzenia sobie z rzeczywistością, to w zasadzie esencja procesu psychoterapii” – zaznacza psychoterapeutka.

babcia, córka i wnuczka przytulają się

Nie jestem szczęśliwa – najważniejsza przyczyna

Psychoterapeutka wskazuje, że jest jedna wspólna cecha dla wszystkich wymówek, które są przeszkodą w byciu po prostu szczęśliwą.

Gdybyś chciał/a jednak, abym wskazała jeden wspólny mianownik dla tych wszystkich trudności, wymienionych od myślników, to jest nim nieumiejętność szanowania i kochania siebie. To jest ta najbardziej pierwotna przyczyna. Nie umiemy dbać o swoje granice, nie traktujemy poważnie swoich potrzeb, nie potrafimy podchodzić do siebie z wyrozumiałością i empatią, wstydzimy się mówić o emocjach. Często mamy o sobie złe zdanie, uważamy, że ciągle nie jesteśmy tacy jak powinniśmy, nie lubimy siebie, nie akceptujemy, a co dopiero mówić o miłości.

Czy zmiana takiego stanu rzeczy jest możliwa? Oczywiście! Jak zaznacza Zapart potrzebne jest jednak zaangażowanie z naszej strony, inspiracja i czas. Dopiero wtedy dowiesz się, jak dbać o siebie, odrzucając lęk i wyrzuty sumienia. Zrób zatem dzisiaj dla siebie coś dobrego. Może to być krótki spacer, chwila oddechu, czy parę minut z książką. Przyjrzyj się sobie. Spisz listę 10 rzeczy, jakie w sobie lubisz lub co zrobiłaś dzisiaj dla siebie. Możesz też przygotować sobie listę rzeczy, których w sobie nie lubisz. Przyjrzyj się jej, może można coś zmienić lub któraś rzecz przelana na papier okaże się nie być wcale taka ważna. Nie bądź dla siebie surowa. Pierwszy krok jest najtrudniejszy. Zatem do dzieła!

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Psycholożka Małgorzata Pawlińska

„Dziś wrażliwość kojarzy się ze słabością. Tymczasem dawniej u boku dobrego władcy często stał wysoko wrażliwy doradca” – mówi Małgorzata Pawlińska

Dagmara Seliga

Dagmara Seliga: w Polsce nie jesteśmy uczeni doceniania i chwalenia [WIDEO]

Czy da się być cały czas w dobrej formie?

Kobieta

Dominik Haak: promocja pozytywnego stylu życia zamieniła się w dyktaturę szczęścia, w której nie ma miejsca na trudne emocje

Wykreśl ze swojego słownika wyrażenie "Uśmiechnij się". "Uśmiech nie jest lekiem na smutki i nie leczy z depresji"

Wykreśl ze swojego słownika zdanie „Uśmiechnij się”. „Uśmiech nie jest lekiem na smutki i nie leczy z depresji”

Agata Dorożuk, psycholożka i psychoterapeutka

„Granica między żartem a bierną agresją jest bardzo cienka” – ostrzega Agata Dorożuk, psycholożka i psychoterapeutka

„Leniwe i niepokorne żony są pożądane w dzisiejszych czasach. To one przebiją sufity dla naszych córek” – uważa Małgorzata Gilmajster, psycholożka i mediatorka

Urszula Dąbrowska/ fot. M. Dąbrowski)

„Największy lęk pandemii? To, że się skończy”. Jak introwertycy wracają do życia po izolacji?

Co widzimy w lustrze? Porównujemy, jak oceniają siebie kobiety i mężczyźni

„Konsekwencje pracoholizmu to wyczerpanie fizyczne i emocjonalne”. Kiedy za bardzo kochasz swoją pracę?

Kobieta

Koniec hygge, czas na wabi-sabi. Niedoskonałe jest piękne!

„Chłopaki nie płaczą”? Wyjaśniamy, dlaczego już nikt nigdy nie powinien tak mówić

Dziewczyna stojąca na ulicy

„Zejście po schodach też może stać się dla ciebie ścieżką kontemplacji”. Kasia Bem o spacerze medytacyjnym

Nie wypada? A właśnie że wypada!

Dlaczego poniedziałki są takie ciężkie? Wyjaśnia psycholożka dr Milena Marczak

Dlaczego poniedziałki są takie ciężkie? Wyjaśnia psycholożka dr Milena Marczak

Kobieta

Endorfiny – co to za hormony i co je wytwarza?

Kobieta siedzi na pomoście

Warsztaty milczenia. Kasia Bem tłumaczy, jak działa potęga ciszy

Rozmawiasz? Nie przerywaj, nie kończ czyjejś myśli i nie mów za innych

Kobieta

Strach jest wrogiem szczęśliwego życia. Dlaczego się boimy?

Dorota Proba: Często tworzymy sobie nieprawdziwy obraz tego, kim jesteśmy, kim jest nasz partner i jaką parą jesteśmy. Te pytania potrafią nas wybić z ugruntowanego przekonania

Racjonalna ignorancja – czym jest? Kto to jest ignorant?

Dagmara Seliga

Własny biznes to twoje marzenie? Coach Dagmara Seliga radzi, jak się za to zabrać [WIDEO]

Oto zdania, które skutecznie demotywują. Kiedy padają, z dyskusji robi się klasyczna „pyskusja”

Dziewczyna przed komputerem

Myślami ciągle w pracy? O tym jak nie popaść w uzależnienie, porozmawialiśmy z psychologiem Pawłem Dukaczewskim

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę