Przejdź do treści

„Widzimy to, czego nam brak, zamiast być zadowolone z tego, co już mamy”. Kasia Bem o praktyce wdzięczności

Kobieta przytula drzewo
"Widzimy to, czego nam brak, zamiast być zadowolone z tego, co już mamy". Kasia Bem o praktyce wdzięczności/ Zdjęcie: iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Jaka jest najprostsza droga do szczęścia? Pieniądze, kariera, miłość? Nic z tych rzeczy! Długotrwałe poczucie szczęścia może zapewnić nam wdzięczność. Tyle że to nie takie proste, gdyż mamy naturalną skłonność do niedostrzegania spełnionych potrzeb czy oczekiwań i trudno nam skontaktować się z poczuciem pełni i obfitości, które może mieć każdy z nas.

Przykłady wdzięczności

Przykład? Proszę bardzo. Przyjaciel wrócił z Hawajów i mówi: „Fajnie było, ale po powrocie koszmar. Już nawet nie pamiętam o tych wakacjach.” I opowieść o koszmarze ciągnie się przez kwadrans. Próbuję dopytać o wyprawę życia, a on opowiada o tym, jak lecąc z jednej bajkowej wyspy na drugą, zostawił w samolocie Kindla. Ani słowa o widokach, palmach, legendach. Zamiast fascynującej opowieści o raju wysłuchałam monologu niewdzięcznika. Ręce mi opadły.

To wielka sztuka cieszyć się tym, co mamy, lub tym, czego doświadczamy. Zwykle jednak albo nie dostrzegamy obfitości, która jest naszym udziałem, albo ciągle nam mało, albo wychodzimy z założenia, że się nam należy. Taka optyka jest jak kawałek diabelskiego lustra w oku z baśni Andersena – zatruwa nasze serca i umysły i skutecznie uniemożliwia przeżywanie radości. Nie pozwala zwolnić w nieustannym pościgu za tym co większe, lepsze, nowsze. Tej pogoni stale towarzyszy niezadowolenie i niespełnienie. Widzimy to, czego nam brak, zamiast być zadowolone z tego, co już mamy.

Trawa nie jest dostatecznie zielona, partner nie do szaleństwa zakochany albo praca niedobrze płatna. A gdyby tak spojrzeć na to z innej perspektywy? Trawa wyrosła bujna i zielona, jak to dobrze, że nie żyjemy w rejonie dotkniętym suszą. Partner kocha tak, jak potrafi, może warto wreszcie podziękować mu za to? Praca jest, a to już powód do zadowolenia, wiec może zamiast narzekać na niskie zarobki, skierować swoją energię na nowe pomysły, które przyniosą uznanie i premię.

Kobieta

Czy rzeczywiście można nauczyć się bycia wdzięcznym?

Można, bo to w gruncie rzeczy nic innego jak umiejętność doceniania małych wielkich rzeczy, zwykłych niezwykłych cudów i codziennych niecodziennych chwil. Jak to zrobić? Warto zacząć od tego, żeby każdego dnia zaraz po obudzeniu powiedzieć „dziękuję”. Dziękuję za to, że zadzwonił budzik, bo to znaczy, że żyję. Dziękuję za to, że jestem zdrowy, bo mogę bez niczyjej pomocy wziąć prysznic. Dziękuję za to, że świeci słońce, bo to znaczy, że wstał nowy, piękny dzień. Dziękuję za to, że obudziły mnie dzieci, które wpadły z piskiem do sypialni, bo to znaczy, że mam wspaniałą rodzinę. Dziękuję za to, że mogę przygotować dla wszystkich śniadanie, bo to znaczy, że mamy co jeść.

To niesamowite, ale ten prosty zabieg, zwykłe „dziękuję”, zupełnie odmienia perspektywę. Nawet u zgorzkniałego malkontenta może wywołać uczucie ciepła w okolicy serca. Więc jeśli masz nie najlepszy nastrój, po prostu zrób to – powiedz „dziękuję” na głos albo w myślach. Efekt może cię bardzo zaskoczyć.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Czasami nie wiesz, co odpowiadać na zadawane ci pytania? Psycholożka ma kilka gotowych odpowiedzi na te, których wolałabyś nie usłyszeć / istock

Czasami nie wiesz, co odpowiadać na zadawane ci pytania? Psycholożka ma kilka gotowych odpowiedzi na te, których wolałabyś nie usłyszeć

„Wspomnienia wywołane obrazem albo dźwiękiem są emocjonalnie znacznie mniej nasycone niż te wywołane przez zapachy” – mówi prof. Ewa Czerniawska

„Całe życie towarzyszył mi natłok myśli. Jakby w mojej głowie grało radio” – mówi Paulina Pietrzak, psycholożka z diagnozą ADHD

Emocje pełnią bardzo ważną funkcję w naszym życiu. Poznaj najważniejsze mity na ich temat

"Nie chodzi o to, żeby czytać i oglądać wszystko, chociaż tak nam będzie podpowiadał lęk". Psychotraumatolożka mówi, jak sobie z nim radzić po informacjach o wybuchu rakiety na polskim terytorium

„Nie chodzi o to, żeby czytać i oglądać wszystko, chociaż tak nam będzie podpowiadał lęk”. Psychotraumatolożka mówi, jak sobie z nim radzić po wybuchu rakiety w Przewodowie

Rezyliencja – co to jest i jak samodzielnie rozwijać tę kompetencję społeczną?

"Bez względu na wszystko, zawsze znajdzie się światełko na końcu tunelu”. Bella Hadid o międzypokoleniowej traumie / gettyimages

„Bez względu na wszystko, zawsze znajdzie się światełko na końcu tunelu”. Bella Hadid o międzypokoleniowej traumie

Przepraszasz innych za swój płacz? Autorzy profilu @uwazne.glowy wyjaśniają, dlaczego więcej nie powinnaś tego robić

„Adopcja to nie jest sklep, że dziecko dostaje ten, kto dłużej czeka”. O mitach na temat prawa adopcyjnego i polskich realiach mówi Izabela Rutkowska

Jak przetrwać po rozstaniu? Ekspertka radzi spróbować tych pięciu sposobów

Psycholożka Katarzyna Binkiewicz

„Żałoba to nie tylko emocje. Strata to doświadczenie totalne i doznajemy jej na każdym poziomie naszego funkcjonowania” – mówi psycholożka Katarzyna Binkiewicz

„Latałam z wywieszonym jęzorem, nie lubiłam siebie i jeszcze sobie dowalałam, że jestem beznadziejna”. O wychodzeniu z depresji i pracoholizmu opowiada Dagny Kurdwanowska

Aleksandra Hamkało

Aleksandra Hamkało o zabieraniu dzieci na pogrzeb: „Śmierć jest częścią życia, tak jak narodziny”

Kobieta

„Gdybym bardziej w siebie wierzyła to…”. Jak wytrenować pewność siebie?

Agnieszka Jankowiak-Maik: „Kompletnie nie przemawia do mnie budowanie autorytetu opartego na strachu. Wolę zbudować relację, w której szacunek będzie czymś naturalnym”

„Będziemy odchodzić od technologii, a skupiać się na powrocie do naturalnego kontaktu człowieka z człowiekiem. Takie skin to skin w psychologii” – mówi psycholożka Monika Winek

Agata Kulesza

Agata Kulesza niezwykle szczerze o rozwodzie i terapii: „Najpierw leżysz na podłodze w skulonej pozycji ofiary”

Czujesz, że dopada cię jesienna chandra? Poznaj proste triki na poprawienie nastroju

Skąd biorą się dobre pomysły? Czy istnieje sposób, by mieć ich więcej? I dlaczego często przychodzą w dziwnych momentach? / istock

Skąd biorą się dobre pomysły? Czy istnieje sposób, by mieć ich więcej? I dlaczego często przychodzą w dziwnych momentach?

rozmyślająca kobieta

Jak przygotować się do zmiany? Poznaj 5 najważniejszych kroków

„Myśli mają potężną moc, ale nie magiczną. Afirmacje i medytacja nas nie wyleczą”. O prawie przyciągania i pseudopsychologii mówi Zuzanna Butryn

5 porad, dzięki którym będziesz zarządzać swoim czasem jak mistrz

Pilot w spódnicy, stewardessa w spodniach? Załoga linii lotniczych Virgin może wybrać strój, w którym czuje się najbardziej komfortowo / YouTube

Pilot w spódnicy, stewardessa w spodniach? Załoga linii lotniczych Virgin może wybrać strój, w którym czuje się najbardziej komfortowo

Kobieta leży na łóżku z pamiętnikiem w ręce

6 dowodów na to, że pisanie o emocjach służy zdrowiu

×