Przejdź do treści

Czym jest tyrozyna? Jakie są jej zalety i skutki uboczne?

Tyrozyna — dowiedz się więcej o związku chemicznym, który jest niezwykle ważny dla ludzkiego organizmu, a nie znamy go zbyt dobrze!
Tyrozyna — dowiedz się więcej o związku chemicznym, który jest niezwykle ważny dla ludzkiego organizmu, a nie znamy go zbyt dobrze!
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
"Wyglądasz, jakbyś była w ciąży". Maja Bohosiewicz wyjaśnia, dlaczego nikt nigdy nie powinien tak mówić
„Wyglądasz, jakbyś była w ciąży”. Maja Bohosiewicz wyjaśnia, dlaczego nikt nigdy nie powinien tak mówić
Kobieta
„To nie jest twój obowiązek, by składać życzenia ojcu z okazji Dnia Ojca, który jest nieobecny, przemocowy, toksyczyny” – tłumaczy psycholożka Sara Tylka
Ewa Chodakowska po latach przyznała, że nie chce mieć dzieci. „Bałam się linczu, wykluczenia, hejtu”
Czkawka - powstało urządzenie, które ją wyleczy
Koniec z czkawką! Opracowano skuteczne urządzenie do jej leczenia
Dziecko w nagrzanym aucie. Policjantka krok po kroku wyjaśnia, co należy zrobić
Dziecko w nagrzanym aucie. Policjantka krok po kroku wyjaśnia, co należy zrobić

Tyrozyna to jeden z tych związków chemicznych, które posiadamy w swoim organizmie oraz czerpiemy z niego wiele korzyści, ale do końca nie wiemy czym jest, jak działa i jak funkcjonuje. W tym tekście przybliżymy sylwetkę tego związku, odpowiemy na pytanie, jak działa oraz podpowiemy, w jakich sytuacjach i jak można dostarczać go do organizmu.

Tyrozyna – czym jest?

Tyrozyna to organiczny związek chemiczny, jeden z najczęściej zażywanych środków przez osoby ćwiczące, gdyż skutecznie usuwa zmęczenie i wzmacnia kondycję fizyczną. Tyrozyna pozytywnie wpływa na wiele procesów zachodzących w naszym organizmie. Stosuje się również w wielu innych sytuacjach niezwiązanych z wysiłkiem. Związek ten przyjmować można w formie sztucznej (suplementy) oraz w naturalnej (żywności bogatej w białko). Największe ilości tego związku w produktach naturalnych znajdziemy w mleku, jogurcie, serze, rybach, orzechach czy produktach sojowych.

Z biologicznego punktu widzenia tyrozyna jest aminokwasem endogennym. Jest ona ważnym elementem naszego organizmu, gdyż pełni funkcję przekaźnika wewnątrzkomórkowego. Ma ogromny wpływ na prawidłowe funkcjonowanie przysadki mózgowej i tarczycy. Brak tyrozynazy wywołuje niedoczynność tarczycy, co z kolei przekładać się może na zmęczenie i wyczerpanie. Niedobór tego związku powoduje też braki norepinefryny i dopaminy. W następstwie może wywoływać depresję. Łatwo przyswajalną tyrozyną jest L – tyrozyna. Jest to izomer lewoskrętny, który przyjmowany jest przez organizm niezwykle efektywnie. Stosuje się go w sztucznych suplementach diety w celu osiągnięcia jak najlepszego efektu suplementacyjnego. Produkcja tyrozyny w organizmie wymaga odpowiedniego poziomu fenyloalaniny, która również jest aminokwasem.

Tyrozyna i jej zalety

Tyrozyna to związek chemiczny korzystny dla organizmu człowieka. Zwiększa ona wydolność organizmu oraz koncentrację – dzieje się tak z powodu stymulacji dopaminy i noradrenaliny, które kolejno powodują wzrost energii i krótkotrwałej motywacji. Tyrozyna działała dodatkowo wspomagająco na odchudzanie, zmniejszając łaknienie. Można z niej korzystać podczas opalania się (wspomaga produkcję melaniny). Biorąc pod uwagę wszystkie zalety tyrozyny, korzystać z niej powinny przede wszystkim osoby uprawiające profesjonalnie sport, przebywające często na słońcu oraz odchudzające się. Warto stosować ją również przed ważnymi egzaminami oraz zaliczeniami.

Tyrozyna – skutki uboczne

Tyrozyna to ważny dla organizmu związek – zażycie większej jej ilości, niż jest to zalecane może jednak przynosić negatywne skutki dla naszego zdrowia. Zbyt duże ilości tyrozyny mogą powodować stany wzmożonego niepokoju. Nie zaleca się również podawać tej substancji regularnie i długotrwale, a jedynie okazjonalnie. Najlepsze efekty tyrozyna daje do ośmiu godzin po jej zażyciu, a największe stężenie związku przypada w pierwszych, dwóch godzinach po zażyciu. Tyrozyny nie powinny też stosować kobiety w ciąży oraz karmiące piersią.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Pandemia a alkohol. Jak i ile piliśmy w czasie pandemii COVID-19?

„Jedno piwo, kieliszek wina, 50 mg wódki”. Najnowszy sondaż pokazuje, jak i ile alkoholu piliśmy w czasie pandemii

Rodzinny Weekend Sportowych Atrakcji na Stadionie „Podskarbińska” już niedługo! Hello Zdrowie patronem medialnym

Platforma wibracyjna – efekty, przeciwwskazania i skutki uboczne

Szybkie marsze na poprawę humoru i lepszą kondycję

Burak – legalny dopalacz. Dlaczego osoby aktywne fizycznie powinny wprowadzić go do diety?

Ewa Kasprzyk / Archiwum prywatne

Ewa Kasprzyk: Uwielbiam słodkie lenistwo i nicnierobienie, ale w międzyczasie skoczę sobie ze spadochronem lub pójdę pomorsować

Martyna Dominikowska

„Dla wielu dziewczyn to rodzaj terapii” – mówi Martyna Dominikowska, trenerka „zakazanego” tańca exotic

Jesteś aktywna fizycznie? Twoje jelita też na tym korzystają

Aktywność fizyczna zimą – jaka jest skuteczna i bezpieczna?

Ciałopozytywny ruch? Psychodietetyczka Małgorzata Akkus radzi: Nie szukaj motywacji, tylko pragnienia. Jest silniejsze, pali od środka

Ciałopozytywny ruch? Psychodietetyczka Małgorzata Akkus radzi: Nie szukaj motywacji, tylko pragnienia. Jest silniejsze, pali od środka

Kwas mlekowy – co to jest? Jak usunąć? Objawy, badanie

Kobieta

Ćwiczenia w domu – na brzuch, plecy, klatkę piersiową i inne

Wielka lekcja WF tylko dla dziewcząt. Wraz z nimi ćwiczyć będą Otylia Jędrzejczak, Anita Włodarczyk i inne mistrzynie sportu

Rusza akcja „Mistrzynie w Szkołach” skierowana do uczennic. Otylia Jędrzejczak: będę przekonywać je, że lekcja WF może być fajna

Prace w ogrodzie ciągle odkładasz na później? A to doskonała aktywność fizyczna

Kobieta w ciaży wchodzi do basenu

Aktywność fizyczna w ciąży. Jak wpływa na ciało? Jaki trening wybrać?

Ćwiczenia miały cię relaksować, a niepokoją? Zobacz, dlaczego tak się dzieje

Jesteś fanką cross-treningu? A próbowałaś już… chodzenia?

Brak efektów ćwiczeń? Postaw na zróżnicowanie treningu

Zróżnicowanie treningu – zmiany, gdy brakuje efektów ćwiczeń

suplementy WIMIN

WIMIN, czyli suplementacja dla dziewczyn, którym brakuje czasu, by o siebie zadbać. Przetestowałam!

taekwondo

„Taekwondo jest sztuką, więc musi być piękne”. Zasady, układy i stopnie taekwondo

Urządzasz domową siłownię? Specjalista podpowiada, na które sprzęty postawić

Lubisz skakać na skakance? Sprawdź, jak osiągnąć najwięcej korzyści

twerk

Twerk to taniec, który uwalnia kobiecość. Na czym polega? Zasady i nauka twerku

Pływasz, aby schudnąć? Sprawdź, czy to ma sens

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

kobieta rower

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku