Przejdź do treści

Czym jest tyrozyna? Jakie są jej zalety i skutki uboczne?

Tyrozyna — dowiedz się więcej o związku chemicznym, który jest niezwykle ważny dla ludzkiego organizmu, a nie znamy go zbyt dobrze!
Tyrozyna — dowiedz się więcej o związku chemicznym, który jest niezwykle ważny dla ludzkiego organizmu, a nie znamy go zbyt dobrze!
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Paulina Młynarska
Paulina Młynarska: gdy tylko przejdę rekonwalescencję, kupię sobie jakiś piękny nowy biustonosz, sukienkę, rzucę grzywą i będę dumnie paradować z moimi implantami po ulicach
„Krew nas zalewa!”. Największe organizacje walczące z wykluczeniem menstruacyjnym jednoczą siły
Zmiana definicji gwałtu. „Kobiety potrzebują tej ustawy bardziej niż kwiatka na Dzień Kobiet”
Meghan Markle w wywiadzie z Oprah: „Nie chciałam już dłużej żyć”
Kane Tanaka / gerontology.wikia.org
118-letnia Kane Tanaka jest nastarszą mieszkanką globu. Chce wziąć udział w sztafecie z ogniem olimpijskim

Tyrozyna to jeden z tych związków chemicznych, które posiadamy w swoim organizmie oraz czerpiemy z niego wiele korzyści, ale do końca nie wiemy czym jest, jak działa i jak funkcjonuje. W tym tekście przybliżymy sylwetkę tego związku, odpowiemy na pytanie, jak działa oraz podpowiemy, w jakich sytuacjach i jak można dostarczać go do organizmu.

Tyrozyna – czym jest?

Tyrozyna to organiczny związek chemiczny, jeden z najczęściej zażywanych środków przez osoby ćwiczące, gdyż skutecznie usuwa zmęczenie i wzmacnia kondycję fizyczną. Tyrozyna pozytywnie wpływa na wiele procesów zachodzących w naszym organizmie. Stosuje się również w wielu innych sytuacjach niezwiązanych z wysiłkiem. Związek ten przyjmować można w formie sztucznej (suplementy) oraz w naturalnej (żywności bogatej w białko). Największe ilości tego związku w produktach naturalnych znajdziemy w mleku, jogurcie, serze, rybach, orzechach czy produktach sojowych.

Z biologicznego punktu widzenia tyrozyna jest aminokwasem endogennym. Jest ona ważnym elementem naszego organizmu, gdyż pełni funkcję przekaźnika wewnątrzkomórkowego. Ma ogromny wpływ na prawidłowe funkcjonowanie przysadki mózgowej i tarczycy. Brak tyrozynazy wywołuje niedoczynność tarczycy, co z kolei przekładać się może na zmęczenie i wyczerpanie. Niedobór tego związku powoduje też braki norepinefryny i dopaminy. W następstwie może wywoływać depresję. Łatwo przyswajalną tyrozyną jest L – tyrozyna. Jest to izomer lewoskrętny, który przyjmowany jest przez organizm niezwykle efektywnie. Stosuje się go w sztucznych suplementach diety w celu osiągnięcia jak najlepszego efektu suplementacyjnego. Produkcja tyrozyny w organizmie wymaga odpowiedniego poziomu fenyloalaniny, która również jest aminokwasem.

Tyrozyna i jej zalety

Tyrozyna to związek chemiczny korzystny dla organizmu człowieka. Zwiększa ona wydolność organizmu oraz koncentrację – dzieje się tak z powodu stymulacji dopaminy i noradrenaliny, które kolejno powodują wzrost energii i krótkotrwałej motywacji. Tyrozyna działała dodatkowo wspomagająco na odchudzanie, zmniejszając łaknienie. Można z niej korzystać podczas opalania się (wspomaga produkcję melaniny). Biorąc pod uwagę wszystkie zalety tyrozyny, korzystać z niej powinny przede wszystkim osoby uprawiające profesjonalnie sport, przebywające często na słońcu oraz odchudzające się. Warto stosować ją również przed ważnymi egzaminami oraz zaliczeniami.

Tyrozyna – skutki uboczne

Tyrozyna to ważny dla organizmu związek – zażycie większej jej ilości, niż jest to zalecane może jednak przynosić negatywne skutki dla naszego zdrowia. Zbyt duże ilości tyrozyny mogą powodować stany wzmożonego niepokoju. Nie zaleca się również podawać tej substancji regularnie i długotrwale, a jedynie okazjonalnie. Najlepsze efekty tyrozyna daje do ośmiu godzin po jej zażyciu, a największe stężenie związku przypada w pierwszych, dwóch godzinach po zażyciu. Tyrozyny nie powinny też stosować kobiety w ciąży oraz karmiące piersią.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Martyna Dominikowska

„Dla wielu dziewczyn to rodzaj terapii” – mówi Martyna Dominikowska, trenerka „zakazanego” tańca exotic

Jesteś aktywna fizycznie? Twoje jelita też na tym korzystają

Aktywność fizyczna zimą – jaka jest skuteczna i bezpieczna?

Ciałopozytywny ruch? Psychodietetyczka Małgorzata Akkus radzi: Nie szukaj motywacji, tylko pragnienia. Jest silniejsze, pali od środka

Ciałopozytywny ruch? Psychodietetyczka Małgorzata Akkus radzi: Nie szukaj motywacji, tylko pragnienia. Jest silniejsze, pali od środka

Kwas mlekowy – co to jest? Jak usunąć? Objawy, badanie

Kobieta

Ćwiczenia w domu – na brzuch, plecy, klatkę piersiową i inne

Wielka lekcja WF tylko dla dziewcząt. Wraz z nimi ćwiczyć będą Otylia Jędrzejczak, Anita Włodarczyk i inne mistrzynie sportu

Rusza akcja „Mistrzynie w Szkołach” skierowana do uczennic. Otylia Jędrzejczak: będę przekonywać je, że lekcja WF może być fajna

Prace w ogrodzie ciągle odkładasz na później? A to doskonała aktywność fizyczna

Kobieta w ciaży wchodzi do basenu

Aktywność fizyczna w ciąży. Jak wpływa na ciało? Jaki trening wybrać?

Ćwiczenia miały cię relaksować, a niepokoją? Zobacz, dlaczego tak się dzieje

Jesteś fanką cross-treningu? A próbowałaś już… chodzenia?

Brak efektów ćwiczeń? Postaw na zróżnicowanie treningu

Zróżnicowanie treningu – zmiany, gdy brakuje efektów ćwiczeń

suplementy WIMIN

WIMIN, czyli suplementacja dla dziewczyn, którym brakuje czasu, by o siebie zadbać. Przetestowałam!

taekwondo

„Taekwondo jest sztuką, więc musi być piękne”. Zasady, układy i stopnie taekwondo

Urządzasz domową siłownię? Specjalista podpowiada, na które sprzęty postawić

Lubisz skakać na skakance? Sprawdź, jak osiągnąć najwięcej korzyści

twerk

Twerk to taniec, który uwalnia kobiecość. Na czym polega? Zasady i nauka twerku

Pływasz, aby schudnąć? Sprawdź, czy to ma sens

Wracasz na siłownię? O tych rzeczach musisz pamiętać

Kreatyna – czy to działa?

Kreatyna – co daje, efekty, dawkowanie, skutki uboczne

Na siłowni są wciąż ograniczenia? To nie problem! Te ćwiczenia wykonasz w domu

Muay thai - tajski boks / Istock

Muay thai, czyli tajski boks – jak wygląda trening i dla kogo jest?

Jak ćwiczyć, aby spalać tłuszcz? Naukowcy znają odpowiedź

10 000 kroków – dacie radę?

10 000 kroków – dacie radę?

Najpopularniejsze

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Dlaczego związki, które miały trwać całe życie, tak często się rozpadają?

Jak pozbyć się oponki z brzucha

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Joga hormonalna – sposób na równowagę

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Kobieta

5 błędów, które popełniasz przed 10 rano

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

kobieta w pracy

Czujesz, że tracisz moc? Oto 10 sposobów na zapewnienie sobie energii w ciągu dnia

Kobieta ćwiczy

Chcesz dobrze zacząć dzień? Oto propozycje ćwiczeń na poranny rozruch

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!