Przejdź do treści

Zdrowie trzeba sobie wychodzić

Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Nie planuj wszystkiego. „Patrzymy często tam, gdzie chcemy się znaleźć, i przez to zdarza nam się przeoczyć to, co dzieje się tu i teraz”
16-latkowie z Polski jako pierwsi na świecie znaleźli sposób na utylizacje plastiku
Nieustanny stres sprawia, że czujesz się emocjonalnie wypruta? Sprawdź, jak sobie pomóc
Propozycje ćwiczeń na lepszą mobilność
„Bogami nie jesteśmy. Tak samo jak nasi pacjenci miewamy lepsze i gorsze dni”. Powstał film o życiu lekarzy

Nie diety cud, nie siłownia po pracy, a… 2-minutowe marsze – one najskuteczniej poprawią twoje zdrowie.

Już dawno naukowcy odkryli, że nawet codzienny wieczorny trening nie zrekompensuje siedzenia ośmiu godzin za biurkiem. Niestety. Nie łudźmy się. Dieta? Przy braku ruchu w ciągu dnia na niewiele się zda. Badania kontrolne? Róbmy koniecznie, przynajmniej raz do roku, jednak i one w towarzystwie niezdrowych nawyków okażą się tylko przykrym podsumowaniem naszej zdrowotnej klęski.

Co więc robić? Mamy odpowiedź, płynącą wprost z naukowych eksploracji nowozelandzkich badaczy. Eksperyment pod kierunkiem Ashleigh R. Homer’a z Uniwersytetu w Otago dowiódł, że wystarczy 2-minutowy energiczny spacer co 30 minut oraz półgodzinny spacer każdego dnia, by znacznie zmniejszyć poziom szkodliwych trójglicerydów we krwi. Lipidy te prowadzą do zatykania naczyń krwionośnych, a w rezultacie zagrażających życiu chorób układu krążenia.

Pisaliśmy już, że bezruch szkodzi podobnie jak palenie papierosów. Kilka godzin spędzonych za biurkiem wyjątkowo mocno sprzyja rozwojowi cukrzycy oraz chorób serca i naczyń. Najlepiej więc uderzyć wprost przeciwnie i regularnie podnosić swoje cztery litery z miejsca, po czym zabierać je na szybkie marsze. Wcześniej ci sami uczeni wskazali, że 2-minutowe spacery co pół godziny prowadzą do obniżenia stężenia glukozy i insuliny w organizmie. Marsze poprawiają więc tzw. zdrowie metaboliczne, lub, mówiąc bardziej fachowo, zmniejszają ryzykowne czynniki zespołu metabolicznego – czyli takie, które wzajemnie powiązane powodują rozwój miażdżycy i cukrzycy oraz ich powikłań.

To podejście, jeśli będzie utrzymane w ciągu miesięcy lub lat, może wystarczyć, aby zrozumieć, dlaczego osoby, które regularnie przerywają siedzący tryb życia, by się przejść, mają lepiej działający układ krążenia – podsumowuje Meredith C. Peddie, jadna z autorek badania.

Wystarczy niewiele, prawda? Jeśli mamy możliwość, trzymajmy się tego konsekwentnie, a osiągniemy pozytywny skutek. I to bez wyrzeczeń.

A o tym, dlaczego potrzeba ruchu jest zakorzeniona w naszych genach od zawsze, przeczytacie tutaj: Urodzeni po to, by się ruszać.

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Hello My Hero. Jesika Misztal – bije w niej męskie serce, a ciało pokryte jest bliznami

Silne nogi to silny mózg? Sprawdź, co mówią badania

nadciśnienie białego fartucha

Nadciśnienie białego fartucha to sygnał ostrzegawczy. Na czym polega i jak je rozpoznać?

Kinaza kreatynowa — definicja, działanie, wskazania do badania i dolegliwości

Kinaza kreatynowa – czym jest, działanie, wskazania do badania i dolegliwości

Siedzisz w bezruchu? Zacznij się wiercić!

Praca siedząca? Zacznij się wiercić! Wyjdzie ci to na zdrowie

6 nawyków, które szkodzą twojemu sercu

„Złamane serce” to nie tylko przenośnia! O schorzeniu, które przez lata nie było rozpoznawane, mówi kardiolog Robert Gil

Łańcuch przeżycia. Co to jest i jak go wykonać?

Od serca i dla serca: 6 pomysłów na walentynkowy prezent

Idealny Dzień Matki – jak go spędzić?

Urodzeni po to, by się ruszać

Jak dożyć stu lat?

Jak dożyć stu lat?

Po co rapować o migotaniu przedsionków?

Po co rapować o migotaniu przedsionków?

Romansidło – najzdrowszy wybór dla dwojga

Romansidło – najzdrowszy wybór dla dwojga

Kobieta w odzieży ochronnej

3 grudnia dniem covidowej żałoby narodowej. Projekt obywatelski upamiętnia ofiary pandemii

Agnieszka Hajdukiewicz

Hello My Hero. Agnieszka Hajdukiewicz: Kiedy byłam mała, nie widziałam, że inne dzieci mają nogi i robią coś, czego ja nie mogę. Przeciwnie – robiłam to, co wszyscy

Prezent w dłoniach

Allegro znowu nam to robi. Ich reklama świąteczna „Zobaczmy w sobie to, co najważniejsze” podbija serca i wyciska łzy!

„Bywa, że ktoś nie może siedzieć albo popuszcza mocz i mimo to się nie leczy. Ze wstydu” – mówi prof. ucz. dr hab. Remigiusz Kijak

„Niektórzy uważali, że AIDS jest karą boską”. Remigiusz Ryziński o pierwszych przypadkach HIV i AIDS w Polsce

„Depresja to prawdziwe cholerstwo. Gdy uderza, życie potrafi być naprawdę strasznie trudne”- mówi psycholożka Monika Kotlarek. Jak pomóc samemu sobie w depresji?

Kasia Dziurska

Kasia Dziurska o zdiagnozowaniu Hashimoto: „Nie mogłam sobie z tym poradzić” [WIDEO]

Czy można być szczęśliwym dorosłym bez szczęśliwego dzieciństwa? „Wiedza to za mało, potrzebny jest wgląd emocjonalny”

Kobieta

Prawy czy lewy? Pudełko z jednym butem – świetna kampania dla osób z niepełnosprawnością!

Jak wykorzystać skórki z cytrusów? Podpowiada Jagna Niedzielska

Jak wykorzystać skórki z cytrusów? Podpowiada Jagna Niedzielska

Najpopularniejsze

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Jak oddychać? Proste ćwiczenie czyni cuda

Jak oddychać? Kasia Bem przedstawia proste ćwiczenie, które czyni cuda

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

smutna kobieta pakująca prezenty świąteczne

Nie lubisz świąt? Nie martw się, to… normalne

Odczuwasz lęk i niepokój, choć nic złego się nie dzieje? Sprawdź, co może ci dolegać

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Inteligencja jako źródło cierpień

Inteligencja jako źródło cierpień. Wysokie IQ nie ułatwia życia

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem