Przejdź do treści

Zdrowie trzeba sobie wychodzić

Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
„Pieniądze można porównać do zakładania maseczki tlenowej w samolocie. Najpierw zakładasz ją sobie, potem dzieciom. Z finansami jest tak samo” – mówi Dominika Nawrocka, edukatorka finansowa
6 dowodów na to, że pisanie o emocjach służy zdrowiu
6 sposobów na to, by uniknąć przeziębienia w sezonie grypowym
Jak oddychać? Kasia Bem przedstawia proste ćwiczenie, które czyni cuda
5 sposobów, jak być fit bez wychodzenia z domu

Nie diety cud, nie siłownia po pracy, a… 2-minutowe marsze – one najskuteczniej poprawią twoje zdrowie.

Już dawno naukowcy odkryli, że nawet codzienny wieczorny trening nie zrekompensuje siedzenia ośmiu godzin za biurkiem. Niestety. Nie łudźmy się. Dieta? Przy braku ruchu w ciągu dnia na niewiele się zda. Badania kontrolne? Róbmy koniecznie, przynajmniej raz do roku, jednak i one w towarzystwie niezdrowych nawyków okażą się tylko przykrym podsumowaniem naszej zdrowotnej klęski.

Co więc robić? Mamy odpowiedź, płynącą wprost z naukowych eksploracji nowozelandzkich badaczy. Eksperyment pod kierunkiem Ashleigh R. Homer’a z Uniwersytetu w Otago dowiódł, że wystarczy 2-minutowy energiczny spacer co 30 minut oraz półgodzinny spacer każdego dnia, by znacznie zmniejszyć poziom szkodliwych trójglicerydów we krwi. Lipidy te prowadzą do zatykania naczyń krwionośnych, a w rezultacie zagrażających życiu chorób układu krążenia.

Pisaliśmy już, że bezruch szkodzi podobnie jak palenie papierosów. Kilka godzin spędzonych za biurkiem wyjątkowo mocno sprzyja rozwojowi cukrzycy oraz chorób serca i naczyń. Najlepiej więc uderzyć wprost przeciwnie i regularnie podnosić swoje cztery litery z miejsca, po czym zabierać je na szybkie marsze. Wcześniej ci sami uczeni wskazali, że 2-minutowe spacery co pół godziny prowadzą do obniżenia stężenia glukozy i insuliny w organizmie. Marsze poprawiają więc tzw. zdrowie metaboliczne, lub, mówiąc bardziej fachowo, zmniejszają ryzykowne czynniki zespołu metabolicznego – czyli takie, które wzajemnie powiązane powodują rozwój miażdżycy i cukrzycy oraz ich powikłań.

To podejście, jeśli będzie utrzymane w ciągu miesięcy lub lat, może wystarczyć, aby zrozumieć, dlaczego osoby, które regularnie przerywają siedzący tryb życia, by się przejść, mają lepiej działający układ krążenia – podsumowuje Meredith C. Peddie, jadna z autorek badania.

Wystarczy niewiele, prawda? Jeśli mamy możliwość, trzymajmy się tego konsekwentnie, a osiągniemy pozytywny skutek. I to bez wyrzeczeń.

A o tym, dlaczego potrzeba ruchu jest zakorzeniona w naszych genach od zawsze, przeczytacie tutaj: Urodzeni po to, by się ruszać.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł
i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

W wieku 70. lat postanowiła: „teraz albo nigdy”! Dzięki ćwiczeniom przeszła niesamowitą metamorfozę i odstawiła wszystkie leki, które brała

W wieku 70. lat postanowiła: „teraz albo nigdy”! Dzięki ćwiczeniom przeszła niesamowitą metamorfozę i odstawiła wszystkie leki, które brała

Lekarze na sali operacyjnej

Lekarze uratowali życie ukraińskiemu żołnierzowi. Wyjęli kulę z bijącego serca

Hello My Hero. Jesika Misztal – bije w niej męskie serce, a ciało pokryte jest bliznami

Silne nogi to silny mózg? Sprawdź, co mówią badania

nadciśnienie białego fartucha

Nadciśnienie białego fartucha to sygnał ostrzegawczy. Na czym polega i jak je rozpoznać?

Kinaza kreatynowa — definicja, działanie, wskazania do badania i dolegliwości

Kinaza kreatynowa – czym jest, działanie, wskazania do badania i dolegliwości

Siedzisz w bezruchu? Zacznij się wiercić!

Praca siedząca? Zacznij się wiercić! Wyjdzie ci to na zdrowie

6 nawyków, które szkodzą twojemu sercu

„Złamane serce” to nie tylko przenośnia! O schorzeniu, które przez lata nie było rozpoznawane, mówi kardiolog Robert Gil

Łańcuch przeżycia. Co to jest i jak go wykonać?

Od serca i dla serca: 6 pomysłów na walentynkowy prezent

Idealny Dzień Matki – jak go spędzić?

Urodzeni po to, by się ruszać

Po co rapować o migotaniu przedsionków?

Po co rapować o migotaniu przedsionków?

Romansidło – najzdrowszy wybór dla dwojga

Romansidło – najzdrowszy wybór dla dwojga

Harry Kane

Piłkarze na Mistrzostwach Świata w Katarze założą specjalne opaski na ramię. „Wyślemy jasną wiadomość, którą zobaczy świat”

Śpiewała żołnierzom i opatrywała ich rany. „Ptaszyna” jest już na wolności

7 skutecznych sposobów na przetrwanie kryzysu

"Coraz więcej produktów zmniejsza swoją gramaturę, nie zmieniając przy tym ceny". Katarzyna Bosacka pokazuje spryt producentów / istock

„Coraz więcej produktów zmniejsza swoją gramaturę, nie zmieniając przy tym ceny”. Katarzyna Bosacka pokazuje spryt producentów

Irański prezydent Ebrahim Raisi nie zgodził się na wywiad z dziennikarką CNN. Powód? Nie chciała założyć chusty na głowę

Irański prezydent Ebrahim Raisi nie zgodził się na wywiad z dziennikarką CNN. Powód? Nie chciała założyć chusty na głowę

57-letnia Brooke Shields mówi, że jej grupa wiekowa czuje się "pomijana". "Najlepsze dopiero przed nami"

57-letnia Brooke Shields mówi, że jej grupa wiekowa czuje się „pomijana”. „Najlepsze dopiero przed nami”

Strażak i chłopiec

Strażak pozwala niewidomemu chłopcu 'obejrzeć’ swój uniform. Wideo ściska za serce

Studentka psychologii sprząta za darmo mieszkania, które wydawały się nie do odgruzowania. Przyświeca jej ważny cel

Studentka psychologii sprząta za darmo mieszkania, które wydawały się nie do odgruzowania. Przyświeca jej ważny cel

Jakie efekty przynosi jazda na rolkach? /fot. iStock

Jakie efekty przynosi jazda na rolkach?

Najpopularniejsze

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Ćwiczenia na biust

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na jędrne piersi

Odczuwasz lęk i niepokój, choć nic złego się nie dzieje? Sprawdź, co może ci dolegać

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia na wzmocnienie kręgosłupa – łatwe i skuteczne

Kobieta w stroju fitness

Oponka na brzuchu. Jak zredukować ten problem?

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki/Pexels

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

5 rozmów, które warto abyś przeprowadziła ze swoim partnerem lub partnerką

Ty zawsze w trzech swetrach, a dalej ci zimno? Oto kilka możliwych przyczyn

×