Przejdź do treści

Zalety treningu z linami

Trenuj z liną
Trening z liną fot. Katarzyna Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Czasem oprócz tradycyjnego treningu warto spróbować czegoś innego. Nowe bodźce wpływają nie tylko na wygląd naszego ciała, ale także na jego zdolności. Do zalet treningu z linami zalicza się: lepsza wytrzymałość, niskie ryzyko kontuzji, poprawa kondycji.

Szukacie sportowych inspiracji? W tej dziedzinie, jak zresztą w każdej innej, panują różne trendy. Jednym z nich jest koncepcja treningowa opracowana przez Johna Brookfielda (USA), który chcąc wzbogacić swój trening, natknął się na grubą linę, którą zaczął wykorzystywać w swoich ćwiczeniach. Szybko odkrył, że lina doskonale buduje siłę, kondycję i wytrzymałość.

Trening z linami jest zresztą dość popularny. Wykorzystuje się go obecnie w przygotowaniu fizycznym takich dyscyplin jak: sztuki walki, amerykańskie ligi zawodowe NFL, NBA, NHL. Dlaczego akurat lina?

Oto jej zajwiększe zalety:

– angażuje do pracy całe ciało;
– w treningu biorą udział wszystkie mięśnie, również głębokie;
– niskie ryzyko kontuzji;
– jest to trening interwałowy, który doskonale nakręca metabolizm;
– możemy go wykonywać w każdym miejscu;
– buduje siłę funkcjonalną;
– poprawia kondycję i wytrzymałość.

Taki trening może wykonać każdy, niezależnie od stopnia wytrenowania. Liny różnią się pod względem grubości czy długości, co bezpośrednio wpływa na ich wagę. Trenują na nich dzieciaki, osoby starsze i wspomniani już zawodowcy. Dużym plusem jest to, że taki trening może być również dobrą zabawą, bo ruchy opanowuje się bez większego problemu, a efekty treningu widoczne są naprawdę szybko.

Pierwsze kroki

W dużym stopniu trening z linami będzie zależał od waszej inwencji twórczej, bo kombinacji jest naprawdę mnóstwo. Aby trenować efektywnie, wystarczy tylko przestrzegać podstawowych kwestii bezpieczeństwa i przywiązywać dużą uwagę do utrzymywania prawidłowych pozycji.

Ćwiczenia wykonujcie w pozycji stojącej lub w półprzysiadzie. Stopy rozstawcie trochę szerzej niż biodra (powinny być lekko skierowane na zewnątrz). Plecy są proste, łopatki ściągnięte, a mięśnie pośladkowe oraz brzuch cały czas napięte. A teraz do rzeczy. Najprostszym ćwiczeniem jest unoszenie i opuszczanie ramion. Ruch wykonujcie oburącz lub naprzemianstronnie (góra, dół). Intensywność zależy od was samych. Kolejnym ruchem może być trzymanie liny i wykonywanie z nią krążeń na zewnątrz lub do środka. Dodatkowo możecie w tym przypadku robić przysiad, co podniesie poziom trudności tego ćwiczenia.

Ile trenować?

Na początku najlepiej zacząć od 20 sekund pracy z 20 sekundową przerwą i w miarę możliwości zwiększać czas pracy. Schemat powtórzcie 5 razy. Między ćwiczenia z linami możecie wpleść także inne ćwiczenia, które podniosą nieco poprzeczkę. Ale chyba, koniec końców, o to nam chodzi!

 

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Zdrowie intymne i seks, Odporność, Good Aging, Energia, Beauty
Wimin Zestaw z dobrym seksem, 30 saszetek
139,00 zł
Odporność, Good Aging, Energia, Mama, Beauty
Wimin Zestaw z myślą o dziecku, 30 saszetek
139,00 zł
Energia
Oryal After Party, 18 tabletek
35,97 zł
PROMOCJA
Energia, Promocje
WIMIN Dobra energia, 30 kaps.
20,00 zł 59,00 zł
Energia
Vigor UP! Fast o smaku pomarańczowym
23,07 zł

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Spacer farmera: ćwiczenie, dzięki któremu wzmocnisz mięśnie! 

Osoby trenujące

Trening na szóstkę z plusem! Jaki powinien być? Jak efektywnie ćwiczyć?

Rodzaje treningów. Siłowy, obwodowy, funkcjonalny – jaki rodzaj aktywności wybrać dla siebie? 

trening funkcjonalny

Trening funkcjonalny. Wystarczy 5 naprawdę prostych ćwiczeń, które pobudzą całe ciało

Pułap tlenowy. Jak go poprawić i cieszyć się lepszymi efektami treningów? 

Jak wchodzenie po schodach może zastąpić trening na siłowni?

Czy jazda na rowerze odchudza? Poznaj całą prawdę!

Planujesz zakup rolek? Oto kilka ważnych informacji, które mogą ci się przydać

Burpees to jedno z najlepszych ćwiczeń w świecie fitness. Podejmij wyzwanie!

Burpees to jedno z najlepszych ćwiczeń w świecie fitness. Podejmij wyzwanie!

Jak bezpiecznie biegać zimą? Sprawdź, zanim zaczniesz trening

ćwicząca kobieta

Propozycje ćwiczeń na lepszą mobilność

Trening outdoorowy

Trening outdoorowy – na ostatnie ciepłe dni!

Percy Cerutty/fot. James Brian De Largie McArdle/Wikimedia Commons

Percy Cerutty – pionier CrossFitu

Trening obwodowy – na czym polega i dlaczego jest skuteczny?

kobieta ćwiczy na siłowni

Co spala tłuszcz – ćwiczenia cardio czy trening siłowy?

Treningowe mity dotyczące odchudzania

Trening dla biegaczy - ćwiczenia siłowe i obwodowe

Trening dla biegaczy – ćwiczenia siłowe i obwodowe

CrossFit - co to jest? Jak zacząć ćwiczyć CrossFit?

Crossfit – co to, ćwiczenia, efekty. Dla kogo jest crossfit?

kobieta wykonuje ćwiczenie plank

Plank. Jak zrobić deskę i jakich błędów unikać?

Trening sprinterski - popraw swoją szybkość!

Trening sprinterski na siłowni, w plenerze – jak zrobić? Efekty

trening

Trening funkcjonalny – na czym polega i jakie efekty przynosi?

Postaw na wykroki

Postaw na wykroki i popraw swoją siłę, stabilność, giętkość i równowagę

trx

Ćwiczenia złożone to podstawa treningu! Skuś się, nie pożałujesz!

kobieta w stroju sportowym

Mięśnie pamiętają wszystko. Ile potrzeba czasu, by wrócić do formy?

×