Przejdź do treści

Stanie na głowie – joga, technika. Jak się tego nauczyć?

Stań na głowie
Jak stać na głowie? Fot. Katarzyna Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Nie planuj wszystkiego. „Patrzymy często tam, gdzie chcemy się znaleźć, i przez to zdarza nam się przeoczyć to, co dzieje się tu i teraz”
16-latkowie z Polski jako pierwsi na świecie znaleźli sposób na utylizacje plastiku
Nieustanny stres sprawia, że czujesz się emocjonalnie wypruta? Sprawdź, jak sobie pomóc
Propozycje ćwiczeń na lepszą mobilność
„Bogami nie jesteśmy. Tak samo jak nasi pacjenci miewamy lepsze i gorsze dni”. Powstał film o życiu lekarzy

Stanie na głowie i joga poprawiają koncentrację – trudno temu zaprzeczyć. Co więcej, to nie wszystkie korzyści, które z tego wynikają. Okazuje się, że świat widziany do góry nogami daje znacznie więcej.

Stanie na głowie – joga

O tym, że stanie na głowie przynosi wiele korzyści, wiedzą ci, którzy systematycznie wykonują jogowe asany. Należy ono do tzw. pozycji odwróconych. Stanie na głowie w jodze, określane jako „sirsasana”:

  • stymuluje cały organizm, poprawiając krążenie i wzmacniając cały system nerwowy,
  • korzystnie wpływa na emocje i funkcjonowanie mózgu, który jest lepiej ukrwiony, a więc i dotleniony.

Jest to zatem energetyczny zastrzyk i świetne ćwiczenie przed pracą.  W staniu na głowie kontrolę przejmuje siła ciążenia, zmieniając kierunek przepływu krwi w układzie krążenia, co znacznie ułatwia pracę serca.

Stanie na głowie – technika

Jeśli nigdy na rękach nie stawaliście, musicie wiedzieć, że należy się do tego ćwiczenia odpowiednio przygotować. Jak? Przede wszystkim należy wzmocnić ręce, barki, szyję i brzuch, a także popracować nad balansem. Wasz ciężar w tej pozycji podtrzymują głównie ręce, a masę ciała przyjmują na siebie ręce, barki, a nawet stabilizująca siła mocnych mięśni brzucha. Punktem równowagi zaś jest tu głowa.

Jak nauczyć się stać na głowie?

Zastanawiasz się, jak nauczyć się stać na głowie? Tu należy zachować ostrożność. Prawidłowa technika będzie tu niezbędna. Jeśli bowiem położycie zbyt duży nacisk na głowę, możecie nabawić się kontuzji szyi. Jeśli się uczycie, róbcie to w obecności instruktora.

Do stania na głowie przygotowują takie asany, jak:

  • pies z głową w dół,
  • uttanasana,
  • gomukhasana,
  • skręt.

Przy pierwszych podejściach warto wykorzystać ścianę jako punkt podparcia. Im bezpieczniej i pewniej będziecie się czuć w tej pozycji, tym mniej będziecie potrzebować pomocy ściany. Zanim się obejrzycie, będziecie stawać na głowie w dowolnym miejscu. Również na plaży!

 

Źródła:

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3797727/
  2. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12708122/

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Wizyta w kinie może poprawić nasz stan psychiczny i fizyczny – rozmowa z socjologiem dr Tomaszem Sobierajskim

Pozycja trupa, czyli jak się relaksować

Dominika Kojro i Karolina Kucharczyk /fot. Przemek Grela

Dziecko jogi i pilatesu nazywa się yogilates. Wzmacnia mięśnie głębokie brzucha, uelastycznia ciało i wycisza umysł

7 ćwiczeń, które odmienią twój trening

stres trening

Sposoby na stres. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy

Czujesz ból w okolicach kręgosłupa lędźwiowego? Spróbuj ćwiczeń na kanapie przy ulubionym serialu

Paulina Młynarska/ fot. Tatiana Jachyra

Paulina Młynarska: Joga to filozofia, nie gimnastyka

5 ćwiczeń, które zredukują stres

Ćwiczenia na odstresowanie. Zobacz 5 ćwiczeń od trenerki fitness

Hatha joga – na czym polega, jak ćwiczyć, korzyści

Usprawnij swoją koncentrację! Neurolog radzi, jak bezboleśnie zejść z obłoków na ziemię/fot. Pexels

Usprawnij swoją koncentrację! Neurolog radzi, jak bezboleśnie zejść z obłoków na ziemię

Acro joga – czym jest i dlaczego warto ją uprawiać

Dance aerobik – jak ćwiczyć? Efekty u początkujących

Slow jogging – w domu i na zewnątrz, efekty, buty, tempo

Aqua fitness – zalety zajęć w wodzie. Efekty aqua aerobiku

Kobieta

Lubisz skakać na skakance? Ulepsz swój trening. Sprawdź, jak osiągnąć najwięcej korzyści

Fat burning – sposób na spalenie tkanki tłuszczowej

Body pump – co to jest, ćwiczenia, efekty treningu

Mata do jogi – charakterystyka, rodzaje, czyszczenie

Mata do tańczenia – na co zwrócić uwagę przed zakupem?

Witaj Słońce! Poświęć 20 minut o poranku na te ćwiczenia, a poczujesz się jak nowo narodzona

Niby nuda a działa cuda. Pokochaj planki!

Pilates to nuda? Nic bardziej mylnego. Ćwiczenia pomogą wzmocnić ważne mięśnie

Pas neoprenowy – co to jest, działanie, jaki wybrać, opinie

Dziewczyna stojąca na ulicy

„Zejście po schodach też może stać się dla ciebie ścieżką kontemplacji”. Kasia Bem o spacerze medytacyjnym

Najpopularniejsze

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Jak oddychać? Proste ćwiczenie czyni cuda

Jak oddychać? Kasia Bem przedstawia proste ćwiczenie, które czyni cuda

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

smutna kobieta pakująca prezenty świąteczne

Nie lubisz świąt? Nie martw się, to… normalne

Odczuwasz lęk i niepokój, choć nic złego się nie dzieje? Sprawdź, co może ci dolegać

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Inteligencja jako źródło cierpień

Inteligencja jako źródło cierpień. Wysokie IQ nie ułatwia życia

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem