Przejdź do treści

Jak rozciągać się po treningu? Kasia Bigos i Andrzej Bogdał wyjaśniają

Kobieta rozciąga się
Jak rozciągać się po treningu? Kasia Bigos i Andrzej Bogdał wyjaśniają/ iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
szczepienia przeciw COVID-19
„Chcemy, aby od 10 maja każdy dorosły mógł zapisywać się na szczepienie” – zapowiada premier
„Karmazynowy przypływ i krwawa Mary”. Jak mówimy o okresie?
ratownik medyczny, pandemia
„Wasza ‘wolność’ i ‘spisek’ się kończy, kiedy nie możecie złapać tchu”. Ratownik o nagonce na medyków „zaangażowanych w pandemiczny spisek”
Tel Awiw
Sukces szczepień w Izraelu. Koniec z noszeniem masek na zewnątrz, szkoły ponownie otwarte
Ćwicząc więcej, możemy zyskać mniej – to udowodnione naukowo

Rozciąganie po treningu powinno stanowić jedną z podstaw każdego programu ćwiczeń. Jest tak samo ważne jak rozgrzewka. Pamiętacie o tym?

Rozgrzewka, trening, a na końcu rozciąganie. Niezależnie od tego, co ćwiczycie, tak powinien być zbudowany trening. Dużo pisze się o wadze rozgrzewki i na szczęście coraz więcej osób bierze sobie to do serca. Wciąż jednak wiele jest osób, które kończąc swój trening, zamiast postawić na stretching, goni pod prysznic. To błąd, który może was wiele kosztować. Zwłaszcza kiedy robicie to nagminnie.

Rozciąganie po treningu – rozluźnione mięśnie

Po pracy mięsień robi się krótszy – jest spięty, więc to naturalna reakcja. Jednak systematyczny brak rozciągania po treningu sprawia, że mięśnie całego ciała stają się nie tylko spięte, ale także krótsze, przykurczone. Przeszkadzają przez to innym mięśniom i stają się przyczyną nierównego rozłożenia sił w ciele. Zmniejsza się zakres ruchu, a przepływ krwi jest nieprawidłowy. Co tu dużo gadać – cały aparat ruchowy staje się trochę upośledzony. Regularne rozciąganie po treningu ma temu zapobiec. Mięśnie stają się rozluźnione, rozciągając je, zwiększacie także napływ krwi do mięśnia, przyśpieszając jego regenerację.

Rozciąganie po treningu – sprawne stawy

Zapobieganie skracaniu mięśni to jednak nie wszystko. Na rozciąganiu po treningu zyskają także stawy, w których zwiększa się ruchomość (a przynajmniej sukcesywnie nie zmniejsza!). Dzięki temu na jakości zyskują wykonywane przez was ćwiczenia. Lepsza mobilność i zakres w ciele daje znacznie większe możliwości. Kolejne korzyści? Więzadła i ścięgna stają się bardziej elastyczne i mniej narażone na kontuzje.

Rozciąganie po treningu – statyczne i odprężone

Oczywiście rodzajów stretchingu jest wiele. Po treningu jednak najlepiej postawić na rozciąganie statyczne – odprężone. Polega ono na powolnym rozciąganiu mięśni i przeczekiwaniu napięcia – tak, aby ciało w danej pozycji się rozluźniło. Technika ta sprawdza się w odniesieniu do wybranych ćwiczeń, które pozwalają wygodnie pozostawać w przyjętej pozycji. Dobrze sprawdzają się pozycje siedzące i leżące. Nie śpieszcie się i nie ciągnijcie za mocno. Rozciąganie nie powinno boleć! Aby wspomóc odprężenie, możecie pomasować rozciągane mięśnie i głęboko oddychać.

Dzięki rozciąganiu po treningu zmniejszy się także wasza reakcja na stres oraz zmęczenie. Weźmy na przykład ćwiczących jogę (lubię do tego wracać) – raczej nie wyglądają na wkurzonych…

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Planujecie zakup rolek? Oto kilka ważnych informacji, które mogą wam się przydać

Czy 5 minut treningu dziennie wystarczy? Odpowiada Kasia Bigos

Rozciąganie odprężone, czyli co zrobić, by szpagat nie bolał

Ćwiczenia na pośladki. Dodaj obciążenie, poczujesz różnicę

Joga na dobranoc. Wypróbuj, zanim pójdziesz spać!

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się wyluzować

Joanna Jaworska

Joanna Jaworska: nie powinniśmy zmuszać się do aktywności fizycznej. To rodzaj autoagresji [WIDEO]

Kobieta rozwija matę do ćwiczeń

Poranny trening – dlaczego warto wstać?

Joanna Jaworska

Jak nie stracić motywacji chwilę po Nowym Roku? Podpowiada Joanna Jaworska [WIDEO]

Joanna Jaworska

Joanna Jaworska: czasem lepiej zjeść ciastko, na które mamy ochotę, i spuścić napięcie [WIDEO]

Kobieta ćwiczy

Potrzebujesz zastrzyku energii o poranku? Sprawdź, co może zdziałać rozciąganie

Joanna Jaworska

„Nie bodźcuj się ideałami”. Trenerka Personalna Joanna Jaworska tłumaczy, dlaczego to zawsze zły pomysł [WIDEO]

Joanna Jaworska

„Jesteś zwycięzcą”, „Bądź lepszą wersją siebie”? Trenerka Personalna Joanna Jaworska mówi, dlaczego teksty motywacyjne nie działają [WIDEO]

Kobieta ćwiczy na macie

Pracujesz zdalnie? Nie zapomnij o ćwiczeniach na barki i ramiona!

Cubii – trenowanie przy biurku. Czy warto ćwiczyć z Cubii?

Kobieta robi szpagat

Jak zrobić szpagat? Ćwiczenia rozciągające do szpagatu

Trening obwodowy – na czym polega i dlaczego jest skuteczny?

Ćwicz na plaży! Sprawdź, jaki trening proponuje Kasia Bigos

Treningowe mity dotyczące odchudzania

Wieczorne treningi górą! To idealna opcja dla tych, którzy nie są w stanie zerwać się rano z łóżka

CrossFit - co to jest? Jak zacząć ćwiczyć CrossFit?

Crossfit – co to, ćwiczenia, efekty. Dla kogo jest crossfit?

Pompek nigdy dość! Poznaj różne warianty tego ćwiczenia

Rozgrzewka przed bieganiem i treningiem. Jak się rozgrzać?

Rozgrzewka przed bieganiem i treningiem. Jak się rozgrzać?

Brak efektów ćwiczeń? Postaw na zróżnicowanie treningu

Zróżnicowanie treningu – zmiany, gdy brakuje efektów ćwiczeń

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Leki plus alkohol to zawsze niebezpieczne związki? Sprawdź, które lekarstwa nie lubią się z wyskokowymi trunkami

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Chcesz przyspieszyć trawienie? Oto najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Kobieta ćwiczy

Chcesz dobrze zacząć dzień? Oto propozycje ćwiczeń na poranny rozruch

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki