Przejdź do treści

Nie możesz żyć bez sportu? Zatrzymaj się na moment! Regeneracja to nie fanaberia

Regeneracja – zatrzymaj się na moment! Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Francja wprowadziła zakaz „terapii konwersyjnej” wobec osób LGBTQIA+. „Bycie sobą nie jest przestępstwem” – skomentował prezydent Emmanuel Macron
Jednorazowość na poziomie plastikowej słomki? Jagna Niedzielska o… rajstopach
Lustrzany mózg, czyli zachowania zaraźliwe
W ciąży mózg kobiety się… kurczy. Poznaj 5 zaskakujących faktów dotyczących kobiecego ciała
Trening – 12 sygnałów, że przesadzasz!

 Nie wyobrażasz sobie dnia bez aktywności fizycznej? Super! Nie zapominaj jednak, by na chwilę się zatrzymać i zregenerować. Takie dni są elementarną częścią programów treningowych.

Trening 7 dni w tygodniu? Zapomnij!

Znam wiele osób uzależnionych od sportu. A uzależnienie – również to od aktywności fizycznej – wiąże się często z tym, że nie możemy przestać. Znasz to? Tak myślałam. Ostrzegam i mówię głośno: Regeneracja! Twoje ciało jej potrzebuje.

Świątek, piątek i niedziela. Trening musi być. Takie historie znam z autopsji i nie są one fajne. Trenowanie siedem dni w tygodniu wcale nie jest powodem do dumy. Jednych nie sposób zagonić na trening, podczas gdy inni nie wyobrażają sobie bez niego dnia. To zrozumiałe. Nie zapominaj jednak o przerwach. Przetrenowany organizm szybko się o nie upomni. Wie o tym każdy zawodowy sportowiec. Regeneracja jest w sporcie równa ważna co trening, nawet jeśli nie uprawiasz danej dyscypliny zawodowo. Bez niej organizm nie ma czasu na zebranie sił do dalszej walki. Zmęczone mięśnie potrzebują chwili odnowy. Przetrenowane nie pracują najlepiej i szybko dadzą ci o tym znać. Stają się osłabione, zakwaszone i zwyczajnie brak im sił. Nic dziwnego – oznacza to, że przesadziłeś. Z rezultacie dodatkowo narażasz się na niepotrzebne kontuzje. Rozwiązanie? Odnowa biologiczna!

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

BESTSELLER
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
90,00 zł

Regeneracja – kąpiel, stretching

Niech regeneracja nie kojarzy ci się z imprezowym weekendem i przesypianiem pod kołdrą całego następnego dnia. Jeśli kochasz sport, postaw na regularne masaże (polecam również terapie manualne), zabiegi w kriokomorze, delikatny stretching przy relaksującej muzyce, krótkie kąpiele z ręcznym drenażem limfatycznym (uciskaniem skóry i mięśni, zaczynając od dołu ciała, czyli od kostek, i kierując się w stronę serca). Drenaż ma na celu pobudzenie do działania układu limfatycznego i przyśpieszenie procesu oczyszczania organizmu. Po takich kąpielach dodatkową ulgę przyniesie wklepanie w ciało maści tonizującej. Ja uwielbiam także masaże wodne z obowiązkową wizytą w jacuzzi.

Regeneracja – sauna

To jedna z moich ulubionych form regeneracji. Stawiam na saunę co najmniej raz w tygodniu. Wysoka temperatura sprawia, że organizm sam oczyszcza się z toksyn. Przy okazji podnosi się także wydolność i odporność. Poza tym rozgrzane mięśnie zaczynają się rozluźniać, dzięki czemu ich napięcie zostaje zminimalizowane. Po wyjściu z sauny nie zapominaj o chłodnym lub nawet zimnym prysznicu (zostań tam nawet na kilka minut). Ja wybieram się zwykle do kompleksu saun, gdzie mają także kriokomorę. Cudowne połączenie!

Regeneracja – sen

To mały, ale bardzo ważny element codziennej regeneracji. Osoby śpiące mniej niż sześć godzin na dobę są zwykle ospałe, zmęczone i brakuje im energii. Oczywiście przekłada się to również na sportowe wyniki. Jeśli jesteś aktywny i masz chwilę w ciągu dnia – postaw także na 20-, 30-minutowe drzemki.

Często pytacie, ile dni w tygodniu przeznaczyć na regenerację. Osobiście uważam, że minimum dwa pełne dni. Oczywiście nie dotyczy to osób, które ćwiczą rekreacyjnie.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

„To rodzaj ruchu, który się nie narzuca. Jakby ktoś pociągał nasze kończyny za nitki”. O gyrokinesis®, treningu dla leniwych, mówi Ula Wojtkowiak

Kobieta ćwiczy

Potrzebujesz zastrzyku energii o poranku? Sprawdź, co może zdziałać rozciąganie

Przygotowanie do nart - ćwiczenia. Bądź gotowy do jazdy

Przygotowanie do nart – ćwiczenia. Bądź gotowa do jazdy

Kobieta leży w łóżku

7 rzeczy, które ułatwią poranne wstawanie

„Pokaż mi, jak stoisz, a powiem ci, w jakiej jesteś formie… psycho-fizycznej”. Kasia Bem radzi, jak się wreszcie porządnie wyprostować

Propozycje ćwiczeń na lepszą mobilność

Trening interwałowy – fitnessowy must have! Na czym polega i dlaczego warto się w niego wkręcić?

7 ćwiczeń, które odmienią twój trening

Trening outdoorowy – na ostatnie ciepłe dni!

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Czujesz ból w okolicach kręgosłupa lędźwiowego? Spróbuj ćwiczeń na kanapie przy ulubionym serialu

Fitball – przykładowe ćwiczenia, wybór odpowiedniej piłki

5 ćwiczeń, które zredukują stres

Ćwiczenia na odstresowanie. Zobacz 5 ćwiczeń od trenerki fitness

Dance aerobik – jak ćwiczyć? Efekty u początkujących

Pole dance – trening siłowy. Co to jest? Jaki strój wybrać?

Slow jogging – w domu i na zewnątrz, efekty, buty, tempo

Aqua fitness – zalety zajęć w wodzie. Efekty aqua aerobiku

Kobieta

Lubisz skakać na skakance? Ulepsz swój trening. Sprawdź, jak osiągnąć najwięcej korzyści

Fat burning – sposób na spalenie tkanki tłuszczowej

Body pump – co to jest, ćwiczenia, efekty treningu

Stanik sportowy, czyli biust pod kontrolą. Jak wybrać najlepszy?

Mata do jogi – charakterystyka, rodzaje, czyszczenie

Mata do tańczenia – na co zwrócić uwagę przed zakupem?

Niby nuda a działa cuda. Pokochaj planki!

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Kobieta z lampą w ręce

10 niezdrowych wieczornych nawyków

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Starsze kobiety ćwiczą

Z każdym rokiem starsi. Jak pokonać lęk przed upływem czasu?

Kobieta biegnie na środku ulicy

Jesteś aktywna fizycznie? Twoje jelita też na tym korzystają

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Zapominasz? To znak, że z twoim mózgiem wszystko jest w porządku

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Kobieta ćwiczy

Klatka piersiowa – ćwiczenia rozciągające i wzmacniające

Czujesz pustkę i masz wrażenie, że czegoś ci brakuje? Przestań szukać na siłę

×