Przejdź do treści

Jak dokonywać pomiarów ciała? Tłumaczy trenerka, Kasia Bigos

Centymetr i waga
Fot. Katarzyna Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Zdrada emocjonalna – definicja, jak sobie z nią poradzić?
Współzależność w związku. Jak ją rozpoznać u partnera?
Endomorfik – kto to, dieta, trening. Jak schudnąć, będąc endomorfikiem?
wakacje, pandemia
„W wakacje będziemy wracali do normalnego funkcjonowania” – twierdzi Adam Niedzielski
Leki plus alkohol to zawsze niebezpieczne związki? Sprawdź, które lekarstwa nie lubią się z wyskokowymi trunkami

Pomiary ciała, to ważny element pracy nad nową sylwetką. Żeby wytrwać w  postanowieniu regularnych ćwiczeń, trzeba widzieć efekty. A często więcej powie centymetr i waga, niż lustro.

To w sumie dosyć oczywiste. Są efekty, jest motywacja, a motywacja jest, gdy macie do czego dążyć. Dlatego już na samym początku powinniście sobie wyznaczyć małe, mierzalne cele. Chcecie zgubić kilogramy? Ok, musicie jednak wiedzieć, do jakiego punktu dążycie przez następne tygodnie. Kiedy wyznacznikiem staną się liczby, np. minus dziesięć centymetrów w biodrach, stanie się to jednym z etapów do osiągnięcia sukcesu.

Jak się sprawdzać?

Waga łazienkowa i taśma krawiecka to przyrządy, które wam wystarczą. Pomiar taśmą krawiecką jest bardzo prosty i skuteczny. Wskaże wam, ile udało się wypracować. To nawet lepszy sposób kontroli sytuacji niż ważenie, bo ćwicząc, tracicie wprawdzie wodę i tkankę tłuszczową, ale wasze mięśnie także będą zmieniały swoją wagę (w górę), niekoniecznie od razu zwiększając znacznie objętość. Dodajcie do całości także zdjęcia „przed” i „po” wykonane przodem oraz bokiem do lustra. Nawet jeśli waga stoi w miejscu – centymetr prawdę wam powie, a na zdjęciach zauważycie widoczną różnicę.

Jeśli nie widzicie żadnych zmian mimo usilnych starań, najprawdopodobniej robicie coś źle. Wówczas warto skontaktować się z trenerem personalnym lub dietetykiem. No umówmy się – takie dłuższe działanie na własną rękę bez żadnych efektów nie działa zbyt motywująco.

Fot: Unsplash

Jak dokonywać pomiarów?

Jeżeli chodzi o wagę łazienkową, to najlepiej ważyć się raz w tygodniu – rano na czczo. Natomiast przy pomiarach centymetrem pilnujcie, by mierzyć odpowiednie obwody.  ​

Klatka piersiowa – dokonujecie pomiaru na wysokości sutków lub 1 cm niżej. Taśma przechodzi pod pachami (mierzcie po swobodnym wydechu).

Biceps – w najszerszym miejscu rozluźnionej ręki opuszczonej w dół.

Talia– w najwęższym miejscu brzucha. Mięśnie są rozluźnione (bez wciągania).

Biodro – taśma przebiega przez największą wypukłość mięśni pośladkowych (sam środek pośladków).

Pas – w miejscu gdzie znajduje się najwięcej tkanki tłuszczowej. Zazwyczaj taśma przebiega przez środek pępka.

Udo – na rozluźnionej nodze w najszerszym miejscu około ¾ wysokości uda.

Łydka – na rozluźnionej nodze w najszerszym obwodzie.

Takie pomiary najlepiej wykonujcie w bieliźnie lub stroju sportowym przylegającym do ciała. Aby pomiar był dokładny, poproście kogoś o jego wykonanie lub zróbcie to przed lustrem, dokładnie sprawdzając, czy taśma znajduje się w odpowiednim miejscu.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Co czwarty Polak przytył w czasie pandemii. Jakie grupy najczęściej? Pokazują to wyniki najnowszego badania

Co czwarty Polak przytył w czasie pandemii. Jakie grupy najczęściej? Sprawdzamy w wynikach najnowszego badania

odchudzanie nie jest tanie

Ile kosztuje utrata jednego kilograma ciała? Fizjoterapeutka wyliczyła

„Ale schudłaś!” – czy na pewno to słowa, które chce usłyszeć każda kobieta? Odpowiada psychodietetyczka

„Ale schudłaś!” – czy na pewno te słowa chce usłyszeć każda kobieta? Odpowiada psychodietetyczka

Rebel Wilson schudła 18 kg /Instagram, Rebel Wilson

Rebel Wilson schudła prawie 20 kg. „Najwyraźniej grubych ludzi nie można traktować poważnie” – komentuje influencerka

Treningowe mity dotyczące odchudzania

Spalaj mądrzej i szybciej

Spalanie kalorii – rower, spacer, bieganie. Co jeść?

Czy po tabletkach antykoncepcyjnych się tyje?

Tabletki antykoncepcyjne a tycie – czy po tabletkach się tyje?

Ćwiczenia odchudzające – które są najbardziej efektywne?

Ciężar mięśni vs. ciężar tłuszczu

Ciężar mięśni vs. ciężar tłuszczu. Dlaczego waga nie zawsze jest miarodajna?

blondynka w słońcu

Erin Treloar o tym, jak pandemia wpłynęła na nasze postrzeganie własnego ciała: ta rozmowa dotyczy czegoś o wiele ważniejszego niż waga

Chcesz się skutecznie odchudzać? Oto kilka pomocnych wskazówek

Chcesz się skutecznie odchudzać? Oto kilka pomocnych wskazówek

Ćwiczę, ale wciąż nie chudnę. Dlaczego tak się dzieje? Oto odpowiedź!

Ćwiczę, ale wciąż nie chudnę. Dlaczego tak się dzieje? Oto odpowiedź!

500 kcal mniej każdego dnia. W jaki sposób tego dokonać?

500 kcal mniej każdego dnia. W jaki sposób tego dokonać?

Zawstydzanie / istock

Chcesz udzielić komuś rady? To nie zawstydzaj i nie wytykaj palcami!

Kobieta ma astmę i trzyma w ręce inhalator, który jest na pierwszym planie.

Astma a nadwaga. Czy będąc astmatyczką mogę uprawiać sport? Odpowiada alergolożka

Way of Blonde

„Potrzebuję treningu, żeby rozsądnie myśleć i wyładować nadmiar energii”. Way of Blonde o sile kobiecej motywacji

„Zaczyna się od niewinnych tekstów, a potem są docinki, że dziewczyna musi mieć przód i tył i nie może wyglądać jak z Oświęcimia” – mówi filigranowa Ania

sen

5 rzeczy, które dzieją się z tobą, kiedy bardzo mało śpisz

Trenujesz jak szalona i wciąż nie widzisz efektów? Diabeł tkwi w szczegółach!

Co kryje się za dodatkowymi kilogramami? Powstał projekt, który rzuca nowe światło na otyłość

Chcesz skutecznie schudnąć? Oto najważniejsze czynniki, które wpływają na tempo chudnięcia

6 nawyków, które szkodzą twojemu sercu

Zdrowy posiłek na stole

Odchudzanie a efekt jo-jo. O gubieniu kilogramów opowiada diabetolog prof. Leszek Czupryniak

Odchudzanie – dieta vs. trening

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Chcesz przyspieszyć trawienie? Oto najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta ćwiczy

Chcesz dobrze zacząć dzień? Oto propozycje ćwiczeń na poranny rozruch

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

Joga hormonalna – sposób na równowagę