Przejdź do treści

Buty do biegania – wybierz właściwie!

Buty do biegania – wybierz właściwie!
Buty do biegania to podstawa. Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
„Zbyt dużo seksu, za mało soku z żurawiny”. Obalamy mity o zapaleniu pęcherza
Kąpiel z dreszczykiem, czyli co na nas czeka na publicznych kąpieliskach?
Poranny trening na czczo – spalacz tłuszczu czy kiepski pomysł?
Anne Heche nie żyje. Aktorka została odłączona od aparatury podtrzymującej życie
Joga na stres. Ćwiczenia relaksujące, dzięki którym odprężysz ciało i duszę 

Biegacie? Świetnie! A czy wasze buty do biegania są odpowiednio dobrane?

Buty do biegania to podstawa

Niestety niekiedy zdarza się, że chęć biegania może się zakończyć szybciej niż nam się wydaje. Jednym z powodów są kontuzje spowodowane źle dopasowanym obuwiem, brakiem podstawowej wiedzy technicznej i wcześniejszego przygotowania. Trudno w to uwierzyć, ale wciąż widzę na ulicach osoby, które biegają w trampkach! Nawet buty do biegania powinno się dobierać odpowiednio do własnych potrzeb. Trzeba pamiętać, że te same buty do biegania nie będą idealną parą dla każdego. Wszystko zależy od budowy stopy oraz tego jak ją stawiamy podczas biegu. Żeby dopasować odpowiednie buty do biegania, wystarczy wybrać się do sklepu z takim obuwiem. W większości takich miejsc można przeprowadzić testy, które określą budowę stopy i jej ewentualne wady. Jeśli traktujecie bieganie poważnie – przemyślcie ten temat.

Buty do biegania a budowa stopy:

Stopa neutralna: to taka, w której ciężar ciała rozprowadzony jest równomiernie (od postawienia stopy na podłożu, aż do wybicia i oderwania). Takim osobom zaleca się buty z amortyzacją bez stabilizatora stopy. U większości producentów oznaczone są one jako „Cusion”.

Stopa pronująca: bardzo często ma związek z płaskostopiem. Podczas biegu ciężar ciała przenoszony jest na wewnętrzną część stopy. Gdy popatrzymy z tyłu na bieg takiej osoby, zauważymy, że pięta stopy pronujacej jest wysunięta na zewnątrz. Jeżeli pronacja jest nieduża, najlepsze będą buty oznaczone jako „Stability”, „Control” lub „Stuctured”. Natomiast jeżeli wada jest duża, wybierz buty do biegania oznaczone jako „Motion Control”.

Stopa supinująca: przy tej wadzie ciężar ciała biegacza przenoszony jest na zewnętrzne krawędzie stopy. Taka osoba powinna wybrać podobne buty co osoby mające stopy ”neutralne”.

Buty do biegania – domowy test

Szybki i łatwy test można przeprowadzić także w warunkach domowych. Oczywiście nie będzie on tak dokładny jak ten profesjonalny, ale da ogólne rozeznanie w temacie.
Wystarczy, że nalejemy trochę wody do miski, zamoczymy podeszwę stopy, następnie postawimy ją na rozłożonej gazecie i sprawdzimy odcisk.

Powstały odcisk interpretujemy według klucza:

– widoczny przód stopy + pięta = stopa neutralna
– widoczna cała lub prawie cała stopa = pronacja
– widoczny przód stopy, pięta
(bez odbitego śródstopia lub z odbiciem jego zewnętrznej linii) = supinacja

Buty do biegania – rozmiar

Dobierając buty, musicie się zastanowić, na jakim podłożu będziecie biegać (asfalt, bieżnia, miękki teren). Buty do biegania powinno się dobierać minimum 0,5 rozmiaru większe. W przeciwnym razie po kilku kilometrach biegu, kiedy stopa będzie obrzmiała, but może zacząć uciskać. Przymierzajcie buty w takiej porze dnia, by nogi nie były zmęczone i zawsze w skarpetce. Pięta nie powinna ruszać się w bucie podczas biegu i ocierać ścięgna achillesa.

Bieganie w nieodpowiednich butach jest przyczyna wielu kontuzji oraz przemęczeń stopy, przez co nasz trening może mieć mniejszą częstotliwość i intensywność. Odpowiednio dobrane buty są tak samo ważne jak rękawice u boksera. Nie zapominajcie o tym i cieszcie się bieganiem. Sezon rozpoczęty!

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Jak oddychać podczas biegania? 5 ważnych rad!

Kobieta biegnie z psem

Co zrobić, aby bieganie z psem było jeszcze przyjemniejsze dla obu stron? Oto kilka cennych rad

Bieg bokserski – ćwiczenie, które rzeźbi ciało i spala tłuszcz

„Uroda nie jest celem i sensem mojego życia”- Joanna Koroniewska odpowiada na złośliwy komentarz internautki

Kobieta

Wieczorne treningi górą! To idealna opcja dla tych, którzy nie są w stanie zerwać się rano z łóżka

Biegaczu, doceń wykroki

Biegaczu, doceń wykroki i popraw technikę i styl biegu

„Ciało bez wątpienia lubi aktywność. Ale sport trzeba przyjąć z całym dobrodziejstwem inwentarza”. Jak nie zaczynać aktywności, mówi Andrzej Pyda

Jak bezpiecznie biegać zimą? Sprawdź, zanim zaczniesz trening

Kobieta biegnie

Biegasz także zimą? Oto kilka wskazówek, jak się właściwie ubierać

Magdalena Gorzkowska himalaistka

„K2 pokazało swoją władzę nad człowiekiem. Będąc tam, zdawałam sobie sprawę, że jeden krok za dużo może kosztować życie” – mówi Magdalena Gorzkowska, himalaistka

Podpowiadamy, jak rozruszać "lenia" w sobie /fot.iStock

Jesienią motywacja siada. Niestety. Podpowiadamy, jak rozruszać „lenia” w sobie

Trening interwałowy – fitnessowy must have! Na czym polega i dlaczego warto się w niego wkręcić?

Slow jogging – w domu i na zewnątrz, efekty, buty, tempo

„Nigdy nie jesteś za stara, aby uczyć się nowych rzeczy”. Poznajcie biegającą zakonnicę

kobieta trenuje jogę

Ból po treningu? Fizjoterapeutka podpowiada, co warto zrobić

Rodzinny Weekend Sportowych Atrakcji na Stadionie „Podskarbińska” już niedługo! Hello Zdrowie patronem medialnym

„Kultura fizyczna jest równie istotnym elementem życia co nauka i rozwój w każdej innej dziedzinie” – mówi Marcin Kuriata

Ćwicząc więcej, możemy zyskać mniej – to udowodnione naukowo

Nie biegaj bez rozgrzewki! Praktyczna ściągawka z listą ćwiczeń na rozgrzewkę

Fitspiracje, które nie inspirują. Czy na pewno warto przeglądać zdjęcia szczupłych sylwetek na Instagramie?

Kobieta ćwiczy na dworze

Oto ćwiczenia, dzięki którym bieganie będzie przyjemniejsze i bardziej efektywne

Jacek Bastian: Świadomość, że oddaję krew, daje mi poczucie bezpieczeństwa. Ja też mogę liczyć na innych

Domowy trening biegacza. Sprawdź, co ćwiczyć zimą

Jak zmotywować się do biegania, gdy zawodzi pogoda? Poznaj 5 skutecznych sposobów

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na jędrne piersi

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Kobieta w stroju fitness

Oponka na brzuchu. Jak zredukować ten problem?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia na wzmocnienie kręgosłupa – łatwe i skuteczne

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

5 rozmów, które warto abyś przeprowadziła ze swoim partnerem lub partnerką

Twój kręgosłup potrzebuje rozluźnienia? Oto kilka pomocnych ćwiczeń, skorzystaj

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Jak dbać o nogi w podróży?

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

×