Przejdź do treści

Plaża, góry, las – jaki kierunek będzie najlepszy dla ciebie?

Plaża, góry, las – jaki kierunek będzie najlepszy dla ciebie? Vladimir Fedotov/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Ewa Chodakowska po latach przyznała, że nie chce mieć dzieci. „Bałam się linczu, wykluczenia, hejtu”
Czkawka - powstało urządzenie, które ją wyleczy
Koniec z czkawką! Opracowano skuteczne urządzenie do jej leczenia
Dziecko w nagrzanym aucie. Policjantka krok po kroku wyjaśnia, co należy zrobić
Dziecko w nagrzanym aucie. Policjantka krok po kroku wyjaśnia, co należy zrobić
Pandemia a alkohol. Jak i ile piliśmy w czasie pandemii COVID-19?
„Jedno piwo, kieliszek wina, 50 mg wódki”. Najnowszy sondaż pokazuje, jak i ile alkoholu piliśmy w czasie pandemii
Zadbaj o efektywny sen. Jakie dolegliwości mogą przeszkadzać w spaniu i jak je wyeliminować?

Dokuczają ci migreny, masz alergię, depresję, a może niskie ciśnienie tętnicze? Doradzimy ci, jaki wakacyjny kierunek będzie najlepszy dla ciebie. Podróżowanie przynosi wiele korzyści, pod warunkiem że weźmiesz pod uwagę swoją kondycję i stan zdrowia.

Wydawać by się mogło, że podróżowanie naraża nas na wiele niebezpieczeństw, jak np. kontuzje, wypadki i choroby zakaźne. Odpowiednie przygotowanie do wyjazdu może im zapobiec, a samo podróżowanie jest niezwykle korzystne dla zdrowia. Jak wykazało badanie przeprowadzone przez Global Commission on Aging we współpracy z Transamerica Center for Retirement Studies, podróżowanie zmniejsza ryzyko zawału i obniża poziom stresu. Już samo planowanie urlopu uspokaja i wprowadza w wakacyjny nastrój, dzięki czemu odstresowuje. Dodatkowo, co oczywiste, podróżowanie jest świetnym sposobem na poznanie nowych kultur, ludzi, kuchni oraz języka. Wzmaga kreatywność i zdolności zapamiętywania.

Musimy jednak pamiętać, w jakich okolicznościach przyszło nam wypoczywać. Pandemia koronawirusa wciąż trwa, dlatego należy przestrzegać obowiązujących zasad. Zachowuj odpowiedni dystans, noś maseczkę, tam gdzie jest to wymagane. Sprawdź też czy miejsce, w które się wybierasz nie leży w czerwonej czy żółtej strefie. Pozostaje więc tylko pytanie: gdzie pojechać?

podróż samochodem a zakrzepica

Może nad morze?

Urlop nad morzem to pozycja obowiązkowa dla palaczy, osób zmagających się z chorobami układu oddechowego i częstymi infekcjami dróg oddechowych. Tereny nadmorskie mają charakterystyczny mikroklimat, a to między innymi za sprawą unoszących się w powietrzu mikroelementów. Kiedy morskie fale uderzają o brzeg, dochodzi do uwolnienia cząsteczek jodu oraz chlorku sodu. Tworzy się naturalny aerozol, który sprzyja regeneracji i nawilża śluzówkę dróg oddechowych. Kojarzysz wodę morską sprzedawaną w aptekach, która zalecana jest przy infekcjach i nieżycie nosa, by wspomóc oczyszczanie? Nad morzem wystarczy przejść wzdłuż plaży i wziąć kilka głębszych wdechów.

Z wakacji nad morzem skorzystają również alergicy, szczególnie ci, którzy cierpią na alergie wziewne, katar sienny lub astmę. Morskie powietrze ma w swoim składzie wartościowe mikroelementy, za to brak w nim zanieczyszczeń i pyłków (dlatego jest miłą odmianą dla osób mieszkających w mieście). Osoby z niskim ciśnieniem tętniczym to kolejna grupa, dla której wakacje nad morzem będą idealnym rozwiązaniem. Wysokie ciśnienie atmosferyczne wpływa pozytywnie na samopoczucie. Należy jednak pamiętać o ruchu. Brak aktywności fizycznej i przesiadywanie na plaży oraz obfite posiłki sprzyjają spadkom ciśnienia.
Nadmorski mikroklimat oraz ekspozycja na promienie słoneczne wpłyną korzystnie na osoby borykające się z chorobami reumatycznymi oraz chorobami skóry, a także depresją. Jak wynika z badań przeprowadzonych w Wielkiej Brytanii, osoby, które mieszkają bliżej wody, są zdrowsze i bardziej szczęśliwe. Sam widok błękitnego morza poprawia samopoczucie, a w połączeniu z szumem fal daje efekt uspokajający.

Wakacje nad morzem to również okazja na wzmocnienie mięśni i poprawę kondycji, o ile nie spędzimy całego czasu na wylegiwaniu się na ręczniku i czytaniu książek. Kąpiel w morskiej wodzie, gra w siatkówkę plażową czy rzucanie frisbee to idealne przerywniki. Aktywność fizyczna przyspiesza metabolizm i oczyszczanie organizmu z toksyn. Nawet spacery wzdłuż brzegu morza wpłyną pozytywnie na sylwetkę, a dodatkowo będą doskonałym masażem dla stóp, szczególnie u osób z płaskostopiem.

ile powinien trwać urlop

Jezioro, rzeka, las

Tereny nizinne obfitują w urocze miejsca, w których z łatwością można zregenerować siły. Lasy, jeziora i rzeki – wypoczynek w tej scenerii szczególnie polecany jest osobom z chorobą wieńcową, niewydolnością serca lub nadciśnieniem tętniczym. Nizinny klimat nie jest tak wymagający jak nadmorski lub górski, ciśnienie atmosferyczne utrzymuje się na stałym poziomie, a wahania temperatur i wiatry są niewielkie w porównaniu ze wspomnianymi miejscami. Właśnie dlatego wypoczynek nad jeziorem, w okolicy lasu jest idealny dla osób, które są wrażliwe na zmiany pogody lub cierpią na migrenowe bóle głowy. Podczas takiego urlopu można z łatwością zadbać o kondycję – wycieczki rowerowe, bieganie, spływ kajakowy czy spacery po lesie to idealne rozwiązanie. Jedyna różnica w porównaniu z aktywnością fizyczną na terenach nizinnych jest taka, że organizm nie jest dodatkowo obciążony warunkami klimatycznymi jak np. w górach. Właśnie dlatego zaleca się aktywny wypoczynek nad rzeką lub jeziorem dla osób z chorobami serca. Co więcej, wakacje w takim miejscu są dobrym rozwiązaniem dla osób przemęczonych, zmagających się z epizodami depresyjnymi lub nerwicą. Przebywanie w otoczeniu natury, drzew, kwiatów, spokojnie płynącej wody pozwala oczyścić umysł, osiągnąć balans i „naładować akumulatory” przed powrotem do pracy. Niektóre osoby powinny jednak unikać takich miejsc, ze względu na pylenie kwiatów i drzew oraz dużą wilgotność i możliwość rozwijania się grzybów. Mowa tu szczególnie o alergikach i osobach cierpiących na choroby dróg oddechowych.

opalona dziewczyna w bikini

 

Urlop w górach?

Wakacje w górach są z kolei idealnym rozwiązaniem dla osób cierpiących z powodu astmy lub alergii. Podobnie jak nad morzem górskie powietrze jest wolne od zanieczyszczeń i alergenów, dzięki czemu stanowi miłą odmianę od smogu i spalin wielkich miast. Z urlopu w górach skorzystają również osoby z atopowym zapaleniem skóry i chorobami reumatycznymi, oczywiście pod warunkiem, że będą spędzać ten czas na wędrówkach czy wspinaczce. Spacery po górach można wykorzystać do poprawy wydolności krążeniowo-oddechowej. Jest to również okazja, by wzmocnić mięśnie i stawy bez zbytniego obciążania – wszystko zależy od natężenia i ilości wysiłku. Co ciekawe, pobyt w miejscu położonym kilka tysięcy metrów nad poziomem morza oddziałuje korzystnie na osoby z niskim poziomem hemoglobiny lub krwinek czerwonych, czyli niedokrwistością. W górskim powietrzu znajduje się mniej tlenu (im wyżej, tym mniej), co pobudza wydzielanie erytropoetyny i produkcję czerwonych krwinek. W rezultacie dochodzi do złagodzenia objawów anemii.

Niestety, wakacje w górach nie są dla każdego. Kobiety w ciąży, osoby cierpiące na migrenowe bóle głowy  i mające problemy z ciśnieniem (zbyt niskie lub zbyt wysokie) powinny unikać terenów położonych wysoko, ponieważ dochodzi tam do częstych wahań ciśnienia atmosferycznego i nagłych zmian pogody. Dotyczy to również osób z niewydolnością serca oraz chorobą wieńcową, ponieważ nagłe zmiany ciśnienia mogą pogorszyć samopoczucie, a rozrzedzone powietrze utrudnić oddychanie.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

podróże w pandemii

Parlament Europejski poparł paszporty szczepionkowe. Będą zależne od rodzaju szczepionki na COVID-19

Kobiety z deskami surfingowymi na plaży

Pierwsze biuro turystyczne, które podjęło taką decyzję. Obsłuży tylko zaszczepionych na COVID-19

Globus w dłoni

Nowa lista krajów z zakazem lotów do Polski. Nie ma na niej krajów UE, Strefy Schengen i Ukrainy

Samolot

Od 2 września obowiązuje zakaz lotów z 44 państw do Polski. Z których?

Pasażerowie na lotnisku

Zakaz lotów do Polski. Na liście pojawiły się nowe państwa. Z których krajów możemy nie wrócić z wakacji?

Wyjeżdżasz na urlop? Włóż do zamrażalnika monetę

Wakacje w Polsce a koronawirus – pomysły, metody relaksu bez wyjazdu, aktywny wypoczynek z dziećmi

SUP – trening na wodzie. Na czym polega i dlaczego warto spróbować?

Dlaczego mam akceptować to, że nie mogę mieć wymarzonych wakacji? Żal jest zdrowy! – zapewnia psycholog

Wakacje z partnerem nie zawsze są idealne. Co zrobić, by były pełne wrażeń i namiętnych nocy?

Urlop wystarczająco dobry

Co roku wracasz z urlopu rozczarowana? Zmień to!

Kobiety na urlopie macierzyńskim pokrzywdzone przez tarczę antykryzysową

Kobiety na urlopie macierzyńskim pokrzywdzone przez tarczę antykryzysową

Urlop ojcowski i urlop tacierzyński w 2020 roku

Wakacje za granicą a koronawirus

Kobieta w wodzie

Od kwietnia utonęły w Polsce 162 osoby. Pamiętaj, najczęściej tonie się w ciszy

Stara toaleta, sławojka

Wróciłaś z urlopu? Pierwsze, co musisz zrobić, to spuścić wodę w toalecie

dziewczyna z lodem - wakacje a koronawirus

Wakacje z koronawirusem. Jak bezpiecznie wyjechać na wczasy? Radzi Ola Dufour

5 kroków do wejścia w tryb urlopowy. O tym, jak szybciej przestawić się na wakacyjne „slow motion”, radzi psycholog Anita Kruszewska

Jak odpocząć w czasie krótkiego wyjazdu? Podpowiadamy!

Kobieta na plaży

Mięsożerne bakterie – przecinkowce w Bałtyku. Pływanie w morzu jest niebezpieczne

Kobieta w aucie z mapą

„W wypadkach drogowych wszyscy giniemy tak samo”. Historie opisane przez ratownika mrożą krew w żyłach

kobieta z walizką

Leki w samolocie – czy w bagażu podręcznym można mieć leki?

Kobiece podróże. Weź plecak zamiast faceta

dziewczyna samolot

Panicznie boisz się latać? Ten tekst pomoże ci przezwyciężyć wszelkie lęki związane z podróżowaniem samolotem

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

kobieta rower

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku