Przejdź do treści

Plaża, góry, las – jaki kierunek będzie najlepszy dla ciebie?

Plaża, góry, las – jaki kierunek będzie najlepszy dla ciebie? Vladimir Fedotov/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Siostra Bożenna o mobbingu w pielęgniarstwie: „Pielęgniarki pielęgniarkom urządziły piekło w miejscach pracy”
„Nie mogę uwierzyć, że przegapiłabym wszystkie te doświadczenia życiowe, gdybym nadal ukrywała swoje ciało” – pisze kanadyjska modelka po amputacji nogi
12 proc. z nas używa smartfona pod prysznicem, 9 proc. w czasie seksu. Lek. Michał Domaszewski ostrzega przed uzależnieniem od telefonu
Gorączka Denga czy Gorączka Zachodniego Nilu pojawi się w Polsce? Eksperci alarmują: już niedługo
Ane Piżl z cudowną (i potrzebną!) akcją topfreedom. „Nie zgadzam się na podział klatek piersiowych na legalne i nielegalne”

Dokuczają ci migreny, masz alergię, depresję, a może niskie ciśnienie tętnicze? Doradzimy ci, jaki wakacyjny kierunek będzie najlepszy dla ciebie. Podróżowanie przynosi wiele korzyści, pod warunkiem że weźmiesz pod uwagę swoją kondycję i stan zdrowia.

Wydawać by się mogło, że podróżowanie naraża nas na wiele niebezpieczeństw, jak np. kontuzje, wypadki i choroby zakaźne. Odpowiednie przygotowanie do wyjazdu może im zapobiec, a samo podróżowanie jest niezwykle korzystne dla zdrowia. Jak wykazało badanie przeprowadzone przez Global Commission on Aging we współpracy z Transamerica Center for Retirement Studies, podróżowanie zmniejsza ryzyko zawału i obniża poziom stresu. Już samo planowanie urlopu uspokaja i wprowadza w wakacyjny nastrój, dzięki czemu odstresowuje. Dodatkowo, co oczywiste, podróżowanie jest świetnym sposobem na poznanie nowych kultur, ludzi, kuchni oraz języka. Wzmaga kreatywność i zdolności zapamiętywania. Pozostaje więc tylko pytanie: gdzie pojechać?

Może nad morze?

Urlop nad morzem to pozycja obowiązkowa dla palaczy, osób zmagających się z chorobami układu oddechowego i częstymi infekcjami dróg oddechowych. Tereny nadmorskie mają charakterystyczny mikroklimat, a to między innymi za sprawą unoszących się w powietrzu mikroelementów. Kiedy morskie fale uderzają o brzeg, dochodzi do uwolnienia cząsteczek jodu oraz chlorku sodu. Tworzy się naturalny aerozol, który sprzyja regeneracji i nawilża śluzówkę dróg oddechowych. Kojarzysz wodę morską sprzedawaną w aptekach, która zalecana jest przy infekcjach i nieżycie nosa, by wspomóc oczyszczanie? Nad morzem wystarczy przejść wzdłuż plaży i wziąć kilka głębszych wdechów.

Z wakacji nad morzem skorzystają również alergicy, szczególnie ci, którzy cierpią na alergie wziewne, katar sienny lub astmę. Morskie powietrze ma w swoim składzie wartościowe mikroelementy, za to brak w nim zanieczyszczeń i pyłków (dlatego jest miłą odmianą dla osób mieszkających w mieście). Osoby z niskim ciśnieniem tętniczym to kolejna grupa, dla której wakacje nad morzem będą idealnym rozwiązaniem. Wysokie ciśnienie atmosferyczne wpływa pozytywnie na samopoczucie. Należy jednak pamiętać o ruchu. Brak aktywności fizycznej i przesiadywanie na plaży oraz obfite posiłki sprzyjają spadkom ciśnienia.
Nadmorski mikroklimat oraz ekspozycja na promienie słoneczne wpłyną korzystnie na osoby borykające się z chorobami reumatycznymi oraz chorobami skóry, a także depresją. Jak wynika z badań przeprowadzonych w Wielkiej Brytanii, osoby, które mieszkają bliżej wody, są zdrowsze i bardziej szczęśliwe. Sam widok błękitnego morza poprawia samopoczucie, a w połączeniu z szumem fal daje efekt uspokajający.

Wakacje nad morzem to również okazja na wzmocnienie mięśni i poprawę kondycji, o ile nie spędzimy całego czasu na wylegiwaniu się na ręczniku i czytaniu książek. Kąpiel w morskiej wodzie, gra w siatkówkę plażową czy rzucanie frisbee to idealne przerywniki. Aktywność fizyczna przyspiesza metabolizm i oczyszczanie organizmu z toksyn. Nawet spacery wzdłuż brzegu morza wpłyną pozytywnie na sylwetkę, a dodatkowo będą doskonałym masażem dla stóp, szczególnie u osób z płaskostopiem.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł

Jezioro, rzeka, las

Tereny nizinne obfitują w urocze miejsca, w których z łatwością można zregenerować siły. Lasy, jeziora i rzeki – wypoczynek w tej scenerii szczególnie polecany jest osobom z chorobą wieńcową, niewydolnością serca lub nadciśnieniem tętniczym. Nizinny klimat nie jest tak wymagający jak nadmorski lub górski, ciśnienie atmosferyczne utrzymuje się na stałym poziomie, a wahania temperatur i wiatry są niewielkie w porównaniu ze wspomnianymi miejscami. Właśnie dlatego wypoczynek nad jeziorem, w okolicy lasu jest idealny dla osób, które są wrażliwe na zmiany pogody lub cierpią na migrenowe bóle głowy. Podczas takiego urlopu można z łatwością zadbać o kondycję – wycieczki rowerowe, bieganie, spływ kajakowy czy spacery po lesie to idealne rozwiązanie. Jedyna różnica w porównaniu z aktywnością fizyczną na terenach nizinnych jest taka, że organizm nie jest dodatkowo obciążony warunkami klimatycznymi jak np. w górach. Właśnie dlatego zaleca się aktywny wypoczynek nad rzeką lub jeziorem dla osób z chorobami serca. Co więcej, wakacje w takim miejscu są dobrym rozwiązaniem dla osób przemęczonych, zmagających się z epizodami depresyjnymi lub nerwicą. Przebywanie w otoczeniu natury, drzew, kwiatów, spokojnie płynącej wody pozwala oczyścić umysł, osiągnąć balans i „naładować akumulatory” przed powrotem do pracy. Niektóre osoby powinny jednak unikać takich miejsc, ze względu na pylenie kwiatów i drzew oraz dużą wilgotność i możliwość rozwijania się grzybów. Mowa tu szczególnie o alergikach i osobach cierpiących na choroby dróg oddechowych.

Urlop w górach?

Wakacje w górach są z kolei idealnym rozwiązaniem dla osób cierpiących z powodu astmy lub alergii. Podobnie jak nad morzem górskie powietrze jest wolne od zanieczyszczeń i alergenów, dzięki czemu stanowi miłą odmianę od smogu i spalin wielkich miast. Z urlopu w górach skorzystają również osoby z atopowym zapaleniem skóry i chorobami reumatycznymi, oczywiście pod warunkiem, że będą spędzać ten czas na wędrówkach czy wspinaczce. Spacery po górach można wykorzystać do poprawy wydolności krążeniowo-oddechowej. Jest to również okazja, by wzmocnić mięśnie i stawy bez zbytniego obciążania – wszystko zależy od natężenia i ilości wysiłku. Co ciekawe, pobyt w miejscu położonym kilka tysięcy metrów nad poziomem morza oddziałuje korzystnie na osoby z niskim poziomem hemoglobiny lub krwinek czerwonych, czyli niedokrwistością. W górskim powietrzu znajduje się mniej tlenu (im wyżej, tym mniej), co pobudza wydzielanie erytropoetyny i produkcję czerwonych krwinek. W rezultacie dochodzi do złagodzenia objawów anemii.

Niestety, wakacje w górach nie są dla każdego. Kobiety w ciąży, osoby cierpiące na migrenowe bóle głowy  i mające problemy z ciśnieniem (zbyt niskie lub zbyt wysokie) powinny unikać terenów położonych wysoko, ponieważ dochodzi tam do częstych wahań ciśnienia atmosferycznego i nagłych zmian pogody. Dotyczy to również osób z niewydolnością serca oraz chorobą wieńcową, ponieważ nagłe zmiany ciśnienia mogą pogorszyć samopoczucie, a rozrzedzone powietrze utrudnić oddychanie.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Zaleszczyki – tam słońce nie parzyło, ale opalało, a kuracjuszy leczono napojami z winogron

Dyskoteka

„Panuje ogólna panika”. W Hiszpanii coraz więcej kobiet doświadcza tajemniczych ukłuć w klubach

Jak Zakopane stało się polskim Davos i centrum leczenia gruźlicy, oferując kuracje żentycą, olejami i powietrzem

Jak dzięki „Naftusi” Truskawiec był równie znany jak Baden Baden, a pobyt tam dodawał prestiżu /fot. Narodowe Archiwum Cyfrowe

Jak dzięki „Naftusi” Truskawiec był równie znany jak Baden Baden, a pobyt tam dodawał prestiżu

Kobieta ćwiczy jogę

Wakacje z jogą – 6 powodów, dla których warto je wybrać

ile powinien trwać urlop

Ile powinien trwać urlop? Sprawdź, co poleca psycholog

Jak „ojciec Sopotu” walczył z przesądem, że kąpiele w morzu zagrażają życiu, i stworzył pierwsze uzdrowisko nad Bałtykiem

Kobieta

5 kroków do wejścia w tryb urlopowy. O tym, jak szybciej przestawić się na wakacyjne „slow motion”, radzi psycholożka Anita Kruszewska

Leki w samolocie – czy w bagażu podręcznym można mieć leki?

10 rzeczy, których nie warto robić w wakacje

Jak rabczańskie wziewalnie pomagały leczyć dzieci, a Rabka stała się najważniejszym sanatorium dziecięcym w Polsce

Jak zepsuć sobie urlop?

Ignoruj zagrożenia, pamiętaj o lansie, nadużywaj słońca…Sposobów na zepsuty urlop jest znacznie więcej!

Jak cztery miedziane wanny dały początek uzdrowiskowej historii Ciechocinka, zwanego najtańszym biurem matrymonialnym i wypoczynkowym przedmieściem Warszawy

Kobieta stoi w basenie

Co roku wracasz z urlopu rozczarowana? Zmień to!

Nie tylko egzotyczne komary. Sprawdź, co może ci popsuć te wakacje!

Kobieta na plaży

Kurort wprowadza kary za sikanie do morza. Mandaty wyższe niż koszt wakacji!

chłopak i dziewczyna w lesie

„Nie zmieniajmy na siłę partnera, tak samo jak nie chcemy, aby to on zmieniał nas”. Jak poradzić sobie z kryzysem w związku podczas wakacji?

trzy dziewczyny na plaży

3 razy NIE dla leżenia na plaży. To się po prostu nie opłaca!

Zamiast drinków z palemką sączysz syrop przeciwgorączkowy? Dowiedz się, dlaczego chorujesz podczas urlopu

Kobieta

Plaga tajemniczych ukłuć w europejskich klubach nocnych i dyskotekach. Ofiary mają zawroty głowy i tracą przytomność

Kobieta siedzi na moście nad jeziorem

Zastanawiasz się, czy wakacje solo to oby na pewno dobry pomysł? Poznaj 5 korzyści płynących z takiego urlopu

Kobieta w namiocie na plaży

Jak odpocząć w czasie krótkiego wyjazdu? Podpowiadamy!

„Zaparkuj trudne sprawy na czas urlopu”. Jak skutecznie przewietrzyć głowę w trudnych czasach, mówi psycholożka Karolina Lipińska

Łukasz Długowski

Łukasz Długowski: Jeśli zabierzesz telefon w najpiękniejsze miejsce na świecie, to jest duża szansa, że tego miejsca w ogóle nie zobaczysz

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na jędrne piersi

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Kobieta w stroju fitness

Oponka na brzuchu. Jak zredukować ten problem?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia na wzmocnienie kręgosłupa – łatwe i skuteczne

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

5 rozmów, które warto abyś przeprowadziła ze swoim partnerem lub partnerką

Twój kręgosłup potrzebuje rozluźnienia? Oto kilka pomocnych ćwiczeń, skorzystaj

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Jak dbać o nogi w podróży?

Kobieta ćwiczy

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

×