Przejdź do treści

Plaża, góry, las – jaki kierunek będzie najlepszy dla ciebie?

Plaża, góry, las – jaki kierunek będzie najlepszy dla ciebie? Vladimir Fedotov/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Martwisz się? To dobrze! Dlaczego i w jakim stopniu warto się zamartwiać?
Czy niebieskie paragony możemy wyrzucać do pojemników na papier? Wyjaśnia Kasia Wągrowska
Czujesz pustkę i masz wrażenie, że czegoś ci brakuje? Przestań szukać na siłę
Centrum Praw Kobiet: „Wielu mężczyzn stosujących przemoc robi to na trzeźwo, inni piją po to, aby bić. Alkohol jest dla nich tylko usprawiedliwieniem”
Zapominasz? To znak, że z twoim mózgiem wszystko jest w porządku

Dokuczają ci migreny, masz alergię, depresję, a może niskie ciśnienie tętnicze? Doradzimy ci, jaki wakacyjny kierunek będzie najlepszy dla ciebie. Podróżowanie przynosi wiele korzyści, pod warunkiem że weźmiesz pod uwagę swoją kondycję i stan zdrowia.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

BESTSELLER
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
90,00 zł

Wydawać by się mogło, że podróżowanie naraża nas na wiele niebezpieczeństw, jak np. kontuzje, wypadki i choroby zakaźne. Odpowiednie przygotowanie do wyjazdu może im zapobiec, a samo podróżowanie jest niezwykle korzystne dla zdrowia. Jak wykazało badanie przeprowadzone przez Global Commission on Aging we współpracy z Transamerica Center for Retirement Studies, podróżowanie zmniejsza ryzyko zawału i obniża poziom stresu. Już samo planowanie urlopu uspokaja i wprowadza w wakacyjny nastrój, dzięki czemu odstresowuje. Dodatkowo, co oczywiste, podróżowanie jest świetnym sposobem na poznanie nowych kultur, ludzi, kuchni oraz języka. Wzmaga kreatywność i zdolności zapamiętywania.

Musimy jednak pamiętać, w jakich okolicznościach przyszło nam wypoczywać. Pandemia koronawirusa wciąż trwa, dlatego należy przestrzegać obowiązujących zasad. Zachowuj odpowiedni dystans, noś maseczkę, tam gdzie jest to wymagane. Sprawdź też czy miejsce, w które się wybierasz nie leży w czerwonej czy żółtej strefie. Pozostaje więc tylko pytanie: gdzie pojechać?

podróż samochodem a zakrzepica

Może nad morze?

Urlop nad morzem to pozycja obowiązkowa dla palaczy, osób zmagających się z chorobami układu oddechowego i częstymi infekcjami dróg oddechowych. Tereny nadmorskie mają charakterystyczny mikroklimat, a to między innymi za sprawą unoszących się w powietrzu mikroelementów. Kiedy morskie fale uderzają o brzeg, dochodzi do uwolnienia cząsteczek jodu oraz chlorku sodu. Tworzy się naturalny aerozol, który sprzyja regeneracji i nawilża śluzówkę dróg oddechowych. Kojarzysz wodę morską sprzedawaną w aptekach, która zalecana jest przy infekcjach i nieżycie nosa, by wspomóc oczyszczanie? Nad morzem wystarczy przejść wzdłuż plaży i wziąć kilka głębszych wdechów.

Z wakacji nad morzem skorzystają również alergicy, szczególnie ci, którzy cierpią na alergie wziewne, katar sienny lub astmę. Morskie powietrze ma w swoim składzie wartościowe mikroelementy, za to brak w nim zanieczyszczeń i pyłków (dlatego jest miłą odmianą dla osób mieszkających w mieście). Osoby z niskim ciśnieniem tętniczym to kolejna grupa, dla której wakacje nad morzem będą idealnym rozwiązaniem. Wysokie ciśnienie atmosferyczne wpływa pozytywnie na samopoczucie. Należy jednak pamiętać o ruchu. Brak aktywności fizycznej i przesiadywanie na plaży oraz obfite posiłki sprzyjają spadkom ciśnienia.
Nadmorski mikroklimat oraz ekspozycja na promienie słoneczne wpłyną korzystnie na osoby borykające się z chorobami reumatycznymi oraz chorobami skóry, a także depresją. Jak wynika z badań przeprowadzonych w Wielkiej Brytanii, osoby, które mieszkają bliżej wody, są zdrowsze i bardziej szczęśliwe. Sam widok błękitnego morza poprawia samopoczucie, a w połączeniu z szumem fal daje efekt uspokajający.

Wakacje nad morzem to również okazja na wzmocnienie mięśni i poprawę kondycji, o ile nie spędzimy całego czasu na wylegiwaniu się na ręczniku i czytaniu książek. Kąpiel w morskiej wodzie, gra w siatkówkę plażową czy rzucanie frisbee to idealne przerywniki. Aktywność fizyczna przyspiesza metabolizm i oczyszczanie organizmu z toksyn. Nawet spacery wzdłuż brzegu morza wpłyną pozytywnie na sylwetkę, a dodatkowo będą doskonałym masażem dla stóp, szczególnie u osób z płaskostopiem.

ile powinien trwać urlop

Jezioro, rzeka, las

Tereny nizinne obfitują w urocze miejsca, w których z łatwością można zregenerować siły. Lasy, jeziora i rzeki – wypoczynek w tej scenerii szczególnie polecany jest osobom z chorobą wieńcową, niewydolnością serca lub nadciśnieniem tętniczym. Nizinny klimat nie jest tak wymagający jak nadmorski lub górski, ciśnienie atmosferyczne utrzymuje się na stałym poziomie, a wahania temperatur i wiatry są niewielkie w porównaniu ze wspomnianymi miejscami. Właśnie dlatego wypoczynek nad jeziorem, w okolicy lasu jest idealny dla osób, które są wrażliwe na zmiany pogody lub cierpią na migrenowe bóle głowy. Podczas takiego urlopu można z łatwością zadbać o kondycję – wycieczki rowerowe, bieganie, spływ kajakowy czy spacery po lesie to idealne rozwiązanie. Jedyna różnica w porównaniu z aktywnością fizyczną na terenach nizinnych jest taka, że organizm nie jest dodatkowo obciążony warunkami klimatycznymi jak np. w górach. Właśnie dlatego zaleca się aktywny wypoczynek nad rzeką lub jeziorem dla osób z chorobami serca. Co więcej, wakacje w takim miejscu są dobrym rozwiązaniem dla osób przemęczonych, zmagających się z epizodami depresyjnymi lub nerwicą. Przebywanie w otoczeniu natury, drzew, kwiatów, spokojnie płynącej wody pozwala oczyścić umysł, osiągnąć balans i „naładować akumulatory” przed powrotem do pracy. Niektóre osoby powinny jednak unikać takich miejsc, ze względu na pylenie kwiatów i drzew oraz dużą wilgotność i możliwość rozwijania się grzybów. Mowa tu szczególnie o alergikach i osobach cierpiących na choroby dróg oddechowych.

 

Urlop w górach?

Wakacje w górach są z kolei idealnym rozwiązaniem dla osób cierpiących z powodu astmy lub alergii. Podobnie jak nad morzem górskie powietrze jest wolne od zanieczyszczeń i alergenów, dzięki czemu stanowi miłą odmianę od smogu i spalin wielkich miast. Z urlopu w górach skorzystają również osoby z atopowym zapaleniem skóry i chorobami reumatycznymi, oczywiście pod warunkiem, że będą spędzać ten czas na wędrówkach czy wspinaczce. Spacery po górach można wykorzystać do poprawy wydolności krążeniowo-oddechowej. Jest to również okazja, by wzmocnić mięśnie i stawy bez zbytniego obciążania – wszystko zależy od natężenia i ilości wysiłku. Co ciekawe, pobyt w miejscu położonym kilka tysięcy metrów nad poziomem morza oddziałuje korzystnie na osoby z niskim poziomem hemoglobiny lub krwinek czerwonych, czyli niedokrwistością. W górskim powietrzu znajduje się mniej tlenu (im wyżej, tym mniej), co pobudza wydzielanie erytropoetyny i produkcję czerwonych krwinek. W rezultacie dochodzi do złagodzenia objawów anemii.

Niestety, wakacje w górach nie są dla każdego. Kobiety w ciąży, osoby cierpiące na migrenowe bóle głowy  i mające problemy z ciśnieniem (zbyt niskie lub zbyt wysokie) powinny unikać terenów położonych wysoko, ponieważ dochodzi tam do częstych wahań ciśnienia atmosferycznego i nagłych zmian pogody. Dotyczy to również osób z niewydolnością serca oraz chorobą wieńcową, ponieważ nagłe zmiany ciśnienia mogą pogorszyć samopoczucie, a rozrzedzone powietrze utrudnić oddychanie.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Łukasz Długowski

Łukasz Długowski: Jeśli zabierzesz telefon w najpiękniejsze miejsce na świecie, to jest duża szansa, że tego miejsca w ogóle nie zobaczysz

MZS odradza wyjazd do popularnych wakacyjnych kierunków

Popularne kierunki wakacyjne uznane za obszary wysokiego ryzyka epidemicznego. MSZ i ECDC odradzają podróżowanie w te lokalizacje

Skąd (tak naprawdę) są twoje pamiątki z wakacji? Ekoaktywistka Kasia Wągrowska to sprawdziła!

Bożena Kowalkowska: przestrzegam przed przeładowaniem dni urlopowych, żeby nie wrócić zmęczonym

Bożena Kowalkowska: przestrzegam przed przeładowaniem dni urlopowych, żeby nie wrócić zmęczonym

podróże w pandemii

Parlament Europejski poparł paszporty szczepionkowe. Będą zależne od rodzaju szczepionki na COVID-19

Kobiety z deskami surfingowymi na plaży

Pierwsze biuro turystyczne, które podjęło taką decyzję. Obsłuży tylko zaszczepionych na COVID-19

Globus w dłoni

Nowa lista krajów z zakazem lotów do Polski. Nie ma na niej krajów UE, Strefy Schengen i Ukrainy

Samolot

Od 2 września obowiązuje zakaz lotów z 44 państw do Polski. Z których?

Pasażerowie na lotnisku

Zakaz lotów do Polski. Na liście pojawiły się nowe państwa. Z których krajów możemy nie wrócić z wakacji?

Wyjeżdżasz na urlop? Włóż do zamrażalnika monetę

Wakacje w Polsce a koronawirus – pomysły, metody relaksu bez wyjazdu, aktywny wypoczynek z dziećmi

SUP – trening na wodzie. Na czym polega i dlaczego warto spróbować?

Dlaczego mam akceptować to, że nie mogę mieć wymarzonych wakacji? Żal jest zdrowy! – zapewnia psycholog

Urlop wystarczająco dobry

Co roku wracasz z urlopu rozczarowana? Zmień to!

Kobiety na urlopie macierzyńskim pokrzywdzone przez tarczę antykryzysową

Kobiety na urlopie macierzyńskim pokrzywdzone przez tarczę antykryzysową

Urlop ojcowski i urlop tacierzyński w 2020 roku

Wakacje za granicą a koronawirus

Kobieta w wodzie

Od kwietnia utonęły w Polsce 162 osoby. Pamiętaj, najczęściej tonie się w ciszy

dziewczyna z lodem - wakacje a koronawirus

Wakacje z koronawirusem. Jak bezpiecznie wyjechać na wczasy? Radzi Ola Dufour

5 kroków do wejścia w tryb urlopowy. O tym, jak szybciej przestawić się na wakacyjne „slow motion”, radzi psycholog Anita Kruszewska

Jak odpocząć w czasie krótkiego wyjazdu? Podpowiadamy!

Kobieta na plaży

Mięsożerne bakterie – przecinkowce w Bałtyku. Pływanie w morzu jest niebezpieczne

Kobieta w aucie z mapą

„W wypadkach drogowych wszyscy giniemy tak samo”. Historie opisane przez ratownika mrożą krew w żyłach

kobieta z walizką

Leki w samolocie – czy w bagażu podręcznym można mieć leki?

Najpopularniejsze

smutna kobieta pakująca prezenty świąteczne

Nie lubisz świąt? Nie martw się, to… normalne. Dla wielu to zwykły przymus

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Kobieta z lampą w ręce

10 niezdrowych wieczornych nawyków

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Kobieta leży w łóżku

7 rzeczy, które ułatwią poranne wstawanie

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Starsze kobiety ćwiczą

Z każdym rokiem starsi. Jak pokonać lęk przed upływem czasu?

Kobieta biegnie na środku ulicy

Jesteś aktywna fizycznie? Twoje jelita też na tym korzystają

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Kobieta ćwiczy

Klatka piersiowa – ćwiczenia rozciągające i wzmacniające

×