Przejdź do treści

Jesteś aktywna fizycznie? Twoje jelita też na tym korzystają

Jesteś aktywna fizycznie? Twoje jelita też na tym korzystają Luke Stackpoole/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kobiety na Strajku Kobiet w Polsce
Uzasadnienie wyroku TK odnośnie aborcji opublikowane!
Kobieta w maseczce ochronnej
Francja i Austria zakazują noszenia maseczek materiałowych w miejscach publicznych!
Nastolatka siedzi na rampie
„Jedna placówka na ponad 27 tys. pacjentek”. Martyna Jałoszyńska o dostępie nastolatek do ginekologa
Ludzie na koncercie
Lek. Bartosz Fiałek wzburzony weekendowymi imprezami: ludzie, których ignorancja przekracza „dach świata”
Genogram – do czego służy, jak zrobić, symbole genogramu

Stan jelit ma wpływ na kondycję całego organizmu. O tym, jak sprawnie działają, decydują żyjące w nich bakterie, które tworzą mikroflorę jelitową. Najnowsze badania pokazują, że u osób aktywnych może ona być liczniejsza i bardziej różnorodna.

Bakterie to słowo, które nie kojarzy się najlepiej, a nie zawsze powinno. W organizmie człowieka żyją też takie, od których uzależnione jest jego zdrowie. W samych jelitach jest ich 100 bilionów. Są one istotne, ponieważ wspierają przebieg różnych procesów życiowych. Mają na przykład wpływ na to, czy będziesz mieć płaski brzuch, zmuszają komórki układu odpornościowego do wytwarzania przeciwciał, wpływają także za zdrowie psychiczne.

Zachowanie różnorodnej flory jelitowej procentuje większą ilością tych „dobrych bakterii”, które przynoszą organizmowi korzyści. Co może im pomóc? Przede wszystkim zdrowa i zróżnicowana dieta, ale ostatnie badania pokazały, że porządny trening również.

Kobieta biegnie

Serce, fitness i bakterie. Co je łączy?

Naukowcy z Uniwersytetu Stanu San Francisco wykonali u 20 mężczyzn i 17 kobiet test wysiłkowy podczas treningu kardio. Zrobili także u uczestników analizę składu ciała za pomocą urządzenia BOD POD. Wykorzystuje ono do pomiaru masy tłuszczowej i beztłuszczowej pletyzmografię wypieranego powietrza. Badani musieli również prowadzić przez siedem dni dziennik diety. Na koniec na podstawie próbki stolca oceniano proporcje dwóch grup bakterii, czyli Firmicutes i Bacteroides. Jest to miara, według której ocenia się zdrowie jelit. Brak równowagi między nimi przyczynia się do otyłości, a także do zespołu jelita nadwrażliwego.

Jaki był wynik? Osoby wykonujące intensywny trening kardio miały więcej bakterii Firmicutes niż Bacteroides. Naukowcy wyjaśnili, że większa ilość Firmicutes utrudnia tym szkodliwym bakteriom rozprzestrzenianie się po całym organizmie.

Jednak nie tylko trening kardio wspomaga mikroflorę jelitową. Badacze z Irlandii sprawdzili również, jaki wpływ mają na nią inne ćwiczenia. Przeanalizowali próbki krwi i kału u 40 profesjonalnych graczy rugby w czasie treningów przed rozpoczęciem sezonu. Porównali je z osobami mniej aktywnymi. Okazało się, że u zawodowych sportowców była ona bardziej zróżnicowana. Według naukowców wpływ na to miał także fakt, że zawodnicy rugby lepiej się odżywiali, a ich dieta była bogata w białko. Jak się okazuje, mieszkające w nas bakterie też mają swoje ulubione potrawy…

Ola Lendzion

Mikroflora na diecie

Na jej różnorodność ogromny wpływ ma to, co jesz. Na pewno nie służy jej zachodni styl żywienia, czyli wysoko przetworzone jedzenie i duża ilość cukru. Jak pokazują statystyki, to jedna z uboższych diet. Oszacowano, że 75 proc. jedzenia na świecie jest produkowane z 12 roślin i 5 rodzajów mięsa. Bardziej urozmaiconą dietę mają mieszkańcy wsi, a najbardziej zróżnicowaną mikroflorę jelitową – Afrykańczycy.

Jak więc powinna wyglądać twoja dieta?

– Jedz różnorodnie
– Wybieraj produkty bogate w błonnik, który znajdziesz w warzywach, owocach, roślinach strączkowych
– Uzupełniaj ją sfermentowanym jedzeniem. Jogurt, kefir czy kiszona kapusta to naturalne probiotyki
– Unikaj sztucznych słodzików, jak aspartam, które szkodzą mikroflorze jelitowej
– Nie zapominaj o prebiotykach, które są oporne na działanie enzymów trawiennych. W ten sposób przechodzą do jelit i zasilają mikroflorę. Jednym z nich jest skrobia oporna, zawierają ją banany o zielonej skórce i ziemniaki
– Dieta musi zawierać produkty pełnoziarniste, czyli ciemny ryż, makaron i razowy chleb
– Pomyśl o diecie wegetariańskiej. Badania pokazują, że jest zdrowsza dla mikroflory jelitowej
– Jedz produkty bogate w polifenole, czyli kakao, gorzką czekoladę, czerwone wino, zieloną herbatę.

Z mlekiem matki

Człowiek zaczyna tworzyć swoją mikroflorę jelitową zaraz po urodzeniu się. Chociaż niektóre badania sugerują, że kontakt z pewnymi bakteriami ma miejsce już w łonie matki. W ciągu dwóch pierwszych lat życia wzrasta ilość tzw. bifidobakterii, które pomagają trawić cukry dostarczane z mlekiem matki. Liczne badania pokazują, że dzieci karmione piersią mają tych bakterii więcej niż te, które jadły mleko modyfikowane. Dlatego rzadziej mają alergie, zmniejsza się u nich ryzyko otyłości a także cieszą się lepszym zdrowiem. Warto więc malucha karmić piersią co najmniej do 6. miesiąca życia.

Najważniejsza korzyść, czyli zdrowie

Jak na razie większość badań nad takimi możliwościami flory bakteryjnej była prowadzona na zwierzętach. Jednak na ich podstawie naukowcy zaczynają twierdzić, że bakterie z naszych jelit mogą być pomocne w zapobieganiu niektórym chorobom, a także w ich leczeniu. Według badań przeprowadzonych w Mayo Clinic na podstawie flory bakteryjnej można sprawdzić podatność na reumatoidalne zapalenie stawów, a także wykorzystać jej możliwości lecznicze. W innym badaniu zauważono, że odmiana Lactobacillus johnsonii może chronić przed niektórymi rodzajami raka. Za to naukowcy z Uniwersytetu Chicago odkryli, że wprowadzenie pewnych odmian bakterii do układu trawiennego myszy z czerniakiem sprawiło, że układ odpornościowy zaczął atakować komórki rakowe.

Jak widać, mieszkańcy naszych jelit mają spory potencjał i to tylko kwestia czasu, czym nas jeszcze zaskoczą.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Aktywność fizyczna zimą – jaka jest skuteczna i bezpieczna?

Ciałopozytywny ruch? Psychodietetyczka Małgorzata Akkus radzi: Nie szukaj motywacji, tylko pragnienia. Jest silniejsze, pali od środka

Ciałopozytywny ruch? Psychodietetyczka Małgorzata Akkus radzi: Nie szukaj motywacji, tylko pragnienia. Jest silniejsze, pali od środka

Kwas mlekowy – co to jest? Jak usunąć? Objawy, badanie

Kobieta

Ćwiczenia w domu – na brzuch, plecy, klatkę piersiową i inne

Wielka lekcja WF tylko dla dziewcząt. Wraz z nimi ćwiczyć będą Otylia Jędrzejczak, Anita Włodarczyk i inne mistrzynie sportu

Rusza akcja „Mistrzynie w Szkołach” skierowana do uczennic. Otylia Jędrzejczak: będę przekonywać je, że lekcja WF może być fajna

Prace w ogrodzie ciągle odkładasz na później? A to doskonała aktywność fizyczna

Kobieta w ciaży wchodzi do basenu

Aktywność fizyczna w ciąży. Jak wpływa na ciało? Jaki trening wybrać?

Ćwiczenia miały cię relaksować, a niepokoją? Zobacz, dlaczego tak się dzieje

Jesteś fanką cross-treningu? A próbowałaś już… chodzenia?

Brak efektów ćwiczeń? Postaw na zróżnicowanie treningu

Zróżnicowanie treningu – zmiany, gdy brakuje efektów ćwiczeń

taekwondo

„Taekwondo jest sztuką, więc musi być piękne”. Zasady, układy i stopnie taekwondo

Urządzasz domową siłownię? Specjalista podpowiada, na które sprzęty postawić

Lubisz skakać na skakance? Sprawdź, jak osiągnąć najwięcej korzyści

twerk

Twerk to taniec, który uwalnia kobiecość. Na czym polega? Zasady i nauka twerku

Pływasz, aby schudnąć? Sprawdź, czy to ma sens

Wracasz na siłownię? O tych rzeczach musisz pamiętać

Kreatyna – czy to działa?

Kreatyna – co daje, efekty, dawkowanie, skutki uboczne

Na siłowni są wciąż ograniczenia? To nie problem! Te ćwiczenia wykonasz w domu

Muay thai - tajski boks / Istock

Muay thai, czyli tajski boks – jak wygląda trening i dla kogo jest?

Jak ćwiczyć, aby spalać tłuszcz? Naukowcy znają odpowiedź

10 000 kroków – dacie radę?

10 000 kroków – dacie radę?

wyttrzewienie jelit

„Przyszłam na świat z wytrzewieniem jelit. Ta blizna uratowała mi życie. Jestem z niej dumna” – wyznaje Oliwia

Kobieta ćwiczy

Rozpoczynasz aktywność fizyczną? Możesz łatwo doprowadzić do kontuzji. Jakich błędów nie popełniać?

Kobieta ćwiczy z kettlebell

Kettlebell – ćwiczenia na nogi i pośladki z odważnikami

Najpopularniejsze

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Jak pozbyć się oponki z brzucha

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

10 niezdrowych wieczornych nawyków

Ubrania, które nas trują. Sprawdź, dlaczego mogą być niebezpieczne

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Zimno jest zdrowe! Nie wierzysz? Oto 5 pożytków z niskich temperatur

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

„365 dni”: gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

poranne wstawanie

7 rzeczy, które ułatwią poranne wstawanie

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona