Przejdź do treści

Jesteś chora, ale potrzebujesz się poruszać? Lekarz odpowiada, kiedy warto odpuścić ćwiczenia

Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Zendaya
Zendaya wyznała, że social media wyzwalają u niej stany lękowe. „Staję się niespokojna, za dużo myślę i analizuję”
Trening interwałowy – fitnessowy must have! Na czym polega i dlaczego warto się w niego wkręcić?
Siatkarka
Katarzyna Skorupa o dyskryminacji kobiet w sporcie: Jesteśmy 'ładnym’ dodatkiem
Dziennikarka Anna Lalka wyznała, że padła ofiarą gwałtu. "Byłam przekonana, że zrobiłam coś złego"
Dziennikarka Anna Lalka wyznała, że padła ofiarą gwałtu. „Byłam przekonana, że zrobiłam coś złego”
Mężczyzna stoi przed lustrem
„Czy kiedykolwiek nazwałeś dziewczynę 'laską’? Albo zagwizdałeś na nią, gdy szła ulicą?”. Kampania „Nie bądź tym facetem” pokazuje, że seksistowskie żarty to nie podryw a przemoc!

Czym jest test „neck check”? Jak za jego pomocą sprawdzić, czy infekcja jest przeciwwskazaniem do uprawiania sportu? Nasz ekspert odpowiada, czy i kiedy możemy trenować, jeśli dopadła nas infekcja.

Sezon przeziębieniowy osiąga właśnie swoje apogeum. Wszędzie dookoła słychać pokasływania, pociągania nosem czy kichnięcia. Wiele osób, które dopada infekcja, niezależnie od formy uprawianej aktywności fizycznej, zadaje sobie pytanie: trenować czy odpuścić? Niestety, jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie się nie da, a większość lekarzy dla bezpieczeństwa pacjenta i własnego odradzi uprawianie sportu podczas gorszego samopoczucia spowodowanego jakąkolwiek infekcją. Gdyby jednak zagłębić się w temat, istnieje szansa, że wykonany trening nie pogorszy naszego stanu, a jednocześnie pozwoli nam utrzymać formę dzięki systematycznej realizacji planu treningowego.

Kiedy odpuścić? Prosty test „neck check”

W literaturze anglojęzycznej istnieje pojęcie testu „neck check”, który każda osoba zastanawiająca się, czy może ćwiczyć, powinna sobie sama przeprowadzić. Zasada jest bardzo prosta i zależy od miejsca występowania objawów w naszym ciele.

Otóż jeśli występują objawy infekcji górnych dróg oddechowych, tj. od góry do poziomu szyi, i nie schodzą niżej, dopuszczony jest trening umiarkowany, który intensywnością osiąga maksymalnie połowę takiego treningu, jaki wykonujemy w pełnym zdrowiu. Objawy zaliczane do pierwszej grupy to: zatkany nos, katar, ból i zaczerwienienie gardła, kichanie. W przypadku takiego lekkiego przeziębienia wskazane jest jedynie leczenie objawowe, a z samą chorobą nasz organizm musi poradzić sobie sam. Można stosować tzw. ogólnodostępne leki na przeziębienie, lecz jeśli chcemy trenować, należy unikać tych, w których składzie znajduje się pseudoefedryna. Należy stanowczo zaznaczyć, że gdy chcemy ćwiczyć podczas choroby, nie może występować gorączka ani dreszcze – ich pojawienie się oznacza, iż musimy zrezygnować z jakiejkolwiek aktywności fizycznej!

 

Zobacz także

Jeśli objawy znajdują się poniżej szyi, oznacza to, że drobnoustrój odpowiedzialny za infekcję dotarł do dolnych dróg oddechowych. Do objawów infekcji dolnych dróg oddechowych należą: duszność, problemy z oddychaniem, kaszel z dużą ilością odkrztuszanej wydzieliny – w takim przypadku treningi należy odroczyć do momentu poprawy stanu zdrowia i samopoczucia. Inne alarmujące objawy, których nie należy lekceważyć i przy których występowaniu należy odpuścić sobie aktywność fizyczną, to: biegunka i wymioty, złe samopoczucie, ból mięśni, powiększone węzły chłonne, przyspieszona czynność serca. Również choroby bakteryjne, z powodu których lekarz przepisał nam antybiotyk, są przeciwwskazaniem do wysiłku.

Jeśli chodzi o wybór rodzaju aktywności podczas przeziębienia, nie ma konkretnych zaleceń czy zakazów. Ogólnie rzecz ujmując, albo można ćwiczyć, albo nie można ćwiczyć. Tu pomaga zdrowy rozsądek. Jeśli ktoś jest zapalonym biegaczem, który biega po lesie, lepiej, żeby w czasie infekcji górnych dróg oddechowych i tuż po niej pobiegał raczej na bieżni w pomieszczeniu, aby zimnym powietrzem nie podrażniać dodatkowo dróg oddechowych.

Jak długo ma trwać przerwa?

Na to pytanie również nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wszystko zależy od intensywności i czasu trwania infekcji, od jej przyczyny, od ogólnego stanu naszego zdrowia oraz od zdolności do regeneracji naszego organizmu. Po pierwsze, powinniśmy wracać do aktywności kilka dni po wyzdrowieniu, czyli kilka dni po ustąpieniu ostatnich objawów. Okres ten jest szczególnie ważny dla naszego układu odpornościowego, który regeneruje się po infekcji, i nie powinniśmy tego zakłócać poprzez intensywne ćwiczenia. Jeśli dzień po treningu czujemy się zregenerowani, objawy choroby nie powróciły, oznacza to, że możemy kontynuować powrót do aktywności. Po drugie, należy wracać do wysiłku stopniowo. Powinniśmy najpierw powrócić do liczby treningów, jakie wykonywaliśmy przed chorobą, a dopiero w dalszej kolejności do ich intensywności. Po trzecie, trening ma zawierać wszystkie składowe, czyli rozgrzewkę, trening właściwy i wygaszanie treningu. Po czwarte, jeśli cokolwiek nas niepokoi, słabo się poczujemy, odpuśćmy trening i zróbmy sobie przerwę dłuższą niż zwykle.

Powyższy tekst należy traktować nie jako pozwolenie na uprawianie sportu podczas przeziębienia, ale jako rozważanie, czy jest to w ogóle możliwe. Jeśli lekarz podczas badania będzie nam odradzał uprawianie sportu przez czas trwania przeziębienia, należy wytłumaczyć mu, iż jest to dla nas bardzo ważne i bardzo zależy nam na tym, żeby nie wyjść z formy – jeśli go do tego przekonamy, na pewno da nam przyzwolenie, gdy uzna, iż będzie to bezpieczne. Nie liczmy jednak, że da nam przyzwolenie na ciężki trening i jednocześnie zwolnienie z pracy… Ostateczna decyzja, czy trenować, należy do nas, dlatego jeśli jakiekolwiek sygnały z ciała i umysłu mówią nam, żeby tego nie robić, należy ich posłuchać i zrobić sobie przerwę. Przecież nie będzie trwała wiecznie!

Nasze teksty zawsze konsultujemy z najlepszymi specjalistami

dr Łukasz Stelmaszczyk
lekarz rezydent – położnictwo i ginekologia

Najnowsze w naszym serwisie

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Zainteresują cię również:

Studentki i studenci

„Winny jest sprawca, nie spódnica, nie bluzka, nie alkohol, nie ofiara”. Magdalena Jutrzenka komentuje kontrowersyjne zalecenia Śląskiego Uniwersytetu Medycznego

Jamie Lee Curtis i jej transpłciowa córka Ruby o ich relacji o comin-oucie. "Imię to była najtrudniejsza rzecz. Imię, które nadałaś dziecku"

Jamie Lee Curtis i jej transpłciowa córka Ruby o ich relacji po coming-oucie. „Imię to była najtrudniejsza rzecz. Imię, które nadałaś dziecku”

Rebel Wilson opowiada o obsesji społeczeństwa na punkcie wagi. "Prasa zaczęła się mną interesować dopiero, kiedy nie robiłam nic oprócz tego, że chudłam"

Rebel Wilson opowiada o obsesji społeczeństwa na punkcie wagi. „Prasa zaczęła się mną interesować dopiero, kiedy nie robiłam nic oprócz tego, że chudłam”

Jak ciężarne Polki czują się podczas wizyt ginekologicznych? „To nie są utopijne potrzeby, z 'innego świata'”

Czy można umrzeć z przepracowania? Odpowiada lek. Ewa Stawiarska

„Tak, można umrzeć z przepracowania. I są na to dowody naukowe” – podkreśla lek. Ewa Stawiarska

"Serio poprosiłaś go o chodzenie? Nie wiesz, że kobieta powinna czekać?". Seksuolożka wyjaśnia, dlaczego takie przekonanie powinno odejść do lamusa

„Serio poprosiłaś go o chodzenie? Nie wiesz, że kobieta powinna czekać?”. Seksuolożka wyjaśnia, dlaczego takie przekonanie powinno odejść do lamusa

„Nie mamy dodatkowych osób do pomocy, a sama nie będę pani wkładać na fotel”. Co słyszy kobieta z niepełnosprawnością u ginekologa?

Katarzyna Glinka: Jestem WWO

Katarzyna Glinka: Jestem WWO. Z tym po prostu trzeba nauczyć się żyć

„W Polsce panuje przekonanie, że gdy kobieta zostaje matką, niezależnie, czy to planowała, ma być szczęśliwa i nie narzekać” – mówi blogerka Anna Suchecka

„Ja nie przekwitam, ja rozkwitam. Definiuję swoją kobiecość na nowo”. Znane kobiety rewolucjonizują myślenie o menopauzie

Dopiero poniedziałek, a Ty już w niedoczasie? Znów się spóźniłaś? Poznaj receptę na „wow” wrażenie

„Powiedział, że postawi mi szóstkę na koniec roku, jeśli dam mu buziaka”. Molestowanie w szkołach i na uczelniach to realny problem – podkreśla Martyna Kaczmarek

„Powiedział, że postawi mi szóstkę na koniec roku, jeśli dam mu buziaka”. Molestowanie w szkołach i na uczelniach to realny problem – podkreśla Martyna Kaczmarek

„Lesbijka u ginekologa jest jak jednorożec, który się urwał z choinki” – czyli LGBT u lekarza

Skóra mężczyzn starzeje się wolniej niż u kobiet. Jak jeszcze będziesz się różnić od swojego faceta za 30 lat?

5 powodów, dla których czytamy o seksie

Dominika Kojro i Karolina Kucharczyk /fot. Przemek Grela

Dziecko jogi i pilatesu nazywa się yogilates. Wzmacnia mięśnie głębokie brzucha, uelastycznia ciało i wycisza umysł

HELLO PIONIERKI: Jak Janina Kosmowska została krakowską królową kefiru, bo nie mogła pracować w aptece

Prawniczka Joanna Rułkowska: Kobiecie po poronieniu ciężko jest robić cokolwiek, tym bardziej martwić się o swoje prawa. Bliskie osoby muszą pomóc je wyegzekwować

„Lekarz bez uprzedzenia wepchnął mi palce w miejsce intymne. Niezbyt komfortowa i przyjemna sytuacja” – mówi Justyna Kokoszenko o traumatycznej wizycie u ginekologa

Savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnością / Getty

„Dla nich jestem tylko tłem”. Łukasz od 25 lat jeździ na wózku i uczy savoir-vivre’u wobec osób z niepełnosprawnością

Urszula Dudziak o menopauzie: To jest dla kobiety najpiękniejszy okres

Urszula Dudziak o menopauzie: To jest dla kobiety najpiękniejszy okres, bo nie kojarzy się ze stresem

Niemal pół tysiąca złotych za przyjęcie szczepionki przeciwko COVID-19. Tak postanowił parlament w Wilnie

Hanna Lis o przemocy domowej

Hanna Lis o przemocy domowej: Mężczyzna, który nazwał cię ku*wą, popchnął o ścianę, uderzył, zrobi to kolejny raz. I kolejny

Kasia Dziurska

Kasia Dziurska: To mit, że przy SIBO nie można jeść węglowodanów. Jem je do każdego posiłku

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

„365 dni”: gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

Po pracy nie masz już na nic siły? Oto 6 sposobów na odzyskanie energii wieczorem

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność