Przejdź do treści

Jesteś chora, ale potrzebujesz się poruszać? Lekarz odpowiada, kiedy warto odpuścić ćwiczenia

Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kobiety na Strajku Kobiet w Polsce
Uzasadnienie wyroku TK odnośnie aborcji opublikowane!
Kobieta w maseczce ochronnej
Francja i Austria zakazują noszenia maseczek materiałowych w miejscach publicznych!
Nastolatka siedzi na rampie
„Jedna placówka na ponad 27 tys. pacjentek”. Martyna Jałoszyńska o dostępie nastolatek do ginekologa
Ludzie na koncercie
Lek. Bartosz Fiałek wzburzony weekendowymi imprezami: ludzie, których ignorancja przekracza „dach świata”
Genogram – do czego służy, jak zrobić, symbole genogramu

Czym jest test „neck check”? Jak za jego pomocą sprawdzić, czy infekcja jest przeciwwskazaniem do uprawiania sportu? Nasz ekspert odpowiada, czy i kiedy możemy trenować, jeśli dopadła nas infekcja.

Sezon przeziębieniowy osiąga właśnie swoje apogeum. Wszędzie dookoła słychać pokasływania, pociągania nosem czy kichnięcia. Wiele osób, które dopada infekcja, niezależnie od formy uprawianej aktywności fizycznej, zadaje sobie pytanie: trenować czy odpuścić? Niestety, jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie się nie da, a większość lekarzy dla bezpieczeństwa pacjenta i własnego odradzi uprawianie sportu podczas gorszego samopoczucia spowodowanego jakąkolwiek infekcją. Gdyby jednak zagłębić się w temat, istnieje szansa, że wykonany trening nie pogorszy naszego stanu, a jednocześnie pozwoli nam utrzymać formę dzięki systematycznej realizacji planu treningowego.

Kiedy odpuścić? Prosty test „neck check”

W literaturze anglojęzycznej istnieje pojęcie testu „neck check”, który każda osoba zastanawiająca się, czy może ćwiczyć, powinna sobie sama przeprowadzić. Zasada jest bardzo prosta i zależy od miejsca występowania objawów w naszym ciele.

Otóż jeśli występują objawy infekcji górnych dróg oddechowych, tj. od góry do poziomu szyi, i nie schodzą niżej, dopuszczony jest trening umiarkowany, który intensywnością osiąga maksymalnie połowę takiego treningu, jaki wykonujemy w pełnym zdrowiu. Objawy zaliczane do pierwszej grupy to: zatkany nos, katar, ból i zaczerwienienie gardła, kichanie. W przypadku takiego lekkiego przeziębienia wskazane jest jedynie leczenie objawowe, a z samą chorobą nasz organizm musi poradzić sobie sam. Można stosować tzw. ogólnodostępne leki na przeziębienie, lecz jeśli chcemy trenować, należy unikać tych, w których składzie znajduje się pseudoefedryna. Należy stanowczo zaznaczyć, że gdy chcemy ćwiczyć podczas choroby, nie może występować gorączka ani dreszcze – ich pojawienie się oznacza, iż musimy zrezygnować z jakiejkolwiek aktywności fizycznej!

 

Zobacz także

Jeśli objawy znajdują się poniżej szyi, oznacza to, że drobnoustrój odpowiedzialny za infekcję dotarł do dolnych dróg oddechowych. Do objawów infekcji dolnych dróg oddechowych należą: duszność, problemy z oddychaniem, kaszel z dużą ilością odkrztuszanej wydzieliny – w takim przypadku treningi należy odroczyć do momentu poprawy stanu zdrowia i samopoczucia. Inne alarmujące objawy, których nie należy lekceważyć i przy których występowaniu należy odpuścić sobie aktywność fizyczną, to: biegunka i wymioty, złe samopoczucie, ból mięśni, powiększone węzły chłonne, przyspieszona czynność serca. Również choroby bakteryjne, z powodu których lekarz przepisał nam antybiotyk, są przeciwwskazaniem do wysiłku.

Jeśli chodzi o wybór rodzaju aktywności podczas przeziębienia, nie ma konkretnych zaleceń czy zakazów. Ogólnie rzecz ujmując, albo można ćwiczyć, albo nie można ćwiczyć. Tu pomaga zdrowy rozsądek. Jeśli ktoś jest zapalonym biegaczem, który biega po lesie, lepiej, żeby w czasie infekcji górnych dróg oddechowych i tuż po niej pobiegał raczej na bieżni w pomieszczeniu, aby zimnym powietrzem nie podrażniać dodatkowo dróg oddechowych.

Jak długo ma trwać przerwa?

Na to pytanie również nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wszystko zależy od intensywności i czasu trwania infekcji, od jej przyczyny, od ogólnego stanu naszego zdrowia oraz od zdolności do regeneracji naszego organizmu. Po pierwsze, powinniśmy wracać do aktywności kilka dni po wyzdrowieniu, czyli kilka dni po ustąpieniu ostatnich objawów. Okres ten jest szczególnie ważny dla naszego układu odpornościowego, który regeneruje się po infekcji, i nie powinniśmy tego zakłócać poprzez intensywne ćwiczenia. Jeśli dzień po treningu czujemy się zregenerowani, objawy choroby nie powróciły, oznacza to, że możemy kontynuować powrót do aktywności. Po drugie, należy wracać do wysiłku stopniowo. Powinniśmy najpierw powrócić do liczby treningów, jakie wykonywaliśmy przed chorobą, a dopiero w dalszej kolejności do ich intensywności. Po trzecie, trening ma zawierać wszystkie składowe, czyli rozgrzewkę, trening właściwy i wygaszanie treningu. Po czwarte, jeśli cokolwiek nas niepokoi, słabo się poczujemy, odpuśćmy trening i zróbmy sobie przerwę dłuższą niż zwykle.

Powyższy tekst należy traktować nie jako pozwolenie na uprawianie sportu podczas przeziębienia, ale jako rozważanie, czy jest to w ogóle możliwe. Jeśli lekarz podczas badania będzie nam odradzał uprawianie sportu przez czas trwania przeziębienia, należy wytłumaczyć mu, iż jest to dla nas bardzo ważne i bardzo zależy nam na tym, żeby nie wyjść z formy – jeśli go do tego przekonamy, na pewno da nam przyzwolenie, gdy uzna, iż będzie to bezpieczne. Nie liczmy jednak, że da nam przyzwolenie na ciężki trening i jednocześnie zwolnienie z pracy… Ostateczna decyzja, czy trenować, należy do nas, dlatego jeśli jakiekolwiek sygnały z ciała i umysłu mówią nam, żeby tego nie robić, należy ich posłuchać i zrobić sobie przerwę. Przecież nie będzie trwała wiecznie!

Nasze teksty zawsze konsultujemy z najlepszymi specjalistami

dr Łukasz Stelmaszczyk
lekarz rezydent – położnictwo i ginekologia

Najnowsze w naszym serwisie

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Zainteresują cię również:

Dagmara Seliga

Dagmara Seliga: w Polsce jest coraz więcej coachów, a brakuje przepisów regulujących ten zawód [WIDEO]

zima

Zatroszcz się o siebie zimą. Podpowiadamy, jak to zrobić

„W oceanach ląduje ok. 50 tysięcy ton plastikowych strzępów po naszych siatkach”. Sylwia Majcher przekonuje, że to najwyższy czas, żeby zrezygnować z foliówek

„W oceanach ląduje 50 tysięcy ton plastikowych strzępów po siatkach”. Sylwia Majcher przekonuje, że czas zrezygnować z foliówek

Syndrom MCS. Alergia na nowoczesność

Kobieta ćwiczy na dworze

Oto ćwiczenia, dzięki którym bieganie będzie przyjemniejsze i bardziej efektywne

Dr Paulina Pustułka / WPS

Dr Paula Pustułka: Społeczną przyczyną bezdzietności jest to, że Polki po prostu nie znajdują odpowiednich partnerów, z którymi te dzieci chciałyby mieć

Nudesy to nie wstyd

„Sama sobie winna”, bo wysyłała nagie zdjęcia? Sara Tylka: Wciąż żyjemy w kulturze gwałtu. Odpowiedzialność składa się na barki poszkodowanej

Joanna Osyda

Joanna Osyda: sztukę pogrubiania siebie opanowałam do perfekcji

Izabela Pajor

„My, dojrzałe kobiety, zaczynamy budzić się do życia. Nasza siwa rewolucja dopiero nadchodzi!” – mówi Izabela Pajor

Restauracja ONA

Pierwszy raz w historii wegańska restauracja otrzymała gwiazdkę Michelin!

Kobiety z deskami surfingowymi na plaży

Pierwsze biuro turystyczne, które podjęło taką decyzję. Obsłuży tylko zaszczepionych na COVID-19

Joanna Cesarz

Joanna Cesarz: Dlaczego mam się porównywać do Anji Rubik, jeśli nigdy nie będę wyglądać jak ona?

Dominika Cibulkova

Tenisistka zaszczepiła się poza kolejnością. By „odpracować” swój błąd, zgłosiła się do pomocy jako wolontariuszka

aborcja w Polsce, wyrok TK

Natalia Broniarczyk: Najczęstsze pytanie, jakie się pojawia, to: ‚czy jesteś pewna, że nie będziesz później żałować?’. Nie zadawajmy go

Dlaczego lepiej używać szklanej butelki dla dzieci zamiast plastikowej? Wyjaśnia chemiczka Sylwia Panek

Dlaczego lepiej używać szklanej butelki dla dzieci zamiast plastikowej? Wyjaśnia chemiczka Sylwia Panek

Elektrolity – sprawdź, czego jeszcze o nich nie wiesz

Kim Cattrall: Bezsenność? To jakby trzytonowy goryl siedział mi na piersi

Julia Kramek

Minął 13. miesiąc, od kiedy Julia nie opuściła domu. „Nie chcę ryzykować życiem”

Matka z córką rzucają confetti

Nie namawiaj córki do bycia bardziej śmiałą. „Próba zmieniania temperamentu na siłę może być szkodliwa”

męska grypa

„Męska grypa” to nie wymysł. Winny jest prawdopodobnie testosteron

szczepienie przeciw koronawirusowi

Coraz więcej Polaków chce się zaszczepić przeciwko COVID-19 – wskazuje najnowszy sondaż

Mikołaj Foks

Jak wychować pewne siebie dziewczynki? Radzi Mikołaj Foks [WIDEO]

8 mitów na temat medytacji według Kasi Bem. Sprawdź, czy któryś z nich cię zaskoczy

8 mitów na temat medytacji według Kasi Bem. Sprawdź, czy któryś z nich cię zaskoczy

„Nie ma czegoś takiego jak orientacja (seksualna)”. Wypowiedź Kai Godek Biologiczną Bzdurą 2020 roku

Najpopularniejsze

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Jak pozbyć się oponki z brzucha

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

10 niezdrowych wieczornych nawyków

Ubrania, które nas trują. Sprawdź, dlaczego mogą być niebezpieczne

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Zimno jest zdrowe! Nie wierzysz? Oto 5 pożytków z niskich temperatur

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

„365 dni”: gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

poranne wstawanie

7 rzeczy, które ułatwią poranne wstawanie

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona