Przejdź do treści

Muay thai, czyli tajski boks – jak wygląda trening i dla kogo jest?

Muay thai - tajski boks / Istock
Muay thai - tajski boks / Istock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Francja wprowadziła zakaz „terapii konwersyjnej” wobec osób LGBTQIA+. „Bycie sobą nie jest przestępstwem” – skomentował prezydent Emmanuel Macron
Jednorazowość na poziomie plastikowej słomki? Jagna Niedzielska o… rajstopach
Lustrzany mózg, czyli zachowania zaraźliwe
W ciąży mózg kobiety się… kurczy. Poznaj 5 zaskakujących faktów dotyczących kobiecego ciała
Trening – 12 sygnałów, że przesadzasz!

Muay thai w wolnym tłumaczeniu oznacza „sztukę ośmiu kończyn”. Chodzi o dwie pięści, dwa golenie, dwa łokcie i dwa kolana. To „argumenty”, którymi dysponuje tajski bokser. Bo muay thai to nic innego jak tajski boks. Na czym polega ten sport? I co daje regularny trening? 

Muay thai – czym jest?

Muay thai, czyli tajski boks, nazywany jest „sztuką ośmiu kończyn”. Dlaczego? W tym sporcie ciosy zadaje się pięściami, kolanami, goleniami i łokciami. Pojedynek tajskiego boksu jest nie tylko widowiskowy, ale i brutalny. Zawodnik bądź zawodniczka uderza w swojego przeciwnika z całej siły. Wszystko, by jak najszybciej znokautować osobę, z którą walczy.

Technika nie jest tutaj ważna. W muay thai liczy się jak najszybsze zadanie ciosu, który powali przeciwnika na ziemię. Właśnie dlatego muay thai zalicza się bardziej do sportów niż do sztuk walki.

Początki muay thai

Historia tajskiego boksu rozpoczęła się ok. XIII wieku. To wtedy właśnie muay thai uprawiali żołnierze tajskiej armii. Sport ten uwielbiali także królowie. Dopiero później trenować zaczęły też niższe warstwy społeczne.

Zawody muay thai były wielkim wydarzeniem dla wszystkich mieszkańców. Laureaci konkursów na wieki zdobywali uznanie i podziw wśród obserwatorów. To z tego czasu pochodzi też cały rytuał muay thai. Przed walką zawodnicy wykonywali specjalny taniec nazywany waikhru. Podczas walki natomiast grano tradycyjną melodię zwaną „Sarama”.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

kobieta w białym body

Muay thai obecnie

Jak wyglądają treningi muay thai obecnie? Zawodnicy nie stosują już tzw. „kaad chuek”, czyli pasków do obwiązywania dłoni, a zwykłych rękawic bokserskich. Istnieje też zbiór zasad, których należy przestrzegać. I tak obecnie zakazano uderzeń głową, kopnięć w krocze, rzutów przeciwnikiem czy dźwigni. Współcześnie zawodnicy podzieleni są według wagi. Walczą na ringach otoczonych linami, a każdy z nich musi mieć ochroniacze na głowę, kolana i korpus.

Nie zmieniło się jednak jedno – tradycyjna muzyka, którą słyszą zawodnicy podczas walki.

Muay thai – dla kogo?

Obecnie muay thai nie trenują sami mężczyźni. Muay thai ćwiczą także kobiety i dzieci. I chociaż kobiety mają opory, jak i przed „zwykłym” boksem, gdy zdecydują się na trening, to zostają na dłużej.

Zasady tajskiego boksu

  1. Zawodnicy zadają sobie uderzenia z maksymalną siłą.
  2. Stosowane są ciosy pięściami, nogami i łokciami.
  3. Zawodnicy muszą być czujni – niespodziewane ataki są tutaj na porządku dziennym.
  4. Istnieje zakaz rzutów przeciwnikiem, zakaz duszenia, dźwigni, uderzeń głową.
  5. Dozwolona jest walka w klinczu – zawodnicy zakładają sobie ramiona za głowę i trzymają się za kark.

Technika w muay thai

W muay thai ważne są kopnięcia – szybkie, silne i celne. Często zdarza się, że już jednym kopnięciem zawodnik powala na matę swojego przeciwnika. Taki sam jest tajski boks kobiecy – zawodniczki nie powinny mieć więc skrupułów przed mocnymi wykopami w kierunku przeciwnika.

Efekty treningów muay thai

Trening muay thai wzmacnia wszystkie mięśnie ciała. Doskonale rzeźbi sylwetkę – zawodnicy mają mocno zarysowane ramiona i brzuch. Tajski boks wpływa też na zwinność i gibkość.

Kolejna zaleta trenowania tajskiego boksu? Utrata tkanki tłuszczowej. Muay thai to nic innego jak połączenie treningu aerobowego z treningiem siłowym. Już podczas jednego treningu, który najczęściej trwa 1,5 godziny, możemy spalić kilkaset kalorii!

Trening tajskiego boksu pozytywnie wpływa też na psychikę. Uczy cierpliwości, ćwiczy refleks i zwiększa pewność siebie. Dzięki szybkim ciosom ciało odreagowuje też nagromadzony stres.

Way of Blonde

Tajski boks według Marty Urbaniak

Tajski boks – to dla laika może brzmieć jak prawdziwe wyzwanie. Ale jeśli nie miałaś okazji trenować muay thai, a oczyma duszy widzisz połamane nosy, krew, pot i łzy – jesteś w błędzie. To wspaniała, ogólnorozwojowa dyscyplina, nie tylko rozwijająca sprawność i poprawiająca kondycję, ale doskonale wpływająca na psychikę. Marta Urbaniak skusiła się na ten „męski” sport i pod okiem Wojtka Kosowskiego, Mistrza Świata Muay Thai 2014, dała z siebie wszystko.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

„To rodzaj ruchu, który się nie narzuca. Jakby ktoś pociągał nasze kończyny za nitki”. O gyrokinesis®, treningu dla leniwych, mówi Ula Wojtkowiak

Kobieta ćwiczy

Potrzebujesz zastrzyku energii o poranku? Sprawdź, co może zdziałać rozciąganie

Nie możesz żyć bez sportu? Zatrzymaj się na moment! Regeneracja to nie fanaberia

Przygotowanie do nart - ćwiczenia. Bądź gotowy do jazdy

Przygotowanie do nart – ćwiczenia. Bądź gotowa do jazdy

Aktywność fizyczna zimą – jaka jest skuteczna i bezpieczna?

Kobieta biegnie na środku ulicy

Jesteś aktywna fizycznie? Twoje jelita też na tym korzystają

„Pokaż mi, jak stoisz, a powiem ci, w jakiej jesteś formie… psycho-fizycznej”. Kasia Bem radzi, jak się wreszcie porządnie wyprostować

Propozycje ćwiczeń na lepszą mobilność

Dominika Kojro i Karolina Kucharczyk /fot. Przemek Grela

Dziecko jogi i pilatesu nazywa się yogilates. Wzmacnia mięśnie głębokie brzucha, uelastycznia ciało i wycisza umysł

7 ćwiczeń, które odmienią twój trening

Czujesz ból w okolicach kręgosłupa lędźwiowego? Spróbuj ćwiczeń na kanapie przy ulubionym serialu

Joanna Jaworska o trudnych powrotach do treningów

„Przerwa nie jest twoją porażką”. Joanna Jaworska podpowiada, jak bez spiny wrócić do regularnych treningów

5 ćwiczeń, które zredukują stres

Ćwiczenia na odstresowanie. Zobacz 5 ćwiczeń od trenerki fitness

Joanna Jaworska o nauczycielach wf-u: naklejają dziecku etykietkę: gruby, wolny, słaby, przekreślając szansę na dobre relacje z ruchem

Joanna Jaworska o nauczycielach WF-u: naklejają dziecku etykietkę: „gruby, wolny, słaby”, przekreślając szansę na dobre relacje z ruchem

Dance aerobik – jak ćwiczyć? Efekty u początkujących

Slow jogging – w domu i na zewnątrz, efekty, buty, tempo

Aqua fitness – zalety zajęć w wodzie. Efekty aqua aerobiku

Kobieta

Lubisz skakać na skakance? Ulepsz swój trening. Sprawdź, jak osiągnąć najwięcej korzyści

Fat burning – sposób na spalenie tkanki tłuszczowej

Body pump – co to jest, ćwiczenia, efekty treningu

Wiosłowanie sztangą – korzyści i technika wykonywania

Mata do tańczenia – na co zwrócić uwagę przed zakupem?

Dziewczyna jedzie na rowerze

Ból kolan a jazda na rowerze – czy to dobry pomysł? Wyjaśnia fizjoterapeutka

Pandemia a alkohol. Jak i ile piliśmy w czasie pandemii COVID-19?

„Jedno piwo, kieliszek wina, 50 mg wódki”. Najnowszy sondaż pokazuje, jak i ile alkoholu piliśmy w czasie pandemii

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Kobieta z lampą w ręce

10 niezdrowych wieczornych nawyków

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Kobieta leży w łóżku

7 rzeczy, które ułatwią poranne wstawanie

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Starsze kobiety ćwiczą

Z każdym rokiem starsi. Jak pokonać lęk przed upływem czasu?

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Zapominasz? To znak, że z twoim mózgiem wszystko jest w porządku

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Kobieta ćwiczy

Klatka piersiowa – ćwiczenia rozciągające i wzmacniające

Czujesz pustkę i masz wrażenie, że czegoś ci brakuje? Przestań szukać na siłę

×