Przejdź do treści

Muay thai, czyli tajski boks – jak wygląda trening i dla kogo jest?

Muay thai - tajski boks / Istock
Muay thai - tajski boks / Istock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kobieta pisze na laptopie. Obok siedzi pies
Szczepienie na COVID-19 a dzień wolny od pracy. To „koszt, który może zostać przez firmy poniesiony”?
Lekarka
Czy respiratory zabijają a szczepionki to eksperyment „godny Hitlera”? Doktor Michał rozprawia się z teoriami koronasceptyków
szczepienia przeciw COVID-19
„Chcemy, aby od 10 maja każdy dorosły mógł zapisywać się na szczepienie” – zapowiada premier
„Karmazynowy przypływ i krwawa Mary”. Jak mówimy o okresie?
ratownik medyczny, pandemia
„Wasza ‘wolność’ i ‘spisek’ się kończy, kiedy nie możecie złapać tchu”. Ratownik o nagonce na medyków „zaangażowanych w pandemiczny spisek”

Muay thai w wolnym tłumaczeniu oznacza „sztukę ośmiu kończyn”. Chodzi o dwie pięści, dwa golenie, dwa łokcie i dwa kolana. To „argumenty”, którymi dysponuje tajski bokser. Bo muay thai to nic innego jak tajski boks. Na czym polega ten sport? I co daje regularny trening? 

Muay thai – czym jest?

Muay thai, czyli tajski boks, nazywany jest „sztuką ośmiu kończyn”. Dlaczego? W tym sporcie ciosy zadaje się pięściami, kolanami, goleniami i łokciami. Pojedynek tajskiego boksu jest nie tylko widowiskowy, ale i brutalny. Zawodnik bądź zawodniczka uderza w swojego przeciwnika z całej siły. Wszystko, by jak najszybciej znokautować osobę, z którą walczy.

Technika nie jest tutaj ważna. W muay thai liczy się jak najszybsze zadanie ciosu, który powali przeciwnika na ziemię. Właśnie dlatego muay thai zalicza się bardziej do sportów niż do sztuk walki.

Początki muay thai

Historia tajskiego boksu rozpoczęła się ok. XIII wieku. To wtedy właśnie muay thai uprawiali żołnierze tajskiej armii. Sport ten uwielbiali także królowie. Dopiero później trenować zaczęły też niższe warstwy społeczne.

Zawody muay thai były wielkim wydarzeniem dla wszystkich mieszkańców. Laureaci konkursów na wieki zdobywali uznanie i podziw wśród obserwatorów. To z tego czasu pochodzi też cały rytuał muay thai. Przed walką zawodnicy wykonywali specjalny taniec nazywany waikhru. Podczas walki natomiast grano tradycyjną melodię zwaną „Sarama”.

kobieta w białym body

Muay thai obecnie

Jak wyglądają treningi muay thai obecnie? Zawodnicy nie stosują już tzw. „kaad chuek”, czyli pasków do obwiązywania dłoni, a zwykłych rękawic bokserskich. Istnieje też zbiór zasad, których należy przestrzegać. I tak obecnie zakazano uderzeń głową, kopnięć w krocze, rzutów przeciwnikiem czy dźwigni. Współcześnie zawodnicy podzieleni są według wagi. Walczą na ringach otoczonych linami, a każdy z nich musi mieć ochroniacze na głowę, kolana i korpus.

Nie zmieniło się jednak jedno – tradycyjna muzyka, którą słyszą zawodnicy podczas walki.

Muay thai – dla kogo?

Obecnie muay thai nie trenują sami mężczyźni. Muay thai ćwiczą także kobiety i dzieci. I chociaż kobiety mają opory, jak i przed „zwykłym” boksem, gdy zdecydują się na trening, to zostają na dłużej.

Zasady tajskiego boksu

  1. Zawodnicy zadają sobie uderzenia z maksymalną siłą.
  2. Stosowane są ciosy pięściami, nogami i łokciami.
  3. Zawodnicy muszą być czujni – niespodziewane ataki są tutaj na porządku dziennym.
  4. Istnieje zakaz rzutów przeciwnikiem, zakaz duszenia, dźwigni, uderzeń głową.
  5. Dozwolona jest walka w klinczu – zawodnicy zakładają sobie ramiona za głowę i trzymają się za kark.

Technika w muay thai

W muay thai ważne są kopnięcia – szybkie, silne i celne. Często zdarza się, że już jednym kopnięciem zawodnik powala na matę swojego przeciwnika. Taki sam jest tajski boks kobiecy – zawodniczki nie powinny mieć więc skrupułów przed mocnymi wykopami w kierunku przeciwnika.

Efekty treningów muay thai

Trening muay thai wzmacnia wszystkie mięśnie ciała. Doskonale rzeźbi sylwetkę – zawodnicy mają mocno zarysowane ramiona i brzuch. Tajski boks wpływa też na zwinność i gibkość.

Kolejna zaleta trenowania tajskiego boksu? Utrata tkanki tłuszczowej. Muay thai to nic innego jak połączenie treningu aerobowego z treningiem siłowym. Już podczas jednego treningu, który najczęściej trwa 1,5 godziny, możemy spalić kilkaset kalorii!

Trening tajskiego boksu pozytywnie wpływa też na psychikę. Uczy cierpliwości, ćwiczy refleks i zwiększa pewność siebie. Dzięki szybkim ciosom ciało odreagowuje też nagromadzony stres.

Way of Blonde

Tajski boks według Marty Urbaniak

Tajski boks – to dla laika może brzmieć jak prawdziwe wyzwanie. Ale jeśli nie miałaś okazji trenować muay thai, a oczyma duszy widzisz połamane nosy, krew, pot i łzy – jesteś w błędzie. To wspaniała, ogólnorozwojowa dyscyplina, nie tylko rozwijająca sprawność i poprawiająca kondycję, ale doskonale wpływająca na psychikę. Marta Urbaniak skusiła się na ten „męski” sport i pod okiem Wojtka Kosowskiego, Mistrza Świata Muay Thai 2014, dała z siebie wszystko.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Synthol – co to za substancja, efekty, skutki uboczne

Ćwicząc więcej, możemy zyskać mniej – to udowodnione naukowo

Platforma wibracyjna – efekty, przeciwwskazania i skutki uboczne

Szybkie marsze na poprawę humoru i lepszą kondycję

Chcesz przyspieszyć trawienie? Oto najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu

Trening a zdrowie / istock

Ćwiczenia na receptę. Można wyleczyć się dzięki sportowi?

Ewa Kasprzyk / Archiwum prywatne

Ewa Kasprzyk: Uwielbiam słodkie lenistwo i nicnierobienie, ale w międzyczasie skoczę sobie ze spadochronem lub pójdę pomorsować

Kobieta ćwiczy

Chcesz dobrze zacząć dzień? Oto propozycje ćwiczeń na poranny rozruch

Joga na dobranoc. Wypróbuj, zanim pójdziesz spać!

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się wyluzować

Fitspiracje, które nie inspirują. Czy na pewno warto przeglądać zdjęcia szczupłych sylwetek na Instagramie?

Ergometr wioślarski – ćwiczenia, efekty, jaki ergometr kupić?

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Martyna Dominikowska

„Dla wielu dziewczyn to rodzaj terapii” – mówi Martyna Dominikowska, trenerka „zakazanego” tańca exotic

Chcesz się więcej ruszać, ale nie możesz się oderwać od serialu? Oto zestaw ćwiczeń kanapowych

Kobieta ćwiczy

Joga wydaje ci się nudna? Sprawdź zatem, co może dać ci Ashtanga

Kobieta rozwija matę do ćwiczeń

Poranny trening – dlaczego warto wstać?

Jesteś aktywna fizycznie? Twoje jelita też na tym korzystają

Aktywność fizyczna zimą – jaka jest skuteczna i bezpieczna?

bieganie

Pierogi kontra biegi

sprzątanie

5 sposobów, jak być fit bez wychodzenia z domu

Kobieta ćwiczy

Potrzebujesz zastrzyku energii o poranku? Sprawdź, co może zdziałać rozciąganie

Poranny trening. Doładuj się energią na cały dzień!

Mobilność – postaw dobre fundamenty! Jakie błędy w treningu źle na nią wpływają?

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Leki plus alkohol to zawsze niebezpieczne związki? Sprawdź, które lekarstwa nie lubią się z wyskokowymi trunkami

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

Ćwiczenia w podporze: 5-minutowy trening

Ćwiczenia w podporze. To tylko 5-minutowy trening a twój kręgosłup poczuje znaczną różnicę!