Przejdź do treści

Aktywność fizyczna w ciąży. Jak wpływa na ciało? Jaki trening wybrać?

Kobieta w ciaży wchodzi do basenu
Aktywność fizyczna w ciąży. Jak wpływa na ciało? Jaki trening wybrać?/ iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Martwisz się? To dobrze! Dlaczego i w jakim stopniu warto się zamartwiać?
Czy niebieskie paragony możemy wyrzucać do pojemników na papier? Wyjaśnia Kasia Wągrowska
Czujesz pustkę i masz wrażenie, że czegoś ci brakuje? Przestań szukać na siłę
Centrum Praw Kobiet: „Wielu mężczyzn stosujących przemoc robi to na trzeźwo, inni piją po to, aby bić. Alkohol jest dla nich tylko usprawiedliwieniem”
Zapominasz? To znak, że z twoim mózgiem wszystko jest w porządku

Czy w ciąży trzeba zrezygnować z aktywności fizycznej? Nie, jeśli ciąża przebiega prawidłowo i lekarz nie widzi przeciwwskazań. Trening w tym ważnym czasie może bardzo pomóc i pozwoli lepiej przygotować się do porodu. Zachęca do niego Anna Bulczak na instagramowym profilu „Zaufaj położnej”.

Co daje aktywność fizyczna w ciąży?

Pamiętasz, jak w amerykańskim serialu „Sex w wielkim mieście” Charlotte, jedna z głównych bohaterek uwielbiająca biegać, porzuciła trening po informacji, że jest w ciąży? Serial produkowany był w latach 1998-2004 i już wtedy jego twórcy zauważyli potrzebę uświadomienia kobiet, że ćwiczenia w ciąży są dobrym pomysłem. Charlotte finalnie wróciła do biegania. Niestety wiele kobiet wciąż boi się,  że wraz z ciążą kończy się ich aktywność fizyczna. Przynajmniej na kilka miesięcy. Nie musi tak być! Ćwiczenia w trakcie ciąży mogą ci bardzo pomóc. Dzięki nim twoje ciało lepiej przygotuje się do zmian i porodu. Jak trening w ciąży może na ciebie wpłynąć? Anna Bulczak, autorka instagramowego profilu „Zaufaj położnej”, wyjaśnia:

Pomoże ci zaakceptować twoje zmieniające się ciało.

Uprawiając sport lepiej śpisz, lepiej trawisz, dajesz radę rozładowywać napięcia i stresy pojawiające się na co dzień.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Anna Lewandowska o brzuszkach w ciąży

Trening w ciąży – co wybrać?

Nie poleca się w ciąży kardio czy interwałów, jednak delikatny trening wzmacniający jest jak najbardziej bezpieczny. Dobrze też wcześniej porozmawiać z lekarzem prowadzącym ciążę, czy nie widzi przeciwwskazań do aktywności fizycznej. Jeśli dostaniesz od niego zielone światło, działaj. Co zyskasz dzięki bieganiu, jeździe na rowerze czy jodze? Która aktywność fizyczna będzie bezpieczna?

  1. Bieganie. Jeżeli przed ciążą bieganie było dla ciebie codzienną rutyną, możesz śmiało kontynuować ten nawyk w ciąży. Odpuść maratony, słuchaj ciała i sygnałów o przemęczeniu! Nigdy nie biegałaś? Wybierz formy alternatywne: marsze i spacery.
  2. Rower. Wspaniale wpływa na pracę twojego serca oraz układu oddechowego. Po I trymestrze możesz mieć trudność utrzymać równowagę – zmienia się środek ciężkości przez rosnący brzuszek, jeżeli czujesz się na swoim rowerze pewnie możesz kontynuować dalsze wycieczki! Plan B? Warto rozważyć rower stacjonarny. 
  3. Pływanie! Pływanie jest idealnym przygotowaniem do porodu. Jest to jedna z tych aktywności, które możesz kontynuować do samego porodu.
  4. Pilates, rozciąganie, joga. Wybieraj zajęcia, których program jest dopasowany do kobiet w ciąży (chyba, że są to aktywności, które wykonujesz od dawna). Uelastycznianie oraz poprawa rozciągliwości twoich ścięgien i mięśni przyda ci się podczas porodu – zwłaszcza wtedy będziesz potrzebować dobrej kontroli pracy twojego ciała. Świadomość znaczenia twojego oddechu, możliwość rozluźniania mięśni dna miednicy na skurczu będzie znacząco pomagać twojemu dziecku przyjść na świat. Dzięki twoim ćwiczeniom zmniejszasz ryzyko bólu pleców czy bioder, które mogą pojawić się podczas ciąży

– wyjaśnia Bulczak.

Zaufaj Położnej

„Zaufaj Położnej” to profil na Instagramie prowadzony przez Annę Bulczak – położną i Certyfikowaną Doradczynię Laktacyjną. To też konto nowoczesnej szkoły rodzenia, która prowadzi warsztaty dla ciężarnych i mam. Na profilu znajdziemy także praktyczne porady położnych, CDL i mam.

Profil obserwuje obecnie ponad 18 tys. osób.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez Szkoła Rodzenia ??ONLINE (@zaufajpoloznej)

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Przygotowanie do nart - ćwiczenia. Bądź gotowy do jazdy

Przygotowanie do nart – ćwiczenia. Bądź gotowa do jazdy

Aktywność fizyczna zimą – jaka jest skuteczna i bezpieczna?

Kobieta biegnie na środku ulicy

Jesteś aktywna fizycznie? Twoje jelita też na tym korzystają

Dominika Kojro i Karolina Kucharczyk /fot. Przemek Grela

Dziecko jogi i pilatesu nazywa się yogilates. Wzmacnia mięśnie głębokie brzucha, uelastycznia ciało i wycisza umysł

Joanna Jaworska o trudnych powrotach do treningów

„Przerwa nie jest twoją porażką”. Joanna Jaworska podpowiada, jak bez spiny wrócić do regularnych treningów

Joanna Jaworska o nauczycielach wf-u: naklejają dziecku etykietkę: gruby, wolny, słaby, przekreślając szansę na dobre relacje z ruchem

Joanna Jaworska o nauczycielach WF-u: naklejają dziecku etykietkę: „gruby, wolny, słaby”, przekreślając szansę na dobre relacje z ruchem

Kobieta

Lubisz skakać na skakance? Ulepsz swój trening. Sprawdź, jak osiągnąć najwięcej korzyści

Wiosłowanie sztangą – korzyści i technika wykonywania

Dziewczyna jedzie na rowerze

Ból kolan a jazda na rowerze – czy to dobry pomysł? Wyjaśnia fizjoterapeutka

Pandemia a alkohol. Jak i ile piliśmy w czasie pandemii COVID-19?

„Jedno piwo, kieliszek wina, 50 mg wódki”. Najnowszy sondaż pokazuje, jak i ile alkoholu piliśmy w czasie pandemii

Rodzinny Weekend Sportowych Atrakcji na Stadionie „Podskarbińska” już niedługo! Hello Zdrowie patronem medialnym

Joanna Jaworska

3 najważniejsze zasady treningu dla osób z insulinoopornością. Wyjaśnia Joanna Jaworska [WIDEO]

Platforma wibracyjna – efekty, przeciwwskazania i skutki uboczne

Szybkie marsze na poprawę humoru i lepszą kondycję

Ewa Kasprzyk / Archiwum prywatne

Ewa Kasprzyk: Uwielbiam słodkie lenistwo i nicnierobienie, ale w międzyczasie skoczę sobie ze spadochronem lub pójdę pomorsować

Martyna Dominikowska

„Dla wielu dziewczyn to rodzaj terapii” – mówi Martyna Dominikowska, trenerka „zakazanego” tańca exotic

Iga Majewska - Warsaw Pilates

„Jako babcia chcę chodzić po górach i jeździć rowerem, więc pilates traktuję jako inwestycję w przyszłość” – mówi Iga Majewska

Ciałopozytywny ruch? Psychodietetyczka Małgorzata Akkus radzi: Nie szukaj motywacji, tylko pragnienia. Jest silniejsze, pali od środka

Ciałopozytywny ruch? Psychodietetyczka Małgorzata Akkus radzi: Nie szukaj motywacji, tylko pragnienia. Jest silniejsze, pali od środka

Kwas mlekowy – co to jest? Jak usunąć? Objawy, badanie

Kobieta

Ćwiczenia w domu – na brzuch, plecy, klatkę piersiową i inne

Wielka lekcja WF tylko dla dziewcząt. Wraz z nimi ćwiczyć będą Otylia Jędrzejczak, Anita Włodarczyk i inne mistrzynie sportu

Rusza akcja „Mistrzynie w Szkołach” skierowana do uczennic. Otylia Jędrzejczak: będę przekonywać je, że lekcja WF może być fajna

Prace w ogrodzie ciągle odkładasz na później? A to doskonała aktywność fizyczna

Ćwiczenia miały cię relaksować, a niepokoją? Zobacz, dlaczego tak się dzieje

Jesteś fanką cross-treningu? A próbowałaś już… chodzenia?

Najpopularniejsze

smutna kobieta pakująca prezenty świąteczne

Nie lubisz świąt? Nie martw się, to… normalne. Dla wielu to zwykły przymus

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Kobieta z lampą w ręce

10 niezdrowych wieczornych nawyków

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Kobieta leży w łóżku

7 rzeczy, które ułatwią poranne wstawanie

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Starsze kobiety ćwiczą

Z każdym rokiem starsi. Jak pokonać lęk przed upływem czasu?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Kobieta ćwiczy

Klatka piersiowa – ćwiczenia rozciągające i wzmacniające

Jak oddychać? Proste ćwiczenie czyni cuda

Jak oddychać? Kasia Bem przedstawia proste ćwiczenie, które czyni cuda

×