Przejdź do treści

Aktywność fizyczna w ciąży. Jak wpływa na ciało? Jaki trening wybrać?

Kobieta w ciaży wchodzi do basenu
Aktywność fizyczna w ciąży. Jak wpływa na ciało? Jaki trening wybrać?/ iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kane Tanaka / gerontology.wikia.org
118-letnia Kane Tanaka jest nastarszą mieszkanką globu. Chce wziąć udział w sztafecie z ogniem olimpijskim
Anita Włodarczyk - polska "Barbie Shero 2021"
Anita Włodarczyk ma własną Barbie. Pierwsza na świecie lalka młociarka
Kobieta z aparatem
Drobiazgi uszczęśliwiają. Mają większy wpływ na jakość życia, niż nam się wydaje
Sukces wpędza cię w zakłopotanie? Nie umiesz się nim chwalić? Skorzystaj z rad psychologa
Minimalizm a dzieci. Czy da się kupować mniej?

Czy w ciąży trzeba zrezygnować z aktywności fizycznej? Nie, jeśli ciąża przebiega prawidłowo i lekarz nie widzi przeciwwskazań. Trening w tym ważnym czasie może bardzo pomóc i pozwoli lepiej przygotować się do porodu. Zachęca do niego Anna Bulczak na instagramowym profilu „Zaufaj położnej”.

Co daje aktywność fizyczna w ciąży?

Pamiętasz, jak w amerykańskim serialu „Sex w wielkim mieście” Charlotte, jedna z głównych bohaterek uwielbiająca biegać, porzuciła trening po informacji, że jest w ciąży? Serial produkowany był w latach 1998-2004 i już wtedy jego twórcy zauważyli potrzebę uświadomienia kobiet, że ćwiczenia w ciąży są dobrym pomysłem. Charlotte finalnie wróciła do biegania. Niestety wiele kobiet wciąż boi się,  że wraz z ciążą kończy się ich aktywność fizyczna. Przynajmniej na kilka miesięcy. Nie musi tak być! Ćwiczenia w trakcie ciąży mogą ci bardzo pomóc. Dzięki nim twoje ciało lepiej przygotuje się do zmian i porodu. Jak trening w ciąży może na ciebie wpłynąć? Anna Bulczak, autorka instagramowego profilu „Zaufaj położnej”, wyjaśnia:

Pomoże ci zaakceptować twoje zmieniające się ciało.

Uprawiając sport lepiej śpisz, lepiej trawisz, dajesz radę rozładowywać napięcia i stresy pojawiające się na co dzień.

Anna Lewandowska o brzuszkach w ciąży

Trening w ciąży – co wybrać?

Nie poleca się w ciąży kardio czy interwałów, jednak delikatny trening wzmacniający jest jak najbardziej bezpieczny. Dobrze też wcześniej porozmawiać z lekarzem prowadzącym ciążę, czy nie widzi przeciwwskazań do aktywności fizycznej. Jeśli dostaniesz od niego zielone światło, działaj. Co zyskasz dzięki bieganiu, jeździe na rowerze czy jodze? Która aktywność fizyczna będzie bezpieczna?

  1. Bieganie. Jeżeli przed ciążą bieganie było dla ciebie codzienną rutyną, możesz śmiało kontynuować ten nawyk w ciąży. Odpuść maratony, słuchaj ciała i sygnałów o przemęczeniu! Nigdy nie biegałaś? Wybierz formy alternatywne: marsze i spacery.
  2. Rower. Wspaniale wpływa na pracę twojego serca oraz układu oddechowego. Po I trymestrze możesz mieć trudność utrzymać równowagę – zmienia się środek ciężkości przez rosnący brzuszek, jeżeli czujesz się na swoim rowerze pewnie możesz kontynuować dalsze wycieczki! Plan B? Warto rozważyć rower stacjonarny. 
  3. Pływanie! Pływanie jest idealnym przygotowaniem do porodu. Jest to jedna z tych aktywności, które możesz kontynuować do samego porodu.
  4. Pilates, rozciąganie, joga. Wybieraj zajęcia, których program jest dopasowany do kobiet w ciąży (chyba, że są to aktywności, które wykonujesz od dawna). Uelastycznianie oraz poprawa rozciągliwości twoich ścięgien i mięśni przyda ci się podczas porodu – zwłaszcza wtedy będziesz potrzebować dobrej kontroli pracy twojego ciała. Świadomość znaczenia twojego oddechu, możliwość rozluźniania mięśni dna miednicy na skurczu będzie znacząco pomagać twojemu dziecku przyjść na świat. Dzięki twoim ćwiczeniom zmniejszasz ryzyko bólu pleców czy bioder, które mogą pojawić się podczas ciąży

– wyjaśnia Bulczak.

Kobieta stoi przed drzwiamy. Trzyma się za brzuch ciążowy

Zaufaj Położnej

„Zaufaj Położnej” to profil na Instagramie prowadzony przez Annę Bulczak – położną i Certyfikowaną Doradczynię Laktacyjną. To też konto nowoczesnej szkoły rodzenia, która prowadzi warsztaty dla ciężarnych i mam. Na profilu znajdziemy także praktyczne porady położnych, CDL i mam.

Profil obserwuje obecnie ponad 18 tys. osób.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez Szkoła Rodzenia 🤰🏼ONLINE (@zaufajpoloznej)

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Martyna Dominikowska

„Dla wielu dziewczyn to rodzaj terapii” – mówi Martyna Dominikowska, trenerka „zakazanego” tańca exotic

Jesteś aktywna fizycznie? Twoje jelita też na tym korzystają

Aktywność fizyczna zimą – jaka jest skuteczna i bezpieczna?

Iga Majewska - Warsaw Pilates

„Jako babcia chcę chodzić po górach i jeździć rowerem, więc pilates traktuję jako inwestycję w przyszłość” – mówi Iga Majewska

Ciałopozytywny ruch? Psychodietetyczka Małgorzata Akkus radzi: Nie szukaj motywacji, tylko pragnienia. Jest silniejsze, pali od środka

Ciałopozytywny ruch? Psychodietetyczka Małgorzata Akkus radzi: Nie szukaj motywacji, tylko pragnienia. Jest silniejsze, pali od środka

Kwas mlekowy – co to jest? Jak usunąć? Objawy, badanie

Kobieta

Ćwiczenia w domu – na brzuch, plecy, klatkę piersiową i inne

Wielka lekcja WF tylko dla dziewcząt. Wraz z nimi ćwiczyć będą Otylia Jędrzejczak, Anita Włodarczyk i inne mistrzynie sportu

Rusza akcja „Mistrzynie w Szkołach” skierowana do uczennic. Otylia Jędrzejczak: będę przekonywać je, że lekcja WF może być fajna

Przygotowanie do nart - ćwiczenia. Bądź gotowy do jazdy

Przygotowanie do nart – ćwiczenia. Bądź gotowy do jazdy

Prace w ogrodzie ciągle odkładasz na później? A to doskonała aktywność fizyczna

Ćwiczenia miały cię relaksować, a niepokoją? Zobacz, dlaczego tak się dzieje

Jesteś fanką cross-treningu? A próbowałaś już… chodzenia?

Brak efektów ćwiczeń? Postaw na zróżnicowanie treningu

Zróżnicowanie treningu – zmiany, gdy brakuje efektów ćwiczeń

taekwondo

„Taekwondo jest sztuką, więc musi być piękne”. Zasady, układy i stopnie taekwondo

Urządzasz domową siłownię? Specjalista podpowiada, na które sprzęty postawić

Lubisz skakać na skakance? Sprawdź, jak osiągnąć najwięcej korzyści

twerk

Twerk to taniec, który uwalnia kobiecość. Na czym polega? Zasady i nauka twerku

Pływasz, aby schudnąć? Sprawdź, czy to ma sens

Wracasz na siłownię? O tych rzeczach musisz pamiętać

Kreatyna – czy to działa?

Kreatyna – co daje, efekty, dawkowanie, skutki uboczne

Na siłowni są wciąż ograniczenia? To nie problem! Te ćwiczenia wykonasz w domu

Muay thai - tajski boks / Istock

Muay thai, czyli tajski boks – jak wygląda trening i dla kogo jest?

Jak ćwiczyć, aby spalać tłuszcz? Naukowcy znają odpowiedź

mężczyzna ćwiczy brzuszki

Ćwiczenia na brzuch na drążku – ćwiczenia na boki brzucha

Najpopularniejsze

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Jak pozbyć się oponki z brzucha

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Dlaczego związki, które miały trwać całe życie, tak często się rozpadają?

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Joga hormonalna – sposób na równowagę

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Kobieta

5 błędów, które popełniasz przed 10 rano

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

kobieta w pracy

Czujesz, że tracisz moc? Oto 10 sposobów na zapewnienie sobie energii w ciągu dnia

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność