Weź pluszaka i zabierz dziecko do lekarza. W Dniu Dziecka rusza druga odsłona akcji „Zbadaj MIsię” w placówkach Centrum Medycznego CMP
Z misiem do lekarza? Jak najbardziej! Świetna akcja „Zbadaj MIsię” ma pokazać najmłodszym pacjentom, że lekarza nie należy się bać. – Dzieci często boją się badań. Dzięki towarzystwu przytulanki mogą poczuć, że wizyta w gabinecie nie musi być czymś strasznym – mówi nam Magdalena Borgus, rzeczniczka prasowa Centrum Medycznego CMP. Hello Zdrowie objęło akcję swoim matronatem medialnym.
Zbadaj MIsię
Z pluszakiem do lekarza mogą wybrać się wszyscy chętni mali pacjenci. Z okazji Dnia Dziecka w placówkach Centrum Medycznego CMP rusza druga odsłona akcji „Zbadaj MIsię”. Dzieci mogą zabrać swojego ulubionego misia ze sobą, a następnie zbadać go w gabinecie lekarskim jak profesjonaliści. Naśladując czynności, które wykona lekarz medycyny rodzinnej, osłuchają maskotkę za pomocą stetoskopu, przykleją opatrunek, a na koniec badania wręczą misiom odznakę dzielnego pacjenta.
– Kampanię realizowaliśmy pierwszy raz w ubiegłym roku i cieszyła się dużym powodzeniem. Sama akcja została przygotowana w oparciu o badania w ramach projektu „Teddy Bear Hospital – students’ learning in the field of practice with children”, wskazujące, że przyjście na wizytę z przytulanką działa pozytywnie na dziecko i zmniejsza pojawiający się strach przed badaniem. Po badaniu maluchy dostają stetoskop, plasterki i inne atrybuty, którymi mogą zbadać swojego pluszaka – wyjaśnia w rozmowie z Hello Zdrowie Magdalena Borgus, rzeczniczka prasowa Centrum Medycznego CMP.
W wielu krajach podobne akcje prowadzone są już od kilku lat. Za przykład może posłużyć funkcjonujący już od ponad 20 lat Szpital Pluszowego Misia. Jest to skierowany do dzieci w wieku 3–7 lat oficjalny projekt Europejskiego Stowarzyszenia Studentów Medycyny (EMSA), Międzynarodowej Federacji Stowarzyszeń Studentów Medycyny (IFMSA) i Medsin. Po sukcesie pilotażu przeprowadzonego w Norwegii w 2000 r., program został zaadaptowany w kilku krajach, w tym w Słowenii, Holandii, Niemczech, Tajwanie i Wielkiej Brytanii. Prowadzony jest w całości przez studentów medycyny, choć cieszy się szerokim poparciem wielu lekarzy, a także towarzyszących dzieciom rodziców i nauczycieli.
Jak wyjaśnia Magdalena Borgus, w placówkach Centrum Medycznego celem akcji „Zbadaj MIsię” jest stworzenie przyjemnej atmosfery w gabinetach i oswojenie dzieci z lekarzem.
– Dzieci często boją się badań lekarskich. Dzięki towarzystwu przytulanki mogą poczuć, że wizyta w gabinecie nie musi być czymś strasznym. Pluszowa zabawka może być też katalizatorem bólu. Dziecko może się do niej przytulić, odczuwać chęć pokazania pluszowemu przyjacielowi, że ono także dzielnie sobie poradziło. Najmłodsi uczą się przy tej okazji, że zdrowie jest ważne i należy o nie dbać – dodaje.
„Nie straszcie swoich dzieci badaniami i lekarzami”
Inicjatorzy projektu „Teddy Bear Hospital – students’ learning in the field of practice with children” sprawdzili skutki udziału dzieci w symulowanym szpitalu pluszowego misia. Według przeprowadzonego badania, dzieci w wieku przedszkolnym zachowywały się jak rodzice swoich pluszowych misiów, przynosząc je do szpitala. Dzieci obserwujące, jak ich pluszowe zabawki przechodziły kolejne badania lekarskie i np. otrzymywały zastrzyki, przejawiały następnie mniejszy niepokój związany z warunkami szpitalnymi, niż pozostała grupa kontrolna.
– Z tego miejsca apeluję też do rodziców: nie straszcie swoich dzieci badaniami i lekarzami. Dla swoich kilkulatków jesteście autorytetem i wyrocznią, a kierowane w stronę najmłodszych ostrzeżenia o tym, że za złe zachowanie pani/ pan doktor zrobi im zastrzyk, naprawdę nie pomagają i tylko pogłębiają lęki u dzieci – wyjaśnia dr Aleksandra Piotrowska, lekarz medycyny rodzinnej z Centrum Medycznego CMP.
Każdy mały pacjent, który odwiedzi placówkę, może także liczyć na nagrody. Na koniec wizyty otrzyma naklejkę i specjalny dyplom nie tylko dla siebie, lecz także dla swojej maskotki.
– Dzieci uwielbiają dostawać nagrody. Kiedy pytaliśmy naszych małych pacjentów, dlaczego lubią przychodzić do lekarza, najczęstszą odpowiedzią były „naklejki dzielnego pacjenta”. To zawsze jest dla nich dodatkową atrakcją – podsumowuje Magdalena Borgus.
Wydarzenie będzie trwało przez cały czerwiec. Jak dodaje Borgus, przychodzenie z misiem na badanie w Centrum Medycznym CMP zostanie jednak wprowadzone na stałe w dwóch placówkach, w których przeprowadza się największą liczbę szczepień.
Centrum Medyczne CMP to sieć przychodni posiadających obecnie 24 oddziały na terenie Warszawy, Piaseczna, Łomianek, Józefosławia, Ząbek i Białej Rawskiej. Jest polską, rodzinną firmą, która powstała w 2002 roku. CMP oferuje prywatną opiekę specjalistyczną, a także realizuje wizyty z zakresu Podstawowej Opieki Zdrowotnej w ramach Narodowego Funduszu Zdrowia. Na stałe współpracuje z ok. 400 placówkami partnerskimi na terenie całej Polski i ok. 520 lekarzami i specjalistami. Opieką lekarską w CMP objętych jest ok. 800 000 Pacjentów, którzy realizują ponad 40 000 wizyt miesięcznie. Od 2023 roku do Grupy kapitałowej CMP dołączyły dwa nowe brandy – Centrum Psychologiczne Good Life na warszawskim Żoliborzu oraz salon – Optyk.cafe. Sieć jest inicjatorem i głównym organizatorem kampanii społecznej #odwoluje #nieblokuje. Akcja zwraca uwagę na problem niestawiania się i nieodwoływania przez pacjentów wizyt lekarskich, co ogranicza ich dostępność.
Polecamy
Dziewczynce przez pomyłkę wpisano męską płeć w akcie urodzenia. „Nie mogę uwierzyć, że to nieodwracalne” – komentuje ojciec
Carl the Collector to kreskówkowy szop w spektrum autyzmu. Ma za zadanie budować zrozumienie i empatię
„Mam wspomnienie strasznego pragnienia”. Pokolenie 30- i 40-latków o tym, czego brakowało im w szkole
Dominika Clarke: „Prywatność nie daje mi szczęścia, a samotność potrafi złamać każdego”
się ten artykuł?