Przejdź do treści

Ubrania ze wskaźnikiem UPF: jak skutecznie chronią przed słońcem?

Dzieci w wodzie
Ubrania ze wskaźnikiem UPF: jak skutecznie chronią przed słońcem? Zdj: iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Czym jest slut-shaming? Przedstawiamy fragment książki „Dziwki, zdziry, szmaty. Opowieści o slutshamingu”
Kardio vs. interwały, czyli zdrowe i zdrowsze
Kobieta w maseczce ochronnej
Jest rozporządzenie wobec maseczek na otwartym powietrzu. Kiedy się z nimi pożegnamy?
Podpaska
Ile pieniędzy wydajesz w swoim życiu na środki higieniczne w czasie menstruacji? Sprawdź Kalkulator Kosztów Miesiączki
Billie Eilish
Billie Eilish: Nagle jesteś hipokrytką, gdy chcesz pokazać swoje ciało i swoją skórę. Jesteś łatwa i jesteś dziwką

Lekka odzież dla dzieci i dorosłych na lato coraz częściej wyposażana jest we wskaźnik UPF. Oznacza to, że ubrania te chronią skórę przed szkodliwym promieniowaniem. Czy faktycznie odzież może skutecznie działać przeciw promieniom słonecznym i możemy bez obaw zakładać ją naszym dzieciom?

Czym są współczynniki SPF i UPF?

  • SPF (ang. sun protection factor) to wskaźnik używany na kosmetykach, który pokazuje, jak wysoki filtr ochronny znajduje się w danym preparacie.
  • UPF (ang. ultraviolet protection factor) jest wskaźnikiem dotyczącym tkanin. Jego wskazuje, z jaką skutecznością ubranie chroni nas przed promieniowaniem słonecznym.

Każda odzież w pewnym stopniu zabezpiecza skórę przed słońcem (np. zwykła koszulka na poziomie 5–6 UPF), ale to ubrania wyposażone we współczynnik UPF chronią najskuteczniej – zarówno przed promieniowaniem UVA, jak i UVB. Przykładowo: UPF 50+ (to najwyższy z dostępnych wskaźników uznawany przez normy europejskie oraz amerykańskie) blokuje nawet 98 proc. działania promieni słonecznych.

Okiem dermatologa

Dermatolog i lekarz medycyny estetycznej dr n. med. Małgorzata Marcinkiewicz, pomysłodawczyni kliniki Projekt Skóra potwierdza, że ubrania ze wskaźnikiem UPF – przeznaczone zarówno dla dzieci, jak i dla dorosłych – są odpowiednie do fotoprotekcji.

10 zasad bezpiecznego opalania

– Jako dermatolog zawsze przypominam pacjentom, jak ważna jest ochrona przeciwsłoneczna. Ubrania ze współczynnikiem UPF bardzo dobrze spełniają tę funkcję, co jest ważne szczególnie u dzieci. Rodzicom polecam zwłaszcza kostiumy kąpielowe, które mają formę kombinezonów, z dłuższymi rękawami i zakrytym tułowiem. Dzieciom w tych kostiumach nie jest gorąco i niewątpliwym atutem jest wykonanie z szybkoschnącego materiału – tłumaczy dr Marcinkiewicz.

Takie ubrania wykonane są zwykle z poliestru i elastyny; nici są tkane bardzo ściśle w celu zapewnienia maksymalnej ochrony przeciwsłonecznej. Odzież ze wskaźnikiem UPF pojawia się coraz częściej w ofercie sklepów odzieżowych, szczególnie w przestrzeni online. Gama produktów wciąż się rozszerza – w sprzedaży dostępne są już nie tylko kostiumy, ale również koszulki czy spodnie. Ubrania ze wskaźnikiem UPF są polecane każdej osobie, a szczególnie tym o jasnym typie karnacji czy z dużą ilością pieprzyków na skórze. Poleca się je także osobom, które mają skórę skłonną do poparzeń słonecznych oraz dzieciom do 6. miesiąca, ponieważ u nich stosowanie kremów chroniących przed słońcem nie jest zalecane.

– Dla dzieci znakomite są również kapelusze i czapeczki z przedłużonym stanem, które zasłaniają głowę, szyję oraz uszy. Pamiętajmy, że ochrona tych części ciała jest niezwykle istotna – zaznacza dermatolog.

Krem z filtrem również istotny

Dr Małgorzata Marcinkiewicz podkreśla, że noszenie ubrań ze wskaźnikiem UPF nie oznacza, że krem z filtrem nie jest już potrzebny. Najpierw powinniśmy posmarować całe ciało preparatem ochronnym, a dopiero potem założyć (sobie lub dziecku) strój wzbogacony o filtr UPF.

– Jeśli zaczniemy od ubioru i dopiero później się posmarujemy, to będziemy uważać, żeby nie ubrudzić ubrania, co grozi pominięciem pewnych miejsc na skórze – zauważa specjalistka.

Wychodząc na słońce, smarować powinniśmy się regularnie, najlepiej co 2 godziny i zawsze po wytarciu się ręcznikiem, kąpieli w wodzie czy spoceniu się. Krem z filtrem powinien być zaaplikowany na skórę 20–30 minut przed ekspozycją słoneczną.

Dr Marcinkiewicz tłumaczy również, że do niedawna w produktach chroniących przed słońcem szukaliśmy filtrów UV (chroniących przed promieniowaniem UVA i UVB). Teraz coraz więcej firm proponuje całościową ochronę, czyli wyposażoną także w filtry: IR (promienie podczerwone) oraz HEV (światło widzialne), co sprawia, że takie preparaty chronią coraz bardziej kompleksowo.

Jak wybrać odzież UPF?

Odzież z UPF jest dobrze oznakowana; informacja o wskaźniku zwykle umieszczana jest na metce. Bardzo ważne jest przestrzeganie instrukcji dotyczącej prania takich ubrań – w przeciwnym razie ochronny filtr może się wypłukać i ubranie przestanie spełniać swoją funkcję (chyba że producent gwarantuje permanentną ochronę, niezależnie od liczby prań). Warto szukać materiałów, które mają certyfikat Oeko-Tex Standard 100 oznaczający, że są one wolne do szkodliwych substancji.

– Chcąc dokładnie chronić skórę przed słońcem, należy regularnie aplikować na nią krem z filtrem, wkładać kapelusz o średnicy co najmniej 7 cm oraz nosić okulary przeciwsłoneczne. Ponadto świetną ochroną będzie właśnie odzież ochronna. To ważne, aby świadomie poddawać się ekspozycji na słońce, bo tylko takie działanie sprawi, że będziemy mieć dużą szansę na uchronienie się przed chorobami skóry, w tym przed groźnymi czerniakiem – konkluduje dr Małgorzata Marcinkiewicz.

Zdaniem pediatry

Pediatra dr n. med. Marta Sobczyńska, kierownik Działu Szpitalnych Standardów Medycznych Szpitala Medicover podkreśla, że nie istnieje definicja zdrowego opalania w pediatrii. – Dzieci nie powinny się opalać – zaznacza lekarka. – Opalenizna, czyli zbrązowienie skóry, jest oznaką jej uszkodzenia i obrony. Oczywiście pod wpływem słońca w organizmie wytwarzana jest witamina D, więc nie trzeba go unikać całkowicie. Dozwolone jest korzystanie z kąpieli słonecznej przez 15 minut dziennie. Jest to czas wystarczający do wyprodukowana odpowiedniej ilość witaminy. Nie dotyczy to niemowląt poniżej 6. miesiąca życia, które w ogóle nie mogą być wystawiane na działanie promieni słonecznych.

Dr Sobczyńska wyjaśnia, że dzieci spędzające czas na słońcu powyżej 15 minut dziennie powinny mieć na sobie ubrania, najlepiej także podczas kąpieli w wodze – tutaj świetnie sprawdzi się odzież ze wskaźnikiem UPF – a na ich odsłonięte części ciała należy stosować wodoodporne kremy przeciwsłoneczne z najwyższym filtrem.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Wysypka od słońca – o czym świadczy? Przyczyny, objawy, leczenie

Wysypka od słońca – o czym świadczy? Przyczyny, objawy, leczenie

5 sposobów, jak chronić skórę dziecka podczas upałów

Gdy słońca jest za dużo

Uważaj na słońce w samochodzie

Autostrady słońca

Autostrady słońca

Więcej słońca w pracy

Więcej słońca w pracy

Pracujesz w biurowcu? Walcz o więcej słońca!

Pracujesz w biurowcu? Walcz o więcej słońca!

Promieniowanie - bać się, czy nie?

Promieniowanie – bać się, czy nie?

10 zasad bezpiecznego opalania

10 zasad bezpiecznego opalania

Dlaczego kichamy na słońce?

Dlaczego kichamy na słońce?

„Być córką i nie zwariować” Katarzyny Miller i Anny Bimer już w sprzedaży. Hello Zdrowie jednym z patronów medialnych

Koncentracja w pracy – 10 rzeczy, które nas skutecznie rozpraszają

Kobieta

Endorfiny – co to za hormony i co je wytwarza?

Książę Harry na koncercie Vax Live/ fot. GettyImages

„Szczepionkę należy rozdać każdemu i wszędzie” – apelował książę Harry na wielkim koncercie promującym szczepienia na COVID-19

Kobieta siedzi na pomoście

Warsztaty milczenia. Kasia Bem tłumaczy, jak działa potęga ciszy

Magdalena Koleśnik / Sweat/ Gutek Film

Magdalena Koleśnik: Chodzi o to, aby budować swoje plemię, rodzinę z wyboru

Rozmawiasz? Nie przerywaj, nie kończ czyjejś myśli i nie mów za innych

Kobieta i mężczyzna ćwiczą

Ćwiczenia na kręgosłup dla każdego, czyli sposób na zdrowe plecy. Jak właściwie dobrać zestaw ćwiczeń?

Co zamiast kwarantanny? Anglicy wpadli na pewien pomysł i będą go testować/fot. iStock

Co zamiast kwarantanny? Anglicy wpadli na pewien pomysł i będą go testować

Majówka w pełni. Czas pomyśleć więcej o… seksie

Kobieta

Strach jest wrogiem szczęśliwego życia. Dlaczego się boimy?

Percy Cerutty/fot. James Brian De Largie McArdle/Wikimedia Commons

Percy Cerutty – pionier CrossFitu

Syndrom chorego budynku - przyczyny i dolegliwości. Jak zapobiegać?

Syndrom chorego budynku – przyczyny i dolegliwości. Jak zapobiegać?

Zaskocz swoje mięśnie! Zdradzamy, jak to zrobić

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Leki plus alkohol to zawsze niebezpieczne związki? Sprawdź, które lekarstwa nie lubią się z wyskokowymi trunkami

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Kobieta ćwiczy

Chcesz dobrze zacząć dzień? Oto propozycje ćwiczeń na poranny rozruch