Przejdź do treści

Święta tuż-tuż, więc pora zacząć przygotowania. Przygotować się też musisz na coroczne docinki ze strony rodziny. Jak to zrobić? Radzi Kaya Szulczewska

Źródło: Getty Images
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Zjawisko binge drinkingu coraz bardziej widoczne w Polsce. Najnowsze wyniki badań pokazują, jak pandemia zmieniła nasze nawyki w spożywaniu alkoholu
„Nie mam dzieci z wyboru. Nie będę za to przepraszać!”. Ewa Chodakowska odpowiada na hejt
Transpłciowa pacjentka trafiła na oddział męski. „To jest on, to jest mężczyzna” – mówią lekarze
Lara Gessler o życiu z ortoreksją: „Wpadałam w panikę, kiedy miałam pięć, a nie sześć migdałów na śniadanie”
Svante Pääbo laureatem nagrody Nobla w dziedzinie medycyny. „Udało mu się dokonać niemożliwego”

„Ojej, a co ty taka chudziutka? Zaraz znikniesz?” albo znów: „Nie przytyło ci się ostatnio? Jak tak dalej pójdzie, męża nie znajdziesz”. Która z nas nigdy nie słyszała takich tekstów podczas świąt, choć teoretycznie powinny być pełne ciepła i rodzinnego wsparcia? Swoje sposoby na to, jak reagować na podobne stwierdzenia, zdradziła Kaya Szulczewska z „Ciałopozytywu”. 

Docinki ze strony cioć, wujków, babć czy rodziców są już – obok składania sobie życzeń, wręczania prezentów czy zajadania się pierogami – jedną ze świątecznych tradycji. Tą mniej przyjemną.

Przygotuj się na najgorsze

Zwróciła na to uwagę w swoim wpisie na Instagramie Kaya Szulczewska, założycielka profilu „Ciałopozytyw”. Zauważa, że w święta, oprócz łamania się opłatkiem, załamujemy się też psychicznie, bo w klasycznym wigilijnym menu znajdziemy „bodyshaming, seksizm, stygmatyzację i dyskryminację”.

Jeśli więc w zeszłych latach podczas świąt słyszałaś komentarze dotyczące twojego wyglądu, wyborów życiowych, dowiedziałaś się, że zjadłaś za mało karpia, a za dużo makowca i usłyszałaś porady, o które w ogóle nie prosiłaś, w tym roku najlepiej przygotuj się na najgorsze. Najwyżej później okaże się, że „tak źle nie było”.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł

Zakładając, że będzie źle, przynajmniej się nie zawiedziesz. Znasz swoją rodzinę i na pewno wiesz na co ich stać, przyjmij najczarniejszy scenariusz, a jeśli idziesz w tym roku gdzieś pierwszy raz, koniecznie popytaj partera/ki o to co Cię tam czeka i na co masz się przygotować - pisze Kaya Szulczewska.

Kaya Szulczewska

Rozpoznaj swoje potrzeby

Drugim krokiem umożliwiającym przetrwanie świąt we względnym spokoju jest wsłuchanie się w swoje potrzeby. Zastanów się, co jest dla ciebie w tym czasie najważniejsze. Wolisz spędzić czas w domu, w spokoju, w gronie bliskich osób, nawet jeśli od niektórych z nich możesz usłyszeć nieprzyjemne komentarze (wtedy trzeba ćwiczyć cierpliwość) czy jednak tym razem odpuścisz sobie rodzinny zjazd? Wybierz to, co jest najlepsze dla ciebie, a nie podejmuje decyzji, której oczekują od ciebie rodzice czy rzadko widywana ciotka.

Stwórz listę priorytetów, listę wartości i scenariusz idealnych świąt. Porównaj to z tym, czego doświadczasz co roku. Jakieś wnioski? Być może od spędzenia czasu z dalekimi ciotkami bardziej cenisz swoje zdrowie psychiczne i zamiast użerać się o własne granice, wybierzesz wieczór z serialami lub wycieczkę nad morze? A może czas z rodziną jest na tyle ważny, że możesz na te kilka godzin zamknąć uszy na złe słowa i pielęgnować wewnętrzną buddyjską mniszkę, wyobrażając sobie świetliste kule, które czyszczą twoje serce podczas gdy rodzina poleca Ci kolejną dietę cud? SPRAWDŹ JAKIE MASZ ALTERNATYWNE MOŻLIWOŚCI, wypisz ich plusy i minusy, biorąc pod uwagę swoje wartości i ideały.

smutna kobieta pakująca prezenty świąteczne

Stwórz dobrą strategię

Bez względu na to, co postanowisz, zaplanuj dobrze swoje działanie. Wolisz zrezygnować ze świąt w rodzinnym gronie? Odpowiednio wcześnie zarezerwuj bilety i nocleg w wybranym miejscu. Zostajesz w domu? Przygotuj sobie przykładowe odpowiedzi na najczęstsze docinki, rozpisz możliwe dialogi. Przypomnij sobie ćwiczenia, mantry, które zdystansują cię od tego, co usłyszysz. Albo przygotuj taki harmonogram świątecznych spotkań, który umożliwi ci ominięcie najbardziej nieprzyjemnych osobników.

View this post on Instagram

Świąteczne docinki to w wielu polskich rodzinach tradycja. Nawet jeśli docinki nie przyjmują bardzo dyrastycznej formy, to są często stałą częścią rodzinnych, świątecznych tradycji. Niby mamy łamać się opłatkiem, ale często oprócz tego łamiemy się nawzajem psychicznie, bo tym jest bodyshaming, seksizm, stygmatyzacja i dyskryminacja, czyli klasyczne menu wigilijne w wielu domach. Kto nie słyszał od ciotki, że czas przejść na dietę? A może rodzina wmawia Wam, że jecie za mało/za dużo? Krytykuje wasze ciało? Wygląd? Wybory życiowe? Wmawia Wam chorobę? Usilnie daje porady, o ktore nie prosicie? Brzmi znajomo? Jak się na to przygotować? Co z tym zrobić? Otóż moja porada jest taka: PRZYGOTUJ SIĘ NA NAJGORSZE. Zakładając, że będzie źle, przynajmniej się nie zawiedziesz. Znasz swoją rodzinę i na pewno wiesz na co ich stać, przyjmij najczarniejszy scenariusz, a jeśli idziesz w tym roku gdzieś pierwszy raz, koniecznie popytaj partera/ki o to co Cię tam czeka i na co masz się przygotować. GRUNT TO ROZPOZNANIE SWOICH POTRZEB I MOŻLIWOŚCI. Zastanów się co jest dla Ciebie naprawdę ważne, czego potrzebujesz, stwórz listę priorytetów, listę wartości i scenariusz idealnych świąt. Porównaj to z tym czego doświadczasz co roku. Jakieś wnioski? Być może od spędzenia czasu z dalekimi ciotkami bardziej cenisz swoje zdrowie psychiczne i zamiast użerać się o własne granice wybierzesz wieczór z serialami lub wycieczkę nad morze? A może czas z rodziną jest na tyle ważny, że możesz na te kilka godzin zamknąć uszy na złe słowa i pielęgnować wewnętrzną buddyjską mniszkę, wyobrażając sobie świetliste kule, które czyszczą twoje serce podczas gdy rodzina poleca Ci kolejną dietę cud? SPRAWDŹ JAKIE MASZ ALTERNATYWNE MOŻLIWOŚCI, wypisz ich plusy i minusy, biorąc pod uwagę swoje wartości i ideały. STWÓRZ DOBRĄ STRATEGIE! Przygotuj riposty, przećwicz mowy protestacyjne, rozpisz dialogi, ustal taki harmonogram, który ominie lub zminimalizuje ryzyko spotkania face to face toksyn albo przygotuj mantry, ćwiczenia w wyobraźni dystansujące do słów z zewnątrz, modlitwy i rytuały oczyszczające albo kup bilety i zrób rezerwację na hotel. Słowem przygotuj się adekwatnie i ciesz się świętami bez spiny!

A post shared by CIAŁOPOZYTYW *Kaya Szulczewska (@cialopozytyw_polska) on

Kaya Szulczewska z nieogoloną pachą

Świąteczne docinki to standard?

Wpis Kai doczekał się wielu komentarzy od obserwatorek „Ciałopozytywu”. Jedna z nich podczas świąt usłyszała, że ma się ubrać ładnie, a nie „tak jak wczoraj – jak kościotrup” i „obóz koncentracyjny”. Inne dziewczyny napisały, że od świąt z rodziną wolą te spędzane z przyjaciółmi lub nawet w samotności. Są też osoby, dla których święta są tak ważne, że „tych kilka fakapów” są w stanie spokojnie znieść.

Swoje rozwiązanie problemu świątecznych docinków poleciła też użytkowniczka Streskiler:

Ja od jakiegos czasu mowie wprost - „to, co mówisz wprawia mnie w zakłopotanie i rani moje uczucia, chce żebyś powstrzymał/a się od takich uwag na mój temat.” Wtedy następuje niezręczna cisza ale to oni są zakłopotani. 1-0??

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Gwyneth Paltrow: „Akceptuję swoje ciało i odpuszczam sobie potrzebę bycia idealną”

Dziś jest najlepszy ostatni dzień, żebyś zaczęła zajmować się swoimi pieniędzmi

„Pieniądze można porównać do zakładania maseczki tlenowej w samolocie. Najpierw zakładasz ją sobie, potem dzieciom. Z finansami jest tak samo” – mówi Dominika Nawrocka, edukatorka finansowa

Pomarszczone, kontuzjowane, wątłe czy plus size. Każde męskie ciało jest doskonałe

„Wszyscy dookoła widzieli we mnie super towarzyską, zaradną dziewczynę. Nikt nie zdawał sobie sprawy, ile mojej uwagi zajmuje picie” – mówi Asia Skwierczyńska, znana jako Sober Polish Girl

"Słyszałam, że przecież mam taką super sylwetkę, więc dlaczego wstydzę się pójść na basen?". Dietetyczka o samooakceptacji / unsplash

„Słyszałam, że przecież mam taką super sylwetkę, więc dlaczego wstydzę się pójść na basen?”. Dietetyczka o samooakceptacji

„Jedyne, co się zmieniło, to mój wiek”. Modelka Paulina Porizkova pozuje nago i z pełną świadomością celebruje swoje ciało

Zawalczy o koronę Miss Anglii bez makijażu. To pierwsza taka kandydatka w historii konkursu

„Pierwsze 10 dni wspominam jako jeden wielki ból. Gdy kładłam się spać, czułam, jak całe ciało krzyczy”. O trawersie Grenlandii i emocjach po mówi Miłka Raulin

Miażdżące wyniki monitoringu gabinetów ginekologicznych. „W Polsce lekarze zdają się mieć bardzo dużą władzę nad kobietami” – alarmuje Aleksandra Magryta z Fundacji FEDERA

Bogusław Linda

Paulina Młynarska wprost o słowach Bogusława Lindy: „Rzygnąłeś pan gadką z lat 90.”

Prawo głosu kobiet / unsplash

„Ściska mnie w gardle”, „Boję się powiedzieć, że mnie boli”. O prawo głosu w sprawach własnego ciała wciąż toczy się walka

Maja Staśko: W mainstreamie panuje moda na siłę kobiet i silne kobiety. Ale gdy silne kobiety mają bicepsy, przestają nadawać się na okładkę

„Ciało to skomplikowany byt, który nas niesie przez świat. To jego główna funkcja, wygląd to efekt uboczny” – mówi Anna Natasza Górecka, autorka książki „Moje ciało jest ok”

Ciałopozytywna tiktokerka padła ofiarą hejtu. Powód? Wysportowany mąż!

HELLO PIONIERKI: Jak Michalina Wisłocka uczyła Polki seksualności i autoerotyzmu na wiele lat przed znalezieniem punktu „G”

Krawcowa nie jest już 'żoną krawca’, a szefowa 'żoną szefa’”. Martyna F. Zachorska broni sędziny i innych feminatywów

Hello Pionierka: Jak Halina Jędrzejewska-Dudzik wróciła po wojnie z Londynu, by zostać lekarką i pomagać kolegom z AK

Hello Pionierka: Jak Barbara Duhl zostawiła karierę naukową, żeby pracować dla innych jako pediatra i opozycjonistka

Hello Pionierki: Jak Maria Grzegorzewska, ucząc nauczycieli miłości i akceptacji, zbudowała polską pedagogikę specjalną

Malina Błańska: „Z okazji Dnia Matki w Polsce powinniśmy kobietom palić znicze”. Jak mówienie o trudach bycia mamą zbliża nas do szczęśliwego macierzyństwa

„Kiedy kobiety będą gotowe do uniesienia spódnicy, to znaczy, że przeszły kolejny poziom emancypacji. Nie mogę się tego doczekać” – mówi Iwona Demko, artystka-waginistka

74-letnia Maye Musk na okładce w stroju kąpielowym. „Mam nadzieję, że kobiety lepiej poczują się we własnej skórze”

„Nie uważam, żeby politycy i sędziowie mieli decydować o sprawach kobiet”- Nancy Pelosi ostro o antyaborcyjnym prawie

HELLO PIONIERKI: Jak Lili Goldstein pomagała budować w Zabrzu stolicę polskiej kardiologii

Najpopularniejsze

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Ćwiczenia na biust

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na jędrne piersi

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia na wzmocnienie kręgosłupa – łatwe i skuteczne

Kobieta w stroju fitness

Oponka na brzuchu. Jak zredukować ten problem?

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki/Pexels

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Odczuwasz lęk i niepokój, choć nic złego się nie dzieje? Sprawdź, co może ci dolegać

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Ty zawsze w trzech swetrach, a dalej ci zimno? Oto kilka możliwych przyczyn

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

×