Przejdź do treści

„Stresuje nas nasza interpretacja rzeczywistości” – mówi psycholog Katarzyna Binkiewicz. Jak przestać się zamartwiać?

kobieta nad morzem
„Stresuje nas nasza interpretacja rzeczywistości” Igor Ustynskyy/Getty Images
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Lara Gessler o życiu z ortoreksją: „Wpadałam w panikę, kiedy miałam pięć, a nie sześć migdałów na śniadanie”
Svante Pääbo laureatem nagrody Nobla w dziedzinie medycyny. „Udało mu się dokonać niemożliwego”
Czego nie wolno wyrzucać do toalety? Mama Chemik odpowiada i pokazuje zdjęcia
Editing friends, czyli porządki wśród znajomych. „Warto co jakiś czas przejrzeć spis swoich kontaktów” – radzi psycholog dr Joanna Heidtman
Rozciąganie pleców na sportowo

Stres przyczynia się do rozwoju chorób i utrudnia proces zdrowienia. Zestresowana rodzina nie będzie dla chorego wsparciem. Szczególnie groźne jest martwienie się na zapas i czarnowidztwo. Tymczasem według ekspertów tylko 8 proc. to realne zmartwienia, które powinny zaprzątać naszą głowę.

Stres może powodować choroby

O tym, jak silny jest związek pomiędzy stresem a rozwojem chorób, w tym tych najcięższych, czyli nowotworów, mówią badania naukowe. Pod koniec 2018 roku chińscy uczeni na łamach magazynu „The International Journal of Cancer” poinformowali, że stres w pracy i życie w ciągłym napięciu zwiększają ryzyko rozwoju raka przełyku (o 112 proc.!), jelita grubego (o 36 proc.) oraz płuca (o 24 proc.). Co ciekawe, zależność pomiędzy stresem a nowotworem przełyku najsilniejsza była wśród Europejczyków, natomiast w przypadku nowotworu raka jelita grubego taką zależność zaobserwowano wśród mieszkańców Ameryki Północnej.

Stres może też przyczynić się do rozwoju innych chorób takich jak chroniczne bóle, dolegliwości ze strony żołądka oraz jelit, bezsenność, infekcje, schorzenia dermatologiczne i autoimmunologiczne, zaburzenia seksualne czy spadek płodności. Szacuje się, że ponad 70 proc. wszystkich wizyt lekarskich stanowią dolegliwości związane z silnym stresem.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł
Jak kontrolować stres?

Pozytywne nastawienie czyni cuda

Zdaniem uczonych przewlekły stres upośledza funkcjonowanie układu odpornościowego, co osłabia zdolność organizmu do zwalczania niepożądanych komórek.

Stres jest nam potrzebny, bo aktywuje nas w odpowiednich momentach, np. każe zmobilizować się w obliczu zagrożenia. Nie chodzi więc o to, żeby w ogóle się nie stresować – tłumaczyła psycholog i psychoonkolog Katarzyna Binkiewicz podczas Akademii Onkologicznej w Radomskim Centrum Onkologii.

– Szkodliwy jest jego nadmiar. Organizm niestety jest „ślepy”. Nie rozpoznaje, kiedy martwimy się realnym zagrożeniem, a kiedy naszym wyobrażeniem o danej sytuacji.

Stres nie tylko przyczynia się do rozwoju chorób, ale również utrudnia proces zdrowienia. Ted Kaptchuk z Harvard Medical School, który bada efekt placebo, przekonuje, że… leczyć możemy się sami. A przynajmniej wspierać proces leczenia, myśląc pozytywnie.

Psycholog Katarzyna Binkiewicz wyjaśnia, że według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) zdrowie to dobrostan psychiczny, fizyczny oraz społeczny. Zgodnie z polem zdrowotnym Lalonda czynniki warunkujące zdrowie to w 10 proc. służba zdrowia, w 20 proc. genetyka, również w 20 proc. środowisko fizyczne i społeczne, a w ponad 50 proc. styl życia.

Styl życia to przede wszystkim dieta, ruch oraz umiejętność konstruktywnego radzenia sobie ze stresem – mówi Binkiewicz.

Stres rujnuje ci życie? 7 sygnałów, których lepiej nie bagatelizować

Być jak zebra

Amerykański biolog i neurolog Robert M. Sapolsky w książce „Dlaczego zebry nie mają wrzodów? Psychofizjologia stresu” zwraca uwagę, że zebrę stresuje to, co realnie uniemożliwia jej przetrwanie. Innymi słowy – stresuje ją realne zagrożenie życia. Tymczasem tylko gatunek ludzki martwi się na zapas: stresuje się własnym wyobrażeniem o sytuacji. Tymczasem ponad 80 proc. rzeczy, którymi się martwimy, nigdy się nie wydarzy!

Słynny amerykański spiker radiowy i autor książek Earl Nightingale był zdania, że jedynie 8 proc. to rzeczy, o które naprawdę warto się martwić.

  • 40 proc. naszych zmartwień stanowią rzeczy, które nigdy nie będą miały miejsca (więc nie trać na nie czasu).
  • 30 proc. to minione wydarzenia, których nie można już zmienić i na które nie ma się wpływu (nie da się cofnąć czasu).
  • 12 proc. to zamartwienie się własnym stanem zdrowia.
  • 10 proc. to drobne zmartwienia (np. w co się dziś ubrać?).
  • Pozostałe 8 proc. to rzeczy, którymi powinniśmy się przejmować.

– Stresuje nas nasza interpretacja rzeczywistości – uważa Katarzyna Binkiewicz. Problem w tym, że konsekwencje naszych myśli, „czarnowidztwa”, martwienia się na zapas i pesymizmu są długofalowe. Stres wpływa wszechstronnie na nasze ciało, emocje, zachowanie.

Każdy przeżywa stres na swój własny sposób. Pozostawanie w długotrwałym stresie oddziałuje na cały organizm i nasze funkcjonowanie w społeczeństwie – dodaje psycholog.

Metoda TRE / unsplash.com

Jak stawiać granice?

Według Katarzyny Binkiewicz nie zawsze mamy wpływ na sytuację, ale zawsze mamy wpływ na to, jak ją zinterpretujemy.

Na nasze życie w 10 proc. składa się to, co się dzieje, a w 90 proc. to, jak na to reagujemy – podkreśla ekspertka.

Żeby stres nie przejął nad nami kontroli, musimy o siebie zadbać. W jaki sposób?

  • Stawiaj granice.
  • Odpoczywaj bez wyrzutów sumienia.
  • Śmiej się głośno.
  • Zrób coś tylko dla siebie.
  • Mów NIE.
  • Pozwalaj sobie na przyjemności.
  • Rozwijaj pasję.
  • Odpuść.

W tym ostatnim przypadku chodzi o głęboki oddech przeponowy, który bardzo sprawdza się w trudnych sytuacjach, pomaga się uspokoić i odzyskać równowagę psychiczną. Natomiast techniką, która pomaga zrozumieć negatywne uczucia i nasze nieadaptacyjne „wyuczone przekonania”, jest restrukturyzacja poznawcza.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta trenuje

Sposoby na stres. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy

kobieta na hamaku

5 powodów, dla których praca zdalna jest zdrowsza od pracy w biurze

Joga na stres. Ćwiczenia relaksujące, dzięki którym odprężysz ciało i duszę 

Stresujesz się? Poćwicz!

Stresujesz się? Poćwicz! Propozycje ćwiczeń

Koszmarne poranki. Dlaczego niektórzy z nas najgorzej czują się tuż po przebudzeniu, tłumaczy psycholożka Milena Wojnarowska

Wydaje ci się, że wszyscy widzą twój stres? Psycholożka wyjaśnia, na czym pole iluzja przejrzystości

Wydaje ci się, że wszyscy widzą twój stres i lęk? Psycholożka wyjaśnia, na czym polega iluzja przejrzystości

„Zaparkuj trudne sprawy na czas urlopu”. Jak skutecznie przewietrzyć głowę w trudnych czasach, mówi psycholożka Karolina Lipińska

Kobieta stoi na ringu bokserskim

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się zrelaksować

Dziewczyna hamak

5 patentów na wiosenne przemęczenie. Sprawdź, jak ustrzec się przed kacem po zimie

„Nie ma jednej miary, co traumatyzuje, a co nie. Dla każdego układu nerwowego ‘za dużo’ ma inną definicję” – mówi terapeutka traumy Sabina Sadecka

Kobieta śmieje się

Kilka prostych rad, które sprawią, że moc pozostanie z wami przez cały dzień

Kobieta nad wodą

Nie radząc sobie z gniewem, szkodzisz zdrowiu. Do wyjścia z gniewu potrzebnych jest 5 kroków

Na wypalenie zawodowego skarży się 65 proc. Polaków. Psycholożka wyjaśnia, jakie symptomy powinny nas zaniepokoić

Na wypalenie zawodowe skarży się 65 proc. Polaków. Psycholożka wyjaśnia, jakie symptomy powinny nas zaniepokoić

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Czym jest stresslaxing? / Fot. Pexels

Stres zamiast odpoczynku. Jak zwalczyć stresslaxing?

Trening Jacobsona – skuteczny sposób walki ze stresem, nerwami i napięciem mięśni

Proste ćwiczenie dla tych, którzy bardzo się stresują

Proste ćwiczenie dla tych, którzy bardzo się stresują

Dlaczego tak często dotykamy swojej twarzy? Odpowiada Basia Tworek

Dlaczego tak często dotykamy swojej twarzy? Odpowiada Basia Tworek

Kobieta stoi na drodze

Brak ci pewności siebie? Popracuj z ciałem!

Witaj Słońce! Poświęć 20 minut o poranku na te ćwiczenia, a poczujesz się jak nowo narodzona

Stres to mocny przeciwnik – jak się z nim mierzyć?

Kobieta z lampą w ręce

10 niezdrowych wieczornych nawyków

smutna kobieta pakująca prezenty świąteczne

Nie lubisz świąt? Nie martw się, to… normalne. Dla wielu to zwykły przymus

Kobieta leży na łóżku

Stres działa jak śmieciowe jedzenie. Dlaczego tak się dzieje?

Najpopularniejsze

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Ćwiczenia na biust

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na jędrne piersi

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia na wzmocnienie kręgosłupa – łatwe i skuteczne

Kobieta w stroju fitness

Oponka na brzuchu. Jak zredukować ten problem?

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki/Pexels

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Odczuwasz lęk i niepokój, choć nic złego się nie dzieje? Sprawdź, co może ci dolegać

Ty zawsze w trzech swetrach, a dalej ci zimno? Oto kilka możliwych przyczyn

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

×