Przejdź do treści

„Stresuje nas nasza interpretacja rzeczywistości” – mówi psycholog Katarzyna Binkiewicz. Jak przestać się zamartwiać?

kobieta nad morzem
„Stresuje nas nasza interpretacja rzeczywistości” Igor Ustynskyy/Getty Images
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kobiety na Strajku Kobiet w Polsce
Uzasadnienie wyroku TK odnośnie aborcji opublikowane!
Kobieta w maseczce ochronnej
Francja i Austria zakazują noszenia maseczek materiałowych w miejscach publicznych!
Nastolatka siedzi na rampie
„Jedna placówka na ponad 27 tys. pacjentek”. Martyna Jałoszyńska o dostępie nastolatek do ginekologa
Ludzie na koncercie
Lek. Bartosz Fiałek wzburzony weekendowymi imprezami: ludzie, których ignorancja przekracza „dach świata”
Genogram – do czego służy, jak zrobić, symbole genogramu

Stres przyczynia się do rozwoju chorób i utrudnia proces zdrowienia. Zestresowana rodzina nie będzie dla chorego wsparciem. Szczególnie groźne jest martwienie się na zapas i czarnowidztwo. Tymczasem według ekspertów tylko 8 proc. to realne zmartwienia, które powinny zaprzątać naszą głowę.

 

Stres może powodować choroby

O tym, jak silny jest związek pomiędzy stresem a rozwojem chorób, w tym tych najcięższych, czyli nowotworów, mówią badania naukowe. Pod koniec 2018 roku chińscy uczeni na łamach magazynu „The International Journal of Cancer” poinformowali, że stres w pracy i życie w ciągłym napięciu zwiększają ryzyko rozwoju raka przełyku (o 112 proc.!), jelita grubego (o 36 proc.) oraz płuca (o 24 proc.). Co ciekawe, zależność pomiędzy stresem a nowotworem przełyku najsilniejsza była wśród Europejczyków, natomiast w przypadku nowotworu raka jelita grubego taką zależność zaobserwowano wśród mieszkańców Ameryki Północnej.

Stres może też przyczynić się do rozwoju innych chorób takich jak chroniczne bóle, dolegliwości ze strony żołądka oraz jelit, bezsenność, infekcje, schorzenia dermatologiczne i autoimmunologiczne, zaburzenia seksualne czy spadek płodności. Szacuje się, że ponad 70 proc. wszystkich wizyt lekarskich stanowią dolegliwości związane z silnym stresem.

Jak kontrolować stres?

Pozytywne nastawienie czyni cuda

Zdaniem uczonych przewlekły stres upośledza funkcjonowanie układu odpornościowego, co osłabia zdolność organizmu do zwalczania niepożądanych komórek.

Stres jest nam potrzebny, bo aktywuje nas w odpowiednich momentach, np. każe zmobilizować się w obliczu zagrożenia. Nie chodzi więc o to, żeby w ogóle się nie stresować – tłumaczyła psycholog i psychoonkolog Katarzyna Binkiewicz podczas Akademii Onkologicznej w Radomskim Centrum Onkologii.

– Szkodliwy jest jego nadmiar. Organizm niestety jest „ślepy”. Nie rozpoznaje, kiedy martwimy się realnym zagrożeniem, a kiedy naszym wyobrażeniem o danej sytuacji.

Stres nie tylko przyczynia się do rozwoju chorób, ale również utrudnia proces zdrowienia. Ted Kaptchuk z Harvard Medical School, który bada efekt placebo, przekonuje, że… leczyć możemy się sami. A przynajmniej wspierać proces leczenia, myśląc pozytywnie.

Psycholog Katarzyna Binkiewicz wyjaśnia, że według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) zdrowie to dobrostan psychiczny, fizyczny oraz społeczny. Zgodnie z polem zdrowotnym Lalonda czynniki warunkujące zdrowie to w 10 proc. służba zdrowia, w 20 proc. genetyka, również w 20 proc. środowisko fizyczne i społeczne, a w ponad 50 proc. styl życia.

Styl życia to przede wszystkim dieta, ruch oraz umiejętność konstruktywnego radzenia sobie ze stresem – mówi Binkiewicz.

Stres rujnuje ci życie? 7 sygnałów, których lepiej nie bagatelizować

Być jak zebra

Amerykański biolog i neurolog Robert M. Sapolsky w książce „Dlaczego zebry nie mają wrzodów? Psychofizjologia stresu” zwraca uwagę, że zebrę stresuje to, co realnie uniemożliwia jej przetrwanie. Innymi słowy – stresuje ją realne zagrożenie życia. Tymczasem tylko gatunek ludzki martwi się na zapas: stresuje się własnym wyobrażeniem o sytuacji. Tymczasem ponad 80 proc. rzeczy, którymi się martwimy, nigdy się nie wydarzy!

Słynny amerykański spiker radiowy i autor książek Earl Nightingale był zdania, że jedynie 8 proc. to rzeczy, o które naprawdę warto się martwić.

  • 40 proc. naszych zmartwień stanowią rzeczy, które nigdy nie będą miały miejsca (więc nie trać na nie czasu).
  • 30 proc. to minione wydarzenia, których nie można już zmienić i na które nie ma się wpływu (nie da się cofnąć czasu).
  • 12 proc. to zamartwienie się własnym stanem zdrowia.
  • 10 proc. to drobne zmartwienia (np. w co się dziś ubrać?).
  • Pozostałe 8 proc. to rzeczy, którymi powinniśmy się przejmować.

– Stresuje nas nasza interpretacja rzeczywistości – uważa Katarzyna Binkiewicz. Problem w tym, że konsekwencje naszych myśli, „czarnowidztwa”, martwienia się na zapas i pesymizmu są długofalowe. Stres wpływa wszechstronnie na nasze ciało, emocje, zachowanie.

Każdy przeżywa stres na swój własny sposób. Pozostawanie w długotrwałym stresie oddziałuje na cały organizm i nasze funkcjonowanie w społeczeństwie – dodaje psycholog.

Metoda TRE / unsplash.com

Jak stawiać granice?

Według Katarzyny Binkiewicz nie zawsze mamy wpływ na sytuację, ale zawsze mamy wpływ na to, jak ją zinterpretujemy.

Na nasze życie w 10 proc. składa się to, co się dzieje, a w 90 proc. to, jak na to reagujemy – podkreśla ekspertka.

Żeby stres nie przejął nad nami kontroli, musimy o siebie zadbać. W jaki sposób?

  • Stawiaj granice.
  • Odpoczywaj bez wyrzutów sumienia.
  • Śmiej się głośno.
  • Zrób coś tylko dla siebie.
  • Mów NIE.
  • Pozwalaj sobie na przyjemności.
  • Rozwijaj pasję.
  • Odpuść.

W tym ostatnim przypadku chodzi o głęboki oddech przeponowy, który bardzo sprawdza się w trudnych sytuacjach, pomaga się uspokoić i odzyskać równowagę psychiczną. Natomiast techniką, która pomaga zrozumieć negatywne uczucia i nasze nieadaptacyjne „wyuczone przekonania”, jest restrukturyzacja poznawcza.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta

Stres a odporność – czego jeszcze nie wiemy o tym przedziwnym związku?

10 niezdrowych wieczornych nawyków

smutna kobieta pakująca prezenty świąteczne

Nie lubisz świąt? Nie martw się, to… normalne

„Gdy nadchodzą święta, jesteśmy zazwyczaj tak zmęczeni i sfrustrowani, że przestają nas cieszyć” – mówi psycholożka

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

"Oczekiwanie, że medytacja przyniesie spokój, wywołuje napięcie". Jak zacząć medytować?

Jak być „tu i teraz”? Mówi nauczycielka medytacji Maga Korbel [WIDEO]

Kobieta stoi z psem na molo

Czasem lepiej jest odpuścić, niż żyć w ciągłym stresie i poczuciu winy. Psychoterapeutka podpowiada, jak się tego nauczyć

Grzegorz Pawłowski coach oddechem

„Z oddychania mamy 70 proc. energii, która jest potrzebna dla naszego ciała i przestrzeni emocjonalnej”. Rozmowa z coachem oddechem

Dlaczego możesz nie mieć ochoty na seks? Zabójcy libido

Dlaczego możesz nie mieć ochoty na seks? Zabójcy libido

Stres działa jak śmieciowe jedzenie. Dlaczego tak się dzieje?

"Oczekiwanie, że medytacja przyniesie spokój, wywołuje napięcie". Jak zacząć medytować?

Jak medytować w domu? Sprawdź, jakie wskazówki ma nauczycielka medytacji Maga Korbel [WIDEO]

"Oczekiwanie, że medytacja przyniesie spokój, wywołuje napięcie". Jak zacząć medytować?

„Oczekiwanie, że medytacja przyniesie spokój, wywołuje napięcie”. Jak zacząć medytować? [WIDEO]

„Jestem za tym, żeby aromaterapia była przedmiotem szkolnym”. Katarzyna Kochańska opowiada, jak zapach może pomóc w nauce i pracy

Książka na stres. Czytaj dla zdrowia!

Ciągły stres niszczy ci życie. Sprawdź, jak go okiełznać!

Ćwiczenia miały cię relaksować, a niepokoją? Zobacz, dlaczego tak się dzieje

Czujesz się wypalona? Zrób sobie dzień przerwy

Najmniejsza rzecz może wyprowadzić cię z równowagi? Czas przyjrzeć się sobie

Martwisz się o przyszłość? Oto 7 sposobów, przy pomocy których ze zmartwieniami radzą sobie specjaliści

„Po sesji muzyki wibracyjnej czujesz się zdecydowanie zrelaksowany i wypoczęty”. O tym, co w ich duszach gra, opowiadają Asia Orłowska i Alek Sabuda

Nie możesz się zrelaksować? Spróbuj tych ćwiczeń oddechowych

stres trening

Sposoby na stres. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy

Jesteś już zmęczona ciągłym podejmowaniem decyzji? Wypróbuj te sposoby

Nieustanny stres sprawia, że czujesz się emocjonalnie wypruta? Sprawdź, jak sobie pomóc

Najpopularniejsze

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Jak pozbyć się oponki z brzucha

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Ubrania, które nas trują. Sprawdź, dlaczego mogą być niebezpieczne

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Zimno jest zdrowe! Nie wierzysz? Oto 5 pożytków z niskich temperatur

Gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

„365 dni”: gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

poranne wstawanie

7 rzeczy, które ułatwią poranne wstawanie

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

Jak poprawić krążenie w nogach? Ćwiczenia, które warto wykonywać

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm