Przejdź do treści

„Równie dobrze” – nowa kampania Centrum Praw Kobiet obnaża stereotypy, które krzywdzą matki i ojców

"Równie dobrze" - nowa kampania Centrum Praw Kobiet obnaża stereotypy, które krzywdzą matki i ojców/ Printscreen Youtube Centrum Praw Kobiet
Podoba Ci
się ten artykuł?

„Spot promujący kampanię 'Równie Dobrze’ to gra absurdów, które mają obnażać kulturowe stereotypy krzywdzące dla matek i dla ojców, a jego celem jest ukazanie, że stereotypy rodzicielskie to przeżytek. Czas na równość w związkach i w obowiązkach: domowych i opiekuńczych” – mówi Urszula Nowakowska, prezeska Fundacji Centrum Praw Kobiet. Fundacja ruszyła z rewelacyjną kampanią „Równie dobrze”, którą Hello Zdrowie objęło swoim matronatem.

Kampania „Równie dobrze”

Centrum Praw Kobiet ruszyło z nową kampanią, która demaskuje absurdy stereotypów na temat ról rodzicielskich. W kampanii wziął udział m.in. Hubert Urbański, który wcielił się w rolę prowadzącego reality show „Równie dobrze”. W krótkim wideo widzimy, jak Urbański rozmawia z rodzicami małego dziecka oraz dwiema specjalistkami. Akcja toczy się w odwróconym świecie, w którym to na mężczyzn nałożona jest presja zajmowania się potomstwem. W przedstawionym tradycyjnym modelu rodziny to żona pracuje, by utrzymać męża i dziecko, a mężczyzna opiekuje się domem. Podczas odcinka przedstawiono również seksizm, który dotyka mężczyzn. Według specjalistek to także ojciec ma odpowiedni głos czy klatkę piersiową do usypiania dziecka.

Kampania Centrum Praw Kobiet ma zwrócić uwagę na nierówności i fakt, że rodzice powinni dzielić opiekę nad dzieckiem między sobą, a nie – jak to często bywa – między mamę i babcię. Jak wskazuje Fundacja, ułatwią to przepisy dotyczące urlopów rodzicielskich, które mają wejść w życie w naszym kraju na początku 2023 roku dzięki Dyrektywie Work-Life Balance. CPK podkreśla również, że od początku istnienia tego uprawnienia zaledwie ok. 1 proc. ojców korzysta z przysługującego im prawa do urlopu rodzicielskiego. Obserwacje rynku pracy i zachowań rodziców jednoznacznie wskazują, że uprawnienia rodzicielskie wciąż stereotypowo przypisywane są wyłącznie matkom i w 99 proc. przypadków to one z nich korzystają. Wśród powodów, dla których ojcowie ich nie wykorzystują, z pewnością należy wymienić także brak odpowiedniego informowania o możliwości dzielenia się nimi.

Co się zmieni, gdy nowe przepisy wejdą w życie?

Kampania CPK ma zachęcić ojców do korzystania z urlopów rodzicielskich. Głównym celem dyrektywy Work-Life Balance jest ułatwianie rodzicom godzenia życia zawodowego i rodzinnego oraz niwelowanie nierówności płciowych w obszarze obowiązków domowych i opiekuńczych, a także ułatwianie mamom szybkiego powrotu na rynek pracy.

„Spot promujący kampanię 'Równie Dobrze’ to gra absurdów, które mają obnażać kulturowe stereotypy krzywdzące dla matek i dla ojców, a jego celem jest ukazanie, że stereotypy rodzicielskie to przeżytek. Czas na równość w związkach i w obowiązkach: domowych i opiekuńczych. Forma nowej kampanii Centrum Praw Kobiet ma przykuć uwagę odbiorców i odbiorczyń, dać im do myślenia – bo niestety stereotypy wszyscy mamy zakorzenione w głowach – oraz zaprosić do zainteresowania się nowymi uprawnieniami dla ojców” – mówi Urszula Nowakowska, prezeska Fundacji Centrum Praw Kobiet.

Wraz z wejściem nowych przepisów w życie ojcowie dostaną prawo do 9 tygodni nietransferowalnego urlopu rodzicielskiego tylko dla nich. Nie będą mogli więc przekazać go matce, a niewykorzystany urlop przepadnie. W czasie tych 9 tygodni ojcowie będą otrzymywać zasiłek macierzyński w wysokości 70 proc. podstawy zasiłku. Czas na wykorzystanie urlopu ojcowskiego (tego, który trwa 2 tygodnie i jest płatny 100 proc.) zostanie skrócony z 2 lat do 1 roku.

„Wdrożenie Dyrektywy Work-Life Balance to uznanie ojców za równoprawnych opiekunów. Ich prawo nie zależeć będzie od prawa matki oraz będzie nietransferowalne – to znak, że są równie ważnymi opiekunami dla dziecka i to od samego początku jego życia, a nie wtedy, kiedy podrośnie. Ojcowie zyskają możliwość budowania kontaktu z dzieckiem już od samego początku bez konieczności negocjowania tego prawa ze swoja partnerką czy pracodawcą” – mówi Karolina Andrian, prezeska Fundacji Share The Care – partnera merytorycznego kampanii.

 

Źródło: materiały prasowe Centrum Praw Kobiet

Do wyświetlenia tego materiału z zewnętrznego serwisu (Instagram, Facebook, YouTube, itp.) wymagana jest zgoda na pliki cookie.Zmień ustawienia

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Powiązane tematy:

Podoba Ci
się ten artykuł?