Przejdź do treści

Rolą farmaceuty nie jest tylko wydawanie leków. Ruszyła kampania „Po pierwsze farmaceuta”

farmaceutka rozmawia z klientem
iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?

Ufamy farmaceutom, ale nie wiemy, czego możemy od nich oczekiwać – to jeden z najważniejszych wniosków z ogólnopolskiego raportu „Farmaceuta w Polsce”. Przez ostatnie dziesięciolecia farmaceuci traktowani byli jako sprzedawcy. Kampania „Po pierwsze farmaceuta” ma odwrócić ten trend i uzmysłowić Polakom, że kompetencje i uprawnienia farmaceutów nie sprowadzają się jedynie do wydawania leków.

11 kwietnia ruszyła pierwsza w historii zawodu farmaceuty ogólnopolska kampania wizerunkowa „Po pierwsze farmaceuta”. Akcja ma charakter edukacyjny, a jej nadrzędnym celem jest pokazanie Polakom, że farmaceuta to nie tylko sprzedawca, lecz przede wszystkim ekspert w dziedzinie farmakologii i zdrowia. Kampania ma zachęcić do korzystania z usług farmaceutów w aptekach w przypadku m.in. wątpliwości związanych ze stosowaniem leków lub drobnymi problemami zdrowotnymi oraz wspierać pomysł wprowadzenia w przyszłości opieki farmaceutycznej w Polsce.

Łukasz Durajski w różowej marynarce

Tylko 13% Polaków korzysta z porad farmaceuty

Akcja została poprzedzona ogólnopolskimi badaniami przeprowadzonymi na grupie 380 farmaceutów i 1067 pacjentów. Ich celem było sprawdzenie, jak obie grupy postrzegają zawód farmaceuty i jak wygląda relacja na linii magister farmacji – pacjent. Szczegółowe wyniki zostały opublikowane w raporcie ”Farmaceuta w Polsce. Ogólnopolskie badania wizerunkowe 2019”.

Gepostet von Po pierwsze farmaceuta am Mittwoch, 10. April 2019

 

Z badań wynika, że farmaceutom ufa ponad 90 proc. Polaków, ale tylko niewielu wie, czego tak naprawdę poza sprzedażą leków może oczekiwać od swojego farmaceuty. Aby uzyskać poradę w zakresie drobnych dolegliwości zdrowotnych do apteki udaje się jedynie 13,4 proc. Polaków. Po poradę dotyczącą leków – jeszcze mniej, bo zaledwie 10,2 proc.

Badania pokazały, że 39,4 proc. pacjentów nie wie, czym jest opieka farmaceutyczna i jaki mógłby być jej zakres. Pacjenci przyznają, że obecnie wiedzę o lekach najczęściej czerpią nie od lekarza czy farmaceuty, ale z Internetu! Farmaceuta jako źródło wiedzy o lekach wymieniany jest jedynie przez 34 proc. Polaków.

O zawodzie farmaceuty

Studia farmaceutyczne trwają 5,5 roku, ale farmaceuci kształcą się tak naprawdę przez całą drogę zawodową, ponieważ rynek farmaceutyczny zmienia się bardzo dynamicznie. Każdego dnia farmaceuci udzielają 2 mln porad w kwestiach związanych ze zdrowiem. Kampania edukacyjna ”Po pierwsze farmaceuta” ma za zadanie wzmocnić wizerunek zawodu farmaceuty w Polsce.

 – Chcemy pokazać polskim pacjentom, że mogą oczekiwać od nas czegoś więcej, że nasze kompetencje i uprawnienia nie sprowadzają się jedynie do wydawania leków. To pierwsza tak nowoczesna i korzystająca z tak licznych kanałów dotarcia kampania samorządu aptekarskiego w Polsce – podkreśliła prezes Naczelnej Rady Aptekarskiej, Elżbieta Piotrowska-Rutkowska.

– Taka kampania jest niezbędna, nie tylko w kontekście promocji zawodu farmaceuty, ale również rozwiązań prawnych. Mam tutaj na myśli długo oczekiwaną przez całe środowisko ustawę o zawodzie farmaceuty – dodała.

W ramach akcji planowana jest emisja spotu wizerunkowego promującego ten zawód oraz czterech animowanych spotów edukacyjnych. Polacy dowiedzą się z nich, w czym może im pomóc magister farmacji i jak wygląda proces jego kształcenia. Jeden z filmów będzie opowiadać o zawodzie farmaceuty szpitalnego.

Farmaceuta nie tylko od wydawania leków

Zastanawiasz się, co farmaceuta może zrobić dla ciebie?

1. Nauczy cię obsługi urządzeń medycznych.
2. Zmierzy twoje ciśnienie.
3. Doradzi, jak dbać o swoje zdrowie
4. Udzieli pierwszej pomocy w przeziębieniu i grypie.
5. Udzieli pierwszej pomocy w drobnych dolegliwościach.
6. Sprawdzi interakcje pomiędzy lekami.
7. Poinformuje o tańszym odpowiedniku leku.
8. Zadba o bezpieczeństwo twoich leków.
9. Dobierze leki do apteczki wakacyjnej.
10. Przeprowadzi dermokonsultację.
11. Przejrzy domową apteczkę.

Akcję edukacyjną zakończy merytoryczna debata na temat przyszłości zawodu farmaceuty w Polsce, która odbędzie się we wrześniu, podczas Ogólnopolskiego Dnia Aptekarza.

Informacje dotyczące kampanii, zawodu farmaceuty oraz pełną wersję raportu „Farmaceuta w Polsce. Ogólnopolskie badania wizerunkowe 2019” znaleźć można na stronie internetowej kampanii: www.popierwszefarmaceuta.pl.

Do wyświetlenia tego materiału z zewnętrznego serwisu (Instagram, Facebook, YouTube, itp.) wymagana jest zgoda na pliki cookie.Zmień ustawienia

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Powiązane tematy:

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.
Podoba Ci
się ten artykuł?