Przejdź do treści

„Postanowienia nie powinny być tylko noworoczne – powinny być długoterminowe, możliwe do zrealizowania, uwzględniające nasze potrzeby i ograniczenia” – piszą eksperci z Centrum Terapii Haak

Kobieta z balonami
"Postanowienia nie powinny być tylko noworoczne - powinny być długoterminowe, możliwe do zrealizowania, uwzględniające nasze potrzeby i ograniczenia" - piszą eksperci z Centrum Terapii Haak/ Pexels, fot. Inga Seliverstova
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Francja wprowadziła zakaz „terapii konwersyjnej” wobec osób LGBTQIA+. „Bycie sobą nie jest przestępstwem” – skomentował prezydent Emmanuel Macron
Jednorazowość na poziomie plastikowej słomki? Jagna Niedzielska o… rajstopach
Lustrzany mózg, czyli zachowania zaraźliwe
W ciąży mózg kobiety się… kurczy. Poznaj 5 zaskakujących faktów dotyczących kobiecego ciała
Trening – 12 sygnałów, że przesadzasz!

„Nasze postanowienia są zwyczajnie nierealistyczne. Zamiast dbać o swój rozwój każdego dnia, wyznaczać sobie drobne, możliwe do osiągnięcia cele, porywamy się z motyką na słońce i oczekujemy magicznych rezultatów” – piszą eksperci z Centrum Terapii Haak o postanowieniach noworocznych i wyjaśniają, dlaczego tak się dzieje. 

9,2 proc. osób dotrzymuje postanowień noworocznych

Nowy rok – nowa ja? Co roku tworzymy obszerne listy tego, co zmienimy w naszym życiu i czego dokonamy w nadchodzącym roku. 12 miesięcy później nad nieodhaczonymi punktami dopisujemy nową datę.

Wiele osób postrzega Nowy Rok jako szansę na diametralną zmianę, na nowe życie, na odwrócenie swojej sytuacji o 180 stopni. Niestety, częściej zdarza się tak, że sytuacja odwraca się o przysłowiowe 360 stopni.

Badania Statistic Brain Research Institute z 2017 roku wykazały, że zaledwie 9,2 proc. respondentów_ek mogła pochwalić się sukcesem w dotrzymaniu noworocznych postanowień” – piszą eksperci z Centrum Terapii Haak.

Autorzy wpisu wyjaśniają, że postanowienia noworoczne budzą w nas perfekcjonizm. Przez to pragniemy wraz z wybiciem północy niczym kopciuszek stać się całkiem nową osobą.

„Tak jakby osoba, którą codziennie widzimy w lustrze, była zła, niewystarczająca, niewarta uwagi. Wewnętrzny krytyk wytyka wszelkie nasze wady i niedociągnięcia, a my podążając za jego głosem, chcemy je raz na zawsze wyeliminować.

Innymi słowy – nasze postanowienia są zwyczajnie nierealistyczne. Zamiast dbać o swój rozwój każdego dnia, wyznaczać sobie drobne, możliwe do osiągnięcia cele, porywamy się z motyką na słońce i oczekujemy magicznych rezultatów” – dodają psycholodzy.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

BESTSELLER
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
90,00 zł
Nowy rok - nowa ja. Jak tworzyć postanowienia noworoczne

„Postanowienia powinny być długoterminowe, możliwe do zrealizowania”

Każdego roku możemy zaobserwować coraz większą liczbę osób, które znajdują się na przeciwległym biegunie noworocznych postanowień. Buntownicy negujący zasadność wyznaczania sobie celów w nowym roku stawiają na „nic nie muszę”. Jak zaznaczają jednak eksperci, wypunktowanie rzeczy, które chcielibyśmy osiągnąć, może być przydatne.

Wyznaczanie sobie celów i ich realizacja jest nam potrzebna – wzmacnia nas i pozwala nam pracować nad sobą. Problem pojawia się wtedy, gdy nie kierujemy się swoim dobrem i nie patrzymy realistycznie na własne możliwości – zamiast tego chcemy udowodnić coś sobie i innym, chcemy dosięgnąć upragnionego ideału niezależnie od kosztów i konsekwencji” – wyjaśniają.

Zaznaczają również, że warto podejść do zadania z głową, uwzględniając własne potrzeby i możliwości.

Postanowienia nie powinny być tylko noworoczne – powinny być długoterminowe, możliwe do zrealizowania, uwzględniające nasze potrzeby i ograniczenia. Warto podzielić je na drobniejsze cele (w ten sposób będziemy realizować je krok po kroku i nie poczujemy się nimi przytłoczone), zaplanować je w czasie, zastanowić się, jakie przeszkody mogą nas spotkać w ich realizacji. To wszystko może przybliżyć nas do sukcesu, a także zdjąć z nas odrobinę noworocznej presji.

No i pamiętajmy – postanowienia noworoczne nie są obowiązkowe. Nowy Rok, ta sama ja – tak też jest spoko” – podsumowują.

Centrum Terapii Haak

Za instagramowym profilem „Centrum Terapii Haak” stoi Dominik Haak, psycholog i seksuolog w trakcie certyfikacji. W 2021 roku założył Centrum Terapii HAAK, które – jak sam pisze – jest miejscem na mapie Poznania dedykowanym osobom ze społeczności LGBTQ+. Posty na profilu w mediach społecznościowych piszą także psycholożki z CTH. Profil na Instagramie obserwuje ponad 11 tys. internautów.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Szukasz konstruktywnych postanowień noworocznych? "Na start chciałabym zachęcić do śledzenia ilości i częstotliwości spożycia alkoholu" - pisze Anna Cykowska

„Alkoholizm to zarówno uzależnienie od dobrej lampeczki wina do każdego obiadu, jak i od wódeczki w drinku po ciężkim dniu pracy” – uważa Anna Cykowska

Jak dotrzymać noworocznych postanowień?

Jak dotrzymać noworocznych postanowień?

Jak wytrwać w postanowieniach noworocznych? Podpowiada psycholożka

Postanowienia noworoczne – to może się udać!

Postanowienia noworoczne? Metodą małych kroków!

Postanowienia noworoczne? Metodą małych kroków!

Jak dotrzymać postanowień noworocznych?

Jak dotrzymać postanowień noworocznych?

Lepszy wskok w Nowy Rok

Lepszy wskok w Nowy Rok

Kobieta stoi na drodze

Brak ci pewności siebie? Popracuj z ciałem!

Motywacja – nie wzbudzisz jej żadnym trickiem ani sztuczką. Sprawdź, jak się skutecznie zmotywować

Kobieta

Jak się twórczo złościć? Wykorzystaj negatywne emocje, by wprowadzić zmiany w życiu!

HELLO PIONIERKI: Jak Alina Margolis-Edelman sprawiła, że w Salwadorze mnóstwo dziewczynek nosiło jej imię

Witaj Słońce! Poświęć 20 minut o poranku na te ćwiczenia, a poczujesz się jak nowo narodzona

„Miałam potrzebę reinterpretacji tej patriarchalnej skamieliny, jaką były kalendarze z 'gołymi babami’”. O kalendarzu Dobre Ciało mówi Kamila Raczyńska-Chomyn

„To rodzaj ruchu, który się nie narzuca. Jakby ktoś pociągał nasze kończyny za nitki”. O gyrokinesis®, treningu dla leniwych, mówi Ula Wojtkowiak

zmartwiona kobieta

Martwisz się? To dobrze! Dlaczego i w jakim stopniu warto się zamartwiać?

Czy niebieskie paragony możemy wyrzucać do pojemników na papier? Wyjaśnia Kasia Wągrowska

Czujesz pustkę i masz wrażenie, że czegoś ci brakuje? Przestań szukać na siłę

„Każda chwila życia może być początkiem czegoś wspaniałego”. O dojrzałych związkach mówi prof. Katarzyna Popiołek, psycholog społeczny

„Zimą ziemia odpoczywa. Tak samo jest z naszym organizmem i jego energią” – mówi Maria Nowak-Szabat, nauczycielka ajurwedy

Oczyszczanie szałwią białą – właściwości lecznicze kadzidła

Wilhelmina Iwanowska

HELLO PIONIERKI: Jak Wilhelmina Iwanowska patrzyła w górę, by udowodnić, że wszechświat jest dwa razy większy, niż sądzono

„To nie jest prawda, że wszystkie drzwi zostały już otwarte i że nie warto otwierać nowych. Każdy człowiek, który się rodzi, ma szansę zrobić coś po swojemu” – mówi dziennikarka Katarzyna Stoparczyk

Kobieta siedzi na parapecie przy oknie

Centrum Praw Kobiet: „Wielu mężczyzn stosujących przemoc robi to na trzeźwo, inni piją po to, aby bić. Alkohol jest dla nich tylko usprawiedliwieniem”

Zapominasz? To znak, że z twoim mózgiem wszystko jest w porządku

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Kobieta z lampą w ręce

10 niezdrowych wieczornych nawyków

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Kobieta leży w łóżku

7 rzeczy, które ułatwią poranne wstawanie

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Starsze kobiety ćwiczą

Z każdym rokiem starsi. Jak pokonać lęk przed upływem czasu?

Kobieta biegnie na środku ulicy

Jesteś aktywna fizycznie? Twoje jelita też na tym korzystają

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Kobieta ćwiczy

Klatka piersiowa – ćwiczenia rozciągające i wzmacniające

Jak oddychać? Proste ćwiczenie czyni cuda

Jak oddychać? Kasia Bem przedstawia proste ćwiczenie, które czyni cuda

×